Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 404 záznamů.  začátekpředchozí186 - 195dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Prezidentské volby 2018 v ČR v českém denním tisku
Svobodová, Tereza ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Média a politika, stejně tak jako média a volby jsou úzce propojenými fenomény, a proto se tato diplomová práce zabývá prezidentskými volbami roce 2018 v ČR v českém denním tisku. Pomocí kvantitativní obsahové analýzy je jednak zkoumáno rámcování prezidentských voleb v Hospodářských novinách, Lidových novinách a Mladé Frontě DNES. V této části je v této práci primárně vycházeno z teorie rámcováni podle Entmana (1993). U přípěvků v těchto denících je také zkoumána nestrannost, konkrétně jejich neutralita, na základě výzkumu favorizace a defavorizace kandidátů a vyváženost na základě prostoru, který kandidáti v příspěvcích dostali. V práci je taktéž analyzován tzv. mocenský bonus a konkrétně tedy to, zda v případě Miloše Zemana při informování o prezidentských volbách 2018 byl tento jev přítomný. V případě zkoumání nestrannosti je hlavním teoretickým východiskem Westerstahlova (1983) definice objektivity. Práce taktéž komparuje výsledky výše zmíněných analýz s rámcováním a nestrannosti mediálních příspěvků o prezidentských volbách v roce 2013 autorky Tamary Kejlové (2014) a analyzuje trendy, které se v českém prostředí v případě přímé prezidentské volby objevují. V této diplomové práci taktéž uvádím kontext přímých prezidentských voleb v ČR.
Televizní debaty před druhým kolem prezidentské volby a jejich vliv na rozhodování voličů
Kadlecová, Kateřina ; Štoll, Martin (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Televizní prezidentské debaty jsou zajímavým mediálním a politickým fenoménem, kterým dnes již standardně vrcholí předvolební prezidentská kampaň. Poprvé byl tento televizní duel mezi dvěma hlavními kandidáty vysílán v USA v roce 1960. V České republice se zavedla praxe televizních prezidentských debat až s prosazením přímé volby prezidenta, tedy v roce 2013. V této diplomové práci jsem analyzovala pojetí a zpracování televizních prezidentských debat z ledna roku 2018 před druhým kolem volby, do něhož postoupili Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Společně se před televizními kamerami utkali ve dvou případech - na TV Prima v pořadu Hledá se prezident 2018 a na České televizi v pořadu Prezidentský duel - Finále. Cílem této diplomové práce je zjistit, jak se lišila dramaturgie a celkové zpracování debaty na soukromé televizi, oproti pojetí, pokud duel produkovala veřejnoprávní instituce. Prostřednictvím kvalitativní obsahové analýzy a následné komparace jsem se zajímala nejen o výběr a řazení témat, ale také o způsob moderace, o vizuální a zvukové prostředky použité během debaty, o roli publika. Na základě poznatků z teoretické části jsem zhodnotila rozdílnost televizních debat v českém prostředí od toho amerického a pomocí dat z průzkumu veřejného mínění agentury Median se pokusila interpretovat to, jaký...
Média a geopolitika: Pozadí fungování českých médií po roce 1991 v globálním kontextu
Pařízková, Nikola ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Cebe, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá fungováním médií v České republice v kontextu globálních změn po roce 1991. Na příkladu této země se snaží pochopit, jak může být uplatňován vnější vliv na média uvnitř určitého státu. Česká republika prošla s koncem studené války radikální ekonomickou, politickou, společenskou i kulturní transformací. Tato změna se z velké části odvíjela od událostí v mezinárodním systému. Hlavním argumentem pro toto tvrzení je, že Česká republika je malým státem nacházejícím se v relativně strategickém regionu středovýchodní Evropy. Vzhledem k těmto a dalším podmínkám je pro tento stát z geopolitického hlediska téměř nemožné vykonávat autonomní svrchovanou politiku. Je ovlivňován centrálními aktéry světového systému a vztahy mezi nimi. Touto optikou se práce dívá i na fungování médií. Testuje tvrzení, že i po rozpadu Sovětského svazu a nástupem demokracie a neoliberálních rámců externí vliv na česká média nevymizel, pouze se změnila jeho podstata v návaznosti na širší globální kontext. K tomu jsme si vybrali primárně dva ukazatele. Jedním z nich jsou legislativní úpravy médií, které byly v zemi přijímány od konce 80. let. Postupně se zde také implementovalo mezinárodní, a zejména evropské právo. Druhým je silný vstup západních zahraničních vlastníků do českých médií po roce 1991, který...
