Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 421 záznamů.  začátekpředchozí304 - 313dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Proměna postavení dítěte ve společnosti: mizející nebo nevinné dětství?
Papoušková, Kristina ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
V bakalářské práci se zabývám tématem dětství, jeho vývojem a proměnou ve společnosti. Představuji zde disciplínu sociologie dětství, vymezuji oblast jejího zájmu, pozadí vývoje a stěžejní autory. Chci dokázat, že dětství není pouze životní etapa jednotlivce. Věnuji se zde dětství jako sociální entitě; v tomto kontextu lze dětství přirovnat k sociální konstrukci, jakou je gender nebo společenská třída. Vymezuji možné podoby dětství, mezi které patří například téma mizejícího dětství. Snažím se zdůraznit, že dětství nebylo ve společnosti obsaženo vždy ve stejné podobě. V neposlední řadě se zde snažím dekonstruovat mýtus nevinného dětství, který je typický pro západní společnost. Kromě teoreticky orientované části bakalářské práce obsahuje moje práce i empirickou část, v které analyzuji obrazy dětství tří generací žen, které prožívaly své dětství v různých obdobích 20. století v Československu. V analýze se zejména věnuji obrazu dětství v kontextu společenských změn, dále v souvislosti působení vzdělávacích institucí nebo o vztazích v dětském kolektivu. Snažím se zde zachytit obraz mizejícího dětství a mýtus dětské nevinnosti.
Konzumerismus mládeže a jeho souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem
Beránková, Petra Alexandra ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Pašková, Miroslava (oponent)
Práce se zabývá konzumerismem třinácti- a čtrnáctileté mládeže. Autorka si klade otázky, nakolik je sledovaná věková kategorie ve svých postojích ke spotřebě konzumní a zda mají konzumeristické postoje souvislost s ekonomickým a kulturním kapitálem. Nejprve autorka ve stručnosti představuje konzumerismus jako sociologické téma. Zvláštní pozornost věnuje otázce vlivu sociální stratifikace na životní styl. Za své hlavní teoretické východisko stanovuje homologickou koncepci tříd Pierra Bourdieua, od něhož přejímá pojetí ekonomického a kulturního kapitálu jako hlavních diferencujících principů ovlivňujících životní styl. Dále předkládá charakteristiku dnešní školní mládeže v kontextu české společnosti a zmiňuje se o úloze socializace při přenosu kapitálů a spotřebních vzorců z rodičů na dítě. Závěrem práce autorka popisuje svůj postup při analýze dat týkajících se postojů ke spotřebě u dotyčné věkové kategorie. Seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu, které vypovídají o výrazné konzumnosti sledovaného vzorku, která však není univerzální. Na základě korelační analýzy pak autorka konstatuje, že existují významné korelační vztahy mezi indexy sledovaných kapitálů a četnostmi (ne)souhlasu s výroky indikujícími konzumeristické postoje. Hypotéza o souvislosti mezi konzumeristickými postoji a ekonomickým i...
Sexuální výchova očima dvou generací
Kothajová, Martina ; Sloboda, Zdeněk (vedoucí práce) ; Štípková, Martina (oponent)
Předkládaná teoreticko-praktická práce se zabývá problematikou sexuální výchovou v rodině a ve škole. V teoretické části představuje definici a historický vývoj pozice sexuální výchovy v České republice po roce 1948 a dále pojednává o obsahu, metodách, cílech a překážkách sexuální výchovy ve zmiňovaných institucích. V praktické části představuje pohled komunikačních partnerů a partnerek ze dvou generací na definici sexuální výchovy, průběh jejich vlastní sexuální výchovy a představy o ideálním průběhu sexuální výchovy z hlediska věku i hloubky poskytnutých informací. Výzkum ukazuje, že si pod pojmem sexuální výchova představují především ty části sexuální výchovy, které se týkají pohlavního života jedince, například rozmnožovacích orgánů, antikoncepce, pohlavního dospívání a těhotenství. Podle výpovědí komunikačních partnerů a partnerek zprostředkovává prvotní informace z oblasti sexuální výchovy především škola, avšak za ideálního zprostředkovatele považují rodinu, což poukazuje na rozdíl mezi tím, jak sexuální výchova v jejich případě probíhala, a jak by, také podle odborníků, probíhat měla. I přes trvající nedostatky sexuální výchovy v rodině i ve škole, lze při porovnání rozhovorů z hlediska generací vysledovat pozitivní trend začleňování tématu sexuální výchovy do rodinného prostředí, které je...
