Bakalářské práce

Nejnovější přírůstky:
2024-04-15
13:41

Úplný záznam
2024-04-15
13:38
Pokus o teologický pohled na novelu Venedikta Jerofejeva Moskva-Petušky
Hlaváček, David ; Bartoň, Josef (vedoucí práce) ; Matějec, Tomáš (oponent)
bakalářské práce Pokus o teologický pohled na novelu Venědikta Jerofejeva Moskva−Petušky. David HLAVÁČEK; vedoucí práce: Josef BARTOŇ. Praha, 2024. 36 s. Práce se zabývá rozborem četných biblických citací a aluzí (případně i ostatních náboženských aluzí) v novele Venědikta Jerofejeva Moskva−Petušky. Záměrem práce je pokusit se objasnit, zda lze těmto narážkám a odkazům přičíst zvláštní, autonomní roli (tj. zda ve svém souhrnu snad vytvářejí nějaký relativně konzistentní teologický obraz), či zda leží ve zcela stejném řádu jako ostatní (velmi hojné) literární a kulturní aluze v této Jerofejevově próze. Zároveň bude na pozadí této novely, autorova životopisu a odborných studií k jeho dílu učiněn pokus o rekonstrukci jeho spirituality.

Úplný záznam
2024-04-15
13:33
Galerie jako vzdělávací prostor pro předškolní děti - reflexe a inspirace
Müllerová, Veronika ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Tsikoliya, Lenka (oponent)
Teoretická část bakalářské práce se věnuje charakteristice předškolního dítěte a jeho vývoji dětského výtvarného projevu v modernistickém pojetí výtvarné výchovy. Předkládá různé názory na pohled dítěte jako na "malého umělce" a hledá vztah výtvarné výchovy v mateřské škole a výtvarného umění v galerii. Dále se věnuje problematice typologií výstavních prostor v galerii a galerii jako prostoru pro předškolní dítě a mateřskou školu. Praktická část je realizována pomocí didaktického projektu s předškolními dětmi. První část projektu se zaměřuje na návštěvu tří galerií s výstavami. Druhá část zkoumá a popisuje reakci dětí na navštívené výstavy v podobě přípravy dětských prací na jejich vlastní výstavu, která nese v podtitulu Výstava hrou. Projekt je zakončen veřejnou výstavou s vernisáží a návštěvou dětí, které se na tvorbě výstavy podílely. V závěru je projekt zhodnocen. KLÍČOVÁ SLOVA Galerie Rudolfinum, Kunsthalle Praha, Galerie Villa Pellé, dítě předškolního věku, mateřská škola v galerii, výstavy v galeriích, výstava dětí předškolního věku, RVP PV

Úplný záznam
2024-04-15
13:29

Úplný záznam
2024-04-15
13:29

Úplný záznam
2024-04-15
13:29
Jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy
Sadílková, Kristýna ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Sobková, Ivana (oponent)
V bakalářské práci se zaměřuji, jak přiblížit dětem předškolního věku odlišnosti v rodinách prostřednictvím dramatické výchovy. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního věku, konkrétně psychický vývoj, sociální a emoční vývoj a rozvoj vnímání. Dále charakteristiku rodin dle několik autorů, základní funkce a typy rodin dle hledisek. Samostatnou kapitolu poté věnuji náhradní rodinné péči a jejím formám. Následuje popis dramatické výchovy, cílů dramatické výchovy, metod a technik dramatické výchovy, zvolené vhodné metody a techniky pro děti v mateřské škole a osobnost učitele dramatické výchovy v MŠ. Praktická část je zaměřená na akční výzkum v podobě pěti různých lekcí dramatické výchovy na téma rodina a jejich odlišnosti, kterým předchází rozhovor s dětmi na dané téma a též zakončuje. Pomocí kterých zjišťuji, co děti vědí o tématu rodina a o odlišnosti v rodinách. Dalším cílem je zjistit, jak lze přiblížit dětem odlišnosti v rodinách prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Dotazníkovým šetřením a rozhovorem s osmi vybranými respondenty zjišťuji, jak často a jakým způsobem paní učitelky v mateřských školách pracují s tématem rodina a jaké typy rodin dětem vštěpují a jaké naopak ne. V praktické části též krátce...

Úplný záznam
2024-04-15
13:28

Úplný záznam
2024-04-15
13:25
Přírodní barvy očima předškolních dětí - rozvoj smyslové citlivosti
Plzáková, Gabriela ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá rozvojem smyslové citlivosti předškolních dětí skrze přírodní média a je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. V teoretická část práce se zabývá barvami a jejich vnímáním v přírodě, užíváním přírodních medií v současném výtvarným uměním a plánováním výtvarné výchovy v mateřské škole. V praktická část popisuje konkrétní plánování a realizaci výtvarné řady s využitím přírodních barev a její reflexi. Závěr shrnuje zjištění, která naznačují, že některé děti mohou být velmi citlivé k jemným rozdílům mezi odstíny i k méně sytým barvám v přírodě, přestože děti reagují nejlépe na syté a výrazné barvy. Děti jsou schopné si samy najít materiály a nástroje pro výtvarnou tvorbu a projevují zájem o pozorování a vnímání barevnosti přírody. Na základě získaných poznatků práce formuluje zásady pro plánování výtvarných činností s přírodními barvami

Úplný záznam
2024-04-15
13:18
Využití muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání
Jedináková, Natálie ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Bakalářská práce se zabývá využitím muzejní a galerijní edukace v předškolním vzdělávání. Cílem práce je zjistit, jaké činnosti v tomto směru probíhají nad rámec řízených činností realizovaných přímo v mateřských školách. Následující práce se zabývá teoretickým vymezením a realizací krátkodobého projektu, který se skládá z navštívení jedné vybrané galerie, na kterou následně navazuje výtvarná řada. Práce se dále skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část práce se zaměřuje na charakteristiku dítěte předškolního věku, vymezení galerie a muzea, vztah těchto institucí k RVP PV. V další části vymezuje současné pojetí výtvarné výchovy v předškolním vzděláváním a předkládá didaktický model plánování výtvarných činnosti, s vazbou na praktickou část, kde je tento model uskutečněn. Praktická část je rozdělena na dvě části: výzkumnou sondu a didaktickou část. Ve výzkumné sondě byly realizovány rozhovory s pedagogy v mateřských školách. Přepsané rozhovory byly následně kódovány metodou otevřeného kódování. Didaktická část předkládaná autorkou této práce představuje plánované a v mateřské škole realizované výtvarné aktivity. KLÍČOVÁ SLOVA muzejní a galerijní edukace, předškolní vzdělávání, edukační program, RVP PV, spolupráce školy a galerie, pojetí výtvarné výchovy

Úplný záznam
2024-04-15
13:17

Úplný záznam