Bachelor's theses

Latest additions:
2024-06-22
00:20

Detailed record
2024-06-22
00:20

Detailed record
2024-06-22
00:20

Detailed record
2024-06-22
00:20
Využití myofunkční terapie v logopedické intervenci u dětí předškolního věku
Kadlecová, Viktorie ; Horynová, Jana (vedoucí práce) ; Korandová, Zuzana (oponent)
Tématem této bakalářské práce je využití myofunkční terapie v logopedické intervenci u dětí předškolního věku. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce se skládá ze tří hlavních kapitol. V první kapitole se věnujeme ontogenetickému vývoji řeči, jazyka a komunikace. Kapitola představuje jak předřečová stadia vývoje řeči, tak i stadia vlastního vývoje řeči, podrobně jsou zde rozepsány jazykové roviny z hlediska ontogeneze řeči. V druhé kapitole definujeme narušenou komunikační schopnost a uvádíme její klasifikaci z hlediska symptomatologie a etiologie. Kapitola obsahuje nejčastější druhy narušení vývoje řeči u dětí, u kterých se setkáváme s využitím prvků myofunkční terapie. Zvláštní pozornost je věnována myofunkčním poruchám. Ve třetí kapitole seznamujeme s diagnostikou a technikami a využitím myofunkční terapie v rámci logopedické intervence. Praktická část práce představuje kvalitativní výzkumné šetření. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit a popsat možnosti využití myofunkční terapie u dětí s narušenou komunikační schopností předškolního věku. Na základě hlavního cíle byly stanoveny dílčí cíle a výzkumné otázky. Výzkumnými metodami sběru dat byla analýza dokumentace a pozorování myofunkční terapie u sledovaných dětí. Na podkladě získaných dat...

Detailed record
2024-06-22
00:20
Podpora rozvoje metakognitivních schopností a kompenzačních strategií u žáků se specifickými poruchami učení
Kohmová, Barbora ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat učební strategie u žáků se specifickými poruchami učení. Je rozdělena na dvě části. V teoretické části nabízí vhled do problematiky specifických poruch učení, představuje jejich definice, projevy ve školním vzdělávacím procesu a jejich dopady do vzdělávání. V empirické části je za využití kvalitativního výzkumu poukázáno na jednotlivé strategie učení, kteří žáci se specifickými poruchami učení využívají. Pomocí polostrukturvaného rozhovoru se žáky se specifickými poruchami učení hledá metodu, kterou by se přispělo k zefektivnění učení. Ve výzkumné části byly popsány výpovědi od informantů a také představeny jejich zkušenosti s podporou ve vzdělávání.

Detailed record
2024-06-22
00:19
Hrubá motorika u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku
Vrtišková, Eliška ; Komorná, Marie (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se zabývá tématem hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením v předškolním věku. Pro porozumění vztahu mezi sluchovým postižením a hrubou motorikou popisuje první kapitola nejprve anatomii sluchového orgánu. Poté přechází k vymezení sluchového postižení, jeho dělení a možnostem kompenzace. Druhá kapitola charakterizuje motoriku a jednotlivé milníky psychomotorického vývoje s důrazem na předškolní věk. Poslední kapitola shrnuje zjištění některých zahraničních výzkumů zabývajících se touto problematikou. Praktická část přináší data o stavu hrubé motoriky u dětí se sluchovým postižením. Za tímto účelem podstoupilo deset probandů se sluchovým postižením dvě různé testové baterie. Výsledky první byly porovnány s předpokládaným věkem osvojení úkonu a výsledky druhé byly srovnány s bodovým ziskem dvou kontrolních skupin intaktních dětí převzatých ze dvou diplomových prací. Získaná data prokázala nižší úroveň motorických schopností u dětí se sluchovým postižením oproti dětem intaktním. Zjištění jsou blíže popsána v diskuzi společně s odpověďmi na výzkumné otázky. KLÍČOVÁ SLOVA Hrubá motorika, rovnováha, sluchové postižení, předškolní věk

