Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 173 záznamů.  začátekpředchozí57 - 66dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Interpretace díla Šťastná babyka Daisy Mrázkové žáky druhého stupně ZŠ
Šinkovičová, Patricie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Diplomová práce se zabývá interpretací vybraného díla literatury pro děti a mládež žáky druhého stupně základní školy. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Cílem teoretické části je ukotvit pojem interpretace ve školním prostředí, přičemž vychází z konceptu čtenářské gramotnosti. Východiskem pro druhou, empirickou část práce je analýza kurikulárních dokumentů ukotvujících pojem interpretace (RVP ZV) ve vztahu k naplánované lekci, během které je výzkum uskutečněn. Empirická část je koncipována jako kvalitativní výzkum, který bude odpovídat na konkrétní výzkumné otázky zahrnující interpretaci hlavních postav, vyznění povídky a pojmenování dojmů z četby. Cílem výzkumu je postihnout a popsat možné interpretace textu Šťastná babyka Daisy Mrázkové pohledem žáků druhého stupně ZŠ. Výzkumný vzorek tvoří osmnáct žáků osmého ročníku základní školy s rozšířenou výukou jazyků. Ve vybrané skupině žáků je deset chlapců, z toho dva žáci s odlišným mateřským jazykem, a osm dívek. Dílo Šťastná babyka autorky Daisy Mrázkové bylo zvoleno s ohledem na věk žáků a jejich čtenářské schopnosti. K dosažení vytyčeného cíle je jako metoda sběru dat zvolen polostrukturovaný rozhovor ve čtyřech ohniskových skupinách a analýza žákovských prací vytvořených během výukové jednotky. Následně je použito...
Rozvoj čtenářské gramotnosti na druhém stupni základní školy: akční výzkum
Kolářová, Michaela ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se v teoretické části zabývá vývojem pojmu čtenářské gramotnosti a jeho vymezením, jejímu významu a faktory, které ji ovlivňují. V další části jsou charakterizovány oblasti a roviny čtenářské gramotnosti a etapy jejího vývoje. Dále je popsán její rozvoj pomocí různých metod a jsou uváděny jednotlivé podmínky, jejichž splnění má vliv na zvyšování úrovně žákovských dovedností. V další části jsou popsány jednotlivé čtenářské dovednosti a strategie. V neposlední řadě se teoretická část zaměřuje také na výsledky mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA a PIACC) s důrazem na výsledky českých žáků. Analýza čtenářské gramotnosti rámcového vzdělávacího programu základního vzdělávání uzavírá teoretickou část práce. Praktická část je rozdělena na dvě sekce, ve kterých je věnována pozornost akčnímu výzkumu a jeho formám. V popředí zájmu pak stojí především pedagogický akční výzkum. Další část se pak soustředí na zjištění úrovně čtenářských dovedností u žáků druhého stupně základní školy pomocí pre-testu. Po zjištění výsledků žáků byly realizovány lekce s aktivitami rozvíjejícími čtenářských dovedností, jejichž průběh je popsán v jednotlivých kapitolách. V návaznosti na proběhlé lekce byl proveden post-test, který měl za cíl zjistit posun žáků. V závěru práce je věnován prostor interpretaci výsledků,...
Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Macháčková, Natálie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Cílem předkládané bakalářské práce je popsat příběh jako významný fenomén a prostředek k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku se zaměřením na věkovou skupinu dětí pětiletých až šestiletých. Teoretická část je zpracována na základě studia odborné literatury a zaměřuje se na definování čtenářské pregramotnosti, na její význam a její rozvoj v mateřské škole s ohledem na vývojová specifika dětí ve věku 5-6 let, jež blíže uvádí. Dále přibližuje funkce literatury, charakterizuje literaturu pro děti a mládež a příběh a představuje žánry vhodné pro tuto věkovou skupinu (s podrobnějším zaměřením na pohádku). Věnuje se tomu, jak je čtenářská pregramotnost ukotvena v RVP PV, a jak je v současném předškolním vzdělávání rozvoj čtenářské pregramotnosti pojímán. Zaměřuje se na vhodné metody a formy práce s příběhem a na roli příběhů a knih ve výchovně-vzdělávacím procesu, a nakonec hovoří také o dětském vnímání příběhů a schopnosti příběh vyprávět. Praktická část je založena na akčním výzkumu v konkrétní mateřské škole a klade si za cíl nejprve formou pretestu zjistit současnou úroveň dětí v některých očekávaných výstupech týkajících se čtenářské pregramotnosti ve vztahu k tématu práce, následně navrhnout integrovaný blok, který by děti do problematiky práce s příběhem uvedl a reflektoval by...
