Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 116 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Proměna obrazu Sovětského svazu v protektorátním denním tisku na příkladu srovnání dobových mediálních obsahů z přelomu srpna a září 1939 a přelomu června a července 1941
Veselá, Lenka ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce "Proměna obrazu Sovětského svazu v protektorátním denním tisku na příkladu srovnání dobových mediálních obsahů z přelomu srpna a září 1939 a přelomu června a července 1941" pojednává o způsobu, jakým protektorátní periodika informovala o paktu Ribbentop-Molotov a později o německé invazi do Sovětského svazu. Na příkladě těchto událostí a jejich reflexe v protektorátním denním tisku lze demonstrovat, jak pružně protektorátní propaganda reagovala na aktuální politický kurz. Pro účely práce byly zvoleny tři deníky: Polední list, Večerní České slovo, Venkov, které byly zkoumány ve dvou časově ohraničených obdobích, a to od 23. 8. 1939 do 27. 9. 1939 a od 16. 6. 1941 do 14. 7. 1941. Metodou práce je historická srovnávací analýza, která postihuje proměnu postojů protektorátní propagandy v závislosti na historickém kontextu, a sémiotická analýza, která se zabývá dobovým mediálním diskurzem a odhaluje udržovanou ideologii na úrovni znakových systémů.
Strategie přežití v denících dětí a mládeže vězněných v terezínském ghettu v letech 1942-45
Berčíková, Nikola ; Arava-Novotná, Lena (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Deníky lze považovat za důležitou součást lidského života. Zejména v dětství jsou oblíbeným prostředkem pro vyjádření pocitů a myšlenek. Pokud si dítě píše deník, je také zpravidla jeho jediným čtenářem, někdy se může po uplynutí dlouhé doby stát majetkem rodiny. Široká veřejnost se mohla setkat s vydanými deníky umělců či cestovatelů, avšak dětské deníky byly až donedávna věcí veskrze soukromou. V Evropě se začaly zveřejňovat materiály, které znali krátce po druhé světové válce pouze svědci a bývalí vězňové koncentračních táborů a také malá část historiků a badatelů. S těmito materiály se objevily deníky dětí a dospívající mládeže, jež obsahovaly svědectví o jejich útlaku, pronásledování a věznění. Že je tento pramen fascinující i pro veřejnost dosvědčuje rozruch, který nastal po vydání deníku dospívající dívky Anny Frankové.1 V Čechách, už v roce 1967, vydalo nakladatelství Naše vojsko knihu Deníky dětí,2 kde jsou publikovány deníky českých a polských dětí, vězněných v ghettech a táborech středo-východní Evropy. Po roce 2000 vychází deník Petra Ginze,3 Otty Wolfa4 či Věry Kohnové.5 Pro badatele byly publikovány úryvky deníků v některých sbornících.6 Lze se domnívat, že tento pramen, odkazující k jednomu z nejhrůznějších období lidských dějin, je laickou veřejností přitahován jak svou formou denních...
Porozumění problematice nacistické ideologie v rámci politologického učiva u žáků 2.stupně ZŠ
Šindelářová, Petra ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Cílem diplomové práce je porozumění problematice nacistické ideologie v rámci politologického učiva u žáků 2. stupně základních škol. V teoretické části je analyzováno pojetí politologického učiva v kurikulu občanské výchovy vzdělávací oblasti Člověk a společnost RVP ZV se zaměřením na téma nacistické ideologie. Jsou zde vysvětleny základní pojmy této problematiky - kurikulum, Rámcový vzdělávací program, politické vzdělávání a ideologie a její druhy. Dále zde najdeme současná výzkumná sdělení zabývající se vývojem politického myšlení žáků 2. stupně základních škol. V praktické části této práce se pracuje s vybranou skupinou žáků, abychom na základě vlastního šetření diagnostikovali, jak tito žáci rozumí problematice ideologií se zaměřením na nacismus. Vybranou skupinu tvoří žáci devátých ročníků základní školy. V této části je tak popsána příprava, realizace, prezentace a následná interpretace kvalitativního výzkumu, který se uskutečnil formou polostrukturovaných rozhovorů se žáky. Druhým důležitým bodem praktické části je vzdělávací středisko Památníku Lidice. Je zde popsán a didakticky analyzován současný vzdělávací program Památníku. Ještě užší vybraná skupina žáků se tohoto programu zúčastní. S časovým odstupem je v této práci ověřena úroveň porozumění problematice nacistické ideologie žáků,...
