Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Příběh Josefa Hasila v minisérii Král Šumavy: Fantom temného kraje a její mediální ohlas
Fortuníková, Jana ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Novotný, David Jan (oponent)
Bakalářská práce se zabývá antimýtem a mýtem Josefa Hasila, šumavského převaděče a nejslavnějšího nositele přezdívky Král Šumavy. Reflektuje jeho obraz před rokem 1989, který zásadně negativně ovlivnil slavný propagandistický film Král Šumavy z roku 1959. Po sametové revoluci dochází k očištění Hasilovy pověsti, když se reinterpretuje jeho život na základě faktů. Jeho dramatický osud zpracovala i polistopadová populární kultura. K nejúspěšnějšímu titulům patří Návrat Krále Šumavy: román o Josefu Hasilovi z roku 2012, na jehož motivy vznikla pro VOD platformu Voyo zatím třídílná minisérie Král Šumavy: Fantom temného kraje (2022). Oba projekty prezentují svou snahu narovnat osudy života Hasila, přesto dochází k přiznané fabulaci s příběhem. Rozbor textů obou děl ale ukazuje, že revize historické reality není neutrální a odpovídá polistopadovému diskurzu vnímání hrdinů 3. odboje, kdy může docházet k jejich výlučné glorifikaci a vytlačování diskuze o rozporuplnosti určitých činů. Práce předpokládala přítomnost revizionistických narativů zmíněných děl v mediálních výstupech ke stému výročí narození Josefa Hasila v únoru 2024 a k události publikování seriálu v prosinci roku 2022. Pomocí obsahové kvalitativní analýzy dvou vzorků textů čítajících v první skupině jedenáct a ve druhé dvacet osm mediálních...
Materialita médií v kontextu The Disintegration Loops Williama Basinského
Pavlík, Matěj ; Řičicová, Hana (vedoucí práce) ; Hroch, Miloš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá materialitou médií, kterou konkrétně zasazuje do kontextu hudební série The Disintegration Loops umělce Williama Basinského. Cílem autora je zde nastínit koncept materiality médií a na zmíněném díle demonstrovat, jak se tento rozměr promítá v umělecké tvorbě. Teoretická část je tvořena představením materiality médií v pojetí různých autorů a směrů. Přibližuje také možnosti jejího využití v tvůrčím procesu a věnuje se The Disintegration Loops a jeho vzniku. V analytické části je prostřednictvím sémiotické analýzy zkoumána konkrétní nahrávka.
Queer kinematografie 70. let očima estetiky campu
Pavelková, Kateřina ; Řičicová, Hana (vedoucí práce) ; Hroch, Miloš (oponent)
1 Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá manifestacemi a signifikancí fenoménu camp v queer kinematografii 70. let 20. století. Autorka v práci zkoumá, v jakých podobách a za jakými účely je fenomén camp využit vybranými filmy s queer tematikou ze 70. let. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem je fenomén camp pro vybrané filmy významný. Teoretická část představuje stručnou historii queer kinematografie, kulturní kontext 70. let a definici fenoménu camp. V analytické části autorka provádí sémiotickou analýzu tří vybraných filmových děl ze 70. let, v nichž různě figuruje queer tématika a která se zároveň vyznačují atributy estetiky campu.
