Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výuková komunikace a komunikativní jazykové vyučování. Využití audiozáznamu vlastní výuky v přípravě lektorů angličtiny
Hánková, Dana ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
NÁZEV: Výuková komunikace a komunikativní jazykové vyučování: Využití audiozáznamu vlastní výuky v přípravě lektorů angličtiny AUTOR: PaedDr. Dana Hánková STUDIJNÍ PROGRAM: Pedagogika ŠKOLITEL: Prof. PhDr Karel Rýdl, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná práce se věnuje rozvoji lingvodidaktické a výukové komunikativní kompetence lektorů angličtiny pro vzdělávání dospělých v prvním semestru výukové pedagogické praxe v AKCENT College. Práce si klade za cíl zjistit, které aspekty lingvodidaktické kompetence odvozené z doporučení v oblasti osvojování druhého jazyka se posluchačům v rámci praxe daří rozvíjet a jak jim v tomto úsilí může pomáhat zpětná vazba generovaná polostrukturovanou reflektivní prací s audiozáznamem vlastní výuky pořízeným v průběhu praxe. Pro výzkumné šetření byl zvolen design mnohopřípadové studie čtyř lektorů a techniky sběru dat zahrnovaly zúčastněné pozorování, dotazníkové šetření, kvalitativní experiment a audiozáznam vlastní výuky posluchačů ve cvičné skupině dospělých studentů angličtiny. Přepis audiozáznamu byl analyzován s využitím principů konverzační analýzy a analýzy diskurzu, další využitou technikou zpracování dat byla analýza textů. Výsledkem práce je potvrzení předchozích nálezů jiných autorů, že lingvodidaktické kompetence se nerozvíjejí rovnoměrně a studentům činí největší potíže...
Pedagogika Rudolfa Steinera v českém školství
Klímová, Šárka ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Váňová, Růžena (oponent)
Tématem diplomové práce je pedagogika Rudolfa Steinera v českém školství. Teoretická část je zaměřena na tři oblasti. První kapitola se věnuje zakladateli waldorfské pedagogiky, Rudolfu Steinerovi - jeho životu, dílu a odkazu v českém pedagogickém prostředí. Druhá kapitola popisuje svobodnou školu Rudolfa Steinera, její vznik, specifika a celosvětový vývoj waldorfského školství. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na waldorfskou pedagogiku v českém školství, tj. možnosti waldorfské pedagogiky v jednotlivých vzdělávacích stupních českého školského systému. Empirická část se zabývá popisem několika českých základních waldorfských škol a jejich vzájemným porovnáním z hlediska vybraných oblastí jejich vzniku, vývoje a implementace idejí Rudolfa Steinera. V poslední kapitole práce jsou ve vybraných oblastech stručně porovnány české základní waldorfské školy s waldorfskými školami v Eindhovenu v Nizozemí. Klíčová slova (česky) Rudolf Steiner, waldorfská pedagogika, waldorfské školy v ČR, anthroposofie, léčebná pedagogika, eurytmie
Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče
Sychrová, Adriana ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Škoviera, Albín (oponent) ; Vítečková, Michaela (oponent)
NÁZEV: Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče AUTOR: Adriana Sychrová ABSTRAKT: Záměrem disertační práce je objasnit úlohu náhradní rodiny ve společnosti z pedagogického pohledu. V práci je předloženo zpracování vybraných pedagogických aspektů, které se jeví v náhradní rodinné péči jako stěžejní. Jedná se o význam rodiny ve společnosti, motivaci k přijetí dítěte, náhradní rodičovství, vzdělávání náhradních rodičů, socializaci dítěte, podpůrné pedagogické aktivity pro rodinu a vzdělávání dítěte. Výzkumná část práce se zabývá procesem vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči z pohledu náhradních rodičů. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření designem mnohopřípadové studie na základě hloubkových rozhovorů s náhradními rodiči. Analytické postupy vycházely ze zakotvené teorie, sestaven byl paradigmatický model vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči. Z výsledků výzkumu vyplývá, že náhradní rodiny vytvářejí svůj vlastní záměrný způsob dosahování výchovně-vzdělávacích cílů, který je možné pojmenovat jako rodinné kurikulum. Rodinné kurikulum je charakterizováno pěti dimenzemi, které se vzájemně ovlivňují. Jedná se o výchovné a vzdělávací priority rodiny, rodinný vzdělávací režim, strategie vyjednávání se školou, tvorbu podpůrné pedagogické sítě a výsledky vzdělávání a jejich...
