Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 30 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Průřezové téma "Les" a lesní pedagogika jako jedna z možností jeho realizace
Kozák, Jaromír ; Švecová, Milada (vedoucí práce) ; Mourek, Jan (oponent)
Průřezová témata jsou důležitým formativním prvkem vzdělávání. Ekosystém les je prostředí s velkým významem a potenciálem a poznatky o lesním ekosystému, dějích v něm probíhajících a lidských činnostech s ním spojených, je možné zahrnout do mnoha vzdělávacích oblastí. Spojením těchto dvou fenoménů získáváme průřezové téma "Les". Možným nástrojem pro jeho realizaci je lesní pedagogika. V teoretické části práce je pojem průřezové téma vymezen a definován jak obecně, tak i na konkrétním příkladu průřezového tématu "Les". K ekosystému les jsou uvedeny ty poznatky, které přispívají k popularizaci výsledků lesnického výzkumu a k modernizaci výuky o lesním ekosystému na základních školách a gymnáziích. Lesní pedagogika je představena jako nástroj, který může významně přispět k prohloubení učiva o "Lese" a jeho prezentování jako průřezového tématu. V praktické části práce jsou představeny výsledky dotazníkové šetření, které přispěly ke zjištění současného stavu implementace průřezového tématu "Les" do výuky na základních školách a gymnáziích. Ukázaly také, jaké je v současné době mezi pedagogy povědomí o lesní pedagogice a o které aktivity lesních pedagogů je zájem. Dále přispěly k analýze současného stavu využívání vzdělávacích programů k ekosystému les. V rámci praktické části práce byly také vytvořeny a...
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
Struktura monosacharidů ve výuce chemie
Josífková, Hana ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem struktura monosacharidů a je zaměřena na jeho zpracování v podobě výukových materiálů určené pro výuku chemie na středních školách. Je rozdělena na dvě části. Teoretická část je věnována analýze kurikulárních dokumentů - rámcových vzdělávacích programů a vybraných školních vzdělávacích programů, dále pak analýze středoškolských učebnic a jiných výukových materiálů, rovněž videí a animací. Praktická část představuje zpracované materiály v podobě PowerPointové prezentace a flashových animací, které na prezentaci navazují. Společně s prezentací jsou v praktické části uvedeny didaktické poznámky, které slouží jako manuál pro vedení vyučovací hodiny na střední škole.
Využívání edukačních materiálů v prevenci kardiovaskulárních onemocnění
MOTYČÁKOVÁ, Barbora
Onemocnění srdce a cév představují ve světě a také v České republice jednu z nejčastějších příčin úmrtí. Včasná prevence je nutnou intervencí ke snižování incidence kardiovaskulárních onemocnění. Účinnou intervencí může být edukační činnost vedená sestrou či lékařem s využitím edukačních materiálů. Cílem této práce bylo zjistit, jak probíhá edukace v rámci prevence kardiovaskulárních onemocnění, jaké je využití edukačních materiálů a jaké mají samotní pacienti povědomí o kardiovaskulárních chorobách. K realizaci výzkumného šetření bylo zvoleno kvalitativního přístupu s využitím polostrukturovaného rozhovoru a pozorování. Rozhovory byly realizovány s lékaři, sestrami a pacienty z odborných ambulancí a ordinacích praktických lékařů pro dospělé v Jihočeském kraji. Pozorování probíhalo v kardiologické ambulanci nemocnice Písek. Výsledky výzkumu poukazují na to, že edukaci v prevenci kardiovaskulárních onemocnění provádějí zejména lékaři. Sestry pacienty needukují zejména kvůli nedostatku času a nedostatečným vědomostem. Co se týká využívání edukačních materiálů, bylo zjištěno, že je mnozí z dotazovaných nepovažují za obzvlášť důležité. A to se potvrdilo i v rámci pozorování, kde jsme zjistili, že nebyl nikomu nabídnut ani doporučen žádný edukační materiál a poptávka nebyla ani ze strany samotných pacientů či jejich rodinných příslušníků. Jelikož ale edukace neprobíhala poprvé, je pravděpodobné, že edukační materiály byly pacientům vydány či doporučeny již při první návštěvě. Dále výzkumné šetření ukázalo, že informovanost pacientů o kardiovaskulárních onemocnění není příliš vysoká, ale na druhou stranu prokázali celkem dobré znalosti v oblasti preventivního chování. Výsledky této práce poukazují na určité nedostatky v oblasti edukace v prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Námi realizované šetření naznačuje nedostatečnou edukaci ze strany sester a neefektivní využívání edukačních materiálů. Poukazují však také na to, že sami lékaři mají zájem na tom, aby se sestry do edukace zapojovaly aktivněji, i když jsou si vědomi určitých limitů. Tyto výsledky mohou sloužit jako podnět pro management zdravotnických zařízení a pro ty, kteří se zabývají profesní přípravou sester.
Isomerie ve výuce chemie
Samková, Běla Marie ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Hybelbauerová, Simona (oponent)
Bakalářská práce se zabývá výukou tématu isomerie na středních školách. Teoretická část obsahuje rešerši výukových materiálů a zařazení tématu v rámci RVP G a ŠVP vybraných škol. V praktické části je vytvořena PowerPointová prezentace s otáčivými 3D modely molekul. K prezentaci jsou vytvořeny didaktické poznámky a její zařazení do vzdělávacího procesu na středních školách včetně prolínání s dalšími tématy organické chemie. Součástí praktické části je také námět na aktivity k tématu isomerie. V návrhu didaktických materiálů je kladen důraz na fixování prostorové představy struktury organických molekul.
