|
DOPADY SOCIÁLNÍ REFORMY Z ROKU 2011 NA NÁSLEDNÝ VÝVOJ SYSTÉMU SOCIÁLNÍ OCHRANY V ČR
Salačová, Kateřina ; Kotýnková, Magdalena (vedoucí práce) ; Prudká, Šárka (oponent)
Práce se zabývá sociální reformou z roku 2011 realizovanou Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR. Nejdříve jsou analyzovány jednotlivé reformní kroky. Je sledován vývoj prosazených změn od jejich zavedení do roku 2015 a poté jsou zkoumány finanční a sociální dopady konkrétních změn. Primárním cílem sociální reformy byla vyšší efektivita vynakládaných veřejných prostředků na dávkový systém a jejich celkové snížení. Hlavním výstupem práce je ovšem poznání, že tento cíl reformy splněn nebyl, naopak byla reforma spojena s nadbytečným vynaložením finančních prostředků v čisté výši 10,77 miliardy Kč. Výzkum dále prokázal, že jednotlivé změny měly negativní vliv na životy dotčených lidí. Závěrem je reforma sledována v kontextu potřebnosti jejího provedení a vztažena k předchozím podobně rozsáhlým reformám, jež na území ČR proběhly.
|
|
Návrh koncepce financování sportu v ČR
Bříza, Matouš ; Štědroň, Bohumír (vedoucí práce) ; Janák, Vladimír (oponent)
Název: Návrh koncepce financování sportu v ČR Cíle: Hlavním cílem této práce je zhodnocení současného systému financování sportu z veřejných zdrojů v ČR. Na základě této analýzy a analýzy systémů financování sportu z veřejných rozpočtů ve vybraných zemí EU navrhnout vhodná opatření vedoucí k vytvoření nového systému financování sportu, který bude stabilní, systematický, transparentní, efektivní, rozvojový a dlouhodobě udržitelný. Metody: V práci byla použita metoda analýzy a metoda komparace. Metoda analýzy byla aplikována při zkoumání současného systému financování v ČR a ve vybraných zahraničních zemích. Metoda komparace byla následně použita při porovnávání zjištěných informací z jednotlivých systémů financování. Výsledky: Výsledky práce naznačují, že sportovní sektor je v České republice hluboce podfinancovaný, a to přesto, jaké ekonomické a společenské přínosy sebou sport přináší. Za účelem vylepšení stávajícího systému jsou navržena dílčí opatření, směřující k dlouhodobé koncepci podpory sportu v ČR. Dílčí návrhy vycházejí z analýzy systému financování sportu v ČR a z následného porovnání s vybranými systémy vybraných zemí EU. Klíčová slova: Veřejné výdaje, financování sportu, institucionalizace, systém podpory
|
|
The Efficiency of Public Expenditure, Evidence from the Czech Republic
Vraná, Veronika ; Zápal, Jan (vedoucí práce) ; Schneider, Ondřej (oponent)
1 Abstrakt Práce se zabývá efektivitou veřejných výdajů a metodami odhadů efektivity. Metody jsou v práci popsány a porovnány podle vhodnosti pro analýzu efek- tivity obecně a konkrétně pro analýzu efektivity veřejných výdajů. Jako ne- jvhodnější metoda je vybrána stochastická obálková analýza se zaměřením na odhad výdajové hraniční funkce. Tuto metodu, spolu s dalšími alternativními metodami odhadů pro porovnání výsledků, používá následná analýza efektiv- ity veřejných výdajů v krajích České republiky. Analýza využívá panelových dat pro roky 2003-2014. Jako vstup jsou na základě dřívějších prací vybrány běžné výdaje krajského úřadu. Jako výstup je pro účely této práce vytvořen in- dex zachycující poskytování krajských veřejných služeb, který je zkonstruován na základě zkoumání krajských služeb. Pořadí krajů podle různých metod a předpokladů je okomentováno a porovnáváno. Poslední část práce zkoumá vlivy na efektivitu. Klasifikace JEL D24, H41, H72 Klíčová slova efektivita, kraje, veřejné výdaje, Česká re- publika E-mail autora verca25.vrana@seznam.cz E-mail vedoucího práce j.zapal@cerge-ei.cz
|
|
Komparace systémů finacování sportu ve vybraných zemích Evropy
Bříza, Matouš ; Štědroň, Bohumír (vedoucí práce) ; Procházka, Jan (oponent)