,,Law is changing, conscience stays." Sophie Scholl - her life, her activity and her letters: Interpretation.
Vojíková, Olga ; Glosíková, Viera (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent)
Název práce: "Zákon se mění, svědomí ne." Sophie Scholl - její život, činnost a dopisy: Interpretace. Katedra: Katedra Germanistiky Autor: Olga Vojíková Vedoucí práce: doc. PhDr. Viera Glosíková, CSc. Počet stran: 58 Jazyk práce: němčina Klíčová slova: Sophie Scholl, nacismus, Bílá růže, odbojové hnutí Abstrakt: Bakalářská práce se zabývá životem a činností Sophie Scholl. Práce mapuje její životní příběh v nacistickém Německu a působení v odbojové skupině Bílá růže za pomoci analýzy a interpretace jejích dopisů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Krysí stezky v kontextu zúčastněných celků
Vrzal, Adam ; Eberle, Jakub (vedoucí práce) ; Smetana, Vít (oponent)
bakalářská práce se zabývá motivů jednotlivých účastníků v období především v průběhu a po druhé světové válce. Krysí stezky byly únikové cesty, které sloužily k útěku především nacistickým válečn zločincům před spravedlností. Práce se nejdříve věnuje třicátým letům a období války, které je vytvoření prvních Krysích stezek a to ve Španělsku. Dále je v práci věnován prostor Červenému kříži a procesu vydávání cestovních, tak aby bylo pocho získat novou identitu. Poslední část práce je věnována italské Krysí stezce, kde je zkoumáno fungování Komise pro pomoc uprchlíkům a dále dvě nejznámější italské Krysí stezky. otivace jednotlivých účastníků, kdy jsou zjištěny především antisemi účasti Aloise Hudala či Krunoslava Draganoviče v problematice Krysích stezek. Další otázkou, kterou se práce zabývala byla účast částí římskokatolické církve, zde práce došla k závěru, že šlo především o jedince či skupiny, jako to bylo v případě dvou výše zmíněných kněžích závěru otázce vlivu komunismu na římskokatolickou církev a vznik Krysích stezek, závěru, že se j relevantní faktor a měl vliv na římskokatolickou církev.
Propaganda v sovětském a nacistickém životopisném filmu 30. let 20. století: Specifika filmového média jako nástroje propagandy
Weiss, Martin ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent)
Diplomová práce Propaganda v sovětském a nacistickém životopisném filmu 30. let 20. století: Specifika filmového média jako nástroje propagandy zkoumá trojice sovětských a německých filmových děl. Zaměřuje se na drobné rozdíly v práci s ideologickými významy, tvorbu mýtů a nahlíží vzorky obou kinematografií prizmatem teorie otevřeného díla Umberta Eca. Využívá metod diskursivní a komparativní analýzy a prostřednictvím praktické analýzy porovnává několik důležitých aspektů hlavních postav zkoumaných filmů. Na základě toho vytváří obecně platné závěry.
Autorita a konformismus; sociální psychologie nacismu
Dvořáková, Denisa ; Kosek, Jan (vedoucí práce) ; Pithart, Petr (oponent)
Autorita a konformismus; sociální psychologie Diplomová práce se věnuje nacismu z pohledu sociální psychologie. Jejím cílem je tedy analýza nacismu pomocí vybraných teoretických konceptů sociální psychologie, konkrétně autority a konformismu. Práce začíná uvedením konceptu totalitarismu, když je nejprve obecně vymezen samotný pojem totalitarismus a poté se převážná část této kapitoly zabývá konceptem totalitarismu v pojetí Hannah Arendtové. Na konci této kapitoly jsou pak zmíněny některé limity pojetí Hannah Arendtové. Obsahovou náplní další kapitoly je ideologie nacismu. Jsou zde samostatně vymezeny pojmy ideologie a nacismus a následně je uveden cíl a základní charakteristika nacistické ideologie. Třetí kapitola práce se zabývá autoritou a konformismem jako sociálně psychologickými jevy. První část této kapitoly definuje konformismus, uvádí možné rozlišení jeho příčin a základní typologii důsledků. Dále jsou zde představeny nejdůležitější klasické výzkumy v oblasti vědeckého studia konformity prováděné metodou laboratorních experimentů a krátce je nastíněna problematika dispozičního a situacionistického přístupu. Následuje krátké pojednání o moderním individualismu jakožto možném aspektu konformity. Další část této kapitoly vymezuje základní pojetí autority, zmiňuje její tři ideální typy, tak jak...