Mami, tati, znáte mé oblíbené celebrity? Role celebrit ve světě dětí-uživatelů masových médií
Kalivodová, Hana ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Wolák, Radim (oponent)
Předkládaná bakalářská práce je rozdělena na dvě části. První z nich obsahuje teoretická východiska, tedy rešeršní zpracování literatury k danému tématu a přehled získaných teoretických poznatků. Zabývá se především pojmem celebrita z hlediska mediologie, vztahem celebrit a společnosti, významem celebrit v porovnání s reálnými autoritami, charakteristikou socializace a úlohou masových médií v jejím průběhu. Následuje pojednání o masové komunikaci − v čem je specifická, co dětem přináší či bere. V závěru první části jsou z pohledu vývojové psychologie charakterizována obě věková období dětí, jež jsou následně porovnávána v empirické části práce. Empirické šetření mapuje návyky konzumace masových médií u dětí. Zjišťuje především, jaké celebrity dnešní děti obdivují a jakou roli pro ně hrají. Obsahuje analýzu dat získaných z kvalitativně-kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníků rozdaných žákům čtvrtých a šestých ročníků Základní školy Polepy u Litoměřic. Cílem práce je získat informace o světě dětí - uživatelů masových médií.
Hra v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku
Luňáková, Jitka ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá v rovině teoretické i praktické hrou v roli ve spontánních činnostech dětí předškolního věku. Na mysli mám hry a činnosti, kdy dítě není nijak organizováno, ani vedeno a má možnost se svobodně rozhodnout co bude dělat. Úvod teoretické části diplomové práce popisuje význam a smysl hry v životě člověka s náhledem do historie her a uvádí i některé její teorie. Více je rozpracována teorie Jeana Piageta, který spojuje hru dítěte s jeho intelektuálním vývojem. Druhá kapitola se zaměřuje na specifika osobnosti dítěte předškolního věku z pohledu vývojové psychologie i vývoje současné společnosti se zaměřením na aktuální potřebu dítěte si hrát. V další části je v souvislosti s tématem zpracovaná charakteristika současné mateřské školy a její směřování s ohlédnutím do nedaleké předrevoluční doby. Čtvrtá kapitola se zabývá významem spontánních aktivit v mateřské škole. Zjišťuje, jakou úlohu v těchto činnostech hraje dospělý, jaký vliv na hru mají individuální a sociální rozdíly dětí a jak ji ovlivňuje heterogennost či homogennost skupiny. Teoretickou část uzavírá kapitola zabývající se hrou v roli a jejím významem pro předškolní dítě. Praktická část obsahuje cíle výzkumu a stanovené hypotézy. Uvádí jednotlivé techniky sběru dat výzkumu - strukturované přímé pozorování dětí v...
Vývoj nabídky vzdělávacích pořadů České televize v letech 1992 až 2010
Havlíková, Vendula ; Wolák, Radim (vedoucí práce) ; Macků, Lucie (oponent)
Tato diplomová práce mapuje vývoj programové nabídky vzdělávacích pořadů uvedených České televizí v letech 1992 až 2010. Hlavní tendence v tvorbě programové koncepce jsou vykresleny na pozadí konkrétních politických, společenských a technologických souvislostí, jež byly pro Českou republiku v daném období charakteristické. Teoretická část shrnuje některé relevantní poznatky z oblasti sociologie, psychologie a mediálních studií týkající se procesu socializace a výchovy s důrazem na děti. Jedna samostatná kapitola je věnována problematice definování vzdělávacího pořadu, legislativnímu a další společenskému vymezení poslání České televize ve vztahu ke vzdělávání. Empirická část prostřednictvím archivních rešerší ročenek a publikací České televize, softwarového systému PROVYS, interních i veřejně přístupných dokumentů jednotlivých orgánů ČT a především rozhovory a konzultacemi se současnými i někdejšími pracovníky ilustruje vývoj a změny v daném období. Výsledkem je obsáhlý obraz hlavních tendencí vývoje televizního vzdělávání z produkce pověřených skupin či center. Práce nepodává vyčerpávající všech vzdělávacích pořadů vysílaných Českou televizí v daném období, což by podle vzhledem k amorfnímu charakteru daného žánru snad ani nebylo proveditelné, ale snaží se o kontextualizaci statutu televizního...
