Název:
Kompetence středního managementu školy
Překlad názvu:
The Competencies of middle school management
Autoři:
Lhotková, Irena ; Vašutová, Jaroslava (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Kalous, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] A B S T R A K T Dizertační práce se zabývá problematikou kompetencí středního managementu školy, kterému nebyla dosud v odborné literatuře věnována náležitá pozornost, přestože tvoří důležitou součást každé školy. V úvodní teoretické části je střední management zařazen do kontextu školy a vymezen jako řídící složka. Následně jsou určeny předpoklady nutné pro činnost středního managementu školy: odpovídající styl vedení ředitele školy, delegování odpovědností a pravomocí a v neposlední řadě motivace středního managementu pro výkon jeho činnosti. Následuje část věnovaná kompetencím; je analyzován dvojí pohled na termín kompetence a jsou určeny konkrétní kompetence z oblasti vzdělávání a řízení. V samotném závěru teoretické části je zkonstruován kompetenční model středního managementu školy. Výzkumná část se opírá o cíl dizertační práce, na základě kterého stanoví čtyři výzkumné otázky. Následuje popis jednotlivých fází výzkumu, výzkumných nástrojů a respondentů. Vyhodnocení výzkumné části pak vede k zodpovězení výzkumných otázek a vytvoření kompetenčního modelu středního managementu školy. Práce ústí v návrh kompetenčního modelu středního managementu školy umožňující různá využití ve školské praxi. Kompetenční model je doplněn případovou studií popisující konkrétní činnost středního managementu. Zkonstruovaný...R E S U M É The dissertation thesis deals with the issue of the competency of middle management of a school, which has not been yet observed with appropriate attention in scientific literature despite it being a very important part of every school. Middle management is an introducrotry and directive component part in any school setting.. There are defined assumptions required for a function of the middle management of school afterwards. These are: appropriate leadership style of the school headmaster, delegation of responsibilities, competences and also motivation of the middle management of school to enable them to acheieve their objectives. The following part is dedicated to competences, in which is analysed the dual view on the term competence. There are set factual competences in the area of education and leadership. There is constructed competent model of the middle management of school in the end of the theoretical part of the thesis. The observational part leans on the aim of the dissertation thesis, on which are set four research questions. A description of particular phases of the research follows, as well as observational methods and respondents. The evaluation of the observational part leads to the answer of the research questions and creation of competent model of the middle management of...