Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Speciální pedagog a psycholog do každé školy? Institucionalizace podpůrných pedagogických pozic na základních školách
Panák, Petr ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent)
Práce se věnuje politice institucionalizace podpůrných pedagogických pozic, která rozšiřuje do základních škol školní speciální pedagogy a školní psychology a snaží se zajistit profesní stabilitu podpůrných pedagogických pozic. Práce se zaměřuje na pilotáž institucionalizace na malých základních školách s 20-179 žáky, kde školám podpůrné pedagogické pozice zajišťují pedagogicko-psychologické poradny. Cílem práce je popsat fungování modelu institucionalizace a pochopit, jak jej vnímají školní speciální pedagogové, školní psychologové a vedoucí pracovníci pedagogicko-psychologických poraden. Práce je rámována dvěma teoretickými koncepty: teorií liniových pracovníků a teorií akontability. Práce využívá širokou škálu zdrojů dat od dotazníků, přes rozhovory, veřejněpolitické dokumenty, až po administrativní data. Z analýzy těchto dat vyplynulo, že se dosud nepodařilo zajistit dostatečné rozšíření podpůrných pedagogických pozic do škol, zvláště kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků, ani profesní stabilitu podpůrných pedagogických pozic, protože tito nemají jistotu pokračování institucionalizace v roce 2025. Zároveň se s ohledem na velkou administrativní zátěž neosvědčila role pedagogicko-psychologických poraden jako zaměstnavatelů školních speciálních pedagogů a školních psychologů. Naopak se podařilo...
Slovní hodnocení pohledem učitelů
Kopecká, Natálie ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Gargulák, Karel (oponent)
Cílem této diplomové práce je pochopit, jak učitelé na druhých stupních základních škol aplikující slovní hodnocení vnímají tento druh zpětné vazby. Tohoto cíle je dosaženo prostřednictvím deseti hloubkových rozhovorů, které se zaměřují na samotné chápání tohoto pojmu a vztahování se k němu, na jeho přínosy směrem k vyučujícím i problémy, se kterými se kvůli jeho aplikování potýkají. Dále se práce zaměřuje na chápání vlastní role v tomto procesu a pohled pedagogů na role ostatních aktérů, a to především z hlediska principu akontability. Z analýzy vyplynulo, že slovní hodnocení je učiteli chápáno jako podstatná součást jejich profesní identity. Za hlavní přínosy aplikace slovního hodnocení považují učitelé především možnost lépe poznat své žáky a zlepšení svých pedagogicko-psychologických dovedností. Naopak největší potíže jim způsobuje nedostatek času a z hlediska emocionálního prožívání také převádění slovního hodnocení na známky. Co se týče akontability, za hlavního příjemce, kterému skládají účty, označovali učitelé žáka, zároveň ovšem popisovali několik dalších aktérů, jejichž požadavky musí brát na zřetel. Dalo by se proto hovořit o přetížení akontabilitou, či dokonce o profesní dezorientaci, které si ovšem vyučující napřímo neuvědomují. Práce se krátce věnovala také obsahům konkrétních...
