Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Between adaptation and homage: Blade Runner as a filmic rendition of Philip K. Dick's novel Do Androids Dream of Electric Sheep?
Shahinyan, Sona ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Tato práce se bude zabývat porovnáním a kontrastem kyberpunkového románu Sní androidi o elektrických ovečkách? napsaného Philipem K. Dickem v roce 1968 s filmem Blade Runner od Ridley Scotta. Nicméně, většina pozornosti bude kladena na původní vydání filmu a jeho konečné opětovné vydání v roce 2007. Obecný recepce díla a dílčí redakční tvrzení si často navzájem odporují, když odkazují na film jako na adaptaci nebo na inspiraci, a z tohoto terminologického nesouladu vychází naše výzkumná otázka: Vytvořil Ridley Scott a jeho scénářový tým pouze mírně perifrastickou adaptaci románu, nebo může být přesněji považován za inspiraci nebo volnou variaci na téma? V první části práce budou definovány parametry, podle kterých bude výzkum na konci vyhodnocen. Druhá část této práce bude obsahovat dějové linie, témata a děje, motivy a symboly a také rozebere jednotlivé podstatné postavy a jejich ztvárnění v jednotlivých médiích. Nejnovější adaptace, Blade Runner 2049, bude také zmíněna ve vztahu k její vedlejší postavě Ricka Deckarda a paralelám nalezeným s jeho nástupcem K. Klíčová slova: Adaptace, Ostré komando, lovec zločinců, Philip K. Dick, android, kyberpunk, Linda Hutcheonová
Artificial Intelligence in Science Fiction
Zatloukal, Petr ; Sučková, Magda (oponent) ; Kotásek, Miroslav (vedoucí práce)
This Bachelor thesis should serve as a vessel in which the reader travels through evolution of science fiction (SF) literature, focusing on a subject matter concerned with artificial intelligence (AI) and its interactions and relationships with humans. AI technologies and robotics are quickly advancing and are slowly becoming a common phenomenon, it is rather fitting to analyse and comment on numerous instances of human- AI relations in SF literature, as they may as well resemble real world situations potentially coming in the near future. The thesis firstly discusses a play R.U.R. by Czech writer Karel Čapek, this part describing the origin of the word robot, first utilized in this play, had, and still has a huge cultural and social significance. R.U.R. carries even more significance as it was one of the first literary works featuring artificial beings. Further, thesis continues with a basic description of three literary movements connected to SF literature, namely: the Golden Age, New Wave, and Cyberpunk. Each literary movement is accompanied by a literary work featuring AI. Every book features a delicate a description of its plot synopsis, accompanied with a description of moments featuring human-AI interactions and relationships, with their subsequent analysis, commentary, and view focusing on these interactions and relationships. Books featured chronologically: I, Robot, Do Androids Dream of Electric Sheep?, and Neuromancer. Last chapter features a comparison of the aforementioned literary works with instances of real world applications in robotics and AI. Hopefully, this thesis may provide inspiration to its readers, especially to experts in various scientific fields, who can use this thesis, which is discussing vast number of human-AI interactions with no limitations on a particular field of expertise, as a starting ground for their own work concerning human-AI relationships and interactions either in SF or in the real world, with focus on a one specific field of analysis.
Kyborg jako reprezentace vztahu člověka a technologie ve vizuální kultuře
Petričák, Filip ; Charvát, Martin (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem vztahu člověka a technologie, jenž je reprezentován postavou kyborga ve vizuální kultuře. Cílem je vytvořit stereotypizaci jednotlivých kyborgů ve vybraných kyberpunkových dílech, na základě čehož mohu reflektovat vize a představy vztahu organického a technického v budoucím světě. Práce je rozdělena do čtyř kapitol - v první kapitole se zaměřím na kyberpunk, jakožto sub-žánr sci-fi, v druhé kapitole definuji postavu kyborga a postmoderní teoretická východiska, jež se k této postavě vztahují, ve třetí kapitole představím teoretická východiska k analýze postav a konkretizuji metodologické postupy, v závěrečné kapitole pak analyzuji jednotlivá díla.
