Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 205 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Komparativní analýza titulních stran časopisů Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)
Kovářová, Pavla ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Kučera, Štěpán (oponent)
Bakalářská práce "Komparativní analýza titulních stran časopisu Respekt a Reflex v období roku 2009-2010 (textová a sémiotická komparace)" se zabývá sémiotickým rozborem titulních stran dvou týdeníků s podobným zaměřením ve stejném období. Vybraný vzorek obsahuje pět titulních stran každého z těchto časopisů, na kterých jsou zobrazeny české politické osobnosti. Na základě prvních dvou částí vysvětlujících teoretickou podstatu sémiotiky jako vědy a představujících předmět analýzy, v praktické části tato práce podrobuje titulní strany analýze, jejímž cílem je celková komparace obou časopisů z hlediska sdělovacího záměru, konstrukcí reality a jejich práce s mýty a stereotypy. Obrazový a jazykový kód je zkoumán z hlediska denotace, konotace a vyplývajících novodobých mýtů. V současném mediálním diskurzu se zabývá interpretací znaků a symbolů, dekódováním skrytých významů a vztahem k dominantní ideologii v konstruktech reality. Pozornost je zaměřena na techniku fotomontáže u Reflexu a kresby u Respektu, kompozici, barevnost a používání stereotypů. Výsledek analýzy prokazuje shodný přístup obou týdeníků k dominantní ideologii, ale rozdílný přístup ke konstrukcím reality a vytváření sdělovacího záměru, jež vychází právě ze způsobu zpracování.
Myth and National Identity
Chytrý, Lukáš ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Znojemská, Helena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl rozkrýt vztah mezi mýtem a národní identitou. Zásadními otázkami jsou míra, do které je společenská identita závislá na literární naraci a jaké motivy tuto naraci konstituují. Analýza tohoto vztahu je prováděna na vybraných literárních textech s ohledem na kritické přístupy literární teorie a relevantní společensko-politické aspekty. Rozbor je prováděn na základě komparativního přístupu k vybraným textům. Komparativní metoda se zaměřuje na společensko-politický a historický kontext vybraných literárních děl, stejně tak jako na různé přístupy k otázce, co tvoří společenskou identitu. Texty, na které se pozornost zaměřuje především, jsou básnická sbírka James Macphersona, Poems of Ossian, historický román Sir Walter Scotta, Waverley a Rukopisy Královédvorské a Zelenohorské. Tato diplomová práce otevírá diskuzi teoretickým přístupem ke vztahu mezi mýtem a historií. Diskuze se zaobírá způsobem, kterým obě zmíněné složky konstituují kolektivní identitu. Práce se snaží zdůraznit především ty aspekty, které dávají vzniknout manipulativním výrokům a představám, které následně ovlivňují diskurz. Do popředí tak vystupuje otázka tradice, konvence a představy o heroické době, na kterou konkrétní kolektivní povědomí navazuje. Pozornost je tak věnovaná...
Gender a média v éře postmodernity: Odkrývání genderových stereotypů v současném českém reklamním diskurzu
Olbertová, Martina ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Cílem této diplomové práce bylo v prvé řadě se vůbec hlouběji zamyslet nad problematikou povahy zobrazování genderu v současných médiích. Vzájemný vztah genderu a médií v éře postmodernity jsme se snažili demonstrovat na pěti vybraných reklamních komunikátech zastupujících svou povahou odlišné aspekty zobrazování genderu jako stereotypní kategorie v současném českém reklamním diskurzu. V úvodní kapitole jsme si nastínili vývoj genderu jako společenské kategorie, řekli jsme si více o jeho historii, tradičních feminních a maskulinních atributech, stejně jako fluiditě genderu jako kategorie v optice postmodernity. Zároveň jsme si vymezili také vývoj feminismu a ustavení feministického paradigmatu. Následně jsme si představili pohled na gender v odlišných typech médií, zabývali jsme se podrobněji jeho vztahem k televizi jako médiu a vztahem genderu a reklamy. Předmětem teoretické části byl nástin vybraných pojmů z terminologie mediálních studií stěžejních pro účely této diplomové práce. Seznámili jsme se zde s koncepty souvisejícími s problematikou konstrukce reality v mediálních sděleních, zabývali jsme se rovněž feministickým pohledem na distorzi optiky nazírání genderu v mediálních sděleních a nastínili jsme si také základní pojmy z oblasti sémiotiky: diadické a triádické pojetí znaku a tři stupně...
