Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Mediální obraz Romů versus Roma Rising
Divíšková, Jaroslava ; Vojtěchovský, Miroslav (vedoucí práce) ; Moravcová, Mirjam (oponent)
Diplomová práce představuje mediální obraz romského etnika a příčiny jeho zakotvenosti v principech stereotypizace, která se stala výchozí pohnutkou k individuálnímu počinu amerického fotografa Chade Evanse Wyatta. Autorka si ve své diplomové práci položila dvě vzájemně provázané otázky. Prvá otázka se zabývá obrazem Romů, který konstruovala česká media, přesněji český denní tisk a televize, v relativně širokém časovém období 90. let 20. a počátku 21. století. Druhá otázka směřuje k zhodnocení významu monotematické části fotografického díla Chade Evanse Wyatta, který se ve stejné době pokusil vytvořit a širší veřejnosti zprostředkovat nový mediální obraz českých Romů, jenž by svým obsahem vyvracel stereotypní přístup většinové společnosti ve vztahu k Romům.
Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Nohejl, Jiří ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Ústředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.
Exotický artefakt. Studie předmětu ze čtvrtého světa v české kultuře
Štěpánová, Kateřina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Jiroušková, Jana (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
PhDr. Kateřina Štěpánová, MA Abstrakt disertační práce, 2013 Exotický artefakt Studie pozice předmětu ze Čtvrtého světa v české kultuře Abstrakt Předmětem této disertační práce je antropologický a muzeologický pohled na prezentaci exotických artefaktů v západní kultuře. Reaguje na absenci teoretických studií a pojednání o možnostech percepce a prezentace těchto objektů v České republice. V zásadě čerpá zejména ze zahraniční literatury a vlastní zkušenosti se západoevropskými expozicemi. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Předmětem prvního bloku je analýza přístupů k mimoevropským etnografickým předmětům, jejich potenciálu a rozdílných možností jejich prezentace veřejnosti. Zvláštní pozornost je věnována vybraným tématům antropologie umění, která jsou v ohnisku zájmu současné mezinárodní vědecké obce. Metodologicky se tato část práce opírá o analýzu a interpretaci primárních a sekundárních pramenů. V empirické části jsou prezentovány výsledky vlastní snahy o zmapování současné situace. Obsažená aplikační část pak popisuje realizaci podpůrného muzejně-pedagogického prvku v konkrétní expozici. Cílem práce je být jednou z příčin k rozvoji percepce a prezentace exotických exponátů v českých podmínkách a přispět tím k efektivnějšímu sdílení těchto předmětů, ve smyslu posílení mezikulturního...
Média jako výtvarné téma v proměnách dějin českých médií
Ježková, Tereza ; Köpplová, Barbara (vedoucí práce) ; Jiroušek, Bohumil (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Stejně jako noviny, kniha, film či hudba je i výtvarné umění prostředkem lidské komunikace a nositelem sdělení. Jeho role jako specifického komunikačního prostředku se v průběhu dějin proměňovala, stejně jako role masových médií. Před nástupem médií celospolečenské komunikace plnila jejich funkci do jisté míry právě i výtvarná díla. Umělecké dílo je komunikačním médiem, zároveň ale může jiná média zobrazovat - masová média se v některých obdobích kulturně-uměleckého vývoje stala výtvarným námětem. Lze tak hovořit o metakomunikaci média o médiu. Pilířem disertační práce je rešerše výtvarných děl českých výtvarných umělců, jež zobrazují prostředky masmediální komunikace (periodický tisk, rozhlas, televize) a její aktéry (recipienty a producenty mediálních obsahů). Nalezená výtvarná díla (malby, kresby, grafiky, plastiky) byla podrobena kvalitativní analýze, jejímž výsledkem je přehled vývoje výtvarného námětu v čase od rozšíření masmédií, tj. vzniku periodického tisku až do šedesátých let 20. století. Disertační práce Média jako výtvarné téma v proměnách dějin českých médií zpracovává uvedené téma jako historický výzkum optikou mediálních studií.
Kontury poválečného vývoje české novinářské fotografie
Lábová, Alena ; Říchová, Blanka (vedoucí práce) ; Kirschner, Zdeněk (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Cilem práce bylo zmapovat proměny novinařske fotografie a nahlednout možnosti jejiho uplatněni v česke medialni krajině druhé poloviny dvacateho stoleti. Nezamyšlela jsem zpracovat klasicke dějiny česke novinařske fotografie, soustředila jsem se na rekapitulaci postaveni, role a urovně novinařske fotografie v jednotlivych vyvojovych etapach skrze dobove způsoby přemyšleni o ni. Shromaždila jsem a analyzovala snahy českych publicistů o vytvořeni teoretickych ramců novinařske fotografie a fotožurnalismu, jak byly reflektovany odbornymi fotografickymi periodiky a nemnohou odbornou literaturou. Současně jsem sledovala noviny a časopisy, které svým pochopenim pro fotografii a jeji nekonvenčni uplatňovani přesahovaly obecně prosazovane a akceptovane chapani novinařske fotografie jako ilustračniho doprovodu bez žurnalistickych ambici. V praci jsou rovněž představeni češti fotoreporteři a fotožurnaliste, kteři i při plněni redakčnich zakazek dokazali překročit požadovane dobove standardy a svymi fotografiemi ovlivňovali dobovy vizualni vkus čtenařů.