Literatura pro děti a mládež jako prostředek rozvoje klíčových kompetencí na 2. stupni ZŠ
Škuthanová, Natálie ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá rozvojem klíčových kompetencí v literární výchově na 2. stupni ZŠ. Cílem první části je za pomoci odborné literatury přiblížit podobu pubescentního čtenářství, nastínit současnou koncepci literární výchovy, která vychází z rámcového vzdělávacího programu, a představit konkrétní přístupy k výuce literatury odpovídající dané koncepci. Další části práce budou pojednávat o klíčových kompetencích, jejich ukotvení v RVP ZV a jejich možném hodnocení ve školní praxi. Detailněji bude rozebrána kompetence sociální, personální a občanská a přiblíženy možnosti jejich rozvoje skrze literární text ve vyučovacím předmětu Literární výchova. Dále se budeme věnovat současné české a zahraniční literární produkci pro děti a mládež, kde se zaměříme na epické žánry s tematikou sociálního znevýhodnění. Zde nabídneme dle příslušné tematiky seznam knižních titulů s krátkou anotací. V praktické části je poté zpracována didaktická analýza čtyř knižních titulů z předešlého seznamu, která je inspirována naratologickým rozborem, jak jej pojímá projekt Čtenářské kluby. Na základě didaktické analýzy budou představeny dva vlastní návrhy didaktické situace pro 2. stupeň základní školy. Oba výukové bloky jsou založeny na přímé práci s literárním textem, která odpovídá jednotlivým fázím...
Tvorba jako cesta k dosahování cílů literární výchovy na 2. stupni ZŠ a SŠ
Grulichová, Veronika ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Práce se zabývá tvorbou v literární výchově. Tvorbu pojímá nejen jako doplněk nebo způsob ověření výsledků vzdělávání, ale jako cestu k dosahování literárních cílů. Zabývá se pohledy současných didaktiků a souvislostmi s RVP. Hledá konkrétní podoby tvořivé práce v odborných publikacích a analyzuje vybrané současné učebnice z hlediska otázek a úkolů pro žáky. Dochází k tomu, že odborné publikace mohou učiteli sloužit jako zdroj konkrétních metod a principů, učebnice jako databáze didakticky vhodných textů. Práce dále přináší reflexi několika vlastních na tvorbě založených hodin z praxe. Z prostudovaných zdrojů vyplývá, že tvorba vnáší do výuky konstruktivismus, možnost neučit se hotové závěry, ale docházet k literárním poznatkům procesem, živým kontaktem s uměleckým textem. Žáci se učí tím, že vytvářejí artefakt a komunikují o něm. Stěžejním bodem práce v hodině je reflexe, jejím prostřednictvím žák uchopuje poznatky tvorbou nabyté. Nejčastěji se tvorba v literatuře realizuje formou tvůrčího psaní nebo metodami dramatickými, metody smysluplné tvorby v dalších oblastech je možné dále hledat a vytvářet. Přístupy založené na žákovské tvorbě umožňují pojímat literaturu jako obor umělecký. Ve výuce směřují také k cílům afektivním, k formování osobnosti, hodnotové orientace nebo komunikačních schopností...
Spolupráce veřejné knihovny a mateřské školy: Vícepřípadová studie
Hajduchová, Hana ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Novotná, Kateřina (oponent)
Bakalářská práce s cílem popsat reálný stav a možnosti spolupráce veřejné knihovny a mateřské školy v podpoře čtenářství dětí předškolního věku se zabývá rozvojem čtenářství dětí předškolního věku, popisuje mateřské školy v podpoře čtenářství a stav veřejných knihoven ve vztahu k dítěti předškolního věku. S ohledem na zvolené téma a cíl práce jsem využila kvalitativní výzkum, konkrétně desing případové studie, který popisuje spolupráci tří mateřských škol s veřejnou knihovnou. Jako metoda sběru dat byl využit polostrukturovaný hloubkový rozhovor a obsahová analýza čtenářských prostředí v mateřských školách a knihovně. Z výsledků výzkumu je patrné, že mateřské školy navozují spolupráci s veřejnými knihovnami především proto, aby se děti seznámily s prostředím knihovny, což je pro knihovny výhodné ke zvyšování počtů svých čtenářů.
Dětská knihovna v mateřské škole: akční výzkum
Hercíková, Lenka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce vychází z nutnosti vést děti ke čtenářství již v útlém věku. Z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je doloženo, že dětská knihovna v mateřské škole má neodmyslitelně kladný dopad na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem této diplomové práce je zmapovat vybavení dětské knihovny v Dětské skupině Elíšek a zjistit, k jakým činnostem děti knihy využívají. Jak je využívají pedagogové při své práci a v neposlední řadě zmapovat domácí prostředí dětí a zda jsou ke čtenářství děti vedené i ve svých rodinách. Cílem akčního výzkumu je zlepšit v dětské skupině práci s knihou, zapojit ji do řízených aktivit a vybudovat na základě poznatků z dotazníků pro rodiče, rozhovorů s pracovníky dětské skupiny a dětmi, nový čtenářský koutek s knihami pro děti, různými doprovodnými aktivitami a vybavením. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární ocenění, žánry dětské literatury, čtenářský koutek v dětské skupině, akční výzkum

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 173 záznamů.   začátekpředchozí57 - 66dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.