Akontabilita veřejné a soukromé základní školy
Čermáková, Olga ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Trojan, Václav (oponent)
Závěrečná práce se zabývá akontabilitou školy. Zkoumá akontabilitu jako jev, který existuje, ale není v praxi české školy explicitně vyjádřen a systematicky začleněn do procesu manažerského řízení. Práce shrnuje známé poznatky a přístupy k akontabilitě v českém i zahraničním prostředí a jejich souvislost s řízením školy. Cílem kvalitativního výzkumu je přispět k rozšíření odborného poznání v této oblasti. V případové studii školy veřejné a soukromé jsou identifikovány vnější subjekty akontability těchto škol, jejich hlavní zájmy, které jsou následně komparovány. Práce je určena pro ředitele škol, přináší detailnější pohled na akontabilní nároky vnějších subjektů školy veřejné i soukromé, nabízí konkrétní postupy a doporučení managementu školy, které lze považovat za akontabilní jednání vzhledem k vnějším subjektům školy. KLÍČOVÁ SLOVA: Akontabilita, zúčtovatelná zodpovědnost, autonomie, akontabilní jednání, periodické hodnocení, vnější subjekty školy, management školy
Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně
Wagenknechtová, Radana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent)
Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně Mgr. Radana Wagenknechtová 2015 ABSTRAKT Diplomová práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodování
Práce vychovatelek v českých jeslích z hlediska akontability
Bitnerová, Marie-Anna ; Hejzlarová, Eva (vedoucí práce) ; Konrádová, Kateřina (oponent)
Marie-Anna Bitnerová Bakalářská práce 2021 3. ročník SOSP, FSV UK Bakalářská práce se zabývá aktuální situací výchovných a zdravotnických zařízení denní péče o děti ve věku jeden až tři roky na území České republiky. Výzkum je zaměřen na práci vychovatelek jeslí a na jejich vztah k jednotlivým aktérům, kteří v rámci jeslí figurují (rodiče dětí, kolegové, nadřízení, děti). Na tento fenomén je nahlíženo z hlediska akontability, tj. odpovědnosti za vykonanou službu (sociální vztah mezi aktéry, kdy se jeden aktér zodpovídá za své služby tomu druhému), a z hlediska vlastní, morální zodpovědnosti pociťované vůči jednotlivým aktérům při výkonu práce. Výzkum byl uskutečněn na základě dat získaných z pěti hloubkových rozhovorů s vychovatelkami pražských dětských skupin. Na základě tohoto datového souboru vyšlo najevo, že vychovatelky si připadají nejvíce odpovědné za nabízenou službu vůči rodičům dětí a nejvíce morálně zodpovědné se cítí vůči dětem samotným. Velmi důležitý se v rámci akontability jeví princip spolupráce, kdy akontabilita probíhá na základě komunikace, komunikace vede k důvěře, důvěra ve spolupráci, spolupráce ke kooperaci všech aktérů, a tato kooperace následně umožňuje instituci efektivně fungovat. Práce tedy představuje pohled na dětské skupiny skrze prožitek vychovatelek těchto zařízení.
Institucionalizované svobodné vzdělávání v českém vzdělávacím systému
Švábová, Kristina ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent)
Cílem této bakalářské práce je přispět k porozumění fenoménu tzv. svobodných škol v České republice. Tyto školy se hlásí k principům svobodného vzdělávání, jak je ve světě realizuje např. Summerhill School nebo Sudbury Valley School. U nás se objevují teprve v posledních letech a jedná se o dosud velmi málo zkoumanou problematiku. Práce je pojata jako vícepřípadová studie dvou českých svobodných škol. Popisuje, jak se projevují hodnoty těchto škol v jejich školní dokumentaci, a skrze teorii akontability zkoumá, jak se jim daří sloučit tyto hodnoty s požadavky dalších aktérů, zejména České školní inspekce. Ukazuje se, že mnohým hodnotám je české školství otevřeno, ale existují oblasti, v nichž dochází k rozporům. Plné realizaci hodnot brání zejména povinná školní docházka, předepsané časové dotace a hodnocení. V práci jsou také zkoumány postoje aktérů ze svobodných škol k možnostem českého vzdělávacího systému. Vyplývá z nich, že každá škola si vyvinula vlastní přístup. V jednom případě "pesimistický", kdy pracovníci školy nevěří v možný konsenzus s požadavky státu, zatímco v druhém, "optimistickém" případě se škola snaží o vzájemnou kooperaci.
