Název:
Model výdajové strany rozpočtu Evropské unie implikovaný z principů teorie fiskálního federalismu
Autoři:
Plaga, Robert Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem disertační práce je navrhnout úpravy objemu a struktury rozpočtu EU tak, aby výsledný evropský rozpočet vycházel ze základních principů teorie fiskálního federalismu a poznatků teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. K rozhodování o zařazení či vyřazení jednotlivých výdajových kategorií byla autorem stanovena čtyři alokační ekonomická kritéria, vycházející ze základních principů teorie fiskálního federalismu. V oblasti realizace redistribuční a stabilizační funkce veřejných financí byly v rozhodování zohledněny také poznatky teorie optimálních měnových oblastí pro vyrovnání se s asymetrickými hospodářskými šoky. S využitím ekonomických kritérií vycházejících ze základních principů teorie fiskálního federalismu a na základě analýzy výdajové struktury současného rozpočtu EU tak autor doporučuje úpravu rozpočtu EU. Konkrétně by mělo dojít k zařazení výdajů na národní obranu do společného rozpočtu v rozsahu 0,50 % HDP EU-27, posílení objemu "evropských" výdajů na vědu, výzkum a vývoj na 0,40 % HDP EU-27. Dále návrh počítá se zachováním výdajů na projekty dopravních sítí evropského významu (0,17 % HDP), rovněž tak s výdajovými položkami do oblasti zahraničních vztahů (0,067 % HDP), zajištění vnitřní bezpečnosti a justice (0,084 % HDP). Administrativní náklady jsou v modelu kalkulovány jako 6 % z ostatních položek rozpočtu. Ve vztahu k funkci redistribuční autor navrhuje zrušení evropské dimenze společné zemědělské politiky a koncentraci výdajů politiky hospodářské a sociální soudržnosti (0,50 % HDP EU-27) pouze na podporu hospodářsky slabších regionů. Velký význam je v modelu rozpočtu EU přisuzován naplňování stabilizační funkce veřejných financí prostřednictvím stabilizačního mechanismu, který má podobu centralizovaného systému podpor v nezaměstnanosti o objemu 1,25 % HDP EU-27. Současně by tato specifická součást společného rozpočtu mohla sloužit jako nástroj, který bude fungovat asymetricky, a bude tak v dobách ekonomického růstu vytvářet rezervy, které budou moci být využity v době hospodářského poklesu. Celková výše výdajů, soustředěných v navrhovanému modelu rozpočtu EU, je kalkulována na 3,15 % HDP EU-27.The aim of this dissertation is to propose alterations in the volume and structure of the EU budget in order that the resultant European budget is based on the fundamental principles of the theory of fiscal federalism and the theory of optimal monetary areas so as to cope with asymmetrical economic shocks. The author has stipulated four economic allocation criteria based on the fundamental principles of the theory of fiscal federalism for the purpose of decision-making relating to the inclusion or rejection of individual expenditure categories. In the area of realisation of the redistribution and stabilisation function of public finances, this decision also gave consideration to the theory of optimal monetary areas for coping with asymmetrical economic shocks. The author recommends amending the EU budget by applying economic criteria based on the fundamental principles of the theory of fiscal federalism and on the basis of analysis of the expenditure structure of the current EU budget. Specifically, this should entail the inclusion of expenditure on national defence in the joint budget to an extent of 0.50 % of the GDP of the EU-27 and increasing the volume of "European" expenditure on science, research and development to 0.40 % of the GDP of the EU-27. This proposal further envisages maintaining expenditure on transport infrastructure projects of European importance (0.17 % of GDP), expenditure items in the area of foreign relations (0.067 % of GDP), and on assuring internal security and the judiciary (0.084 % of GDP). This model calculates administrative costs as 6 % of other budget items. In relation to the redistribution function, the author proposes discarding the European dimension of common agricultural policy and concentrating expenditure on policy in the area of economic and social coherence (0.50 % of the GDP of the EU-27) exclusively on support for economically less favoured regions. This model EU budget attaches great importance to the fulfilment of the stabilisation function of public finances by means of a stabilisation mechanism taking the form of a centralised system of unemployment benefits at 1.25 % of the GDP of the EU-27. This specific area of the common budget could also serve as a tool functioning on an asymmetrical basis, creating reserves at times of economic growth that can then be used at times of economic decline. The total expenditure concentrated within the proposed model EU budget has been calculated as 3.15 % of the GDP of the EU-27.
Klíčová slova:
Evropská unie; fiskální federalismus; funkce veřejných financí; rozpočet EU; teorie optimálních měnových oblastí; veřejné výdaje