Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 650 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu
Hypšmanová, Pavlína ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Brůnová, Linda (oponent)
Diplomová práce s názvem Výuka krytosemenných rostlin na vybraných základních školách - porovnání ekologického a systematického přístupu obsahuje v teoretické části pro lepší orientaci stručnou charakteristiku krytosemenných rostlin a nejčastěji zmiňovaných čeledí krytosemenných v učebnicích pro základní školy. Dále se práce věnuje dvěma způsobům výuky přírodopisu na základních školách - ekologickému a systematickému, a charakteristice vyučovacích metod a organizačních forem využitelných ve výuce krytosemenných. Obsahem je také analýza tématu v novém rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, která odhaluje vyškrtnutí dvou očekávaných výstupů v tematickém okruhu biologie rostlin oproti starší verzi RVP z roku 2017 a porovnání dvou vybraných školních vzdělávacích programů. Součástí práce je též rozbor vybraných učebnic pro základní školy s tematikou krytosemenných, porovnání množství uváděných čeledí a měření didaktické vybavenosti se zaměřením na aparát prezentace učiva. Za pomoci rozhovorů s vybranými učiteli jsou následně zjišťovány informace o jejich přístupu k výuce a realizaci výuky v daném pojetí. Mimo jiné se kvalitativní výzkum zaměřuje na vnímání výhod a nevýhod jednotlivých pojetí při výuce krytosemenných rostlin u jednotlivých vyučujících. Cílem práce je zejména přiblížit...
Mobilní aplikace a metoda CLIL ve výuce biologie
Valtrová, Pavlína ; Kotvaltová Sezemská, Karolína (vedoucí práce) ; Chlebounová, Irena (oponent)
Tato práce je zaměřena na metodu CLIL a využití mobilních aplikací ve výuce biologie. CLIL je zkratka z anglického jazyku "content and language integrated learning". Jedná se o výukovou metodu, která kombinuje výuku cizího jazyku a odborného předmětu; v tomto případě se jedná o přírodopis a anglický jazyk. CLIL pomáhá zlepšit komunikační dovednosti a žáci dosahují vyšší úrovně v psaném i mluveném projevu. Mým cílem bylo zjistit, zda je metoda CLIL vhodná pro žáky ZŠ. V rámci této práce jsem navrhla 5 úloh, které kombinují CLIL a použití mobilních telefonů. Úlohy jsou zaměřené na následující témata: vesmír, potravní vztahy, buněčná biologie, biologie hub a zoologie bezobratlých. Všechny úlohy jsou určeny pro 6. ročník ZŠ a navrhovala jsem je tak, aby byly realizovatelné v rámci 1 VH. U každé úlohy žáci pracují s jinou mobilní aplikací. Mobilní telefony jsem se rozhodla využít především z důvodu jejich dostupnosti, protože je má v dnešní době téměř každý. Studie ukazují, že zvyšují různorodost ve výuce, u žáků dochází k nárůstu motivace a v hodině jsou výrazně aktivnější. Cílem této práce bylo zjistit, jaký vliv má na výuku využití mobilního telefonu. Výzkum byl realizovaný na vybrané základní škole ve Středočeském kraji. Ke každé úloze jsem vytvořila pracovní list v rozsahu 2 strany A4. Ověření...
Komparace učebnic přírodopisu používaných v České republice a Bulharsku se zvláštním zřetelem na parazitologii
Glavanakovová, Marie ; Andreska, Jan (vedoucí práce) ; Hanel, Lubomír (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá srovnáváním českých a bulharských učebnic biologie pro základní školy a střední školy se zvláštním zřetelem na parazitické organismy. Cílem bylo zjistit jaké jsou rozdíly ve zpracování učebnic a zda se nějak zásadně liší výuka parazitologie. Vyhodnocování probíhalo formou kvalitativní analýzy, kde byly učebnice bodovány podle předem nastavených kritérií. Dále byl také v kvantitativní části výzkumu sledován výskyt jednotlivých parazitů ve zkoumaných učebnicích. Ve své analýze jsem se také zaměřila na komparaci vzdělávacích systémů a vzdělávacích programů s přihlédnutím k parazitickým organismům. V práci jsem došla k závěru, že oba regiony disponují moderními učebnicemi s vysokým standardem, ale v Bulharsku probíhá lepší integrace výchovy ke zdraví v učebnicích než v České republice. V neposlední řadě práce popisuje velké rozdíly ve středoškolských kurikulech.
