|
Konstruování mediální reality při odvolávání Mirka Topolánka
Renovica, Vera ; Šoltys, Otakar (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Diplomová práce Konstruování mediální reality při odvolávání Mirka Topolánka se věnuje analýze celkem 294 mediálních výstupů publikovaných či odvysílaných mezi 20. březnem a 1. dubnem roku 2010, týkajících se odchodu Mirka Topolánka z pozic v ODS v souvislosti s jeho výroky pro časopis LUI na téma židovské víry, homosexuální orientace či voličů ČSSD. Teoretická část práce přibližuje témata související s konstrukcí reality v díle Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, mediální rutiny, které s popsaným jevem souvisejí, a vznik mýtů dle Rolanda Barthese. Výzkumná část práce využívá propozic kritické analýzy diskursu s důrazem na kritickou lingvistiku k izolaci diskursů, které vytvářely souvislost mezi Topolánkovými výroky pro časopis LUI a jeho odchodem z ODS a politiky vůbec. Dílčí analýza se také zabývá sbližováním prostředků užívaných bulvárními a nebulvárními médii. Konečně sémiotická analýza se soustředí na karikatury Mirka Topolánka a identifikuje mýty, na základě nichž byla vnímána jeho image a možnost dalšího uplatnění v politice.
|
|
Československo v letech 1968-1977 a jeho zobrazení v seriálu Vyprávěj
Menšíková, Iva ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Dominik, Šimon (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou mediální konstrukce historické reality na případu českého seriálu Vyprávěj. Sleduje, do jaké míry se seriálové zobrazení historických událostí a života v období mezi lety 1968 a 1977 přibližuje skutečnosti, jak je popsaná v odborné literatuře. Srovnává konkrétní historické události a klíčové aktivity tehdejší společnosti s jejich ztvárněním v seriálu. Zaměřuje se přitom na tři základní kategorie - zásadní historické události, běžný život obyvatel a život disidentů. Cílem práce je zjistit, zda skutečnost předkládaná v seriálu odpovídá realitě období normalizace. Na základě odborné literatury vymezím problematiku televizních seriálů obecně, zabývám se v této souvislosti mimo jiné také pojmem serialita. Poté už se věnuji mediální konstrukci reality a zobrazování historie v kultuře, zejména tedy v televizních seriálech. Vzhledem k tomu, že se historie zobrazovaná v seriálu Vyprávěj týká nedávné minulosti, zahrnuji do práce i zmínku o kolektivní paměti. Následně se soustředím na samotný seriál Vyprávěj a vymezení období normalizace, v níž se děj odehrává. V druhé polovině práce se věnuji jednotlivým událostem vymezeného období - jejich tehdejší reálné podobě, jaká je popsaná v odborné literatuře a ve vyprávění pamětníků, a jejich zobrazení v seriálu.