Vliv výchovy a tradic na vývoj a život v malé obci
Pechová, Renata ; Koťa, Jaroslav (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Diplomová práce představuje v uceleném kontextu oblast výchovy a tradic v obci Horní Střítež. Poskytuje obraz venkovského života a faktorů ovlivňující vývoj a současnou podobu života obce. Kromě hlavních myšlenek o výchově čerpá z rozsáhlého kontextu poznatků dalších vědních oborů. První část diplomové práce přibližuje historický kontext událostí, které se zapsaly do vývoje obce. Navazují kapitoly, které podrobněji mapují současné dění, zejména roli výchovy ve venkovské rodině, výchovu ve společenství, oblast školství a volného času. Zvláštní pozornost je věnována přínosu tradičního pojetí života na venkově. Při aplikaci kvalitativního přístupu jsou relevantní teoretická a metodologická hlediska a hledisko etických zásad. Klíčová slova Výchova, tradice, volný čas, zájmové činnosti, socializace, rodina, společenství, kooperace, participace.
Socializace českých politických aktérů. Pozice českých politiků k invazi do Iráku v roce 2003
Vojtová, Veronika ; Šlosarčík, Ivo (vedoucí práce) ; Karásek, Tomáš (oponent)
Když se v devadesátých letech otázka rozšíření euroatlantických organizací pomalu začala stávat realitou, teorie zkoumající vzájemné působení organizací a jejích členských států postupně upouštěla od primárního vnímání státu jako socializovaného aktéra (socializee), kterého vyměnila za jeho politické aktéry. Ke slovu se čím dál více začala hlásit teorie socializace, která zkoumala působení organizací na politické představitele členských zemí, jejich chování a případnou souvislost mezi tím. Poněkud mladá a dynamicky se rozvíjející teorie narážela na překážky zejména co se týče jejího teoretického ukotvení. Ani v rámci probíhající akademické debaty se jí nedostalo jednoznačného uznání, když výzkumy zkoumající příčinný vztah mezi socializací a následným chování politiků přicházejí s rozdílnými výsledky. Předkládaná práce si dala za cíl vstoupit do této debaty a ověřit hypotézu, která předpokládá, že rozhodování zahraničně-politických aktérů je ovlivněno socializací daného politického aktéra. Ověřování hypotézy proběhlo na příkladu irácké krize v roce 2003, kdy prostřednictvím obsahové analýzy mediálních výstupů a oficiálních dokumentů a pomocí tří socializačních ukazatelů byla zkoumána případná socializace u šesti politických aktérů, kteří se v té době podíleli na vytváření zahraniční politiky ČR....
Volná hra 2-4letých dětí v cizojazyčné mateřské škole
Masnerová, Lucie ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent)
Diplomová práce se v teoretické i praktické části věnuje především tématu volné hry v mateřské škole. Mateřská škola je prostředím, kde dochází k procesu rané sekundární socializace dítěte, a proto je část diplomové práce zaměřena tímto směrem. Teoretická část pomáhá k hlubšímu porozumění vývoje dítěte a jeho hry mezi druhým a čtvrtým rokem a pokládá základy pro vlastní výzkum. Praktická část monitoruje, na základě ročního pozorování, vývoj volné hry homogenní skupiny dětí a zjišťuje, jak se proměňuje její kvalita u jednotlivců i skupiny. Dále porovnává kvalitu společné volné hry dvou souměřitelných dětských skupin - skupiny s dlouhodobou zkušeností s volnou hrou se skupinou bez pravidelné zkušenosti. Hlavní metodou výzkumu je pozorování. Výsledky výzkumného šetření poukazují na důležitost volné hry pro předškolní dítě a potvrzují její vliv v procesu rané sekundární socializace.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 421 záznamů.   začátekpředchozí304 - 313dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.