Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Arumuni a arumunština
Mikešová, Lenka ; Našinec, Jiří (vedoucí práce) ; Štichauer, Jaroslav (oponent)
Ve své práci jsem se věnovala arumunskému etniku a jazyku. Protože jde o národ v České republice téměř neznámý, v první části práce jsem pojala Arumuny z etnologického úhlu pohledu: v první kapitole jsem popsala problematiku národnostního sebeurčení (kap. 1.1), zabývala se pojmenováním příslušníků menšiny ve vlastním jazyku i v jazycích sousedních (1.2), historií Arumunů počínaje Dáky po konec 20. století (1.3) a současným postavením arumunské menšiny v příslušných zemích (1.4). Pokud je mi známo, nebyly dějiny Arumunů v České republice dosud vydány, v této práci jde o první syntézu z převážně rumunsky publikovaných prací.
Diverzita, ekologie a ekofyziologie sněžných řas
Mikešová, Lenka ; Nedbalová, Linda (vedoucí práce) ; Kvíderová, Jana (oponent)
Trvalá i dočasná sněhová pokrývka polárních a horských oblastí je velmi extrémním habitatem. Přesto existují organismy, které toto prostředí obývají. Mezi významné zástupce kryosestonu patří zelené řasy z řádu Chlamydomonadales (Chlorophyta), které jsou známé z polárních a horských oblastí celého světa. Tyto organizmy, které obsadily sněžné prostředí pravděpodobně až sekundárně, dokázaly vyvinout různé ekofyziologické adaptace nezbytné k úspěšnému přežití v extrémních podmínkách. Nízké teploty a vysoká intenzita záření jsou hlavními faktory, kterým musí přítomné organizmy čelit. Mezi nejdůležitější mechanismy přežití patří přizpůsobení životních cyklů (například střídání odolných stádií a pohyblivých vegetativních stádií), syntéza a akumulace ochranných sekundárních karotenoidů, změna ve složení mastných kyselin membrán a u některých druhů snížení teplotního optima růstu. Právě tyto adaptace jsou v současnosti spolu se studiem diverzity hlavním předmětem výzkumu sněžných řas.
Aktivizační metody a formy práce ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Mikešová, Lenka
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření souboru didaktických her pro využití ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy. Teoretická část je věnována klasifikaci metod a organizačních forem, vychází z prostudované literatury zejména metodické povahy. Praktická část se věnuje využití aktivizačních metod a forem, především konkrétním didaktickým hrám v matematice. Kapitola nazvaná Soubor didaktických her obsahuje patnáct didaktických her se zaměřením na rozvoj tvořivosti a logického uvažování ověřených v praxi se žáky na 1. stupni několika základních škol. U každé hry jsou uvedeny rozvíjené klíčové kompetence, didaktický cíl, doporučený ročník, popis činnosti, potřebné pomůcky a dále také reflexe z realizace hry se žáky, která je rozšířena o možná úskalí, doporučení či obměny.
Příprava učitele na vyučování v malotřídní základní škole
Mikešová, Lenka ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Malotřídní škola je typ školy, ve kterém probíhá souběžná výuka dvou nebo více ročníků v jedné třídě. Tento způsob organizace klade na učitele vysoké nároky na přípravu i průběh celého vyučování. Vedle přímé pedagogické práce tvoří podstatnou část činnosti učitele malotřídní školy práce nepřímá. Sem patří například organizace různých pravidelných i nepravidelných mimoškolních aktivit, které přispívají k naplnění společensko-kulturní funkce školy. Na malotřídní školy lze nahlížet jako na školy alternativní, ve kterých se často uplatňují různé netradiční formy výuky. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké konkrétní formy výuky, didaktické pomůcky a prostředky bývají ve výuce nejčastěji používány. Práce si dále kladla za cíl zjistit rozsah nepřímé pedagogické práce a zmapovat spolupráci malotřídních škol se speciálními pedagogy.
Aktivizační metody a formy práce ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Mikešová, Lenka
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření souboru didaktických her pro využití ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy. Teoretická část je věnována klasifikaci metod a organizačních forem, vychází z prostudované literatury zejména metodické povahy. Praktická část se věnuje využití aktivizačních metod a forem, především konkrétním didaktickým hrám v matematice. Kapitola nazvaná Soubor didaktických her obsahuje patnáct didaktických her se zaměřením na rozvoj tvořivosti a logického uvažování ověřených v praxi se žáky na 1. stupni několika základních škol. U každé hry jsou uvedeny rozvíjené klíčové kompetence, didaktický cíl, doporučený ročník, popis činnosti, potřebné pomůcky a dále také reflexe z realizace hry se žáky, která je rozšířena o možná úskalí, doporučení či obměny.
