Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 26 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
EEG analýza chůze na nestabilním povrchu
Hons, Pavel ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Pavlů, Dagmar (oponent)
Elektroencefalická analýza chůze po nestabilním povrchu Cílem práce bylo porovnání změn elektrické aktivity intracerebrálních mozkových struktur s pomocí programu sLORETA mezi 1) klidovým stavem a chůzí po slackline klidovým stavem a chůzí po nalepeném tapu na zemi (groundline) a 3) mezi klidovým stavem a použití virtuální reality s projekcí chůze po slackline. Cílem bylo zjistit, které intracerebrální oblasti se při těchto aktivitách zapojují. u se zúčastnilo 10 zdravých osob, mužů i žen, ve věkovém rozmězí 18 - 30 let, průměrný věk byl 24 let. Experiment se skládal ze čtyř na sebe navazujících částí, u kterých bylo kromě první náhodně vybráno jejich pořadí. 1. klidové měření EEG s otevřenýma a zavřenýma očima (každá část 5 minut), 2. chůze po slackline (2 minuty), 3. chůze po groundline s imitací chůze po slackline (2 minuty), 4. pozorování videa s projekcí chůze po slackline z první osoby pomocí virtuální reality ve stoji na místě (2 minuty). V průběhu celého experimentu byla monitorována a zaznamenávána mozková aktivita. Získaný záznam byl následně vyhodnocen programem sLORETA, který posléze umožnil prostorové zobrazení aktivních mozkových částí v 3D Talairachově atlasu. halily statisticky významnou diferenci u všech tří porovnání párových skupin. Při porovnání chůze po slackline oproti klidovému stavu...
Využití virtuální reality v kombinaci s elektrostimulací míchy u jedince s inkompletní míšní lézí
Svobodová, Anna ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Šifta, Petr (oponent)
Název: Využití virtuální reality v kombinaci s elektrostimulací míchy u jedince s inkompletní míšní lézí Cíle: Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zda má virtuální realita ve formě terapeutických videí natočených z pohledu první osoby v kombinaci s elektrostimulací míchy vliv na neurologický stav a subjektivní vnímání mladého muže s inkompletní míšní lézí. Metody: Kvalitativního výzkumu (případové studie) se zúčastnil jeden 25letý proband mající 10 let inkompletní míšní lézi. Proband po dobu 5 měsíců sledoval průměrně 2-3krát týdně desetiminutová terapeutická videa pouštěná v brýlích virtuální reality v kombinaci s elektrostimulací. K porovnání neurologického stavu probanda bylo použito vyšetření ASIA Impairment Scale, provedené před výzkumem, v jeho průběhu a po výzkumu. Subjektivní pocity a bolest proband zaznamenával do deníku, přičemž je hodnotil bodovou škálou (0-10). Výsledky: Po intervenci proband vykázal mírné zlepšení v oblasti senzitivity. Vstupní hodnoty senzitivního subskóre lehkého dotyku dle vyšetření ASIA Impairment Scale byly 84 bodů, při výstupním vyšetření proband dosáhl navýšení na 86 bodů. U senzitivního subskóre píchnutí špendlíkem došlo k navýšení ze 75 bodů na 78 bodů z celkového počtu 112 bodů. Nedošlo však k žádnému zlepšení motoriky horních ani dolních končetin. V...
Porovnání mozkové aktivity pomocí sLoreta mezi Feldenkraisovou metodou a vizuální stimulací
Novotná, Tereza ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Pavlů, Dagmar (oponent)
Název diplomové práce: Porovnání mozkové aktivity pomocí sLORETA mezi Feldenkraisovou metodou a vizuální stimulací Cíle práce: Cílem práce je vyhodnotit intracerebrální zdrojovou aktivitu v průběhu jednoduchého pohybu paže inspirovaném Feldenkraisovou metodou a porovnat ho jednak s vizuální stimulací téhož pohybu pomocí videozáznamu, jednak s imaginací téhož pohybu. Pohyb vycházející z Feldenkraisovy metody byl zjednodušen na opakovaně provednou flexi dominantní horní končetiny. Zdrojová aktivita byla hodnocena z povrchového EEG a vyhodnocena pomocí sLORETA programu. Metody: K získání dat byla vytvořena experimentální studie obsahující vzorek 12 probandů ve věku 22-60 let, s věkovým průměrem 27 let, obou pohlaví. Participantům byla změřena mozková aktivita pomocí skalpového EEG přístroje při provedení flexe dominantní horní končetiny inspirovaném Feldenkraisovou metodou. Experiment se skládal z pěti částí: 1. klidové EEG vyšetření s otevřenýma a zavřenýma očima, 2. aktivní provedení flexe dominantní horní končetiny s otevřenýma očima, 3. aktivní provedení flexe dominantní horní končetiny se zavřenýma očima, 4. sledování videozáznamu s opakovaným pohybem dominantní horní končetiny do flexe, 5. imaginace flexe dominantní horní končetiny se zavřenýma očima. Každá část trvala dvě minuty. Mezi...
