|
Authority and Authorship: James Agee's Let Us Now Praise Famous Men as a Work of Fictocriticism
Childs, Morgan ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
vi Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá knihou Jamese Ageeho Let Us Now Praise Famous Men z roku 1939, v níž se pokouší zhodnotit úlohu tzv. fiktokriticismu pomocí důrazu na nemožnost vypuštění autora z textu. Hlavním argumentem práce je, že fiktokritický text neumožňuje autorovi se z textu vymanit. Přesto, že za předchůdce fiktokriticismu lze považovat mnohé autory z dob před 20.století až po Michela de Montaigne, termín fiktokriticismus vznikl až v druhé polovině 20.století za účelem popisu textů, které se nachází na předělu mezi žánry beletrie a literatury faktu. Ageeho text, jenž se vyvinul z reportáže pro časopis Fortune v sobě mísí prvky delších žurnalistických útvarů s lyrickou poezií a jeho příznačnou, stále se rozvíjející, deníkově laděnou prózou. Takto vyzývá čtenáře k zamyšlení nad tím, které prvky textu mají základ ve skutečnosti a které jsou jednoduše jeho výtvory, či zdali je vůbec možné takové rozlišení učinit. Termín fiktokriticismus lze sice pro účely kritiky Ageeho knihy z roku 1939 použít jen anachronisticky, avšak z perspektivy této práce je jeho těžko klasifikovatelný text pro fiktokriticismus tím ideálním exemplářem. Fiktokriticismus postrádá jednotnou definici, a tudíž analýza Ageeho knihy jako fiktokritického díla závisí na důkladném prostudování historie a lexikálních implikací...
|
|
Umělá inteligence a autorské právo
Czichon, Radek ; Petrlík, David (vedoucí práce) ; Holcová, Irena (oponent)
Umělá inteligence a autorské právo Abstrakt Práce se zabývá vztahem autorského práva a umělé inteligence, jejíž význam v posledních letech neustále roste, a to i v oblasti umění a kreativní činnosti. Hlavní otázkou tohoto konfliktu je, zda mohou být výstupy umělé inteligence autorským dílem, případně kdo je jejich autorem. V první části se práce zabývá dvěma předběžnými otázkami, které je nutné pro zhodnocení hlavní otázky zodpovědět. Nejprve se práce zabývá tím, co to vlastně umělá inteligence je, jak funguje a jaká je její definice. Následně práce posuzuje aktuální právní úpravu, která se vztahuje na umělou inteligenci a její výstupy. V druhé části práce identifikuje českou a unijní právní úpravu autorského díla a jeho pojmových znaků. S tím již souvisí hlavní otázka této práce, tedy zda mohou být tyto pojmové znaky naplněny i výstupy umělé inteligence. Práce k tomuto posouzení používá dva skutečné projekty umělé inteligence z hudebního průmyslu. Největší pozornost je věnována zejména pojmovému znaku tvůrčí činnosti autora, který je pro výstupy umělé inteligence nejvíce problematický. V třetí části se práce zabývá otázkou autorství těchto potenciálních autorských děl. Nejprve je posuzována otázka autorství samotné umělé inteligence. Dále jsou zvažovány možnosti přiznání autorství jedné ze tří fyzických...
|
|
Autorskoprávní ochrana architektonického díla, současné vývojové trendy
Güttlerová, Alice ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Křesťanová, Veronika (oponent)
Název práce Autorskoprávní ochrana architektonickéhodíla, současné vývojové trendy Abstrakt Rigorózní práce se zabývá pojetím a ochranou architektonickéhodíla a vývojovými trendy v této právní oblasti v České republice ve světle platné autorskoprávní úpravy. Architektonickým dílem se rozumí dílo vyjádřené architektonickým výkresem,studií, projektovou dokumentací a případně modelem,přičemž v absolutní většině případů je stavba teprve rozmnoženinouarchitektonickéhodíla.Architektonické dílove formě stavbynelze proto ztotožňovat s legislativnímpojmem architektonickéhodíla ve smyslu autorskéhozákona. Dílo může být chráněno jakodíloarchitektonické pouze vpřípadě,že splňuje autorským zákonem stanovené pojmové znaky autorského díla. Ty jsou definovány jak pozitivním způsobem, tak i negativně, tím, že autorský zákon některá autorská díla z autorskoprávní ochrany vyjímá. Architektonickým dílem dle autorského zákona je umělecké jedinečné dílo, které je výsledkem tvůrčí činnosti autora, a je vyjádřeno v objektivně vnímatelné podobě. Autorské právo nechrání proto architektonické myšlenky(koncept,nápad) samy o sobě, ale jen jejich vyjádření navenek. Kritérium hodnoty díla a jeho společenského významu není pro autorskoprávní ochranu architektonického díla určující. Stejné zákonné pojmové znaky musí splňovat i dílo...