Quantitative 3D characterization of biological structures by X-ray computed microtomography
Tesařová, Markéta ; Vaňhara,, Petr (oponent) ; Oberta,, Peter (oponent) ; Zikmund, Tomáš (vedoucí práce)
Modern developmental biology uses a broad spectrum of methods for analysing structures of interest. Multi-disciplinary teams are currently pushing forward the understanding of biological questions using 3D approaches. However, one major challenge of 3D imaging techniques in biology is a lack of methodology for quantifying observed phenomena that are often the cause of developmental or genetic disorders. One of the methods whose application has been widely spread in recent years is X-ray computed microtomography (microCT). This technique provides isotropic resolution up to 1 µm and, when a sample is appropriately prepared, a wide variety of tissue differentiation. However, biological structures are usually diverse in size and shape, and every task requires a specific solution regarding data processing. This work addresses the implementation of microCT for imaging and mainly 3D characterization of biological structures ex-vivo. Particular emphasis is given to analysing soft tissues in mouse embryos’ heads and imaging salamander species, focusing on their regeneration ability. This work describes the relevant information for microCT users dealing with biological samples; it includes the preparation of the sample for measurements, selecting suitable parameters for the experiment and mainly subsequent quantitative analysis of 3D datasets. The latest technological advancements in 3D imaging were studied and tested on concrete projects in the field of developmental biology, where 3D information from microCT played a key role.
Francouzský evolucionismus ve světle moderní vědy
Šlégr, Pavel ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Sobotka, Milan (oponent) ; Plašienková, Zlatica (oponent)
dizertační práce Název práce: Francouzský evolucionismus ve světle moderní vědy Autor práce: Mgr. Pavel Šlégr V této práci jde zejména o srovnání myšlení dvou francouzských myslitelů-křesťanských evolucionistů 2. poloviny 19. století a 1. poloviny 20. století: Henri Bergsona a Pierra Teilharda de Chardin. Mé srovnání postupuje podle tematických oblastí: biografie obou myslitelů, čas a prostor, překonávání mechanicismu, kauzalita a teleologie, zdroje, směr a struktura evoluce, evolucionismus 19. století, evolucionismus 20. století. Další část práce je věnována chápání člověka v díle obou myslitelů. Tato práce se zabývá též současným evolucionismem, založeným zejména na statistických metodách práce s geny a jejich modely. Práce se zabývá také moderními fyzikálními a kosmologickými teoriemi a uvádí je do souvislosti s dílem Bergsonovým a Teilhardovým.
Analýza tématu buněčná biologie v českých učebnicích přírodopisu
Zupko, Jakub ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Buněčná biologie je dynamicky se rozvíjející, ale také složitý a abstraktní vědní obor. Proto je klíčové, aby učitelé k jeho výuce měli dostatečně kvalitní učební materiál. Cílem této práce je posoudit kvalitu kapitol o buněčné biologii v pěti českých učebnicích přírodopisu pro 6. ročník a určení nejvhodnější učebnice pro výuku buněčné biologie. Konkrétně jsou zkoumaným souborem učebnice nakladatelství Fraus, Nová Škola, Prodos, SPN a Taktik. Obsahová analýza učebnice se zaměřuje na šest hledisek: rozsah učiva, terminologii, obtížnost výkladového textu (měřené metodou podle Hrabí), obsahovou správnost, kognitivní náročnost doprovodných úloh (podle Bloomovy taxonomie) a charakter neverbální složky učebnic. Byly zjištěny rozdíly v didaktickém vybavení i obsahové správnosti jednotlivých učebnic. Ve čtyřech z pěti výkladových textů je možno nalézt neprávné informace (nejméně tři a nejvíce dvanáct nepravdivých tvrzení). Většina doprovodných úloh je zaměřena na nejnižší úrovně Bloomovy taxonomie kognitivních cílů. Neverbální složka průměrně zaobírá téměř jednu třetinu plochy stran, přičemž nejčastějším druhem obrazové složky je nákres. Jako vhodná učebnice, na základě zkoumaných kritérií, vychází učebnice nakladatelství SPN, jako spíše vhodná učebnice nakladatelství Nová škola. Jedna konkrétní učebnice,...
Distanční praktická výuka a učení
Zdobinská, Helena ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Jedličková, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce mapuje výuku praktických přírodovědných aktivit během vynuceného distančního vzdělávání v období pandemie covid-19. V teoretické části distanční výuku definuji a zabývám se jejími charakteristikami, ke kterým například patří chybějící fyzický kontakt, využití komunikačních platforem, synchronní a asynchronní způsob výuky, určitá nutnost samostatnosti a potřebná úroveň digitální kompetence. K získání dat byly sestaveny anonymní dotazníky pro žáky a jejich učitele přírodovědných předmětů (přírodopisu či biologie, chemie, fyziky). Otázky byly otevřené, uzavřené s výběrem možností nebo hodnot na škále. Výzkumný vzorek se skládal z 543 žáků a 24 učitelů ze základních škol a gymnázií v Praze a Středočeském kraji. Odpovědi jsem rozřadila do kategorií a spočítala četnosti. U škálových odpovědí byl zjištěn průměr, medián, minimální a maximální hodnota. Pro otestování nezávislosti mezi odpověďmi na vybrané otázky jsem použila Pearsonův chí kvadrát test nezávislosti. Ukázalo se, že učitelé při distanční výuce zadávali méně praktických aktivit, jako jsou pokusy, pozorování a tvorba, než bylo pro ně běžné při prezenční výuce. Naopak větší pozornost dostala práce s textem. Ze sledovaných metod byla podle žáků nejvhodnější tvorba. Většina učitelů vedla hodiny kombinací synchronního i...