Název: Komparace systémů finacování sportu ve vybraných zemích Evropy Cíle: Hlavním cílem této práce je zhodnocení současného systému financování sportu z veřejných zdrojů v ČR. Na základě této analýzy a analýzy systémů financování sportu z veřejných rozpočtů ve vybraných zemí EU navrhnout vhodná opatření vedoucí k vytvoření nového systému financování sportu, který bude stabilní, systematický, transparentní, efektivní, rozvojový a dlouhodobě udržitelný. Metody: V práci byla použita metoda analýzy a metoda komparace. Metoda analýzy byla aplikována při zkoumání současného systému financování v ČR a zvybraných zahraničních zemích. Metoda komparace byla následně použita při porovnávání zjištěných informací z jednotlivých systémů financování. Výsledky: Výsledky práce naznačují, že sportovní sektor je v České republice hluboce podfinancovaný, a to přesto, jaké ekonomické a společenské přínosy sebou sport přinásí. Za účelem vylepšení stávajícího systému jsou navržena dílčí opatření, směřující k dlouhodobé koncepci podpory sportu v ČR. Dílčí návrhy vycházejí z analýzy systému financování sportu v ČR a z následného porovnání s vybranými systémy vybraných zemí EU. Klíčová slova: Veřejné výdaje, financování sportu, institucionalizace, systém podpory
|
|
Ekonomické dopady migrace pro hostitelské země
KUDLÁČKOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá ekonomickými dopady migrace pro hostitelské země. Rozsáhlá migrační vlna je aktuálním problémem v Evropě, kdy od roku 2015 přichází do jednotlivých zemí Evropské unie stále více migrantů. Zvolené hostitelské země jsou v rámci evropského regionu Německo a Česká republika. V souvislosti s migrační krizí mohou hostitelské země řešit řadu výdajů. Práce analyzuje hlavní výdaje spojené s migrací. Teoretická část blíže specifikuje pojmy související s migrací, jednotlivé formy migrace, příčiny migrace, "push" a "pull" faktory, ideologie související s migrací či motivace pro opuštění rodných zemí. Praktická část vymezuje jednotlivé mikroekonomické a makroekonomické dopady migrace pro hostitelské země. Řeší rozpory vzniklé mezi členskými státy Evropské unie, které souvisí s rozdílnými přístupy k migrační krizi. Dále jsou zkoumány dopady na trh práce spojené s migrační vlnou, ať pozitivní či negativní. Práce se také soustředí na nelegální ekonomické subjekty, které z migrační krize profitují.
|
| |
|
Udržitelnost veřejného dluhu, deficity veřejných rozpočtů a ekonomický růst
Marečková, Jana ; Ivanková, Kristýna (vedoucí práce) ; Maršál, Aleš (oponent)
Cílem práce je otestovat udržitelnost veřejného dluhu a vliv fiskální politiky na ekonomický růst ve vybraných zemích OECD (Belgie, Francie, Itálie, Ra- kousko a Velká Británie). První část práce je věnována historickému vývoji eko- nomických přístupů k tomuto tématu a teoretickým předpokladům modelů. V druhé části práce přistupujeme k ekonometrické analýze. Na základě výsledků se podařilo prokázat udržitelnost veřejného dluhu v Belgii a Rakousku. U Itálie a Velké Británie výsledky ukazují, že jejich primární přebytky reagují pozitivně na zvyšující se poměr dluhu vůči HDP. Nepodařilo se však ukázat, že vývoj je- jich veřejného dluhu je stacionární proces. U Francie převažoval negativní vztah primárních přebytků a poměru dluhu vůči HDP. Vliv fiskální politiky na ekonomický růst zkoumáme z pohledu rozdělení výdajů na produktivní a neproduktivní a přijmů vlády na distorční a nedistorční. Z důvodu omezené dostupnosti dat se podařilo prokázat pouze v případě Itálie, že zvýšení fiskálního deficitu o 1% snižuje o 1% ekonomický růst, zvýšení distorčních daní o 1% snižuje ekonomický růst o 1,2% a zvýšení produktivních výdajů zvyšuje ekonomický růst o 0,5%. Druhou analyzovanou...