Fact-checking post hoc in media content
Jakubičková, Dominika ; Sládková, Hana (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Diplomová práca pojednáva o následnom overovaní informácií (post hoc) v mediálnych obsahoch. Zameriava sa primárne na prax bežných užívateľov a prácu overovacích organizácií. Oba typy overovania zdieľajú niektoré spoločné charakteristiky, v iných aspektoch sa líšia, avšak v praxi sa často doplňujú. Na dosiahnutie komplexnejšieho pohľadu na problematiku som teoretickú časť venovala nielen charakteristike overovania informácií, stručnej definícií a typológií dezinformačných obsahov, ale aj vybraným spravodajským teóriam a opisu overovacích organizácií. V analytickej časti som sa zamerala na analýzu oboch oblastí následného overovania informácií z médií, a to konkrétne na postoje a zvyklosti bežných užívateľov i na výstupy vybraných overovacích organizácií. Cieľom bolo najmä navrhnutie metodiky, ktorá by efektívne prepojila obe sféry a pokúsiť sa o výstupy, ktoré by mohli mať pozitívny vplyv na ďalšie smerovanie praxe overovania obsahov.
Český rozhlas Dvojka - budování kontaktu s posluchači
Ježek, Michal ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Groman, Martin (oponent)
Diplomová práce Český rozhlas Dvojka - budování kontaktu s posluchači analyzuje prostředky, které tato stanice využívá, aby oslovila své posluchače, respektive příjemci svých mediálních obsahů. Vychází z teoretického rámce, který postuluje sociolog John B. Thompson v knize Média a modernita, tedy z triády interakcí, které charakterizují působení komunikačních médií. Zatímco první typ "zprostředkovaná kvaziinterakce" charakterizuje jednosměrné vysílání rozhlasové stanice k posluchači, další dva typy - "zprostředkovaná interakce" a "interakce tváří v tvář" charakterizují způsoby, kterými médium tuto jednosměrnost komunikace může překonávat. Tato diplomová práce proto analyzuje tři vybrané pořady stanice Český rozhlas Dvojka, které zmíněné typy interakce reprezentují. Kvalitativní analýza pak s pomocí trojího typu kódování (otevřené, axiální, selektivní) rozebírá zejména komunikační prostředky moderátorů, kteří stanici v jejím vysílání zastupují a do značné míry určují její komunikační styl. Diplomová práce se snaží ověřit předpoklad, že moderátoři významně přispívají k vytváření dojmu, že komunikace mezi rozhlasovou stanicí (mediálním domem) a posluchači (příjemci) je osobní. Kromě analýzy vzorků vysílání pak kvalitativní analýza zahrnuje také dílčí sémiologické rozbory prezentace vybraných pořadů na...
Vliv médií na ochranu kulturního dědictví: případová studie Židovské muzeum v Praze
Vágnerová, Tereza Aster ; Dolanský, Pavel (vedoucí práce) ; Bednařík, Petr (oponent) ; Jirák, Jan (oponent)
Židovské muzeum v Praze bylo založeno roku 1906 a patří mezi nejstarší evropská židovská muzea. S minimálně půlmilionovou návštěvností ročně je jedním z nejnavštěvovanějších muzeí v Praze. Bývalé Židovské město, kde se Židovské muzeum v Praze nachází, bylo roku 1992 zapsáno na seznam světového kulturního dědictví UNESCO. Židovské muzeum v Praze spravuje čtyři historické synagogy, Obřadní síň, Starý židovský hřbitov, řadu depozitářů a archiv, Galerii Roberta Guttmanna a knihovnu s multimediálním centrem. Tato specializovaná judaistická knihovna vlastní bohatý knižní a archivní fond obsahující přes 130 000 svazků o historii a kultuře Židů. Většina judaik a dalších sbírkových exponátů pochází z majetku židovských obcí a rodin, které byly vyvražděny při holokaustu. Má tedy celistvou vypovídací hodnotu o historii, tradicích a zvycích židovského obyvatelstva na území Čech a Moravy. Uvedená fakta z této instituce vytvářejí ochránce nejen českého, ale i zahraničního kulturního dědictví. Přelomovým se pro Židovské muzeum v Praze stal rok 1994, kdy byly muzejní budovy státem navráceny Federaci židovských obcí v České republice. Muzeum se tak stalo nestátní institucí a zahájilo novou etapu své existence. Roku 2014 se sbírky Židovského muzea v Praze zařadily do projektu Google Art Project, který mimo jiné řadu...