|
|
La República Checa: mediální obraz
Krátká, Alice ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce s názvem La República Checa: mediální obraz se zaměřuje na analýzu mediální reprezentace České republiky a jejích aktérů ve španělských tištěných denících El País a La Vanguardia v letech 2011 a 2012. Cílem práce je zjistit, jak tento mediální obraz České republiky ve zkoumaných denících vypadal a jakým způsobem byl konstruován. Prostřednictvím kvantitativní obsahové analýzy tato práce na základě teoretických východisek sleduje, jaký mediální prostor španělské deníky poskytly zprávám o České republice, jakým tématům se v rámci jejího mediálního obrazu věnovaly, jak se v těchto článcích projevovaly zpravodajské hodnoty a jaké zpravodajské zdroje měly největší přístup do zpravodajství referujícím o ČR. Základním předpokladem je, že zpravodajská produkce podléhá určité pravidelnosti a podobu zpravodajství ovlivňuje řada rutinních postupů. Porovnání dvou různých periodik v rámci jedné mediální agendy by mělo přiblížit, co je v tomto směru pro španělská média atraktivní, popřípadě jak se shodují nebo odlišují jejich rutiny v zobrazování ČR. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Vliv médií na body image se zaměřením na poruchy příjmu potravy
Říhová, Petra ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Reifová, Irena (oponent)
Diplomová práce "Vliv médií na body image se zaměřením na poruchy příjmu potravy" se zabývá vlivem médií na vnímání vlastního těla v souvislosti s dnešním ideálem krásy, kultem štíhlosti a s tím také příčinami vzniku a rozvoje poruch příjmu potravy v dnešní době. Tato práce si klade za cíl zjistit, do jaké míry se média podílejí na utváření tělesného sebepojetí současné společnosti a na vzniku těchto poruch. V rámci tohoto cíle je obsah práce dělen na teoretická východiska, pasáž o body image, ideálu krásy, poruchách příjmu potravy a výzkumnou část. V teoretické části je rozebrána sociální a mediální konstrukce reality jako ukotvující východisko, dále navazují předpokládané dopady médií na člověka a vybrané teorie o vlivu médií na body image. Dále je rozebrán pojem body image, na který navazuje ideál krásy, poté jsou představeny vybrané studie o přímém vlivu na vnímání těla a uvedeny jsou některé současné mediální obsahy týkající se zkoumaného tématu. Dále se práce věnuje poruchám příjmu potravy a jejich diskurzu v médiích, jejich šíření a mediálním kampaním proti jejich rozvoji. Kvantitativní výzkum zkoumá body image u současné populace, dále zjišťuje, jaký je kladen důraz na vzhled, a souvislosti mezi trendy v médiích, vnímáním vlastního těla a rozvojem poruch příjmu potravy. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
|
Mediální obraz Dopravního podniku hl. m. Prahy
Řehková, Aneta ; Hejlová, Denisa (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
(abstrakt) Diplomová práce "Mediální obraz Dopravního podniku hl. m. Prahy" se snaží popsat, jaký byl vytvořen mediální obraz této společnosti ve vybraných českých denících Metro, MF Dnes, Právo a Pražský deník v průběhu roku 2011 a 2012. Za toto období bylo v rámci výzkumu této práce podrobeno systematické kvantitativní i kvalitativní obsahové analýze celkem 680 článků. Teoretická část práce uvádí čtenáře do širšího kontextu a slouží jako platforma ukotvující část praktickou. V té nejprve představím zvolenou metodologii a následně dosažené výsledky a interpretaci. Kvantitativní obsahová analýza zjišťuje míru zastoupení tématu v jednotlivých denících, jeho časové rozvržení v průběhu zkoumaného období, ale zabývá se i vysledováním nejčastějších témat, která byla v tisku v souvislosti s Dopravním podnikem uváděna. Práce se dále zaměřuje na typy zpráv (hard news a soft news) a také zkoumá, kteří aktéři se ve vybraných denících objevují. Další část se zabývá jazykovou interpretací jednotlivých výroků o Dopravním podniku, tedy v jakých oblastech je předmět analýzy hodnocen pozitivně či negativně, a to na základě hodnotících atributů, jazykových prostředků a porovnání. Vyhodnocením získaných dat docházím k zamítnutí hlavní hypotézy, že mediální obraz pražského Dopravního podniku je spojen především s...
