| |
|
Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017
Sviták, Matyáš ; Dvořák, Tomáš (vedoucí práce) ; Coufalová, Linda (oponent)
SVITÁK, Matyáš. Proměna sociodemografických charakteristik voličů hnutí ANO a teritoriálního aspektu podpory v letech 2013-2017. Praha, 2022. 54 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut sociologických studií, Katedra sociologie. Vedoucí bakalářské práce Mgr. Tomáš Dvořák, Ph.D. Abstrakt Bakalářská práce se zabývá proměnou sociodemografických, životně-hodnotových proměnných a teritoriálních aspektů volební podpory u hnutí ANO v období mezi lety 2013 a 2017. Je členěna do tří částí - teoretické, metodologické a analytické. V teoretické části jsou představeny nejdůležitější rysy populismu, které jsou následně identifikovány ve volební strategii hnutí ANO. Strategie hnutí je nadále detailněji rozebírána; pozornost je věnována také minulým výzkumům zabývajícím se charakteristikami voličů hnutí ANO. Metodologická a analytická část se zaměřuje na sekundární analýzu dat z mezinárodního výzkumného projektu ESS (konkrétně z let 2014 a 2018). Ke zjištění změn v charakteristikách voličů hnutí ANO mezi těmito dvěma lety byla prostřednictvím programu SPSS provedena řada analýz (chí-kvadrát testy, t-testy, binární logistická regrese) které odhalily odpovědi na výzkumné otázky - a sice v čem se voliči nejvíce liší, v čem si jsou nejvíce podobní, jaké proměnné zvyšují šanci na volbu...
|
|
Pokles volebních preferencí ČSSD po volbách do poslanecké sněmovny roku 2017
Telerovský, Hynek ; Stauber, Jakub (vedoucí práce) ; Perottino, Michel (oponent)
Bakalářská práce se věnuje České straně sociálně demokratické a zaměřuje se na volební neúspěchy strany v posledních dvou dekádách. Hlavním cílem je odpověď na otázku: Co zapříčinilo volební propad jedné z nejsilnějších politických stran v České republice? Autor v práci určuje potenciální zdroje takového úpadku. V teoretické části se věnuje problémům sociálních demokracií na Evropském kontinentu v souvislosti se světovou finanční krizí roku 2008, ve které spatřuje jeden z obecných faktorů stojících za propad těchto stran. V případě ČSSD autor k této proměnné, přidává ještě neúspěšný pokus o modernizaci ČSSD, který mohl přispět k jejímu úpadku. V praktické části práce jsou oba sledované faktory zkoumány detailněji se specifickým zaměřením na ČSSD. Pomocí metody synchronní komparace autor srovnává proměny volební úspěšnosti jednotlivých sociálně demokratických parlamentních stran v časově vymezeném období 2010-2021. Kritériem pro komparaci je proměnná: ekonomická krize v roce 2008. Druhý faktor, týkající se volebních výsledků ČSSD po modernizaci strany je zkoumán v souvislosti s pohybem voličů a vznikem nových politických stran na základě analýzy sociologických dat. Výsledky potvrzují autorův předpoklad, že prohlubující se volební propad ČSSD je úzce spjat s finanční krizí roku 2008, která byla...
|
|
Prezidentské volby 2012 a hispánští voliči
Paulíková, Veronika ; Sehnálková, Jana (vedoucí práce) ; Raška, Francis (oponent)
Předmětem bakalářské práce je způsob jakým se zaměřili kandidáti Barack Obama a Mitt Romeny ve svých volebních kampaních na hispánské voliče v prezidentských volbách 2012. Cílem práce je analýza strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. V rámci této analýzy budou zhodnoceny postoje, návrhy a plány prezidentských kandidátů k tématům, která byla pro hispánské voliče klíčová. Dále se bude práce zabývat reklamami ve španělštině a návštěvami států s hispánskou populací. Práce také analyzuje odraz kampaní na hlasování hispánských voličů ve volbách 2012. Na základě dostupných internetových článků, statistik, volebních průzkumů a sekundární literatury byla analyzována volební strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. Hodnocení volebních kampaní je doplněno o analýzu toho, jak hispánští voliči ve volbách 2012 hlasovali.
