Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 281 záznamů.  začátekpředchozí168 - 177dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Styly učení a jejich efektivita u žáků s SPU
Nyklíčková, Zdeňka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se věnuje stylům učení a jejich efektivitě u žáků se specifickými poruchami učení. Teoretická část popisuje problematiku specifických poruch učení, současnou legislativu a možnosti péče o žáky se specifickými poruchami učení ve školském poradenském zařízení, styly učení, učební návyky u žáků se specifickými poruchami učení a základní diagnostiku stylů učení. Praktická část se věnuje výzkumnému šetření a zahrnuje kvantitativní výzkum, který se zaměřuje na odhalení převažujícího stylu učení na druhém stupni základní školy u žáků s poruchami učení a jeho porovnání s běžnou populací žáků. Práce odpovídá i na otázky, co žákům s poruchami učení při učení nejvíce pomáhá, co je při učení ruší, a tato zjištění porovnává s žáky bez obtíží. Z výsledků provedeného šetření vyplynulo, že u žáků se specifickými poruchami učení zapojených do výzkumu převládá auditivní styl učení. Mezi převažujícími styly učení nebyl u žáků s poruchami učení a žáky bez těchto poruch zjištěn žádný rozdíl.
Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Hladká, Jitka ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Kotvová, Miroslava (oponent)
Teoretickou část diplomové práce tvoří poznatky získané analyzováním dostupné odborné literatury týkající se problematiky specifických poruch učení, metod nácviku počátečního čtení a psaní a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. Praktickou část diplomové práce tvoří výzkum realizovaný metodou dotazníkového šetření zaměřený na komparaci metod nácviku čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení. Cílem výzkumu bylo zjistit názory speciálních pedagogů pracujících v pedagogicko- psychologických poradnách (PPP) na metody počátečního čtení a psaní - jaké metody nácviku počátečního čtení a psaní dle jejich názoru přispívají k předcházení specifickým poruchám učení a jaké metody počátečního čtení a psaní mohou být spojeny s častějším výskytem obtíží při nácviku počátečního čtení. Z výsledků výzkumu vyplývá, že nejrozšířenější a z pohledu oslovených pracovníků PPP také nejlepší metodou pro nácvik počátečního čtení a psaní je stále metoda analyticko-syntetická, která nejlépe podporuje rozvoj dílčích funkcí a respektuje přirozený fonologický vývoj dítěte. Naopak nejrizikovější metodou počátečního nácviku čtení a psaní se pracovníkům PPP jeví metoda genetická. U žáků vyučovaných touto metodou poradenští pracovníci pozorují nejvíce výukových problémů.
Realizace podpůrných opatření u žáků se specifickými poruchami chování na běžných základních školách
Stránská, Anna ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na poskytování podpory žákům se specifickými poruchami chování na běžných základních školách. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem je poskytována podpora žákům se specifickými poruchami chování na běžných základních školách, jaké jsou podmínky pro poskytování optimální podpory těmto žákům a navrhnout případná opatření a postupy ke zlepšení těchto podmínek. Práce se skládá z teoretické a výzkumné části. V teoretické části jsou charakterizovány specifické poruchy chování, vzdělávání a podpora žáků s těmito poruchami. Výzkumná část práce je zaměřena na realizaci podpůrných opatření pro žáky se specifickými poruchami chování na vybraných základních školách. Tato problematika je řešena ve dvou rovinách. První rovina je kvalitativní, jedná se o kazuistický případ školy (pracoviště autorky). Podkladem pro vypracování kazuistiky jsou rozhovory se školními speciálními pedagožkami a nestrukturované pozorování. Druhá rovina je zaměřena na podporu žáků se specifickými poruchami chování v širším měřítku. Podkladem pro ni jsou data získaná dotazníkovým šetřením, kterého se zúčastnili učitelé a asistenti pedagoga z dalších škol. Podle výsledků výzkumného šetření výzkumného šetření se pedagogičtí pracovníci soustředí především na pozornost a chování žáků se SPCH, ale méně se věnují...
Přístup k diagnostice školní zralosti ve třech zemích Evropy
Kubíčková, Anna ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
NÁZEV: Přístup k diagnostice školní zralosti ve třech zemích Evropy AUTOR: Bc. Anna Kubíčková KATEDRA Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce srovnává přístupy k diagnostice školní zralosti v České republice, ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska a v Rakousku. V teoretické rovině vysvětluje pojem školní zralost, předkládá možné důsledky nedostatečné zralosti dítěte nastupujícího do prvního ročníku ZŠ a uvádí příklady diagnostických materiálů využívaných k hodnocení školní zralosti a připravenosti dítěte v České republice i v zahraničí. Práce popisuje specifika předškolního a počátku základního vzdělávání, blíže charakterizuje procesy při nástupu dítěte do základního vzdělávání a objasňuje způsob zapojení vzdělávacích autorit do diagnostiky školní zralosti ve třech zkoumaných zemích. Skrze výpovědi pedagogů a odborníků těchto tří zemí srovnává přístupy k diagnostice školní zralosti a nástupu dítěte do základního vzdělávání v praxi. Práce se také zabývá rozdílnými postupy při předávání dokumentů obsahujících informace o předškolním vývoji mezi mateřskými a základními školami, různorodostí vzdělávání v jednotlivých zemích Spojeného Království, současně probíhající vzdělávací reformou v Rakousku či diagnostikou školní zralosti dětí se...
