Název:
Speciální pedagog a psycholog do každé školy? Institucionalizace podpůrných pedagogických pozic na základních školách
Překlad názvu:
A special educator and a psychologist in every school? Institutionalisation of support teaching positions in primary schools
Autoři:
Panák, Petr ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Černý, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se věnuje politice institucionalizace podpůrných pedagogických pozic, která rozšiřuje do základních škol školní speciální pedagogy a školní psychology a snaží se zajistit profesní stabilitu podpůrných pedagogických pozic. Práce se zaměřuje na pilotáž institucionalizace na malých základních školách s 20-179 žáky, kde školám podpůrné pedagogické pozice zajišťují pedagogicko-psychologické poradny. Cílem práce je popsat fungování modelu institucionalizace a pochopit, jak jej vnímají školní speciální pedagogové, školní psychologové a vedoucí pracovníci pedagogicko-psychologických poraden. Práce je rámována dvěma teoretickými koncepty: teorií liniových pracovníků a teorií akontability. Práce využívá širokou škálu zdrojů dat od dotazníků, přes rozhovory, veřejněpolitické dokumenty, až po administrativní data. Z analýzy těchto dat vyplynulo, že se dosud nepodařilo zajistit dostatečné rozšíření podpůrných pedagogických pozic do škol, zvláště kvůli nedostatku kvalifikovaných pracovníků, ani profesní stabilitu podpůrných pedagogických pozic, protože tito nemají jistotu pokračování institucionalizace v roce 2025. Zároveň se s ohledem na velkou administrativní zátěž neosvědčila role pedagogicko-psychologických poraden jako zaměstnavatelů školních speciálních pedagogů a školních psychologů. Naopak se podařilo...The thesis focuses on the policy of institutionalisation of support teaching positions, which extends school special educators and school psychologists to primary schools and tries to ensure the stability of professions of the support teaching positions. The thesis focuses on the piloting of institutionalisation in small primary schools with 20-179 pupils, where schools are provided with support teaching positions by pedagogical-psychological counselling centres. The aim is to describe the functioning of the institutionalisation model and to understand how it is perceived by school special educators, school psychologists and heads of pedagogical- psychological counselling centres. The thesis is framed by two theoretical concepts: the street- level bureaucracy and the theory of accountability. The thesis uses various data sources, from questionnaires to interviews, public policy documents, and administrative data. Based on these data, the thesis concluded that it has not yet been possible to ensure a sufficient expansion of support teaching positions into schools, mainly due to the lack of qualified staff nor the professional stability of support teaching positions, as these do not have the certainty of continuation of institutionalisation in 2025. At the same time, the role of pedagogical- psychological...
Klíčová slova:
akontabilita; linioví pracovníci; odpovědnost; pedagogicko-psychologické poradny; stabilita; základní školy; školní psychologie; školní speciální pedagogika; accountability; pedagogical-psychological counselling centres; primary schools; responsibility; school psychology; school special education; stability; street-level bureaucrats