Souvislosti zrcadlových neuronů a schizofrenie v jednotlivých aspektech kognice
Bendová, Marie ; Šivicová, Gabriela (oponent) ; Loneková, Katarína (oponent)
Když člověk provádí nějakou akci, nebo ji vnímá, ať už jakoukoliv modalitou, aktivují se specifické struktury, které se nazývají zrcadlové neurony. Mechanismus automatické aktivace těchto neuronů během rozpoznávání akcí může přispívat i k běžnému průběhu vyšších kognitivních funkcí, jako jsou například imitace, empatie, sociální kognice nebo užívání jazyka. Schizofrenní onemocnění se pojí s řadou takových kognitivních změn, z nichž některé mohou být vysvětleny na základě možného narušení zrcadlového mechanismu. Náš výzkum nejprve pomocí fMRI zkoumal u skupiny pacientů a u skupiny zdravých dobrovolníků konektivitu zvolených oblasti mozku. Další část výzkumu se zaměřovala na zkoumání jazyka - zda lze u skupiny pacientů se schizofrenií a u kontrolní skupiny zdravých osob během jazykového experimentu zjistit nějaké odlišnosti, a to jak v aktivaci jednotlivých oblastí, tak v jejich konektivitě. Výzkum se zabýval i otázkou, jak se různá podnětová slova odráží v různé aktivaci a konektivitě mozku zdravých dobrovolníků. Úvodní výzkum prokázal existenci signifikantních rozdílů v konektivitě kortikálních a subkortikálních struktur mezi skupinou pacientů a kontrolní skupinou. Jazykový experiment dále odhalil signifikantní rozdíly v aktivaci mozku u skupiny pacientů a kontrolní skupiny. Na skupině zdravých...
Hodnocení zdrojové aktivity mozku pomocí sLORETA zobrazení v průběhu modulované a fyzické aktivity.
Košťálová, Johana ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Malá, Jitka (oponent)
Název: Hodnocení zdrojové aktivity mozku pomocí sLORETA zobrazení v průběhu modulované a fyzické aktivity. Cíle: Cílem práce bylo porovnat změny elektrické aktivity korových i hlubokých mozkových struktur pomocí sLORETA programu mezi klidovým stavem, aktivním pohybem a pasivním pozorováním totožného pohybu prováděného řešitelem práce a zobrazeného ve videu. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 12 vysokoškoláků (8 žen, 4 muži) ve věkovém rozmezí 23 až 25 let. Celý experiment se skládal z 5 části: 1. klidové EEG vyšetření s otevřenýma očima, 2. sledování videa, kde vybraný pohyb prováděla žena, 3. sledování videa, kde tento pohyb prováděl muž, 4. pozorování řešitele práce vykonávajícího stejný pohyb, 5. provedení totožného pohybu samotným probandem. Každá tato část trvala dvě minuty. Mezi jednotlivými částmi byla vždy dvouminutová pauza. Testovaným pohybem byla 1. diagonála (flekční i extenční vzorec) metody PNF pro PHK. V průběhu celého experimentu byla registrována elektrická aktivita mozku pomocí skalpového EEG. Získaný EEG signál byl následně převeden do sLORETA programu, který umožnil zobrazení výsledků v 3D Talairachově systému a současné statistické vyhodnocení za pomoci Studentova t-testu. Porovnávána byla získaná data během aktivního pohybu oproti počáteční klidové aktivitě EEG s otevřenýma očima....
