National Repository of Grey Literature 18,707 records found  beginprevious18698 - 18707  jump to record: Search took 0.62 seconds. 

Human resources shared services centres
Lukášková, Kamila ; Sycha, Martin (referee) ; Kocianová, Renata (advisor)
Human Resources management belongs to one of the most important parts of management in general. It's mainly because of immediate connection with the company's most valuable assets, which are the employees. Human Resources management, as well as roles and competencies of human resources professionals, has been significantly developing during last years. Those are not responsible only for administration anymore, but should be able to execute also other roles in order to add real value to the business. For this thesis Ulrich's Roles model was used to give an explanation about four of the most important roles of Human Resources. It's common, that the theory is different from reality. In practice, we could find a lot of Human Resources professionals, who are totally overloaded by administration with no time for strategic tasks. Here the shared services concept could be seen as a fitting tool. This reason would be probably not sufficient without other economic impact on the company as cost saving or efficiency increasing. Those two reasons are usually the most required one and in case implementation is done successfully, companies could save up to 50 % of total costs. Some companies have also made dramatic improvements in efficiency and effectiveness of HR through the introduction of shared services. The company...

Legacy Finlandisation in an era of change: Finnish security policy after the Cold War
Jireš, Jan ; Barša, Pavel (advisor) ; Bureš, Jan (referee)
V Evropě dnes existuje pět států, se kterými se pojí dlouhá tradice neutralitní politiky - Švýcarsko, Švédsko, Irsko, Rakousko a Finsko.1 Prostřednictvím své neutrality všechny tyto země vyjadřovaly záměr působit v mezinárodních vztazích pokud možno nezávisle, vyhnout se soupeření velmocí a stát mimo jakékoli vojenské aliance. Všech pět zmíněných zemí zastávalo neutralitní politiku po mnoho desítek nebo dokonce stovek let a je proto jasné, že konkrétní podmínky, za kterých neutralitu přijaly a po většinu doby praktikovaly, už dnes neexistují. Posledním ze zásadních mezníků v evropském mocenském a bezpečnostním uspořádání byl konec studené války a kolaps Sovětského svazu. V souvislosti s tím, že po roce 1991 už v Evropě žádné velmocenské soupeření neprobíhá (alespoň ne v takové podobě, jakou známe z předchozí éry), prochází koncept neutrality v každé dříve neutrální zemi zásadním přehodnocováním, které má najít odpověď na elementární otázku, zda má neutralitní politika v současné Evropě ještě vůbec nějaký smysl. A pokud má, tak v jaké podobě. V důsledku toho, že dnes jsou "bývalé" evropské neutrální státy2 - zejména ty, které jsou členy EU - často považovány za sobě navzájem velmi podobné a v některých záležitostech skutečně tvořící jeden politický blok, poněkud zaniká skutečnost, že z historického a...

Martí-Emerson: Freedom - the inner voice
Bulková, Barbora ; Housková, Anna (advisor) ; Fousek, Michal (referee)
Cílem této práce bylo poukázat na shodnost názorů v oblasti tématu svobody spisovatelů Martího a Emersona. Martí se ve svém díle zaměřil především na svobodu národa a Emerson, na svobodu jedince. Skrze porovnání přístupu obou autorů k danému tématu, jsme dospěli k řadě shodných řešení hledání svobody, na něž oba spisovatelé ve svých dílech poukazují, a která vychází ze stejného pojetí člověka a jeho propojenosti s kontinuální JEDNOTOU všeho. Do první části jsme zahrnuli životopisné údaje obou autorů, jejichž znalost nám přiblížila důvody vzniku některých citových vazeb spisovatelů, jejich inklinaci k dané společenské vrstvě či úzké vazby s přírodou. Závěr této části obsahuje stručný popis vlivů, které formovaly tvorbu kubánského spisovatele, mezi něž patří i R.W.Emerson. Pro názornou ilustraci úcty a lásky, jež Martí k Emersonovi choval, jsme se blíže zaměřili na Martího esej "Emerson". Ve druhé části jsme se soustředili na koncepci vlády u obou autorů, vytyčení překážek, které jsou lákadly a často i osudovými chybami jednotlivých vlád, a nastínění oblastí, v jejichž respektování lze najít cestu k vytvoření ideální vlády. Jedná se o minulost jako součást přítomnosti dané země a z ní vyvěrající potřeba přijmout původní, tedy indiánské, obyvatelstvo, jejich kulturu a vědomosti za součást stávající kultury a...

TOWNHOUSE ON THE WATERFRONT IN PŘEROV
Miklová, Kamila ; Bajger, Oldřich (referee) ; Mikulášek, David (advisor)
I deal with design of townhouse on the waterfront in Prerov in my bachelor´s thesis. The task is a finding of an optimal solution of the building on the corner of the streets Brabanska and Mala Dlazka. After many considerations I choose the concept : two vertical diverse forms, between these is atrium. On the undergroundfloors are parkingplaces and technical facilities. On the parterre are restaurant and cinema cafe. Upstairs are offices and flates. Applied materials are wood, iron, concrete, glass and coloured paints.

Music Education on the Basic Schools in the Actual Time.
Vacková, Ludmila ; Nedělka, Michal (referee) ; Herden, Jaroslav (advisor)
V této práci si klademe za cíl poukázat na problematiku postavení předmětu HV v celkovém školním vzdělávání i ve vztahu ke školské reformě a najít některé konkrétní 1 metody, principy a postupy, které by mohly tuto situaci řešit. Chceme poukázat na to, že naplnění mnohoslovných požadavků RVP je ve skutečnosti přirozenou změnou postoje učitele žákovi předmětu, jež prezentuje. Zároveň chceme poskytnout konkrétní metodické materiály pro výuku HV na 2. stupni základní školy. Tyto materiály byly ověřeny v mé pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na ZS Na Výsluní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi v letech během školních roků 2007/07 - 2008/09.