|
|
Vývoj výdajů veřejných rozpočtů ve světle průběhu politických cyklů v ČR v letech 2000 - 2015
Kříž, Karel ; Ševčík, Miroslav (vedoucí práce) ; Vebrová, Ludmila (oponent)
Práce se zabývá analýzou vývoje veřejných výdajů ČR mezi roky 2000 a 2015 s ohledem na průběh politických cyklů. Na základě reálných výsledků hospodaření získaných ze státních závěrečných účtů je provedena analýza celkového vývoje jednotlivých rozpočtových kapitol a zejména jejich meziroční komparace. Cílem práce je zjištění možného vlivu politických cyklů na výši a strukturu veřejných výdajů. Za tímto účelem autor vytvořil vlastní teoretické předpoklady a stanovil originální metodologický postup. Výsledná zjištění vytvořenou hypotézu z větší části potvrzují.
|
|
Model výdajové strany rozpočtu Evropské unie implikovaný z principů teorie fiskálního federalismu
Plaga, Robert
Cílem disertační práce je navrhnout úpravy objemu a struktury rozpočtu EU tak, aby výsledný evropský rozpočet vycházel ze základních principů teorie fiskálního federalismu a poznatků teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. K rozhodování o zařazení či vyřazení jednotlivých výdajových kategorií byla autorem stanovena čtyři alokační ekonomická kritéria, vycházející ze základních principů teorie fiskálního federalismu. V oblasti realizace redistribuční a stabilizační funkce veřejných financí byly v rozhodování zohledněny také poznatky teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. S využitím ekonomických kritérií vycházejících ze základních principů teorie fiskálního federalismu a na základě analýzy výdajové struktury současného rozpočtu EU tak autor doporučuje úpravu rozpočtu EU. Konkrétně by mělo dojít k zařazení výdajů na národní obranu do společného rozpočtu v rozsahu 0,50 % HDP EU-27, posílení objemu "evropských" výdajů na vědu, výzkum a vývoj na 0,40 % HDP EU-27. Dále návrh počítá se zachováním výdajů na projekty dopravních sítí evropského významu (0,17 % HDP), rovněž tak s výdajovými položkami do oblasti zahraničních vztahů (0,067 % HDP), zajištění vnitřní bezpečnosti a justice (0,084 % HDP). Administrativní náklady jsou v modelu kalkulovány jako 6 % z ostatních položek rozpočtu. Ve vztahu k funkci redistribuční autor navrhuje zrušení evropské dimenze společné zemědělské politiky a koncentraci výdajů politiky hospodářské a sociální soudržnosti (0,50 % HDP EU-27) pouze na podporu hospodářsky slabších regionů. Velký význam je v modelu rozpočtu EU přisuzován naplňování stabilizační funkce veřejných financí prostřednictvím stabilizačního mechanismu, který má podobu centralizovaného systému podpor v nezaměstnanosti o objemu 1,25 % HDP EU-27. Současně by tato specifická součást společného rozpočtu mohla sloužit jako nástroj, který bude fungovat asymetricky, a bude tak v dobách ekonomického růstu vytvářet rezervy, které budou moci být využity v době hospodářského poklesu. Celková výše výdajů, soustředěných v navrhovanému modelu rozpočtu EU, je kalkulována na 3,15 % HDP EU-27.
|
|
Návrh rozpočtu městyse
Mrkvicová, Nikola ; Kafková, Radmila (oponent) ; Čižinská, Romana (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá návrhem rozpočtu obce, přesněji městyse Velké Němčice, pro příští období, konkrétně pro rok 2013. V teoretické části jsou shrnuty základní poznatky o obcích, jejich příjmech a výdajích a o rozpočtech obcí. Praktická část se zabývá analýzou rozpočtů v letech 2011 a 2012 a poté návrhem rozpočtu obce pro následující období.
|