Detailed record
2024-06-22
00:19
Vizuální znečištění v turisticky exponovaných lokalitách na příkladu Krkonoš
Mazurová, Štěpánka ; Kůsová, Tereza (vedoucí práce) ; Čtvrtníková, Anna (oponent)
Vizuální znečištění je problém, se kterým se každý dennodenně setkává ve veřejném prostoru. Obzvláště velký vliv má na destinace cestovního ruchu, u nichž se vzhled místa a jeho krajinný ráz výrazně podílí na vnímání návštěvníků. Cílem bakalářské práce je popsat vizuální znečištění na území Pece pod Sněžkou. Značná část práce je věnovaná vymezení jevu z pohledu různých oborů, především geografie a českého práva, a shrnuje již zavedená opatření v Česku i v zahraničí. Hlavní výzkumnou metodou je terénní výzkum a výsledek ve formě mapy si lze prohlédnout ve webové aplikaci1 . Výzkumem bylo zjištěno, že Pec pod Sněžkou je dynamická destinace s neustálým vývojem. Zejména v oblasti se sníženým přírodním a krajinným potenciálem se vyskytuje velké množství prvků vizuálního znečištění, především kategorie reklama, která je i celkově nejčastější nalezený prvek. Důvodů pro tento fakt je více, ale velkou měrou se jedná o koncentraci budov, návštěvníků a služeb v centru destinace. Klíčová slova: vizuální znečištění, světelné znečištění, dopady cestovního ruchu, Krkonošský národní park, terénní výzkum 1 odkaz: https://experience.arcgis.com/template/08bb4541fd104b5fb65f8f92b4a71b67/

Detailed record
2024-06-22
00:19

Detailed record
2024-06-22
00:19
Výjimky z pozitivního vztahu mezi druhovou rozmanitostí a heterogenitou prostředí
Srpová, Tereza ; Hořák, David (vedoucí práce) ; Divíšek, Jan (oponent)
Pozitivní vztah heterogenity prostředí a druhové bohatosti byl dlouhá léta považován za všeobecně platné pravidlo. Recentní studie však odhalují různé alternativní podoby tohoto vztahu, jako například vztah negativní či vztah s unimodálním průběhem. Známe množství mechanismů, které by za těmito výjimkami z pozitivního vztahu mohly stát. Zvyšující se prostorová rozmanitost prostředí určité velikosti nutně musí vést ke zmenšení jeho dílčích částí a úbytku životního prostoru organismů, které ho obývají. Zároveň také může docházet k fragmentaci prostředí a izolaci jednotlivých částí biotopu, což také může mít negativní dopad na druhovou bohatost společenstva. Nevhodně zvolené metodické postupy a parametry výzkumu mohou být jedním z důvodů, proč jsou tyto alternativní vztahy objevovány až v posledních letech. Znalost vztahu mezi rozmanitostí prostředí a druhovou bohatostí je zásadní pro řešení otázek ochrany biodiverzity. Z tohoto důvodu je třeba jeho alternativní podoby odhalit v konkrétních ekosystémech, které máme zájem chránit, a jejich existenci nepodceňovat, přestože jsou méně časté než vztah pozitivní.

Detailed record
2024-06-22
00:19
Pracovní uplatnění osob se sluchovým postižením v Karlovarském kraji
Bíbová, Iva ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Bakalářská práce se věnuje pracovnímu uplatnění osob se sluchovým postižením v Karlovarském kraji. Cílem práce je zmapovat a poskytnout vhled na možnosti zaměstnání osob se sluchovým postižením na území vybraného regionu, dále také na možnosti podpory, které zde mohou osoby se sluchovým postižením využít z pohledu státních i neziskových institucí. V prvních kapitolách teoretické části je stručně popsána klasifikace osob se sluchovým postižením, způsoby komunikace, bariéry a příprava na povolání osob se sluchovým postižením. Následně je pozornost věnována problematice zaměstnávání, významu i možnostem zaměstnání osob se sluchovým postižením v České republice. Poté je upřesněna charakteristika institucí, které se věnují problematice zaměstnávání osob se sluchovým postižením. Konkrétně se jedná o úřad práce, obecně prospěšnou společnost Tichý svět a neziskovou organizaci Česká unie neslyšících. Praktická část je zaměřena právě na výše zmíněné instituce působící na území Karlovarského kraje. Pro výzkumné šetření byl využit polostrukturovaný rozhovor určený pro zástupce úřadu práce, Tichého světa a České unie neslyšících. Bylo zjištěno, že na území Karlovarského kraje bývají osoby se sluchovým postižením zaměstnávány nejčastěji na pozici úklidu. Přestože se v regionu nabízejí možnosti pracovního...

Detailed record