Music Education on the Basic Schools in the Actual Time.
Vacková, Ludmila ; Herden, Jaroslav (advisor) ; Nedělka, Michal (referee)
V této práci si klademe za cíl poukázat na problematiku postavení předmětu HV v celkovém školním vzdělávání i ve vztahu ke školské reformě a najít některé konkrétní 1 metody, principy a postupy, které by mohly tuto situaci řešit. Chceme poukázat na to, že naplnění mnohoslovných požadavků RVP je ve skutečnosti přirozenou změnou postoje učitele žákovi předmětu, jež prezentuje. Zároveň chceme poskytnout konkrétní metodické materiály pro výuku HV na 2. stupni základní školy. Tyto materiály byly ověřeny v mé pedagogické praxi při výuce hudební výchovy na ZS Na Výsluní v Brandýse nad Labem - Staré Boleslavi v letech během školních roků 2007/07 - 2008/09.

International conventions and the protection of the environment
Kunstová, Lenka ; Žákovská, Karolina (advisor) ; Snopková, Tereza (referee)
[192] 13. ABSTRACT International Agreements and Environmental Protection This paper focuses on providing a detailed examination of international agreements that are currently one of the most significant sources of international environmental law. The objective of this paper is not to exhaustively describe all aspects of these agreements, but to summarize their typical elements that distinguish them from the agreements that are governing different fields of international public law. The first two chapters of the paper are devoted to the determination of its scope and a brief introduction into the position of these agreements within the system of sources of international environment law. The introduction is followed by historical excurse that maps the dynamic evolution of environmental treaty- making from 19th century to present while focusing on major events, such as UN diplomatic conferences on environmental issues, which accelerated international cooperation. Procedural matters are examined in Chapter 4 which provides an overview of how the agreements are drafted, entered into force and how they face the challenge of timely adaptation as a main requirement for effective protection of environment through international law. The paper also describes the most frequent legal techniques and mechanisms for...

Training of primary school teachers in foreign languages
Koukalová, Petra ; Stará, Jana (referee) ; Hejlová, Helena (advisor)
This diploma thesis is dealing with the training of primary school teachers in foreign languages in the Czech Republic and Austria. It explores the educational systems of both countries, its approaches to foreign language teaching at primary school and models of primary school teacher training within the both, pre-service and in-service training. On the basis of the theoretical background and research among the Czech and Austrian teachers, it tries to find the optimal ways of primary school teacher training to teach foreign language.

Karel Červinka - Poet
Černá, Ludmila ; Hrabáková, Jaroslava (advisor) ; Pechová, Drahoslava (referee)
Resumé S tvorbou Karla Červinky jsem se seznámila v roce 2002 na literárním semináři. Jeho poezie sice nepatří mezi závažná a klíčová díla české literatury, aleje rozhodně svědeckou výpovědí o poetice konce 19. století. Stanovila jsem si čtyři cíle. Přiblížit dnešnímu čtenáři dílo téměř zapomenutého autora, sestavit životopis Karla Červinky, vyjádřit názory tehdejší kritiky a najít kořeny tvorby autora. Připravila jsem výbor z celého období básnické tvorby Karla Červinky. Volila jsem texty vypovídající o autorském stylu s charakteristickými znaky poezie konce 19. století. Podařilo se mi sestavit výbor příjemné poezie přelomu století. Životopis Karla Červinky jsem sestavovala s poukazem na faktory, které ho při cestě k poezii nejvíce ovlivňovaly. Studovala jsem dobový tisk, zprávy a kritiky, které vycházely paralelně s jednotlivými životními etapami autora. Seznámila jsem se s informacemi o místě jeho narození, o studiu a zaměstnání. Popsala jsem spisovatelovu kariéru v oblasti advokacie a soudnictví, jeho největší pracovní úspěchy. V několika případech jsem odhalila inspirace k tvorbě poezie. Nadále však zůstává otevřena kapitola z jeho ryze soukromého života. Zde se mi nepodařilo zjistit vyčerpávající informace jednak o jeho rodičích a pak i o Červinkově vlastní rodině. Hlavním důvodem mého neúspěchu byl...

Concepts of harmony in five metaphysical poets
Jajtner, Tomáš ; Hilský, Martin (advisor) ; Procházka, Martin (referee) ; Mánek, Bohuslav (referee)
My interest in metaphysical poetry has always been tainted with a sense of amazement and awe: the poetry of the School of Donne, indeed, poses fundamental questions about the nature of modem poetry and the mission of a poet within a disenchanted world. The slow abandonment of the old Pythagorean system of ham1onious spheres rotating around a stable earth and the acceptance of the heliocentric Copernican-Keplerean universe marked a true "breaking of the circle of perfection''- to use the term of Marjorie Nicholson - and entailed a complex breach in the nature of representational arts. The old cosmology depicted the universe as truly universa!, i.e. turning around a single axis, a single principle, or a clearly defined centre. The order of creation was granted by the gradual chain of being, uniting the lowest with the highest in a scale of perfection. The nature of representational arts was, primarily, to re-present the order of creation: i.e. finding a means of transfer between the static order of universe and human understanding. Classical Renaissance literary theory - in fact, inherited from Antiquity - emphasised that poetry as the art of making was to "teach and delight": its delightfulness had to be firmly bound with instruction and initiation into to the order of harmonious cosmos. Indeed, Sidney...