Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 70 záznamů.  začátekpředchozí51 - 60další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Život a raná tvorba Josefa Macha
Havlátová, Bára ; Wiendl, Jan (vedoucí práce) ; Merhaut, Luboš (oponent)
Bakalářská práce je založena na interpretaci života, raného díla a významu spisovatele Josefa Macha. Podle těchto kritérií je rozčleněna do tří tematických celků. První část představuje Machův životopis, který vychází z původních informací z díla, z korespondence a z dokumentů institucí, s nimiž byl jeho život spjat. Druhá část práce analyzuje Machovy první dvě básnické sbírky, a to z formálního a především ze sémantického hlediska. V posledním oddíle se práce zaměřuje na vybranou sekundární literaturu o Josefu Machovi a na průběh a vývoj vydávání a zpracování jeho díla. Cílem práce je jednak snaha o ucelení informací o českém básníku, který měl vliv jak na domácí literaturu, tak na literaturu v zahraničí; usiluje rovněž o nastínění základního tematického přehledu jeho rané tvorby.
Arkady Averchenko - emigration work
Orlovskiy, Valentin ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Název: Tvorba Arkadije Averčenka v emigraci Abstrakt Bakalářská práce na téma «Tvorba Arkadije Averčenka v emigraci» je věnována studiu tvorby významného spisovatele první třetiny XX. století, uznávaného klasika ruské satirické a humoristické prózy. Cílem této studie je analýza literární činnosti Averčenka, v kontextu rozsáhlého revolučního zlomu v historii Ruska, změn v povaze humoru spisovatele v exilu a vlivu nového prostředí na tvorbu satirika během jeho života v Československu. Předmětem analýzy v této práci je také jediný humoristický román Arkadije Averčenka "Žert mecenášův", který byl napsán v exilu. Klíčová slova: «Satirikon», «Nový Satirikon», «král smíchu», satirická próza, revoluce, emigrace, humoristický román, Praha, ruské zahraničí.
Drama Karla Krause Poslední dny lidstva a jeho inscenace
Kverková, Pavlína ; Augustová, Zuzana (vedoucí práce) ; Jiřík, Jan (oponent)
Bakalářská práce se věnuje analýze nejvýznamnějšího dramatu rakouského spisovatele, publicisty a kritika Karla Krause (1874-1936) Poslední dny lidstva. Zabývá se jeho formální i obsahovou stránkou a snaží se zdůraznit aktuálnost témat, především tématu mediální manipulace. Bakalářská práce se rovněž snaží nastínit kulturní a společenský kontext vzniku díla. V druhé části práce pojednává na základě dostupných pramenů o způsobu, jakým se pokoušeli toto rozsáhlé dílo převést na jeviště inscenátoři v Německu a Rakousku. Poměrně velký prostor věnuje dosud jediné české inscenaci, jejíž premiéra proběhla v dubnu roku 2011 v Divadle Komedie.
Vývoj demokratického myšlení v dílech K. H. Borovského
Šupíková, Julie ; Vaněk, Václav (vedoucí práce) ; Bischofová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je sledování vývoje demokratického myšlení na vybraných dílech K. Havlíčka Borovského. Autorka soustředila svou pozornost na významové etapy Havlíčkova života, které ovlivnily jeho politické smýšlení. Klíčová slova: revoluce - demokracie - liberalismus - novinářství - feuilleton - satira - epigram Annotation The aim of this graduate's thesis is to observe the development of democratic thinking of K. Havlíček Borovský through his selected works. The author has concentrated her attention on the specific periods of Havlicek's life that have influenced his political views. Key words: revolution - democracy - liberalism - journalism - feuilleton - satire - epigram
Flannery O'Connor as satirical priest
Petrušová, Gabriela ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent)
51 Resumé Aj napriek svojej pomerne krátkej kariére, Flannery O'Connorová svojimi dielami vzbudila nemalý ohlas. Jej zvláštne postavy, ktoré sa aj dnes dajú hodnotiť asi ako najmenej sympatické postavy literárneho sveta vôbec, postavy ignorantov zameraných a sústredených len na svoju vlastnú osobu nám zvláštnym spôsobom ostávajú v pamäti ešte dlho potom, čo ich fiktívne osudy dočítame. Vysvetlenie tohto javu môžeme hľadať aj v skutočnosti, že samotná Flannery O'Connorová s nimi nemala príliš mnoho súcitu. Aj napriek tomu, že sa otvorene hlásila ku svojej katolíckej identite, osudy jej postáv príliš nevyznievajú v súlade s ideami kresťanského humanizmu. Práve naopak, mnoho z nich záverom čelí násilnej smrti, sú okradnutí o svoje umelé končatiny a kedykoľvek, keď je to možné O'Connorová svoje postavy vystavuje ostrej satire a drsnému humoru. Nasledujúca práca sa sústredí práve na tento už zmienený drsný a uštipačný humor, ktorý autorka vo svojich dielach mieša s moralistickým kázaním. Cieľom prvej kapitoly je uviesť samotnú autorku do širšieho kontextu južanskej literatúry a taktiež zaradiť charakter a užitie jej humoru do komplexnejšej tradície humoru v južanskej literatúre. Druhá kapitola bližšie určuje špecifickosť humoru Flannery O'Connorovej a zároveň poukazuje na určitú podobnosť s teóriou humoru vo...
Návrat k Oslu a stínu. Satirické drama v dobovém kontextu.