Vizuální neurorehabilitace u pacientů s inkompletní míšní lézí
Polák, Alois ; Pánek, David (vedoucí práce) ; Pavlů, Dagmar (oponent)
Cíl práce: Cílem práce bylo pokusit se zjistit možnosti ovlivnění klinického stavu pacientů trpících nekompletní míšní lézí pomocí terapeutického videa z pohledu první osoby přehrávaného pomocí helmy na virtuální realitu. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 22 probandů (15 mužů a 7 žen) mezi 27 a 76 lety (průměrný věk 55±14 let) z řad klientů Rehabilitačního ústavu (RÚ) Kladruby. Probandi byli rozčleněni do dvou homogenních a stejněčetných skupin. Kontrolní skupina podstupovala standardní rehabilitační program dle plánu RÚ Kladruby. Výzkumné skupině kromě toho bylo denně, v celkovém počtu 30 aplikací, přehráváno terapeutické video pomocí helmy na virtuální realitu. Klinický stav před výzkumem a po něm byl hodnocen pomocí standardizovaného vyšetření ASIA impairment scale, kde sledovanou proměnnou byl součet motorických bodů pro dolní končetiny. Vstupní i kontrolní měření prováděl odborný, kvalitně proškolený kladrubský personál, vždy lékař. Z rozdílu mezi vstupními a výstupními hodnotami a délce pobytu v RÚ byla stanovena míra relativní změny klinického stavu oproti stavu předchozímu za jeden měsíc pobytu v ústavu. Pomocí Pearsonova korelačního koeficientu byly zjišťovány případné korelace výsledků s věkem probandů, dobou od vzniku míšní léze probandů a dobou strávenou v RÚ. Výsledky: Výsledný průměr...
Zrcadlové neurony a jazyk u schizofrenie
Bendová, Marie ; Kulišťák, Petr (vedoucí práce) ; Loneková, Katarína (oponent)
Zrcadlové neurony jsou zvláštním typem vizuomotorických neuronů, které se angažují při tom, když člověk provádí nějakou akci, i při tom, když nějakou akci vnímá. Zrcadlový mechanismus souvisí s řadou komplexních psychických funkcí, jako jsou sociálně-kognitivní funkce či jazyk. Osoby se schizofrenií mívají obtíže jak v systému zrcadlových neuronů, tak v oblasti jazyka. V první části našeho výzkumu byla pomocí fMRI zkoumána konektivita systému zrcadlových neuronů (tedy oblastí jako IFG, STG, PMC, SMC a další) během resting state a dále bylo šetřeno, zda se u skupiny pacientů během první epizody schizofrenie objevují nějaké odlišnosti od skupiny zdravých kontrolních subjektů. Druhá část výzkumu se zabývala jazykem, přesněji otázkou, zda dochází při vnímání podnětových slov označujících akce určitých částí těla k odlišnosti v aktivaci specifických částí kortexu (SMC, Brocova a Wernickeova oblast); a zda se tato liší u pacientů se schizofrenií a u skupiny zdravých kontrolních subjektů. První část výzkumu prokázala signifikantní rozdíl v konektivitě systému zrcadlových neuronů mezi těmito skupinami. Skupina pacientů měla silnější propojení mezi thalamem, zprostředkovávajícím senzorické informace, s kortikálními oblastmi, kontrolní skupina měla více propojené kortikální oblasti mezi sebou. Druhá část...
Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Nohejl, Jiří ; Wittlich, Filip (oponent)
Ústředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.
Význam umění pro rozvoj osobnosti
Wieser, Pavel ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Štětovská, Iva (oponent)
První část této bakalářské práce je teoretický přehled sestavený z různých odborných zdrojů. Zabývá se významem umění pro rozvoj osobnosti v kontextu dnešní doby. Hovoří o vybraných momentech z historie umění, z poslání umění, z arteterapie a dalších. Skrze různé pohledy na umění se dostává k těžišti, které je v působení dramatického umění a v psychosomatických disciplínách. Ve druhé části je věnována pozornost návrhu výzkumu se zaměřením na lidský hlas a jeho možnou souvislost s rozvojem osobnosti.
Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Nohejl, Jiří ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Ústředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 26 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.