|
|
Současné autorské uchopení publicistického žánru filmové recenze
Marek, Jan ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Halada, Andrej (oponent)
Diplomová práce se zabývá aktuálním pojetím publicistického žánru filmové recenze jejími autory za přihlédnutí k tomu, jak se toto uchopení liší od původního teoretického vymezení útvaru, proč tomu tak je a kam tato žurnalistická tvorba směřuje. Vycházíme z potvrzení hypotézy předchozího bakalářského výzkumu, který potvrdil proměnnou tendenci textů v čase. Kombinací kvantitativní a kvalitativní techniky sběru dat, tedy dotazníkovým šetřením mezi reprezentativním vzorkem současných recenzentů a polostrukturovanými rozhovory s vybranými známými osobnostmi, máme za cíl co nejlépe vystihnout jejich dnešní tvorbu, jakou pro ni mají výbavu a zásady, ale také vlastní autorské názory na to, co je ke psaní hodnocení snímků potřeba a jak se v čase aktualizuje, případně kam spěje.
|
|
Fenomén fanfikce v historicko-sociologické perspektivě
Profantová, Daniela ; Šalanda, Bohuslav (vedoucí práce) ; Německý, Marek (oponent)
Fenomén fanfikce v historicko-sociologické Perspektivě Práce představuje fanfikci jako globální fenomén plně rozvinutý a přizpůsobený internetu jako svému vlastnímu prostředí. Fanfikci definuje vztahem k "internetovému fanfikčnímu společenství". Toto společenství charakterizují specifické formy komunikace, z nichž nejdůležitější je zvláštní forma aktivního čtenářství, ve které splývá autor, čtenář a kritik. Současnému plně vyjádřenému a rozvinutému tvaru internetové fanfikce neporozumíme bez zřetele k jejímu vývoji. Ten je spjat s novými formami masového fanouškovství, s fandomy, fanziny a cony a promítá se zásadně do žargonu společenství a trvalosti forem komunikace, které technický vývoj už vlastně antikvoval. Práce diskutuje interpretaci fanfikčního společenství jako subkultury a pojednává komunikační strategie, které udržují depolitizaci a egalitářství fanfikčního společenství a oddělují aktivismus spojený s odmítáním represivního uplatňování autorských práv a omezováním svobody internetu od vlastní fanfikční arény. Interpretuje fanfikční autorství jako jednu z rozmanitých forem autorství, které se rozvinuly v rámci moderního pojetí autorství.
|
|
Pojetí současného autora u J. K. Rowlingové
Buchnerová, Jana ; Fišerová, Michaela (vedoucí práce) ; Charvát, Martin (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá hledáním pojetí autora v současné době, zkoumané konkrétně u spisovatelky Joanne Kathleen Rowlingové. Teoretická část práce popisuje biografii autorky a mapuje předešlé teorie týkající se pojetí autora a jeho roli v identitě literárního díla. Stěžejními autory teorií jsou Roland Barthes, Michel Foucault, Umberto Eco, jehož pojetí je v práci klíčové. Výzkumná část práce pak mapuje specifika stylu psaní, kterými se autor vyznačuje, a aplikuje je při analýze dvou děl J. K. Rowlingové. Závěrem práce je pak shrnutí výzkumu a pokus o definici pojetí moderního autora. Klíčová slova Autor, autorství, dílo, pseudonym, role autora, styl psaní, J. K. Rowlingová, Robert Galbraith, Roland Barthes, Michel Foucault, Umberto Eco
|
|
Otázka autorství online fotografie
Tomášková, Lucie ; Teplá, Jana (vedoucí práce) ; Štefaniková, Sandra (oponent)
Tato práce se zabývá otázkou autorství online fotografie. Za účelem řešení této otázky práce vymezuje pojem fotografie z mediálního a právního hlediska a zabývá se etickým a právním aspektem užívání fotografie. Práce se věnuje podstatě autorství a stanovuje veškeré podmínky, jež musí být splněny, aby bylo možné určit vznik autorství. Další část práce je zaměřena na možné způsoby užití online fotografie se souhlasem i bez souhlasu jejího autora, a to v souladu s platnými právními předpisy České republiky. V této části jsou popsány aplikovatelné způsoby užití fotografie - užití pro osobní potřebu, volné užití a zpravodajská licence. Z oblasti užití online fotografie se souhlasem autora je rozebrána smlouva o licenci a s ní související problematika online fotografie poskytnuté fotobankou. Závěrem praktické části se práce v souvislosti s užitím online fotografie stručně věnuje i dosud dostupným rozhodnutím soudů. Závěrečná část práce řeší otázku užívání online fotografie v praxi. Pro tyto účely byla provedena obsahová analýza uvádění autorství fotografií užitých online internetovými stránkami Ihned.cz a Moda.cz, jež byla doplněna vyjádřeními zástupců těchto internetových stránek. Pro uzavření tématu této práce byl dále zkoumán přístup sociálních sítí Facebook a Instagram k online fotografii a jejímu...