Mediální ohlas kyberpunkové literatury (Egon Bondy, William Gibson, Neal Stephenson)
Rosůlková, Magdaléna ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Láb, Filip (oponent)
Cílem této práce bylo zmapovat kritické ohlasy na zásadní kyberpunková díla od autorů Williama Gibsona, Neala Stephensona a Egona Bondyho, přičemž jsme se zaměřili na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Kyberpunk zasazujeme do historického a literárního kontextu. Z toho důvodu jsme zvolili kvalitativní komparativní metody k analýze vybraných recenzí z českých a zahraničních periodik. Cizí mediální ohlasy zahrnují texty z angloamerických mainstreamových médií (The New York Times, The Washington Post) a akademických žurnálů (Science Fiction Studies apod.) Tuzemské recenze jsme převzali z novin MF Dnes, periodik Respekt, Instinkt, Týden, Literární noviny a specializovaných médií (anarchistický fanzine A-kontra, Ikarie). Práce také obsahuje teoretickou část, v níž jsem se zaměřili na definici a historii tohoto science fiction žánru. Navíc zahrnuje interpretace jednotlivých románů. Výsledkem bakalářské práce je odlišný pohled literárních kritiků na kyberpunkové hnutí, a to zejména na romány Neuromancer, Sníh a Cybercomics. Také ukazuje vývoj kyberpunkové literatury a odlišnou roli tohoto žánru v České republice. Přínosem této práce je rozšíření vědomostí v oblasti kyberpunku, které mohou sloužit pro další výzkum na poli science fiction literatury a mediálních studií.
Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích
Dudziaková, Marie ; Rychlík, Martin (oponent) ; Šisler, Vít (oponent)
Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných modifikacích přináší pohled na průnik těchto dvou oblastí z jejich vzájemné perspektivy a sleduje, nakolik je jedno obsaženo, ovlivněno a utvářeno druhým. V první části se autorka zabývá reprezentací, podobou a úlohou tělesných modifikací ve vybraných dílech kyberpunkové literatury. Danou problematiku zkoumá kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy. Vyhodnocuje 503 zmínek o tělesných modifikacích v 7 zásadních kyberpunkových literárních dílech. Pomocí 25 proměnných těchto 503 zmínek analyzuje kvalitativně a získané poznatky hlouběji rozvádí v 7 tematických okruzích. Na základě zjištěných dat vyvozuje definici typicky kyberpunkové tělesné modifikace, kterou charakterizuje jako invazivní funkční úpravu těla, které vznikla s přispěním nových technologií. Na základě této definice se autorka ve druhé části soustředí na reálně existující tělesné modifikace, které tyto aspekty splňují. Vytváří 7 kategorií funkčních kyberpunkových tělesných úprav, které ilustruje na příkladech. Z hlediska těchto modifikací blíže mapuje situaci v České republice a zmiňuje projekt funkční tělesné modifikace nazvaný QRbodies, který vznikl v roce 2012 právě pod autorčiným vedením. Rigorózní práce Tělesné modifikace v kyberpunku, kyberpunk v tělesných...
Tělesné modifikace v kyberpunkové literatuře
Dudziaková, Marie ; Šlerka, Josef (vedoucí práce) ; Malečková, Dita (oponent)
Diplomová práce Tělesné modifikace v kyberpunkové literatuře se zabývá reprezentací, podobou a úlohou tělesných modifikací ve vybraných dílech kyberpunkové literatury. Danou problematiku zkoumá kombinací kvantitativní a kvalitativní analýzy. První část práce se teoreticky zabývá oběma zkoumanými oblastmi a poskytuje základní vhled do problematiky. Autorka mimo jiné představuje vlastní definici tělesných modifikací a její genezi. V analytické části autorka nejprve rozebírá množinu vybraných kyberpunkových literárních děl, získanou pomocí pilotního výzkumu, jmenovitě romány Neuromancer, Sníh, Schismatrix a Blade Runner a povídkové knihy Zrcadlovky a Jak vypálit Chrome. Dále kvantitativně pomocí 25 proměnných vyhodnocuje 503 zmínek o tělesných modifikacích v daném vzorku. Kvalitativní část v 7 tematických okruzích hlouběji rozvádí poznatky zjištěné kvantitativně. Mimo jiné se zabývá také rolí tělesných modifikací při konstrukci literárního kyberpunkového textu a jejich přesahem do reality. Klíčová slova Tělesné modifikace, kyberpunk, literatura
Filmová tvorba režiséra Ošii Mamorua
Baďurová, Jana ; Tirala, Martin (vedoucí práce) ; Sýkora, Jan (oponent)
Tématem bakalářské práce je filmová tvorba režiséra Ošiiho Mamorua. Cílem práce je zhodnocení jeho děl a určení charakteristických rysů jeho animovaných i hraných filmů. Jsou rozebrána dvě reprezentativní díla, na kterých jsou tyto charakteristické rysy ilustrovány. Délka práce je 48 stran.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.