Název:
Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně
Překlad názvu:
Autonomy of directors and teachers in the current Chinese educational system
Autoři:
Wagenknechtová, Radana ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Šafránková, Jana Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Profesní autonomie učitelů a ředitelů škol v současné Číně Mgr. Radana Wagenknechtová 2015 ABSTRAKT Diplomová práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodováníAutonomy of directors and teachers in the current Chinese educational system Mgr. Radana Wagenknechtová 2015 ABSTRACT This thesis looks at the Chinese educational system and the autonomy that directors and teachers share in the decision making process. It not only examines the educational system as a whole but analyses different levels of the educational system, puts an emphasis on the autonomy of teachers and directors in a school environment, and introduces various school reforms in China since 1976. Consequently, it clarifies the current Chinese educational system with an emphasis on various organizational levels along with the power they have in the decision making process and the options for creating change. Through the study of key documents of the Chinese educational system, political system, and other foreign literature, the legislative processes and documents that are responsible for the Chinese educational policies are made apparent. The thesis compares the official Chinese educational system's documents and processes with the actual situation. Based on this research, the thesis determines the real level of autonomy that directors and teachers possess in the decision making process.
Klíčová slova:
akontabilita; Autonomie; decentralizace; kompetence; legislativa; učitel; vzdělávací dokumenty; vzdělávací systém; Čína; ředitel; škola; školství; accountability; Autonomy; China; competence; decentralization; directors; educational documents; educational system; legislation; school; teachers