Nerovnosti v procesu učení se cizímu jazyku
Suchardová Nováková, Jitka ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Lenochová, Alena (oponent) ; Betáková, Lucie (oponent)
Název: Nerovnosti v procesu učení se cizímu jazyku Autor: Mgr. Jitka Suchardová Nováková Katedra: Katedra pedagogiky Školitel: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. Abstrakt: Tato disertace vychází ze sociologických závěrů, podle kterých je úspěch v procesu učení značně ovlivňován sociálním prostředím. S ohledem na tuto skutečnost jsou zde kladeny otázky týkající se nerovností v procesu učení se cizímu jazyku. Jsou zkoumány některé kategorie jako například sociální třída, motivace a postoje, které jsou v oblasti výzkumu učení se cizímu jazyku považovány za důležité externí faktory. V souvislosti s těmito pojmy je proces učení se cizímu jazyku nahlížen jako výrazně ovlivněný příležitostmi k učení a pojetím vlastní identity jedince učícího se cizí jazyk. Výsledků šetření bylo dosaženo použitím kvalitativního paradigmatu za použití narativního přístupu a rozhovoru jako hlavní výzkumné metody. Výzkumný design byl pragmaticky pojat a využil biografii a případovou studii. Výsledky výzkumu jsou prezentovány formou dvou kazuistik, přičemž použití narativní analýzy umožnilo zachytit diverzitu a komplexnost obou vybraných případů. Výzkum probíhal v univerzitním prostředí a jeho účastníky byli studenti technických fakult. Klíčová slova: nerovnost, motivace, postoje, habitus, identita
Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni
Michek, Stanislav ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Chvál, Martin (oponent) ; Pol, Milan (oponent)
NÁZEV: Externí evaluace odborných škol realizovaná partnery na stejné úrovni AUTOR: Stanislav Michek KATEDRA: Katedra primární pedagogiky PedF UK ŠKOLITEL: prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. ABSTRAKT: Předmětem zkoumání disertační práce je problematika externí evaluace zejména odborných škol realizované partnery na stejné úrovni (peer review). V teoretické části je věnována pozornost konceptům souvisejícím s rozvojem školy, peer review je zasazeno do kontextu ostatních forem externí evaluace ve vzdělávání v obecné rovině a pak je popsán současný stav externí evaluace škol v ČR. Pro empirické šetření byl navržen smíšený výzkumný plán. Při výzkumu byla společně s dalšími výzkumnými metodami uskutečněna vícečetná případová studie sycená 4 konkrétními příběhy peer review v ČR. Ze zjištění byly identifikovány následující podpůrné faktory peer review: postoje k evaluaci, podmínky, zkušenosti s evaluací, kompetence účastníků, interakce hodnocené školy a týmu hodnotitelů a podpora peer review. Na závěr jsou navrhovány další možné směry výzkumu a doporučení pro vzdělávací politiku. KLÍČOVÁ SLOVA: peer review, externí evaluace, smíšený výzkum, škola, učitelé
Význam podílu studentů na projektování obsahu výuky
Linhartová, Yveta ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Píšová, Michaela (oponent) ; Chvál, Martin (oponent)
Resumé Tato práce si klade za cíl přispět alespoň v malém měřítku ke zefektivnění výuky cizího jazyka na základě využití praktických zkušeností, které autorka získala v průběhu svého působení jako lektorka angličtiny. Aby tento cíl mohl být dostatečně naplněn, musí být lektor ochoten a schopen využít moderních přístupů k výuce, jinými slovy musí přijmout learner-centred approach. Práce se dělí na dvě hlavní části, kde první je věnována charakteristice teoretických základů, z nichž learner-centred approach (těžištěm výuky je potřeba studenta) vychází. Cílem této části práce je postihnout podstatu jazykové výuky založené na maximální reflexi profesních potřeb technicky orientovaných studentů. Ve druhé části se autorka pokusila potvrdit několik hypotéz, které by pomohly obhájit tezi, že důsledná reflexe potřeb se pozitivně odrazí na výsledcích některých aspektů jazykové výuky. Na prvním místě je kapitola o teorii cílů výuky ve smyslu vztahu cíl - obsah - metoda. Ve druhé kapitole se autorka pokouší stručně postihnout podstatu aplikované lingvistiky, která je zde vnímána jako všeobecný teoretický rámec, v němž se uvedená problematika pohybuje. Důležitou součástí aplikované lingvistiky je jazyk vyučovaný pro specifické účely. Tomuto fenomenu je věnována třetí kapitola, která uvádí charakteristické rysy LSP / ESP...