Parodie České televize v seriálu Dobré ráno, Brno! jako novodobá podoba televizní zábavy
Straka, Tomáš ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
V diplomové práci se zabývám analýzou seriálu České televize Dobré ráno, Brno! Seriál je parodií na originální pořad Dobré ráno, který je vysílán každý všední den a má být "ranní dávkou informací a hudby, doplněnou o zajímavé hosty a tipy." Česká televize vytvořila seriál, ve kterém odvážným způsobem paroduje nejen samu sebe jako významnou instituci včetně svých zaměstnanců, ale i televizní průmysl jako takový. V seriálu lze analyzovat stěžejní koncepty televizní zábavy, jako je užití parodie, satiry, humoru a nadsázky. Cílem práce je zjistit, v čem spočívá parodie v seriálu Dobré ráno, Brno! v souvislosti s Českou televizí a jak seriál přispívá k větší žánrové pestrosti televizní zábavy, především v oblasti parodie, satiry a humoru. Jako metodu zkoumání jsem zvolil sémiotickou analýzu s důrazem na rozbor významů v rovině denotace a konotace podle vzoru Rolanda Barthese. Podrobná sémiotická analýza zahrnuje rozbor dialogů a verbálních znaků, analýzu zvukové stopy a celé mizanscény včetně rozboru jednotlivých postav, kostýmů, dějiště a práce s kamerou. Výsledky ukázaly, jakým způsobem tvůrci parodovali nejen Českou televizi jako instituci a významné veřejnoprávní médium, ale i celý televizní průmysl. Výzkumná metoda je však kvalitativní analýzou a výsledky tak nejsou a nemohou být reprezentativní.
Typologie českojazyčného spamu
Vejda, Prokop ; Mňuková, Dominika (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato práce představuje nový systém typologie pro českojazyčný spam. Kategorizace v něm probíhá na základě podpovrchových mechanismů odhalených metodou sémiotické analýzy, s primárním důrazem na klasifikaci užité persvazivní metody. Navržený systém lze v kontextu reflektované oborové literatury zařadit mezi víceúrovňové systémy kategorizace. V první úrovni rozlišuje mezi prodejním a inscenačním spamem. V druhé úrovni mezi situačně- inscenačním a identitně-inscenačním spamem. Ve třetí úrovni probíhá diferenciace mezi finanční, zdravotní, erotickou a spotřebitelskou pobídkovou oblastí. Mimo to identifikuje ideologický spam jako samostatnou kategorii. Systém je v rámci výzkumu prověřený aplikací na vzorku českojazyčného spamu ze začátku roku 2023, a sice metodou kvantitativní obsahové analýzy. Tento krok také umožnil představit relevantní sledované charakteristiky ve statistickém kontextu a elementárně zmapovat charakter nevyžádané pošty, která se v emailových schránkách česky mluvících adresátů objevovala začátkem roku 2023. Dalšími východisky výzkumu jsou: rešerše v akademické sféře představených typologických systémů a rešerše dosavadní aplikace sémiotické analýzy na spam. Teoreticky práce těží z konceptů sociální inscenace, řečového jednání, konotativní roviny, mytologie a nejistoty významů v...
Vizuální rámcování války na Ukrajině
Zítko, Tomáš ; Lábová, Sandra (vedoucí práce) ; Géla, František (oponent)
Diplomová práce "Vizuální rámcování války na Ukrajině" zkoumá, jakým způsobem české a zahraniční deníky konstruují mediální obraz tohoto konfliktu v publikovaných fotografiích. Teoretická práce se soustředí zejména na teorii rámcování a její vizuální rozměr, nastolování agendy a mírovou žurnalistikou, přičemž tento normativní směr práce využívá jako výchozí zdroj rámců analyzovaných v praktické části. Analýza kombinuje kvantiativní a kvalitativní přístupy Cílem kvantitativní části analýzy bylo doplnit doposud chybějící data o vizuálním rámcování války na Ukrajině českými a zahraničními médii. Dále se soustředila na vývoj frekvence fotografického pokrytí analyzovaného konfliktu a identifikaci rolí aktérů, kteří na snímcích vystupují. Kvalitativní část se pokusila zjištění kvantitativní části hlouběji prozkoumat analýzou vybrané části snímků zobrazujících identifikované rámce.