Diverzita, ekologie a ekofyziologie sněžných řas
Mikešová, Lenka ; Nedbalová, Linda (vedoucí práce) ; Kvíderová, Jana (oponent)
Trvalá i dočasná sněhová pokrývka polárních a horských oblastí je velmi extrémním habitatem. Přesto existují organismy, které toto prostředí obývají. Mezi významné zástupce kryosestonu patří zelené řasy z řádu Chlamydomonadales (Chlorophyta), které jsou známé z polárních a horských oblastí celého světa. Tyto organizmy, které obsadily sněžné prostředí pravděpodobně až sekundárně, dokázaly vyvinout různé ekofyziologické adaptace nezbytné k úspěšnému přežití v extrémních podmínkách. Nízké teploty a vysoká intenzita záření jsou hlavními faktory, kterým musí přítomné organizmy čelit. Mezi nejdůležitější mechanismy přežití patří přizpůsobení životních cyklů (například střídání odolných stádií a pohyblivých vegetativních stádií), syntéza a akumulace ochranných sekundárních karotenoidů, změna ve složení mastných kyselin membrán a u některých druhů snížení teplotního optima růstu. Právě tyto adaptace jsou v současnosti spolu se studiem diverzity hlavním předmětem výzkumu sněžných řas.
Arumuni a arumunština
Mikešová, Lenka ; Štichauer, Jaroslav (oponent) ; Našinec, Jiří (vedoucí práce)
Ve své práci jsem se věnovala arumunskému etniku a jazyku. Protože jde o národ v České republice téměř neznámý, v první části práce jsem pojala Arumuny z etnologického úhlu pohledu: v první kapitole jsem popsala problematiku národnostního sebeurčení (kap. 1.1), zabývala se pojmenováním příslušníků menšiny ve vlastním jazyku i v jazycích sousedních (1.2), historií Arumunů počínaje Dáky po konec 20. století (1.3) a současným postavením arumunské menšiny v příslušných zemích (1.4). Pokud je mi známo, nebyly dějiny Arumunů v České republice dosud vydány, v této práci jde o první syntézu z převážně rumunsky publikovaných prací.
Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR.
MIKEŠOVÁ, Lenka
V bakalářské práci "Speciální pedagog a jeho místo v systému vzdělávání v ČR" byli jako cílová skupina zvoleni ředitelé vybraných základních škol na Prachaticku. Teoretická část se zabývá speciálním pedagogem z hlediska legislativy a kvalifikačních podmínek potřebných pro výkon tohoto povolání. Tato kapitola také popisuje osobní předpoklady a nezbytné dovednosti pro speciálního pedagoga, dále specializaci speciálního pedagoga. Velmi významná část této kapitoly je věnována osobě speciálního pedagoga na základní škole a jeho kariérnímu systému. Druhá kapitola teoretické části se samostatně věnuje vzdělávacímu systému v České republice se zaměřením na základní vzdělávání. Dále tato část pojednává o alternativním vzdělávání na základních školách, o vzdělávání žáků se SVP a o inkluzivním, interaktivním vzdělávání. Empirická část bakalářské práce vychází z výzkumu, který byl koncipován jako výzkum kvalitativní. Toto šetření bylo vedeno formou polostrukturovaného rozhovoru s řediteli vybraných základních škol na Prachaticku. Z celkem patnácti oslovených ředitelů následně proběhl rozhovor s devíti z nich. Před samotným rozhovorem byly stanoveny základní otázky, ty byly položeny všem respondentům a poté byly kladeny doplňující otázky. Cílem práce bylo zjistit, jak ředitelé základních škol na Prachaticku vnímají možné uplatnění speciálního pedagoga ve svých zařízeních. Poté byly určeny dvě výzkumné otázky, a to v tomto znění: V jakých souvislostech by ředitelé vybraných škol uvažovali o zaměstnání speciálního pedagoga ve svých zařízeních? Jaké činnosti by měl speciální pedagog z pohledu ředitelů na ZŠ vykonávat? Po analýze odpovědí respondentů vyšlo najevo, že největší souvislost s přijetím speciálního pedagoga na základní školu mají finanční dispozice konkrétní školy. Všichni dotazovaní se shodli na tom, že ve svých finančních rozpočtech momentálně nedisponují prostředky pro zřízení pracovní pozice školního speciálního pedagoga. Podstatný vliv by měl v souvislosti se zavedením speciálního pedagoga i nárůst žáků se SVP. Dále respondenti ve svých odpovědích zmiňovali, že školní speciální pedagog by mohl představovat vhodné řešení pro administrativní záležitosti spojené s novým systémem inkluzivního vzdělávání, což chápou jako velmi dobrý důvod pro zřízení pozice školního speciálního pedagoga na ZŠ. Cílem druhé výzkumné otázky bylo zjistit, jaké konkrétní činnosti by dle ředitelů měli školní speciální pedagogové vykonávat. Na základě analýzy získaných odpovědí se ukázalo, že dotazovaní ředitelé měli menší vhled do této problematiky. Výzkumné šetření mezi respondenty tedy přináší závěr, že školní speciální pedagog by měl komunikovat s rodiči žáků se SVP, vytvářet IVP, ŠVP, dále komunikovat se školským poradenským pracovištěm a měl by zastávat i administrativní činnost, kterou přináší inkluzivní vzdělávání. Tato bakalářská práce by měla přinést komplexní pohled na osobu školního speciálního pedagoga na vybraných základních školách na Prachaticku. Zároveň by mohla věcněji přiblížit problematiku speciálního školství v systému vzdělávání, a to nejen studentům oboru speciální pedagogika, ale také rodičům žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále by práce mohla poskytovat informace o školním speciálním pedagogovi ředitelům základních škol.

Viz též: podobná jména autorů
3 MIKEŠOVÁ, Lucie
1 Mikešová, Ladislava
8 Mikešová, Lenka
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.