Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 11 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
Problematika výuky morální výchovy na českých školách
Šťastná, Kamila ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Haškovcová, Helena (oponent)
Disertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
Víra a křesťanská výchova jako východiska při hledání osobní identity a životní cesty mladých
Kavanová, Blanka ; Mašek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Štica, Petr (oponent)
KAVANOVÁ, Blanka. Víra a křesťanská výchova jako východiska při hledání osobní identity a životní cesty mladých. Praha, 2018. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, katedra teologické etiky a spirituální teologie. ANOTACE Klíčová slova: křesťanská výchova, identita mladých, křesťanská identita, kázeň, předurčení, žitá víra, mravní výchova Diplomová práce se zabývá tím, jak křesťanská výchova, poskytovaná zejména v rodině, může mladým pomoci při budování vlastní identity. V první kapitole se soustředí na teoretická východiska. Nastiňuje situaci výchovy jako místa sekání svobody a autonomie vychovatele a vychovávaného a ukazuje na faktory, které se podílí na budoucí podobě identity mladých. V dalších kapitolách popisuje roli rodičů jako primárních vychovatelů, roli mladých samotných jako tvůrců vlastní identity a překážky a obtíže výchovy. Práce ukazuje, jak mohou křesťanské hodnoty uplatňované ve výchově a žité v rodině dětem pomoci při utváření smysluplného směřování vlastního života a vlastní identity. Zároveň bere v potaz svobodu a v procesu výchovy rostoucí autonomii vychovávaného, který je vždy aktivním partnerem vychovávajícího. Práce navrhuje konkrétní oblasti výchovy, na které by se rodiče měli zaměřit, pokud usilují o vybudování pevného základu pro víru svých dětí. Pro...
DRAMATICKÁ VÝCHOVA A ROZVOJ MORÁLNÍHO VĚDOMÍ ŽÁKŮ MLADŠÍHO ŠKOLNÍHO VĚKU
Zoubková, Gabriela ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje rozvoji morálního vědomí žáků prvního stupně základních škol. Zaměřuje se především na možnosti rozvoje morálního vědomí žáků v hodinách dramatické výchovy, případně při využití jednotlivých aktivit dramatické výchovy v rámci jiných předmětů. Je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části nejprve seznamuje čtenáře se základními informacemi z problematiky morálního vědomí a chování žáků, analýzou morálního úsudku dítěte a možností jeho měření. Dále představuje dramatickou výchovu jako samostatný předmět, její principy a metody a nastiňuje možnosti dramatické výchovy v rozvoji morálního vědomí žáků. Praktická část obsahuje analýzu morálního vědomí žáků mladšího školního věku a porovnání výsledků žáků, kteří jsou vedeni metodami dramatické výchovy se žáky, kteří se s dramatickou výchovou nikdy nesetkali. Cílem empirického šetření je zjistit, zda a do jaké míry má dramatická výchova vliv na rozvoj morálního vědomí žáků mladšího školního věku.
Vybrané otázky morální výchovy v současné společnosti
Hradilová, Tereza ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat proměnu hodnotových orientací ve společenském vývoji od osvícenství k postmoderně. Dalším cílem je analýza současného stavu morální výchovy ve školách. Práce se nejprve zaměří na příčiny změny akcentů v hodnotové oblasti započaté v osvícenství a ústící do tzv. postmoderní situace. Zrekapituluje nejvýznamnější teorie morálního vývoje jedince, popíše situaci v morální výchově ve školách a pokusí se identifikovat ty metody morální výchovy, jež by se daly využít v morální výchově vzhledem k povaze soudobého společenského dění a trendům v hodnotových orientacích dětí a mládeže. Práce v této souvislosti tedy také hledá odpověď na otázku, k jakým hodnotám je dnes třeba vychovávat. Klíčová slova: morální výchova, osvícenství, postmoderní situace, morální vývoj, Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, morální dilema, Rámcový vzdělávací program, etická výchova, hodnoty, individualizace morálky, metody morální výchovy
Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa
Kubíčková, Ruth ; Vogel, Jiří (vedoucí práce) ; Veverková, Kamila (oponent)
Křižovatky etické výchovy v kontextu České republiky a Německa Crossroads of the Ethical Education in the Context of the Czech Republic and Germany Ruth Kubíčková Cílem diplomové práce je zmapovat vývoj, proces konsolidace a současnou podobu implementace etické výchovy do vzdělávací soustavy České republiky a Německa a zároveň tak potvrdit tezi a poukázat na fakt, že hodnotová výuka a výchova, včetně jejího úzkého provázání s výukou náboženskou a duchovní dimenzí obecně, tvoří integrální součást systému školního vzdělávání, která podstatným způsobem ovlivňuje formování mravního uvědomění a kompetencí jedince a potažmo tak celé společnosti. První kapitola se zabývá uvedením do dosud ne zcela ustálené odborné terminologie pojící se s etickou výchovou, která je stěžejní jak pro spolupráci interdisciplinární tak mezinárodní. Z kapitoly druhé, věnované utváření systému morálních hodnot, vyplývá, že vedle rodiny, vrstevnických skupin a vlivů makroprostředí je to právě škola, která sehrává v morálním a charakterovém vývoji jedince podstatnou úlohu. V souladu s představenými stádii postupného upevňování morálního uvědomění dítěte, je možno na něj v rámci školy výchovně působit a záměrně tak podporovat žádoucí sociální interakce vedoucí k prosociálnímu chování, stejně jako schopnost samostatného etického...