|
|
Disciplína bez pravidel? Etnografie Dialogického jednání s vnitřním partnerem
Šlédrová, Jasňa ; Stöckelová, Tereza (vedoucí práce) ; Spalová, Barbora (oponent)
Předmětem této práce je Dialogické jednání s vnitřním partnerem, které se prezentuje jako psychosomatická sebepoznávací a seberozvojová disciplína Ivana Vyskočila. Dialogické jednání nahlížím s pomocí tří vymezení objektů - jako sítí, fluidních objektů a ohnivých objektů, pomocí kterých prozkoumávám rozmanité způsoby, kterými dialogické jednání jako disciplína drží svůj tvar. V práci se zabývám vznikem a průběžným znovu-vynalézáním dialogického jednání a prozkoumávám jeho nejednoznačnou vazbu na zakladatele Ivana Vyskočila. Analyzuji stálost a proměnlivost pravidel, které disciplínu utvářejí a vymezují její hranice. Dialogické jednání popisuji jako soubor vztahů mezi měnícími se entitami a realitami přítomnými a nepřítomnými a jako přechody mezi nimi, pro které je významné přeuspořádávání řady jednotlivostí. V práci zachycuji klíčová napětí, která jsou v disciplíně přítomna. Dialogické jednání chce být otevřenou disciplínou bez pravidel, která jsou však v disciplíně přítomná a tendují k ustalování. Otevřenosti je dosahováno prostřednictvím strategií předávání vědění, které mají řád a pravidla destabilizovat. Poznatky a závěry představené v této práci vycházejí ze zúčastněného pozorování na hodinách dialogického jednání, které se odehrávají na Divadelní akademii múzických umění (DAMU), studia...
|
| |
|
Authority and Authorship: James Agee's Let Us Now Praise Famous Men as a Work of Fictocriticism
Childs, Morgan ; Armand, Louis (vedoucí práce) ; Vichnar, David (oponent)
vi Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá knihou Jamese Ageeho Let Us Now Praise Famous Men z roku 1939, v níž se pokouší zhodnotit úlohu tzv. fiktokriticismu pomocí důrazu na nemožnost vypuštění autora z textu. Hlavním argumentem práce je, že fiktokritický text neumožňuje autorovi se z textu vymanit. Přesto, že za předchůdce fiktokriticismu lze považovat mnohé autory z dob před 20.století až po Michela de Montaigne, termín fiktokriticismus vznikl až v druhé polovině 20.století za účelem popisu textů, které se nachází na předělu mezi žánry beletrie a literatury faktu. Ageeho text, jenž se vyvinul z reportáže pro časopis Fortune v sobě mísí prvky delších žurnalistických útvarů s lyrickou poezií a jeho příznačnou, stále se rozvíjející, deníkově laděnou prózou. Takto vyzývá čtenáře k zamyšlení nad tím, které prvky textu mají základ ve skutečnosti a které jsou jednoduše jeho výtvory, či zdali je vůbec možné takové rozlišení učinit. Termín fiktokriticismus lze sice pro účely kritiky Ageeho knihy z roku 1939 použít jen anachronisticky, avšak z perspektivy této práce je jeho těžko klasifikovatelný text pro fiktokriticismus tím ideálním exemplářem. Fiktokriticismus postrádá jednotnou definici, a tudíž analýza Ageeho knihy jako fiktokritického díla závisí na důkladném prostudování historie a lexikálních implikací...
|