Provence mirrored in its legends
Saulichová, Markéta ; Jančík, Jiří (vedoucí práce) ; Kalfiřtová, Eva (oponent)
Anotační list Název bakalářské práce: Provence dans le miroir de ses légendes Klíčová slova: legenda, mýtus, tradice, folklor, Provence, antropologie Abstrakt: Tématem bakalářské práce je francouzský region Provence-Alpes-Côte-d'Azur a její legendy. První část je zaměřena na samotný region popsaný z několika aspektů. Je zde uvedena zeměpisná poloha, podnebí, typické produkty. Dále je zde zmíněna historie tohoto regionu a to se zaměřením na antiku po středověk. Velmi důležitou součást práce tvoří jazykové prostředí tohoto regionu. Poté jsou v práci rozebrány jednotlivé legendy, které jsou zařazené do historického vývoje regionu.
Pohádkové motivy v epice 2. poloviny 19. století
Vlčková, Barbora ; Šmahelová, Hana (vedoucí práce) ; Vaněk, Václav (oponent)
Bakalářská práce s názvem Pohádkové motivy v epice 2. poloviny 19. století je založena na rozboru vybraných textů a jejich interpretaci, která směřuje k objasnění významotvorné funkce pohádkových motivů v epice 2. poloviny 19. století. Zaměřuje se na podobu pohádky jako specifické narativní formy a na proměnu její funkce v kontextu poezie využívající pohádkové prvky. Současně je reflektován odkaz k tradici lidové pohádky, reprezentován osobnostmi Karla Jaromíra Erbena a Boženy Němcové. Interpretace děl se opírá o studii Vladimíra Proppa Morfologie pohádky, která stanovuje strukturu pohádkových funkcí. Závěry práce jsou vyjádřeny na základě porovnání epických skladeb Dědův odkaz od Adolfa Heyduka a Vyšehrad od Julia Zeyera s Proppovou funkční analýzou.
Reportage photography and its informative value
Gorcovská, Laura ; Černý, Vladimír (vedoucí práce) ; Váša, Ondřej (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá otázkou reportážnej fotografie a mediálnym zdelením nami vybraného vizuálneho obrazu. Pôjde o obraz sýrskeho utečenca Aylana Kurdiho z roku 2015, ktorého fotografia odkazuje na vecný problém utečeneckej krízy v Európe. Práca ponúka semiotický prístup k zvoleným fotografiám zachytávajúcim rovnaký obraz z rôznej perspektívy. Perspektíva je v našom prípade dôležitá, pretože ide spornú fotografiu v otázkach etickej normy. Preto sa sústredíme i na spôsob, akým sa vybrané média vyrovnali s touto problematikou. Práca poukazuje na znaky, ktoré by mala reportážna fotografia obsahovať a ako sa menia z hľadiska toho, aké médium fotografiu sprostredkuje v závislosti od sprievodného titulného textu, perexu či skladby slov doplňujúcich fotografiu. Upriamime sa i na to, ako je daná fotografia začlenená do kontextuálneho rámca zvolených médií. Vedľajší cieľ práce bude porovnať výsledky analýzy vybraného obrazu v jednotlivých zvolených periodikách a porovnať prípadné odlišnosti v rámci ich interpretácie i kontextu, do ktorého je fotografia posadená. Práca vychádza predovšetkým z teoretických konceptov Rolanda Barthesa na konkrétnom vizuálnom zdelení daným vybraným médiom. Základné sledované ukazovatele sú koncepty denotácie, konotácie a mýtusu, pričom sledujeme vzťah medzi textom a...
