Název:
Literatura pro děti a mládež jako prostředek rozvoje klíčových kompetencí na 2. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Youth literature as a tool for development of key competences at high school
Autoři:
Škuthanová, Natálie ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená diplomová práce se zabývá rozvojem klíčových kompetencí v literární výchově na 2. stupni ZŠ. Cílem první části je za pomoci odborné literatury přiblížit podobu pubescentního čtenářství, nastínit současnou koncepci literární výchovy, která vychází z rámcového vzdělávacího programu, a představit konkrétní přístupy k výuce literatury odpovídající dané koncepci. Další části práce budou pojednávat o klíčových kompetencích, jejich ukotvení v RVP ZV a jejich možném hodnocení ve školní praxi. Detailněji bude rozebrána kompetence sociální, personální a občanská a přiblíženy možnosti jejich rozvoje skrze literární text ve vyučovacím předmětu Literární výchova. Dále se budeme věnovat současné české a zahraniční literární produkci pro děti a mládež, kde se zaměříme na epické žánry s tematikou sociálního znevýhodnění. Zde nabídneme dle příslušné tematiky seznam knižních titulů s krátkou anotací. V praktické části je poté zpracována didaktická analýza čtyř knižních titulů z předešlého seznamu, která je inspirována naratologickým rozborem, jak jej pojímá projekt Čtenářské kluby. Na základě didaktické analýzy budou představeny dva vlastní návrhy didaktické situace pro 2. stupeň základní školy. Oba výukové bloky jsou založeny na přímé práci s literárním textem, která odpovídá jednotlivým fázím...The submitted diploma thesis is concerned with the development of key competencies in literary education at the 2nd level of elementary school. The aim of the first part is to approach the form of pubescent reading with the help of professional literature, to outline the current concept of literary education, which is based on the framework educational program, and to present specific approaches to teaching literature corresponding to the concept. Other parts of the work will discuss key competencies, their grappling in the FEP ZV and their possible evaluation in school practice. Social, personal and civic competences will be analysed in more detail and the possibilities of their development through a literary text in the subject Literary Education will be presented. Further we will focus on contemporary Czech and foreign literary production for children and youth, where epic genres with the theme of social disadvantage will be placed in the centre of attention. Here a list of book titles with a short annotation according to the relevant topic will be offered. The practical part then deals with a didactic analysis of four book titles from the previous list, which is inspired by narratological analysis, as conceived by the project Readers' Clubs. Based on the didactic analysis, two own proposals of...
Klíčová slova:
didaktický potenciál; klíčové kompetence; komunikační pojetí literární výchovy; literatura pro děti a mládež; postojové cíle; attitude goals; communicative literary education; didactic potential; key competences; youth literature