Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 20 záznamů.  předchozí11 - 20  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Úloha individuálních vzdělávacích plánů v edukačním procesu na základní škole u žáků s poruchou učení
Vařejková, Petra ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na podstatu individuálně vzdělávacích plánů u žáků se specifickou poruchou učení. První kapitola teoretické části je zaměřena na specifikaci a dělení specifických poruch učení. Druhá kapitola se věnuje možnosti podpory a vzdělávání žáků se specifickou poruchou učení, tvorbě a obsahu individuálních vzdělávacích plánů. Poslední kapitola teoretické části pojednává o legislativním rámci vzdělávání žáků se specifickou poruchou učení. Praktická část je věnována žákovi se specifickou poruchou učení na prvním stupni základní školy. Kazuistika žáka, rodinná a osobní anamnéza a vypracovaný individuálně vzdělávací plán. Popsány jsou činnosti prováděné s žákem v rozmezí deseti měsíců. Závěrem jsou vyhodnoceny pokroky žáka v daných oblastech. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak velkou úlohu zastává individuálně vzdělávací plán ve vzdělávacím procesu. Dále metodou pozorování zjistit, jak se žák v námi zvolených oblastech rozvíjí při pravidelně prováděných činnostech dle individuálně vzdělávacího plánu.
Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra
Říhová, Alena
DISERTAČNÍ PRÁCE Jméno a příjmení: Alena ŘÍHOVÁ Název práce: LOGOPEDICKÁ INTERVENCE U OSOB S PORUCHOU AUTISTICKÉHO SPEKTRA Vedoucí práce: doc. Mgr. Kateřina VITÁSKOVÁ, Ph.D. Katedra: Ústav speciálněpedagogických studií Obor: speciální pedagogika Počet stran: 316 Počet příloh: 9 Rok obhajoby: 2012 Klíčová slova: poruchy autistického spektra, komunikace, narušená komunikační schopnost, logopedická intervence, klinický logoped, speciální pedagog, rodič dítěte s poruchou autistického spektra Resumé: Disertační práce se věnuje problematice logopedické intervence u osob s poruchou autistického spektra v České republice a je členěna do dvou hlavních pasáží - na část teoretickou a část praktickou. V teoretické části sumarizujeme aktuální informace týkající se terminologie, symptomatologie, etiologie, diagnostiky a speciálně-edukačních či terapeutických přístupů k jedincům s poruchou autistického spektra. Vzhledem k orientaci této práce se blíže zaměřujeme na specifika narušené komunikační schopnosti u vybrané klientely. Praktická část je cílená jak na analýzu stávající situace v poskytované logopedické intervence v České republice, tak na zprostředkování ucelených informací (doporučení) pro její realizaci u osob s poruchou autistického spektra. K analýze poskytované logopedické intervence byl za hlavní...
Role speciálního pedagoga na středních školách
Wagnerová, Jitka ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Název: Role speciálního pedagoga na střední škole Abstrakt: Diplomová práce zpracovává téma role speciálního pedagoga při vzdělávání na středních školách. Přináší teoretické a praktické podněty, ze který lze vycházet při poskytování speciálně pedagogického poradenství a podpory žákům a pedagogům. Součástí práce je doložení pozitivního přínosu působení speciálního pedagoga na střední škole a to prostřednictvím analýzy dotazníkového šetření ve vybraných středních školách. Klíčová slova: střední škola, speciální pedagog, speciálně pedagogické poradenství, podpora žáků a pedagogů
Možnosti a rizika inkluze na Zš: případová studie na Zš Horní Stakory
Matesová, Radka ; Janebová, Eva (vedoucí práce) ; Kasíková, Hana (oponent) ; Šubrová, Anežka (oponent)
Diplomová práce zaměřená na zjištění podmínek úspěšného inkluzivního vzdělávání na konkrétní základní škole. V teoretické části vymezuje pojmy související s inkluzivním vzděláváním, srov-nává principy inkluzivní různých autorů, nahlíží na inkluzivní vzdělávání ve světě a v České re-publice. Dále zmiňuje klima školy, které je jednou z nejdůležitějších podmínek úspěšné inkluze. Porovnává pro a proti inkluzivního vzdělávání, jeho přínos pro školy a všechny účastníky peda-gogického procesu. Výzkumná část je zaměřena na připravenost konkrétní základní školy k in-kluzivnímu vzdělávání.
Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR.
MIKEŠOVÁ, Lenka
V bakalářské práci "Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR" byli jako cílová skupina zvoleni ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku. Teoretická část se zabývá speciálním pedagogem z hlediska legislativy a kvalifikačních podmínek potřebných pro výkon tohoto povolání. Tato kapitola také popisuje osobní předpoklady a nezbytné dovednosti pro speciálního pedagoga, dále specializaci speciálního pedagoga. Velmi významná část této kapitoly je věnována osobě speciálního pedagoga na základní škole a jeho kariérnímu systému. Druhá kapitola teoretické části se samostatně věnuje vzdělávacímu systému v České republice se zaměřením na základní vzdělávání. Dále tato část pojednává o alternativním vzdělávání na základních školách, o vzdělávání žáků se SVP a o inkluzivním, interaktivním vzdělávání. Empirická část bakalářské práce vychází z výzkumu, který byl koncipován jako výzkum kvalitativní. Toto šetření bylo vedeno formou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli vybraných základních škol na Prachaticku. Z celkem patnácti oslovených ředitelů následně proběhl rozhovor s devíti z nich. Před samotným rozhovorem byly stanoveny základní otázky, ty byly položeny všem respondentům a poté byly kladeny doplňující otázky. Cílem práce bylo zjistit, jak ředitelé základních škol na Prachaticku vnímají možné uplatnění speciálního pedagoga ve svých zařízeních. Poté byly určeny dvě výzkumné otázky, a to v tomto znění: V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga ve svých zařízeních? Jaké činnosti by měl speciální pedagog z pohledu ředitelů na ZŠ vykonávat? Po analýze odpovědí respondentů vyšlo najevo, že největší souvislost s přijetím speciálního pedagoga na základní školu mají finanční dispozice konkrétní školy. Všichni dotazovaní se shodli na tom, že ve svých finančních rozpočtech momentálně nedisponují prostředky pro zřízení pracovní pozice školního speciálního pedagoga. Podstatný vliv by měl v souvislosti se zavedením speciálního pedagoga i nárůst žáků se SVP. Dále respondenti ve svých odpovědích zmiňovali, že školní speciální pedagog by mohl představovat vhodné řešení pro administrativní záležitosti spojené s novým systémem inkluzivního vzdělávání, což chápou jako velmi dobrý důvod pro zřízení pozice školního speciálního pedagoga na ZŠ. Cílem druhé výzkumné otázky bylo zjistit, jaké konkrétní činnosti by dle ředitelů měli školní speciální pedagogové vykonávat. Na základě analýzy získaných odpovědí se ukázalo, že dotazovaní ředitelé měli menší vhled do této problematiky. Výzkumné šetření mezi respondenty tedy přináší závěr, že školní speciální pedagog by měl komunikovat s rodiči žáků se SVP, vytvářet IVP, ŠVP, dále komunikovat se školským poradenským pracovištěm a měl by zastávat i administrativní činnost, kterou přináší inkluzivní vzdělávání. Tato bakalářská práce by měla přinést komplexní pohled na osobu školního speciálního pedagoga na vybraných základních školách na Prachaticku. Zároveň by mohla věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání, a to nejen studentům oboru speciální pedagogika, ale také rodičům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále by práce mohla poskytovat informace o školním speciálním pedagogovi ředitelům základních škol.