Myth and Literature: The Werewolf
Benešová, Anna ; Ébert-Zeminová, Catherine (vedoucí práce) ; Šuman, Záviš (oponent)
česky: Název diplomové práce: Vztah mýtu a literatury na tématu vlkodlaka Klíčová slova: mýtus, literatura, mytologie, mytodologie, mytoanalýza, mytokritika, vlkodlak Abstrakt: Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi literaturou a mýtem. Literatura přepisuje mýtus ze symbolického jazyka do jazyka literárního, čímž na jednu stranu eliminuje obrovskou síť významů a variant mýtu, na druhou stranu však zachovává pro budoucnost základní smysl mýtického sdělení, činí jej srozumitelným pro sociokulturní realitu autora a následně také čtenářovu interpretaci. Cílem této diplomové práce je ukázat na příkladu vlkodlaka, jak funguje mýtus v literatuře. Na základě přehledu teorií mytologie a mytokritiky jsem zvolila metodu Gilberta Duranda nazvanou mytodologie. Tato metoda sestává ze dvou fází: mytoanalýzy a mytokritiky. Aplikuji tuto metodu na studium užití mýtu o vlkodlakovi ve čtyřech literárních dílech různých období a žánrů. V závěru jsem se pokusila odhalit některé širší důsledky psychologických základů mýtu a jeho literárního přepisu.
Feminism and Mythopoetics in Angela Carter's The Bloody Chamber and Other Stories and Nights at the Circus
Klepáčková, Michaela ; Chalupský, Petr (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Cílem této práce je představit specifické pojetí feminismu a mytopoetiky Angely Carterové a demonstrovat je na jejích dvou vybraných dílech, jmenovitě na sbírce subverzivně zpracovaných tradičních pohádek Krvavá komnata a jiné pohádky a na románu Noci v cirkuse. Práce se také zabývá vybranými rysy postmodernismu obsažených v těchto dvou dílech. V první, teoretické části je představena autorka a její dílo, dále pak koncept postmodernismu a jeho vybrané jednotlivé rysy. Druhá, praktická část se zaměřuje na analýzu obou knih s cílem zjistit, zda a jakým způsobem tato díla vykazují rysy postmodernismu a do jaké míry lze ve vybraných knihách myšlenky feminismu a mytopoetiky Angely Carterové nalézt.
Myth in American Advertising after 1945
Linhart, Marek ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Roraback, Erik Sherman (oponent)
Tato práce je vystavěna jako komplexní analýza reklamního diskurzu v rámci jistých předem definovaných parametrů; konkrétně jde o americkou tištěnou reklamu po roce 1945. Reklama je zde chápána jako typ jazyka, jehož hlavní sémiotickou jednotkou je jistá forma Barthesovského mýtu, od reality odtržená superstruktura přesahující de Saussurovu teorii znaku. Jádrem této práce je diachronická analýza vývoje struktury těchto mýtů, jejich komunikační funkce a v neposlední řadě jejich role jednak jako odrazu, tak i strůjce celé škály strereotypů, přerodů, hodnotových žebříčků či axiomatických pravd zakořeněných v kolektivním vědomí americké společnosti. Primárním zdrojem pro tuto analýzu jsou pak jednotlivé reklamy, pečlivě vybrány buď jako primární reprezentativní vzorky, nebo jako vzorky mající vliv a význam na poli reklamního průmyslu. Teoretická kostra práce spočívá především v Marxově chápání komodity jako jistého druhu fetiše, Barthsově popisu struktury a společenské funkce mýtu, Baudrillardových a Debordových teoriích týkajících se společnosti spektáklu, vlády simulaker či konceptu hyperreálna, Benjaminově rozboru jedinečnosti zobrazení a jeho aury, a konečně McLuhanově podrobném rozboru sémiotiky reklamy. Mimoto se práce dle potřeby opírá i o teorie nespadající striktně do oboru lingvistiky,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 205 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.