Pečenková, Aneta ; Merhaut, Luboš (vedoucí práce) ; Wiendl, Jan (oponent)
Satirické drama Osel a stín bylo představeno v souvislostech politického, literárního a divadelního dění roku 1933. Dobový kontext byl skládán a utvářen komentáři V+W k vlastní tvorbě (v časopisu Vest pocket revue, v jiných periodikách a v korespondenci z let 1945-1962), dobovou publicistikou, kritikou, jinými literárními i neliterárními texty a dále také zprostředkován sekundární literaturou z první a druhé poloviny dvacátého století i ze současnosti. Kaleidoskopickým ztvárněním vznikalo nové uspořádání, v němž byl Osel a stín stále ponecháván svému přirozenému prostředí: scenerii jazzové, literárně i výtvarně avantgardní, ovlivněné němou groteskou, cirkusovým klaunstvím a kabaretním vystupováním. Pozornost byla věnována proměnám komiky V+W (postupu od humoru tzv. bezpředmětného k vlastní politické satiře) a možnostem a mezím politické satiry: jejímu hodnocení, postupům a také, konkrétněji, intertextuálním odkazům. Tento literární i neliterární prostor byl dále rozšířen o rozměr ekonomického a politicko-mocenského pole. Bylo poukázáno na kulturně i ekonomicky vysoký status Osvobozeného divadla a nahlédnuto na proces proměny z původně experimentálního divadla k profesionálnímu divadelnímu souboru. Události tzv. velkých dějin roku 1933 byly konfrontovány s dramatickým ztvárněním v Oslu a stínu, v...
Malé žánrové formy v časopise Host do domu (1960 - 1970)
Kutová, Jaroslava ; Čeňková, Jana (vedoucí práce) ; Jonáková, Anna (oponent)
Diplomová bakalářská práce "Malé žánrové formy v časopise Host do domu (1960 - 1970)" se zabývá kvalitativní analýzou malých žánrových forem v časopise Host do domu v daném období. Soustředí se především na vývoj satiry a malých recenzí v šedesátých letech. První část práce přibližuje dobový historický a literární kontext, na jehož pozadí je vylíčena historie časopisu Host do domu a vývoj redakčního obsazení. Následuje stručná obsahová a formální charakteristika časopisu. Druhá část práce se věnuje podrobné analýze satiry a malých recenzí v Hostu do domu v šedesátých letech. Pozornost je věnována četnosti, formě a tematice těchto malých žánrových forem. Práce rovněž sleduje, nakolik obsah těchto rubrik souvisí s politickým a společenským děním. Satira je v Hostu do domu vyjadřována především aforismy, epigramy, satirickými básněmi, karikaturami a humornými ilustracemi. Malé recenze jsou krátké fejetony psané Janem Skácelem na různá témata. Cílem práce je zachytit vývoj satiry a malých recenzí v průběhu šedesátých let a stručně zaznamenat i celkové změny v podobě a směřování časopisu.
Jeruzalémské kapitoly v románu M. A. Bulgakova Mistr a Markétka
Jurečková, Jolana ; Hlaváček, Antonín (vedoucí práce) ; Hříbková, Radka (oponent)
Charakteristika části románu Mistr a Markétka M. A. Bulgakova. Historický a biblický kontext Jeruzalémských kapitol. Postava Piláta Pontského a Ješuy Ha-Nocri a jejich místo v románu. Charakteristika románových postav, projekce v Moskevské části, srovnání Piláta, Wolanda a Stalina. Ješua Ha-Nocri a původ jeho jména. Porovnání s biblickou předlohou. Porovnání Mistra, Ješuovy projekce v románové Moskvě 30. let a Bulgakovovu realitu. Problematika tvůrčí svobody v totalitních režimech. Charakteristika dalších postav Jeruzalémských kapitol a zhodnocení jejich místa v totalitních režimech.
Satira v klasické arabské poezii
Pletichová, Anna ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Resumé Satirická poezie zastává v klasické arabské literatuře velice významné místo. Poezie byla v předislámské a raně islámské společnosti velice ceněna a brána de facto jako jediný projev krásné literatury. Na rozdíl od prózy, která se omezovala spíše na folklorní a naučnou oblast, jí tak Arabové považovali za pravý umělecký výraz a jejímu autorovi, básníku, přikládali tradičně významnou společenskou funkci. Satira se v arabském prostředí vyvinula nejpravděpodobněji z kleteb a nadávek tradičních šamanů, kāhinů, a protože víra v sílu slova byla ve zdejší společnosti hluboce zakořeněná, těšila se tradičně hluboké vážnosti. Spolu s vývojem společnosti po vzniku islámu se změnila i úloha satirické poezie. Ze své původní funkce zastrašování a hrozeb nepříteli se z ní stal prostředek obživy básníků, politické propagandy a zábavy společnosti. Satirická poezie se stala svébytným uměleckým žánrem. Tato diplomová práce pojednává o vzniku a vývoji satirické poezie od doby předislámské až do jejího vrcholu za vlády umajjovské dynastie a zaměřuje se na její literární i společenskou funkci. Zvýšená pozornost je zde věnována nejvýznamnějším umajjovským satirickým básníkům - al- Achtalovi, al-Farazdaqovi a Džarīrovi. Výklad o jejich životě a tvorbě ilustrují překlady básnických ukázek, které vždy doprovází interpretace a...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 70 záznamů.   začátekpředchozí51 - 60další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.