Profesní autonomie učitelů a ředitelů v současné Číně
Wagenknechtová, Radana ; Voda, Jan (vedoucí práce)
Rigorózní práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodování Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Předškolní vzdělávání: vztahy mezi mateřskou školou a rodinou
Konrádová, Kateřina ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje tématu předškolního vzdělávání v České republice s konkrétním zaměřením na vztahy mezi školou a rodinou. Jejím cílem je prozkoumat a popsat vztahy mezi mateřskou školou (ředitelkami/učitelkami) a rodinou (rodiči dětí) v soudobé žité realitě těchto škol. Tento text se rovněž zabývá tím, zda či do jaké míry odpovídá současná realita českého předškolního vzdělávání konceptu partnerství nebo akontability, které představují jeho teoretická východiska. K naplnění cílů je využito studium veřejněpolitických dokumentů a zejména kvalitativní výzkumné šetření sestávající z dvanácti polostrukturovaných rozhovorů s ředitelkami/učitelkami veřejných mateřských škol. Na základě kvalitativního šetření mezi těmito respondentkami práce dochází k závěru, že podoba vztahů daných aktérů odpovídá spíše konceptu akontability než partnerství. Text práce dále totiž shledává, že akontabilita a partnerství jsou svým pojetím koncepty spíše protichůdnými. Ředitelky/učitelky mateřských škol se tak cítí akontabilní vůči rodičům a současně deklarují silnou vnitřní odpovědnost vůči dětem samotným. Výzkumná zjištění rovněž podrobněji ukazují diskrepanci mezi silně reflektovaným zájmem respondentek o partnerské vztahy a jejich neexistencí, přičemž zvláštní pozornost je věnovaná důvodům stojícím za tímto...
Evaluace učitele
Trunda, Jiří ; Spilková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Rýdl, Karel (oponent) ; Trojan, Václav (oponent)
NÁZEV: Evaluace učitele AUTOR: Mgr., Bc. Jiří Trunda KATEDRA: Katedra Primární pedagogiky ŠKOLITEL: prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. Abstrakt: Předkládaná práce se věnuje evaluaci učitelů v kontextu českého školství. V teoretické části jsou nejdříve zmapovány teorie související s pojmy evaluace a učitel. Závěry těchto dvou kapitol jsou následně usouvztažněny v kapitole Evaluace učitele. Výzkumná část předkládá kvantitativní výzkum situace evaluace učitele v kontextu základních škol. Výsledná deskripce je následně komparována s teoretickým modelem evaluace učitele, který je výstupem teoretické části práce. Disertační práce by měla přispět implementaci systémového řešení evaluace učitele jako nástroje zvyšování kvality vzdělávání a profesionalizace učitelství. Klíčová slova: Evaluace, akontabilita, strom evaluačních teorií, učitel, učitelství, reflektivní praktik, profesionalizace
Školní psychologie na základních školách v České republice z pohledu veřejné politiky
Zahradník, Matěj ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Kotrusová, Miriam (oponent)
Bc. Matěj Zahradník 2016 Školní psychologie na základních školách v České republice z pohledu veřejné politiky Diplomová práce Abstrakt Tato diplomová práce se zaměřuje na školní psychologii jako součást vzdělávacího systému v České republice, specificky součást základních škol. V začátku práce je představen přehled relevantních veřejněpolitických dokumentů, které se školní psychologií zabývají, stejně tak i přehled rozvojových programů na její podporu. Tyto přehledy dávají čtenáři objektivní informace o současném stavu školní psychologie v ČR. S využitím výše zmíněných dokumentů, online dotazníku a zejména pak dvanácti rozhovorů s experty (školními psychology, odborníky z Ministerstva školství, Národního ústavu pro vzdělávání, Univerzity Karlovy) tato práce analyzuje přínosy školní psychologie, jako jsou osobní přítomnost psychologa a znalost školy, preventivní charakter služeb, mediační role a další, její možné problémy a nedostatky, jako problémy s ukotvením této profese, jejím financováním, či chybějící supervize a intervize, dále tato práce představuje cíle školní psychologie, ať už se jedná o podporu pozitivního klimatu škol i tříd, včasné zachycení problémů či podporu učitelů, včetně možných indikátorů naplnění těchto cílů. Stěžejní část práce se zaměřuje na akontabilitu školních psychologů, tedy...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.