Problematika výuky morální výchovy na českých školách
Šťastná, Kamila ; Sokol, Jan (vedoucí práce) ; Pelcová, Naděžda (oponent) ; Haškovcová, Helena (oponent)
Disertační práce se zabývá morální (etickou) výchovou na českých školách. Snaží se rozšířit současný doplňující vzdělávací obor etickou výchovu o Kostnickou metodu diskutování dilemat (dále KMDD), jejímž cílem je rozvoj morální kompetence. Za tímto účelem sleduje tradici morální výchovy na českých školách a věnuje pozornost různostem pojetí morální výchovy. Seznamuje s hlavními psychologickými východisky morální výchovy a také s teoriemi, které se zaměřují na "měření" morálky. Práce analyzuje současný český koncept etické výchovy, mapuje situaci morální výchovy u našich sousedů a následně představuje Kostnickou metodu diskutování dilemat. Součástí disertační práce je výzkumná část, ve které byla KMDD u českých žáků prostřednictvím výzkumů prověřena. Klíčová slova: morální výchova, etická výchova, metoda, koncept, tradice, měření morálky, Kostnická metoda diskutování dilemat
Role učitele základní školy v morální výchově dítěte
Polánková, Barbora ; Strouhal, Martin (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
Tato teoretická bakalářská práce se zaměřuje na roli učitele základní školy v morální výchově dítěte. Vymezuje důležité morální pojmy související s touto problematikou. Vysvětluje mechanismy procesu socializace a sociálního učení, jež jsou předpokladem morální výchovy. Popisuje také teorie vývoje morálního usuzování jedince a poukazuje na možnosti jejich užití v práci učitele. Konkrétní aspekty učitelské role v morální výchově dítěte tvoří samostatnou kapitolu. Pozornost je zde věnována především učiteli jako významnému výchovnému vzoru, jeho podstatným osobnostním charakteristikám a autoritě. V další části této kapitoly je vymezován pojem kázně a výchovy charakteru žáků. Poslední kapitola se zaměřuje na učitele a možnosti morální výchovy v kontextu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Výchova k hodnotám ve vztahu k občanské společnosti. Případová studie žáků a učitelů 2. stupně vybrané základní školy
Krausová, Veronika ; Moree, Dana (vedoucí práce) ; Skovajsa, Marek (oponent)
Tato práce je pokusem o pohled na školu jako na místo, ve kterém se děti učí hodnotám spojenými s občanskou společností. Pokouší se zodpovědět otázku ,,Jak mohou školy při-pravit studenty k participaci v občanské společnosti zejména s ohledem na oblast hodnot?" a to prostřednictvím studia literatury týkající se této problematiky a provedením případové studie na vybrané základní škole. Design výzkumu vychází ze studie Klaassena a Huwae (2006), která byla v minulých letech provedena na holandských základních školách. V českém prostředí však podobná studie zatím chybí, cílem této diplomové práce by tak mělo být poskytnutí základních informací o této problematice v českém prostředí.
Sexuální výchova v kurikulu a současné edukační realitě na 2. stupni základních škol
Venderová, Markéta ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kučírek, Jiří (oponent)
Tématem bakalářské práce je sexuální výchova. Práce analyzuje její vývoj v České republice a popisuje situaci ve vybraných zahraničních zemích (Norsko, Švédsko, Dánsko, Francie, Velká Británie, Německo, Polsko, Itálie, Bulharsko, Chorvatsko, Švýcarsko, Nizozemí, Japonsko, Indie, Keňa, Mexiko). Zabývá se implementací sexuální výchovy do vzdělávacích programu: Základní škola, Obecná škola, Národní škola a do rámcového vzdělávacího programu a analyzuje "Doporučení MŠMT CR k výuce sexuální výchovy". Praktickou část představuje výzkum, který je zaměřen na výuku, metody a zkušenosti učitelů sexuální výchovy na 2. stupni základních škol.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 11 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.