Struktura monosacharidů ve výuce chemie
Josífková, Hana ; Teplá, Milada (vedoucí práce) ; Šulcová, Renata (oponent)
Předložená bakalářská práce se zabývá tématem struktura monosacharidů a je zaměřena na jeho zpracování v podobě výukových materiálů určené pro výuku chemie na středních školách. Je rozdělena na dvě části. Teoretická část je věnována analýze kurikulárních dokumentů - rámcových vzdělávacích programů a vybraných školních vzdělávacích programů, dále pak analýze středoškolských učebnic a jiných výukových materiálů, rovněž videí a animací. Praktická část představuje zpracované materiály v podobě PowerPointové prezentace a flashových animací, které na prezentaci navazují. Společně s prezentací jsou v praktické části uvedeny didaktické poznámky, které slouží jako manuál pro vedení vyučovací hodiny na střední škole.
Výuka organické chemie na SŠ - problémové úseky učiva
Tvarohová, Eliška ; Hybelbauerová, Simona (vedoucí práce) ; Urbanová, Klára (oponent)
Učitelé se v rámci výuky organické chemie setkávají s úseky učiva, které činí žákům větší problém při pochopení i osvojování daného učiva. Tato diplomová práce se v prvé řadě zabývá právě problémovými úseky učiva organické chemie v rámci výuky na gymnáziích. K přesnému vytipování konkrétních témat byl zvolen pedagogický výzkum. Na základě zjištěných informací byly navrženy a vytvořeny nové výukové materiály, jejichž prostřednictvím by se měla zvýšit efektivita výuky problémových úseků učiva v organické chemii, a tak i proces edukace žáků. Teoretická část diplomové práce se zabývá metodikou pedagogického výzkumu, kurikulárními dokumenty, didaktickými prostředky a literární rešerší již definovaných problémových úseků učiva z učebnic organické chemie pro SŠ. Praktická část pak odhaluje výsledky realizovaného pedagogického výzkumu a analýzy učebnic. Hlavním výstupem práce je, kromě zjištěných skutečností, především soubor navržených výukových materiálů na konkrétní problémové úseky učiva organické chemie, jež témata zpracovávají odlišným způsobem a jinou metodou, než jsou běžně ve výuce vyučována. Nově vzniklé materiály, které okomentovalo několik SŠ učitelů chemie, nabízejí další alternativu, jak pojmout výuku vybraných témat z organické chemie. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Demonstrace jako prostředek názornosti v chemickém vzdělávání
Hájková, Zdeňka ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Klečková, Marta (oponent) ; Nižňanský, Daniel (oponent)
Demonstrace jsou významným názorným prostředkem použitelným ve výuce chemie. Vedle demonstrací chemických experimentů a multimediálních demonstrací lze předvádět také demonstrace "neexperimentální", tj. např. materiální modely a demonstrace založené na makroskopické analogii, které lze obvykle realizovat pouze s předměty denní potřeby. Tato disertační práce se zabývá zejména vyhledáváním, koncepcí, vývojem a možnostmi využití "neexperimentálních" demonstrací. Zvláštní pozornost při tom byla zaměřena na mezipředmětové demonstrace vztahující se k oblasti tzv. nanosvěta, které byly s ohledem na jejich tematickou náplň označeny jako "nanodemonstrace". Tyto demonstrace jsou bezpečné a časově i finančně nenáročné. Předvádět je může učitel a / nebo je mohou realizovat sami žáci. Vyhledané, modifikované i nově vytvořené "nanodemonstrace" byly v rámci práce sdruženy v české databázi "nanodemonstrací", kterou doplňují další výukové materiály týkající se "nano", a to: dvě PowerPointové prezentace, pracovní listy k žákovským "nanodemonstracím" a pracovní listy s mezipředmětovými úlohami. Dále se tato práce věnuje ověřování "nanodemonstrací" a pracovních listů přímo ve výuce na středních školách. Výsledky provedených šetření ukázaly, že "nano" lze úspěšně implementovat do středoškolské výuky, ačkoliv se jedná o...
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.
Internetový výukový atlas zaměřený na půdní členovce
Dvořáková, Jana ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Hlavním cílem této práce bylo vytvořit vzdělávací internetovou stránku zaměřenou na půdní členovce, která bude sloužit především učitelům biologie a ekologie či vedoucím zájmových přírodovědných kroužků. Může ale také být pomůckou studentům, kteří mají o tuto problematiku zájem. Jedná se o didaktický fotografický atlas půdních členovců s vlastními fotografiemi ze světelného a skenovacího elektronového mikroskopu doprovázenými textem ke každé skupině. Text je rozdělen do sekcí obsahující informace o systematickém zařazení, anatomii a morfologii, biologii a významu, popř. zástupcích dané skupiny. Vlastní atlas je doplněn dalšími materiály využitelnými ve výuce, jako jsou didaktický test, didaktická hra, pracovní list, návrh na terénní a laboratorní práci či výuková prezentace zaměřená na půdní členovce. Tyto materiály jsou na stránkách ke stažení spolu s atlasem půdních členovců. Stránka je zveřejněna na adrese: https://sites.google.com/site/pudniclenovci/. V literárním přehledu se zabývám významem členovců v půdě a jejich vzájemnými interakcemi, dále se zde věnuji metodikám studia půdních členovců (odběr vzorků, příprava preparátů pro světelnou a skenovací elektronovou mikroskopii a tvorba fotografií) a krátce vysvětluji principy elektronové mikroskopie. Vzorky pro praktickou část pocházejí většinou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 30 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.