Výuka parazitismu na základních a středních školách
Čiháková, Kateřina ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato diplomová práce má za cíl zmapovat situaci výuky parazitismu na základních školách a gymnáziích. Proto obsahuje analýzu dostupných učebnic základních škol a gymnázií - informuje o možnostech hodnocení učebnic z různých hledisek, která pomůže stávajícím i budoucím učitelům biologie lépe poznat dostupné učebnice na trhu a vybrat správnou učebnici pro výuku parazitismu. Dále zahrnuje výsledky testů znalostí studentů o parazitismu, které jsou celkově velmi dobré. Naopak o možné manipulaci parazitů svými hostiteli by se studenti měli dozvědět daleko více. Další částí diplomové práce je dotazníkové šetření mezi učiteli gymnázií. A právě informace o obsahu výuky parazitismu ze strany učitelů a samotné výsledky zájmu studentů o problematiku manipulační hypotézy poukazují na možnosti zlepšení a zkvalitnění začlenění této problematiky do výuky. Součástí této práce je také analýza RVP, vlastní návrh části ŠVP, co se týče výuky parazitismu, nově vytvořené výukové materiály pro výuku parazitismu - pracovní listy, didaktické hry a powerpointová prezentace. A díky realizaci výuky manipulačního chování parazitů jsem také zjistila, že zájem studentů o téma parazitismu, zvláště o manipulační chování parazitů, je veliký a proto by byla škoda tuto nově probádanou oblast parazitismu dále nepředat svým studentům....
Badatelsky orientovaná výuka v přírodních vědách
Nedomová, Martina ; Čížková, Věra (vedoucí práce) ; Kettnerová, Bohumila (oponent)
V bakalářské práci jsou charakterizovány mezinárodní výzkumné projekty v oblasti přírodovědného vzdělávání PISA (Programme for international student assessment), TIMSS (Third international mathematics and science study) a projekt ROSE (Relevance of science education). V druhé části se práce zaměřuje na aktivity Evropské unie, které se zabývají problematikou spojenou s nezájmem žáků o přírodní vědy. Z průzkumů EU vyplynula jistá doporučení, z nichž k nejvýznamnějším patří zařazování badatelského přístupu do vzdělávání. Charakteristikou tohoto způsobu výuky se zabývá další část práce. Popsány jsou také projekty probíhající v Evropě, které aplikují tento přístup do vzdělávání. V závěru práce je uveden český projekt "3V", jenž tento nový přístup aplikuje v biologii.
Integrace učiva zeměpisu a přírodopisu na druhém stupni základní školy na příkladu živé přírody Ameriky
Sovičková, Michaela ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Protože klasická frontální výuka, kde mají žáci vyučujícího poslouchat a dělat si zápis, se stává stereotypem, rozhodla jsem se věnovat tématu, kde můžu zařadit více metod do výuky jak v hodinách zeměpisu, tak v hodinách přírodopisu. Cílem této práce bylo vytvořit příručku pro učitele včetně potřebných výukových materiálů na téma přírodní krajiny Ameriky a následně zhodnotit přínos těchto aktivit. Výukové materiály byly testovány celkem ve dvou třídách na základní škole v Dolních Břežanech. Obě třídy absolvovaly pretest, výuku, 1. posttest (bezprostředně po výuce) a 2. posttest (6 týdnů po výuce), dále si vyzkoušeli i aktivity, při kterých museli využít vědomosti získané během výuky. Data byla vyhodnocena statistickými analýzami, které ukázaly rozdíl v dosažených znalostech mezi pretestem a 1. posttestem, zatímco výsledky mezi 1. a 2. posttestem se nelišily. Lze říct, že žáci získali nové vědomosti a jejich znalosti byly lepší než na začátku, tyto znalosti jim zůstali i po delší době uchované. Klíčová slova: Severní Amerika, Jižní Amerika, přírodní krajiny, přírodopis, zeměpis, aktivizující metody, integrace učiva

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 650 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.