Generační střety na stránkách protektorátního kolaborantského tisku
Nezdařil, Petr ; Václavů, Lubor (vedoucí práce) ; Pokorný, Jiří (oponent)
Cílem diplomové práce je postihnout variabilitu protektorátní tiskové propagandy vzhledem ke generační a sociální příslušnosti cílové skupiny čtenářů. Tato byla zkoumána prostřednictvím analýzy tří kolaborantských listů - Arijského boje, Zteče a Přítomnosti. Propagandistické obrazy byly rekonstruovány na základě analýzy tří velkých tematických okruhů, a sice zobrazování protektorátní vrstvy inteligence, mládeže a konečně příslušníků židovské minority. Cílem se krom postižení specifických propagandistických technik stala také snaha zhodnotit perspektivy přijetí těchto obrazů ze strany protektorátní společnosti a vysvětlit, proč se tyto míjely účinkem. Vzhledem k primárním pramenům, které byly při tvorbě využity, postihuje předkládaná práce především období mezi léty 1942 a 1945.
Zahraniční legie Waffen-SS
Kacerovský, Tomáš ; Čížek, Martin (vedoucí práce) ; Šmidrkal, Václav (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zahraničními legiemi Waffen-SS, které byly v průběhu druhé světové války vytvářeny nacistickým Německem pod záminkou, že se jedná o celoevropskou snahu bojovat proti bolševismu. Tezí práce je domněnka, že nacisté byli ve svých snahách úspěšní a skutečně vytvořili poměrně rozsáhlé mezinárodní jednotky, které do byly složeny z mužů, kteří do nich vstoupili na základě myšlenky, podle které se všechny evropské národy musí bránit nebezpečí na východě. V první kapitole se práce bude zabývat důvody, které vedly německou vládu a vojenské velení ke schválení tohoto projektu, ačkoli si byli vědomi toho, že často porušovali zásady nacistické ideologie. K dobrovolníkům, kteří se v zahraničních legiích rozhodli sloužit zachovával po celou dobu války i německý vůdce Adolf Hitler, který je označil za zrádce vlastních zemí. V druhé kapitole se tato práce bude zabývat motivací mladých mužů z okupované Evropy, kteří se rozhodli vstoupit do Waffen-SS. V této kapitole bude zdůrazněna problematika kategorizace dobrovolníků. Třetí kapitola pojednává o významných politických a veřejně činných osobnostech, které se během války rozhodly do zahraničních legií Waffen-SS vstoupit, či jejich vznik veřejně podporovat. V závěrečné kapitole se práce zaměří na jednání s veterány nacistických...
Nacistická propaganda s židovskou tématikou v Národní politice v letech 1939-1941
Blichová, Larisa ; Dolanský, Pavel (vedoucí práce) ; Lysoňková, Lenka (oponent)
Práce se zabývá nacistickou propagandou a její kvalitativní analýzou v deníku Národní politika v letech 1939-1941, tedy v prvních třech letech války, které byly zásadní pro formování spolupráce médií a okupační moci. Zaměřena je konkrétně na antisemitskou propagandu a její vývoj a prostředky v průběhu těchto tří let v jednom z nejčtenějších deníků na území Protektorátu Čechy a Morava. Na příkladu několika vybraných článků či inzerátů je vždy tato propaganda ilustrována na konkrétních bodech a texty jsou podrobně analyzovány, aby byl rozkryt jejich pravý význam a skuteční autoři a adresáti. Skutečnými autory jsou myšleni nacisté a tehdejší okupační politika, jelikož ve sledovaném období je drtivá většina textů v deníku bez autorské signatury. Texty jsou voleny z různých období roku a různých rubrik, jsou mezi nimi články i inzerce. Každá kapitola obsahuje také stručný historický kontext. V závěru práce je shrnutí použitých prostředků ve sledovaném období a měnící se trendy v komunikaci protektorátní moci a zobrazení židovského obyvatelstva.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 116 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.