Kompetence středního managementu školy
Lhotková, Irena ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Kalous, Jaroslav (oponent)
A B S T R A K T Dizertační práce se zabývá problematikou kompetencí středního managementu školy, kterému nebyla dosud v odborné literatuře věnována náležitá pozornost, přestože tvoří důležitou součást každé školy. V úvodní teoretické části je střední management zařazen do kontextu školy a vymezen jako řídící složka. Následně jsou určeny předpoklady nutné pro činnost středního managementu školy: odpovídající styl vedení ředitele školy, delegování odpovědností a pravomocí a v neposlední řadě motivace středního managementu pro výkon jeho činnosti. Následuje část věnovaná kompetencím; je analyzován dvojí pohled na termín kompetence a jsou určeny konkrétní kompetence z oblasti vzdělávání a řízení. V samotném závěru teoretické části je zkonstruován kompetenční model středního managementu školy. Výzkumná část se opírá o cíl dizertační práce, na základě kterého stanoví čtyři výzkumné otázky. Následuje popis jednotlivých fází výzkumu, výzkumných nástrojů a respondentů. Vyhodnocení výzkumné části pak vede k zodpovězení výzkumných otázek a vytvoření kompetenčního modelu středního managementu školy. Práce ústí v návrh kompetenčního modelu středního managementu školy umožňující různá využití ve školské praxi. Kompetenční model je doplněn případovou studií popisující konkrétní činnost středního managementu. Zkonstruovaný...
Školní vzdělávání v Německu
Ježková, Věra ; Walterová, Eliška (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Kopp, Botho (oponent)
Znalost vzdělávacích systémů vyspělých demokratických zemí je považována obecně za významnou pro srovnávací pedagogiku i rozvoj vzdělávací politiky jednotlivých zemí, a tedy i České republiky. Tato skutečnost se u nás potvrdila zejména po společenskopolitických změnách v 90. letech minulého století, kdy se projevil na jedné straně zájem čerpat inspiraci ze zahraničních vzdělávacích systémů, na druhé straně pak snaha o částečný návrat ke školství první republiky. Jak je patrno z dalšího textu (Teoreticko- metodologické části, kapitoly 2. Zhodnocení dosavadních poznatků), poslední ucelený pohled na vzdělávání v Německu byl publikován u nás před více než deseti lety (v roce 1997) a podobná publikace se u nás nepřipravuje. Cílem této práce je proto obohatit českou srovnávací pedagogiku, s využitím netradičního metodologického přístupu, o aktuální pohled na školní vzdělávání v Německu - v zemi, s níž nás pojí dlouhá historie, a která byla v české (srovnávací) pedagogice při její výraznější orientaci na země anglosaské poněkud opomíjena, a poskytnout podněty pro českou vzdělávací politiku. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Kategorie kompetence a její chápání učiteli v praxi
Kargerová, Jana ; Rýdl, Karel (vedoucí práce) ; Doležalová, Jana (oponent) ; Lukavská, Eva (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou zavádění konceptu klíčových kompetencí jakožto cílů vzdělávání, které přináší kurikulární reforma. Teoretická část je zaměřená na prozkoumání toho, jakým způsobem jsou zpracovány klíčové kompetence v odborné literatuře a evropských i českých kurikulárních dokumentech. Věnuje se pojetí a začlenění klíčových kompetencí do národních vzdělávacích programů v zemích EU. Různé přístupy v těchto zemích porovnává a vyhodnocuje ve vztahu ke kurikulární reformě v České republice a ve vazbě na pojetí klíčových kompetencí v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Výzkumná část se soustředí na zmapováni porozumění klíčových kompetencí u "stěžejních hráčů kurikulární reformy (učitelé, školitelé, inspektoři), jejichž úkolem je tento nový koncept zavádět do pedagogické praxe. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Průběh vzdělávání jako jedna z oblastí vlastního hodnocení mateřské školy
Syslová, Zora ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Poláchová-Vašťatková, Jana (oponent)
Hodnocení průběhu vzdělávání je jednou částí autoevaluačních procesů v mateřské škole. Jde o velmi významnou část mapující složitý systém institucionálního vzdělávání dětí předškolního věku. Z hlediska vývoje osobnosti každého člověka je tento věk nejdůležitější etapou, ve které se vytváří základy dovedností, náhled na život a svět kolem nás, ale především pohled na sebe sama. Ten s sebou přináší buď důvěru v sebe a své schopnosti nebo naopak pochybnosti o sobě a snížený potenciál dosahovat v životě úspěchy. Zásadním činitelem, který ovlivňuje sebepojetí dítěte je učitelka mateřské školy. Na to, jaké nároky jsou kladeny na její profesní dovednosti, se zaměřila teoretická část této práce. Dílčí kapitoly se zabývají charakteristikou jednotlivých etap procesu vlastního hodnocení v mateřské škole, definují pojmy pojící se s těmito procesy a naznačují souvislost se zaváděním změn daných kurikulární reformou. Dále se teoretická část zabývá průběhem vzdělávání v mateřské škole a vyúsťuje do definování kompetenční výbavy učitelky mateřské školy. Výzkumná šetření přinesla odpověď na otázku, jak se v mateřských školách hodnotí průběh vzdělávání. Stěžejní část hodnotících aktivit provádí ředitelka prostřednictvím hospitací, menší podíl leží na učitelkách samých. Byly identifikovány oblasti, cíle, kritéria,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.