Fashion Community as an example of consumer online journalism
Pavúková, Natália ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Miessler, Jan (oponent)
Táto diplomová práca je zameraná na módne blogy a vnímanie blogerov ich čitateľmi. Práca je rozdelená do troch častí - teoretickej, metodologickej a analytickej. V prvej z nich vykladám termíny, ktoré sú s blogovaním spojené, a teda žurnalistiku, online žurnalistiku, blog, sociálne siete, ale i postavu žurnalistu, blogera a s nimi spojený koncept názorového vodcovstva. V metodologickej časti predstavím postupy, aké som použila pre zber dát, tiež rozoberám cieľ výskumu a opíšem výskumný súbor. V poslednej časti popíšem samotný výskum, ktorý som previedla zmiešanou analýzou, kedy som využila kvantitatívne, ale i kvalitatívne postupy. Pomocou dotazníkového šetrenia som zisťovala vnímanie módneho blogera z pohľadu jeho sledujúcich, ich stotožnenie s postavou blogera, ale zvolila som i doplnkovú otázku, ktorou som skúmala, či čitatelia preferujú módne blogy alebo časopisy a taktiež dôvod ich preferencie. Výsledky potvrdzujú kladné vzťahy čitateľov k blogerovi, považujú ho za inšpiratívneho človeka, ktorý ovplyvňuje módne trendy, ale i názory na aktuálne témy. Prínos práce pozorujem v odhalení toho, čo si čitatelia o blogeroch myslia a umiestnenie blogera do spoločnosti, keďže doteraz bol problém s jeho zaradením.
Problematika fake news v současných médiích
Hort, Pavel ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Jirák, Jan (oponent)
Tato práce se zaměřuje na problematiku fake news a s tím související projevy dezinformace v současných, zejména elektronických médiích. Cílem práce je objasnit definici fake news a jejich funkci v kontextu prostředků mediální manipulace a podat komplexní obraz o této problematice. Téma se dotýká také souvisejících pojmů, jakými jsou hoaxy, fámy, městské legendy, konspirační teorie a další. Práce mapuje výskyt fake news zejména v českém prostředí, odhaduje možný dosah falešných zpráv na publikum a popisuje jejich charakteristické znaky. Mezi tyto znaky patří titulky ve formě tzv. clickbaitu, důraz na emoce, manipulace pomocí lexikálních prostředků a invektivu, zavádějící nebo zcela neuvedené zdroje (a s nimi související zdánlivé autority) a konstrukce reality pomocí obrazových materiálů. Dalším záměrem této práce je nastínit problémy, které se fake news dotýkají. Patří sem narušení novinářské etiky, vzrůstající nedůvěra v tradiční média, možné ovlivňování politických preferencí, porušování legislativy či personalizace obsahu. Výzkum je založený na analýze reprezentativního vzorku fake news, jejich komparaci či na orientačním průzkumu veřejného mínění. Práce se závěrem také snaží navrhnout řešení, jak se lze proti fake news bránit a tím zamezit jejich možné manipulaci.
Dichotomie mluvenosti a psanosti v internetové komunikace
Rybová, Aneta ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Podzimek, Jan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá mluveností a psaností a jejich vzájemným prolínáním, a to zejména v elektronické komunikaci. Její první část je věnována vymezení termínů mluvenosti a psanosti na základě k odborné literatury. Pozornost je věnována tomu, jak se proměňovalo vnímaní této dichotomie v čase, a do kontrastu jsou zde postaveny i různé přístupy k dané problematice. Mluvenost a psanost jsou v této práci posuzovány na základě dichotomických aspektů, kterými jsou především možnost/nemožnost přípravy, monologičnost /dialogičnost, spisovnost/nespisovnost a soukromost/veřejnost. Krátce jsou zde shrnuta i specifika jazyka na internetu. Vzhledem k tomu, že jako vzorek k analýze ve druhé části této práce posloužil internetový blog, závěr teoretické části je věnován všeobecné charakteristice blogů. V úvodu druhé části je představen zkoumaný vzorek, kterým jsou texty jednoho internetového blogu. Tyto texty jsou podrobeny analýze ve všech jazykových rovinách. Pozornost je kladena zejména na prvky indikující prolínání mluvenosti a psanosti, tedy konkrétně se v těchto graficky utvářených textech zaměřuje na prostředky typické pro mluvenost. V poslední části práce je na pozadí podrobné charakteristiky jazyka kmenových textů blogu věnován prostor také specifickým jazykovým prostředkům užívaným v diskuzním...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 404 záznamů.   začátekpředchozí186 - 195dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Jirák, J.
4 Jirák, Jakub
7 Jirák, Jaroslav
4 Jirák, Josef
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.