Projevy technologického determinismu ve výběru témat ve zpravodajství ČT24 a ČRo Radiožurnálu
Bečková, Kateřina ; Jirků, Jan (vedoucí práce) ; Trunečka, Ondřej (oponent)
Diplomová práce s názvem Projevy technologického determinismu ve výběru témat ve zpravodajství ČT24 a ČRo Radiožurnálu hledá odpověď na otázku, zda výběr témat v televizi a rozhlase ovlivňují technologie, které mají média k dispozici. S tím souvisí i to, zda tedy média zpracovávají do vysílání odlišné události. Teoretická část práce se proto věnuje charakteristice konceptů gatekeepingu, zpravodajských hodnot a rovněž technologickému determinismu. Autorka pro účely výzkumu zvolila nejprve obsahovou analýzu zaměřenou na kategorizaci témat. Výzkumným vzorkem byly dvouhodinové úseky vysílání kolem hlavních zpráv v poledne a večer po tři dny. Vybraná témata, která ČT24 nabídla divákům navíc v komparaci s Radiožurnálem, pak autorka podrobila sémiotické analýze, aby zjistila, zda je obraz tím rozhodujícím faktorem, proč se událost do vysílání rozhlasové stanice nedostala. Kontext pak zjištěním dodává šest polostrukturovaných kvalitativních rozhovorů se zástupci obou médií. Ze všech získaných dat vyplývá, že televize vysílá o desítky témat denně víc, a to z důvodu časového prostoru, který má pro zpravodajství k dispozici. Na rozdíl od Radiožurnálu se pak ČT24 významně soustředí na vizuální stránku událostí, a proto někdy může docházet k odmítnutí vedením redakce některého tématu, jež reportéři navrhují...
Antisemitské memy na webu 4chan.org
Feistinger, Aleš ; Vochocová, Lenka (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
V práci se zabývám třemi otázkami: Jaké jsou principy fungování mémů? Jaké kategorie antisemitských memů můžeme identifikovat na webu 4chan.org? A jak souvisí s dosavadními poznatky o antisemitské propagandě? Pro zodpovězení první otázky procházím současné teorie od aktivních publik, přes internetové mémy až po interakci mémů a politiky. Dále v teoretické části popisuji web 4chan.org a současnou podobu antisemitismu na internetu. Pro výzkum druhé otázky jsem jako nejvhodnější metodologii stanovil sémiotickou analýzu, doplněnou zakotvenou teorií. Popisuji její metodologii a praktické použití a následně prezentuji výsledky včetně subkategorií a názorných příkladů. Práce je zakončena začleněním nejdůležitějších zjištění do současných poznatků a antisemitismu a tedy zodpovězením třetí výzkumné otázky. V závěru jsou rekapitulovány hlavní poznatky.
Sémiotická analýza animované reklamy
Drahotová, Klára ; Svoboda, Aleš (vedoucí práce) ; Sluková, Tereza (oponent)
Diplomová práce bude na základě sémiotické analýzy reklamních videí zkoumat, jaké prostředky jsou uplatňovány v animované reklamě. Animovaná tvorba je zpravidla spojována s dětskými/rodinnými filmy, ve velké míře je však využívána i v reklamách, které mají za úkol ovlivnit dospělého diváka. Cílem diplomové práce bylo zjistit, jak se animovaná reklama snaží upoutat zákazníka a současně jak se liší od hrané reklamy. Výchozí hypotézou je tedy, že animace není určena jen pro dětského diváka, ale dokáže úspěšně fungovat i v tvorbě pro dospělé. Zároveň práce vychází z předpokladu, že animovaná reklama využívá jiné prostředky k zaujmutí diváka, nežli reklama hraná. Teoretická část se soustředí na představení animace, jejího vývoje, specifik a metod analýzy. Dále na sémiotickou i praktickou stránku reklamy a vizuální znaky obrazů. V praktické části budu srovnávat vybrané animované a hrané reklamy. Mou snahou bude popsat nástroje animace v reklamě a najít, čím se tak liší od reklamy hrané. Klíčová slova: sémiotika v reklamě, reklama, televizní reklama, animovaná reklama, animace, sémiotická analýza, kódování, denotace, konotace, obraz

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.