|
|
Komparace mediálního obrazu prokurátorů Giovanniho Falconeho a Paola Borsellina na stránkách italského tisku před rokem 1992 a po něm
Šauerová, Jana ; Cebe, Jan (vedoucí práce) ; Hájek, Roman (oponent)
Mafie a boj proti ní jsou i dnes velmi aktuálním tématem, kterému se média vždy velmi věnovala a věnují, ne vždy však v jeho případě publikované mediální obsahy dobře reflektují skutečnost a někdy pozorujeme i inklinaci k subjektivitě a předpojatosti. Na příkladu italských prokurátorů Giovanniho Falconeho a Paola Borsellina je demonstrováno, jakým způsobem média vytvářela mediální obraz osob, jež se v boji proti organizovanému zločinu významně angažovaly. Falcone a Borsellino byli sicilští prokurátoři, kteří se významným způsobem zasloužili o úspěchy v boji proti mafii v osmdesátých a devadesátých letech 20. století. Mediální obraz obou prokurátorů se však v průběhu času výrazně měnil. Cílem bakalářské práce bylo porovnat mediální obraz obou prokurátorů vytvářený na stranách dvou italských deníků před atentáty v roce 1992 a po nich a určit případný rozdíl v přístupu vybraných titulů. Byla provedena kvalitativní analýza vybraného regionálního a celostátního tisku, jež ukázala, že před atentáty v roce 1992 byli Falcone a Borsellino v médiích kritizováni a napadáni a naopak po roce 1992 docházelo k jejich heroizaci. Mediální obsahy obou deníků byly následně navzájem porovnány, přičemž byla identifikována různá témata, na něž se jednotlivé deníky zaměřovaly.
|
|
Mediální obraz Václava Havla na příkladu jeho vystoupení před americkým Kongresem v únoru 1990
Jirkovská, Petra ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Dorčáková, Jana (oponent)
Tato bakalá ská práce se zabývá mediálním obrazem Václava Havla na p íkladu jeho vystoupení p ed americkým Kongresem v únoru 1990. Cílem je zjistit, jak se vytvá el a prom oval mediální obraz Václava Havla, a to ze dvou pohled . Jednak jsou analyzovány ty i eskoslovenské deníky - Rudé právo, Mladá fronta, Lidové noviny a Práce a jednak t i deníky americké - The New York Times, USA Today a The Washington Post v období od 15. února do 1. b ezna 1990. Záv re ná ást analýzy zkoumá vývoj události po uplynutí deseti a dvaceti let. V tomto p ípad jsou zmapována pouze eská média za m síc únor 2000 a 2010. Hlavní metodou je kvalitativní výzkum, jenž umož uje lepší vyhodnocení a interpretaci zjišt ní. Teoretická ást zahrnuje popis spole enské a politické situace v eskoslovensku v zim 1990 a roli Václava Havla v zahrani ní politice po jeho nástupu do funkce. Následuje charakteristika jednotlivých titul v etn popisu rozdíl v historickém vývoji eskoslovenského a amerického tisku. Cíl práce je porovnán s p ístupem odborné literatury z pohledu sociální a mediální konstrukce reality.
|
|
Vývoj reprezentace Jiřího Kajínka v česképublicistice v roce 2010
Pošepná, Kateřina ; Trampota, Tomáš (vedoucí práce) ; Hronová, Tereza (oponent)
Tato práce se zabývá schopností médií konstruovat obraz zločinců demonstrovanou na případě Jiřího Kajínka. Kriminalita je téma, se kterým většina populace nemá bezprostřední zkušenost, a proto se musí spoléhat výhradně na informace, které jim předkládají média. Jiří Kajínek je nejznámějším českým vězněm a tato práce ve své praktické části zkoumá, jakým způsobem ho české publicistické tituly prezentovaly veřejnosti v roce 2010. Většina publicistických titulů totiž prostřednictvím nabízených sdělení Kajínkovi straní a neposkytují vyvážené informace. Toto stranění se projevuje především způsobem označení, která jsou v textech s Kajínkem spojována, tematickým rámcem a formou jednotlivých článků. Práce si dále všímá vlivu filmu Kajínek na jeho mediální obraz a jeho vývoj, a to jak z hlediska míry pokrytí, tak i způsobu reprezentace. Mezi jednotlivými zkoumanými tituly byly nalezeny odlišnosti v obou těchto aspektech, tedy jak v míře poskytnutého mediálního prostoru, tak v konstrukci mediálního obrazu.
|
| |