Exotický artefakt. Studie předmětu ze čtvrtého světa v české kultuře
Štěpánová, Kateřina ; Soukup, Martin (vedoucí práce) ; Jiroušková, Jana (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
PhDr. Kateřina Štěpánová, MA Abstrakt disertační práce, 2013 Exotický artefakt Studie pozice předmětu ze Čtvrtého světa v české kultuře Abstrakt Předmětem této disertační práce je antropologický a muzeologický pohled na prezentaci exotických artefaktů v západní kultuře. Reaguje na absenci teoretických studií a pojednání o možnostech percepce a prezentace těchto objektů v České republice. V zásadě čerpá zejména ze zahraniční literatury a vlastní zkušenosti se západoevropskými expozicemi. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Předmětem prvního bloku je analýza přístupů k mimoevropským etnografickým předmětům, jejich potenciálu a rozdílných možností jejich prezentace veřejnosti. Zvláštní pozornost je věnována vybraným tématům antropologie umění, která jsou v ohnisku zájmu současné mezinárodní vědecké obce. Metodologicky se tato část práce opírá o analýzu a interpretaci primárních a sekundárních pramenů. V empirické části jsou prezentovány výsledky vlastní snahy o zmapování současné situace. Obsažená aplikační část pak popisuje realizaci podpůrného muzejně-pedagogického prvku v konkrétní expozici. Cílem práce je být jednou z příčin k rozvoji percepce a prezentace exotických exponátů v českých podmínkách a přispět tím k efektivnějšímu sdílení těchto předmětů, ve smyslu posílení mezikulturního...
Reality show a uplatnění estetické funkce v dětské výtvarné tvorbě
Elfmarková, Šárka ; Slavík, Jan (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Anotace: Disertace se zabývá reality show a uplatněním estetické funkce v dětské výtvarné tvorbě. Jedná se o příklad základního principu využití dětské výtvarné práce ve VCAE pojetí výtvarné výchovy, kde se stává předmětem reflexivního dekonstruktivního dialogu a má odkrýt dosud neuvědomělé motivy a souvislosti spontánního společenského jednání a chování. Disertační práce je příspěvkem k objevování a formulaci vizuálně podmíněných významů, které prostřednictvím vnímání a komunikace o nich utvářejí osobnost současného člověka. Klíčová slova: reality show, výtvarná výchova, VCAE, dětská výtvarná tvorba, sebepojetí, realita a fikce, soukromé a veřejné, socio-kulturní souvislosti
Obraz jako příklad a vzor v kontextu jeho vlivu a rozšíření na prožívání života člověka
Nohejl, Jiří ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Ústředním tématem této práce je snaha definovat obraz jako vizuální zkušenost. Takové vnímání obrazu lze uchopovat jako interakci člověka, kde se tento obraz stává informační jednotkou, která pro člověka může představovat možnost, příklad, vzor. Důraz je v tomto textu kladen na proces samotné percepce jedince a na způsob interakce s akcentem na kontext sociálního učení a napodobování. Podstatnou rovinou je analýza principů této interakce vyúsťující v představení jednotlivých interakčních modelů zastřešujících tyto procesy. Struktura práce je členěna do 10 hlavních kapitol. V nich se autor pokusil představit kategorie, jako jsou vnímání, definování obrazu, napodobování jako nástroj kulturního přenosu, představení jednotek tohoto přenosu, vlastní proces interakce a analogický příklad jednotlivých základních rolí, které jedinec v této interakci zastává. Jako nadstavba jsou uvedeny tři analogie těchto rolí, které odkazují na antropologickou univerzální interakci, která popisuje člověka jako sběrače a lovce. Ty mají za úkol lépe ilustrovat formu lidského způsobu prožívání. V závěru je uvedena reflexe nad tématem a jsou zde popsány možnosti a východiska, které tato práce může v praktické podobě poskytnout.
Mediální obraz Romů versus Roma Rising
Divíšková, Jaroslava ; Vojtěchovský, Miroslav (vedoucí práce) ; Moravcová, Mirjam (oponent)
Diplomová práce představuje mediální obraz romského etnika a příčiny jeho zakotvenosti v principech stereotypizace, která se stala výchozí pohnutkou k individuálnímu počinu amerického fotografa Chade Evanse Wyatta. Autorka si ve své diplomové práci položila dvě vzájemně provázané otázky. Prvá otázka se zabývá obrazem Romů, který konstruovala česká media, přesněji český denní tisk a televize, v relativně širokém časovém období 90. let 20. a počátku 21. století. Druhá otázka směřuje k zhodnocení významu monotematické části fotografického díla Chade Evanse Wyatta, který se ve stejné době pokusil vytvořit a širší veřejnosti zprostředkovat nový mediální obraz českých Romů, jenž by svým obsahem vyvracel stereotypní přístup většinové společnosti ve vztahu k Romům.
Současná válečná fotografie
Vitaljić, Sandra ; Dias, Pavel (vedoucí práce) ; Czumalo, Vladimír (oponent) ; Vojtěchovský, Miroslav (oponent)
Práce se zabývá anylýzou souč. váleč. fotografie a jejím vlivem na společnost.

Viz též: podobná jména autorů
1 Vojtěchovský, Martin
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.