Role speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání
SVOBODOVÁ, Tereza
V bakalářské práci zkoumám roli školního speciálního pedagoga v sekundárním vzdělávání. Cílem tohoto výzkumu je zjistit význam, důležitost a potřebu sekundárních vzdělávacích institucí pro zaměstnání školního speciálního pedagoga. Zda je tento pracovník pro školu, kde působí, přínosný a jak jsou s jeho prací spokojeni ostatní pedagogičtí pracovníci. Naopak u škol, kde tento specialista nepůsobí, mě zajímalo z jakých důvodů. Jestli by o něho měli zájem a kdo má na starosti plnění jeho úkolů. Na danou problematiku byl důležitý i názor odborníka, proto jsem oslovila speciální pedagožku z pedagogicko-psychologické poradny. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část je především zaměřena na školního speciálního pedagoga, na jeho činnosti, vzdělání i jeho cílové skupiny. Praktická část obsahuje kvalitativní výzkum. Jako metodu pro získání informací jsem zvolila polo strukturovaný rozhovor. Cílovou skupinu tvoří zástupci vybraných středních škol v jihočeském a západočeském regionu. Mezi respondenty se objeví vedení šetřených středních škol, pedagogičtí pracovníci a pochopitelně školní speciální pedagog. Z výsledků je patrné, že o školního speciálního pedagoga zájem není. Velkou roli v zájmu o speciálního pedagoga hraje nedostatek finančních prostředků. Avšak větší význam přisuzuji nedostatečné informovanosti pracovníků středních škol o náplni práce školního speciálního pedagoga. Mnohdy jsem se setkala se záměnou úsudku o náplni práce speciálního pedagoga s výchovným poradcem. Vzhledem k plánované inkluzi se ale někteří pracovníci středních škol do budoucna přiklání ke zřízení funkce školního speciálního pedagoga v rámci sekundárního vzdělávání.
Úloha speciálního pedagoga ve školách při inkluzivním vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením
ROMOVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá úlohou speciálního pedagoga ve školách při inkluzivním vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. Cílem bakalářské práce je zmapovat a specifikovat úlohu speciálního pedagoga při inkluzivním vzdělávání a tím zdůraznit význam profese speciálního pedagoga. V teoretické části bakalářské práce se zabývám pojmy integrace a inkluze. Je zde popsána historie integrace a její podoba v dokumentech. Dále je v práci charakterizován proces inkluzivního vzdělávání a různá zdravotní postižení a jejich specifika. Také poradenská zařízení a služby pro jedince se zdravotním postižením. V praktické části jsem k výzkumu použila metodu zúčastněného pozorování. Pomocí této metody jsem sledovala činnosti speciálního pedagoga ve škole při inkluzivním vzdělávání. Dále jsem použila metodu strukturovaných rozhovorů s pedagogy a rodiči integrovaných dětí/žáků. Kontaktovala jsem Speciálně pedagogická centra a Pedagogicko-psychologickou poradnu. Se speciálními pedagogy jsem navštívila dvě mateřské a jednu základní školu. Pokaždé se jednalo o dítě/žáka s různým typem zdravotního postižení. Z výsledků je patrné, že speciální pedagog má při inkluzivním vzdělávání dětí/žáků významnou úlohu. Důležité jsou kladné vztahy speciálního pedagoga a dítěte/žáka se zdravotním postižením, pedagoga a rodiče integrovaných dětí/žáků. Z přístupu speciálního pedagoga je zřejmý komplexní přístup k integrovanému dítěti/žáku. Speciální pedagog má úlohu i jakéhosi prostředníka při integraci dítěte. Informuje a názorně pedagogům i asistentům pedagoga pracujícím s integrovanými dětmi/žáky prezentuje, jak postupovat. Profese speciálního pedagoga je proto důležitá a obtížně zastupitelná. Práce může být přínosem pro studenty, kteří se zajímají o tuto problematiku. Dále pro školy, kde je anebo bude inkluzivní vzdělávání realizováno. Může být přínosná i pro rodiče dětí/žáků se zdravotním postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 20 záznamů.   předchozí11 - 20  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.