|
|
Úspěch nových volebních stran ANO a Úsvit ve volbách do Poslanecké sněmovny ČR 2013
Farkač, Jan ; Jeřábek, Hynek (vedoucí práce) ; Císař, Ondřej (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úspěchem dvou nově vzniklých stran ANO 2011 a Úsvitu přímé demokracie Tomia Okamury ve volbách do Poslanecké sněmovny České republiky v roce 2013. Tyto dvě strany získaly hlasy podstatného procenta voličů, a dostaly se tak do vlády i přesto, že byly založeny velmi krátce před volbami. V teoretické části této práce je rozebírán vznik a úspěch nových stran v zahraničí i v České republice. Práce je zaměřena primárně na voliče, kteří nové strany volí. Je věnováno dost prostoru detailnímu zkoumání volebního chování v ČR. Výzkumnou metodou použitou v této práci je sekundární analýza, jejíž výhody jsou popsány v metodologické části. Za pomoci sekundární analýzy několika kvalitních datových souborů jsou voliči nových stran porovnáváni s voliči ostatních, zavedených stran. Ukazuje se, že mezi těmito skupinami existují významné rozdíly v oblasti sociodemografie, politických názorů a zkušeností, ale i životních názorů. Trend nových stran, který se projevil už ve volbách v roce 2010, evidentně pokračuje a zdá se, že se i rozšiřuje.
|
| |
|
Prezidentské volby 2012 a hispánští voliči
Paulíková, Veronika ; Sehnálková, Jana (vedoucí práce) ; Raška, Francis (oponent)
Předmětem bakalářské práce je způsob jakým se zaměřili kandidáti Barack Obama a Mitt Romeny ve svých volebních kampaních na hispánské voliče v prezidentských volbách 2012. Cílem práce je analýza strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. V rámci této analýzy budou zhodnoceny postoje, návrhy a plány prezidentských kandidátů k tématům, která byla pro hispánské voliče klíčová. Dále se bude práce zabývat reklamami ve španělštině a návštěvami států s hispánskou populací. Práce také analyzuje odraz kampaní na hlasování hispánských voličů ve volbách 2012. Na základě dostupných internetových článků, statistik, volebních průzkumů a sekundární literatury byla analyzována volební strategie kampaně Baracka Obamy a Mitta Romneyho vůči hispánským voličům. Hodnocení volebních kampaní je doplněno o analýzu toho, jak hispánští voliči ve volbách 2012 hlasovali.
|
|
Vztah mediální prezentace politických stran a volebních výsledků: případ KDU-ČSL, Strany zelených, TOP 09 a Věcí veřejných v parlamentních volbách v roce 2010.
Kutil, Tomáš ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent)
Tato práce se zabývá vztahem mediální prezentace politických stran a jejich volebních výsledků. Konkrétně se věnuje případu čtyř politických stran (TOP 09, Věci veřejné, KDU- ČSL a Strana zelených) v období devíti měsíců před parlamentními volbami v květnu roku 2010. Dvě již etablované politické strany se po těchto volbách do Poslanecké sněmovny nedostaly (KDU-ČSL a Strana zelených), druhé dvě strany (navíc relativně nové) naopak uspěly. S pomocí kvantitativní obsahové analýzy mediálních obsahů tato práce zkoumá mediální prezentaci všech čtyř stran v českých celoplošných televizních, rozhlasových i tištěných médiích. Zjištěná data a především rozdíly mezi mediální prezentací jednotlivých stran pak práce porovnává s vývojem preferencí těchto stran. U vývoje preferencí byla jako zdroj využita data dvou agentur pro výzkum veřejného mínění - CVVM a Median, zveřejňovaná v měsíčních intervalech. Ještě významnější pro zodpovězení výzkumných otázek bylo pak porovnání této mediální prezentace stran s jejich konečnými volebními výsledky. Práce předpokládá, že podoba mediální prezentace jednotlivých stran je jedním z faktorů, které ovlivňují jejich voličskou podporu. Na základě zjištěných dat se proto pokouší vysledovat určité trendy a zákonitosti mezi mediálním prostorem, který strany získaly, vývojem jejich...
|
|
Staří lidé jako voliči a jejich postoj k heslům o sociálních jistotách
Jamrichová, Hana ; Šiklová, Jiřina (vedoucí práce) ; Víšek, Petr (oponent)
V mé diplomové práci se zabývám starými lidmi jako voliči a jejich postoji k heslům o sociálních jistotách. Zkoumala jsem volební chování a preference starých lidí a zajímalo mne, jak vyšší věk působí na volební rozhodování. V práci se také věnuji vlivu předvolebních hesel jednotlivých politických stran na voliče. Tato hesla byla používána v předvolební kampani stran a představovala důležitou součást celkové strategie politické strany. V mé práci nechybí ani komparace volebních programů jednotlivých stran v kontextu tématu sociálních jistot. Cílem empirické části práce bylo zjistit názory a postoje starých lidí ke konkrétním heslům o sociálních jistotách, použitých v předvolební kampani do Poslanecké sněmovny v roce 2010.
|
|
Voliči a strany – září 2016
Červenka, Jan
CVVM Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., do svého zářijového šetření zařadilo blok otázek týkající se vztahu voličů k preferovaným politickým stranám. Otázky zjišťovaly jednak intenzitu vztahu (sílu vazby) k preferované straně, jednak motivační zázemí potenciálních voličů.
|