Slovní zásoba dětí mladšího školního věku
Hrubá, Eliška ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Předkládaná práce se zaměřuje na hodnocení lexikálně - sémantické jazykové roviny dětí mladšího školního věku. Slovní zásoba je testována v populaci dětí s odkladem a bez odkladu školní docházky. Diagnostické testování je prováděno s využitím vlastního výzkumného nástroje. Provedena je slovnědruhová analýza spontánního mluvního projevu se specifickým zaměřením na sledování výkonu v oblasti percepce a produkce předložek. Data jsou analyzována metodami popisné a relační statistiky. Prostřednictvím rozhovorů s vyučujícími jsou zjišťovány metody a formy práce užívané pro rozvoj slovní zásoby dětí v přípravných a prvních třídách základních škol. Vzešlá zjištění by měla napomoci k zmapování obsahové stránky řeči u dětí mladšího školního věku. Výzkumný nástroj použitý v rámci testování slouží zároveň jako praktická didaktická pomůcka pro rozvoj slovní zásoby se zaměřením na percepci a produkci předložek.
Inkluzivní vzdělávání žáků v podmínkách malotřídní základní školy
Pérková, Markéta ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Diplomová práce se zabývá inkluzivním vzděláváním žáků v podmínkách malotřídní základní školy. V práci jsou vymezeny pojmy jako inkluze, integrace, inkluzivní vzdělávání, školská poradenská zařízení. Cílem diplomové práce bylo zjistit jakým způsobem je dosahováno kvality inkluzivního vzdělávání v podmínkách malotřídní základní školy. Identifikovat nejčastější překážky v realizaci inkluzivního vzdělávání v malotřídní základní škole z pohledu pedagogů a asistenta pedagoga. Zjistit, jaké faktory mohou dle pedagogů ovlivnit proces inkluze. Byla vypracována případová studie chlapce s tělesným postižením, který je vzděláván v podmínkách malotřídní základní školy. Z výzkumu vyplynulo, že kvality inkluzivního vzdělávání v podmínkách malotřídní základní školy je dosahováno vytvořením podnětného a motivujícího prostředí s důrazem na individuální tempo každého žáka. Faktory, které proces inkluze ovlivňují jsou: Počet žáků ve třídě, komunikace školy a rodin žáků, finance a další vzdělávání pedagogů. Klíčová slova: inkluze, integrace, asistent pedagoga, poradenská zařízení, legislativa, individuální vzdělávací plán.
Podpora vzdělávání žáků s mentálním postižením v základních školách
Kamenická, Petra ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce je problematika podpory vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením při integraci v běžných základních školách. Teoretická část diplomové práce se v jednotlivých kapitolách věnuje vymezení termínu mentálního postižení a jeho klasifikaci, charakteristice žáků s lehkým mentálním postižením ve školním věku, specifickým potřebám ve vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, problematice integrace, platné legislativě, týkající se těchto žáků a především podpůrným opatřením, která jsou těmto žákům poskytována. Cílem výzkumné části bylo zjistit, jaká podpůrná opatření jsou poskytována žákům s lehkým mentálním postižením integrovaným v základních školách a jakým způsobem jsou tato opatření realizována. K získání potřebných informací byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru s vybranými pedagogy a pracovníky školního poradenského pracoviště. Pro upřesnění získaných údajů z rozhovorů byla také využita analýza dat žákovské dokumentace, především individuálních vzdělávacích plánů. Ve výzkumném šetření bylo zjištěno, že všem žákům s lehkým mentálním postižením, integrovaným v základních školách, je poskytována podpora, avšak její míra se liší především dle informovanosti a připravenosti pedagogických pracovníků v oblasti péče o tyto žáky.
Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení
Plavcová, Pavla ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
V diplomové práci "Komparace metod nácviku počátečního čtení a psaní ve vztahu k rozvoji specifických poruch učení" se snažíme zjistit, zda aplikace jedné ze tří metod výuky čtení a psaní - metody analyticko-syntetické, genetické nebo Sfumato eliminuje vznik specifických poruch učení- dyslexie, dysgrafie a dysortografie. První část práce se zabývá teoretickými východisky jednotlivých metod výuky prvopočátečního čtení a psaní a vymezením specifických poruch učení. Ve druhé části práce jsou na základě výsledků dotazníkového šetření, rozhovorů a pozorování porovnávány a hodnoceny metody výuky čtení a psaní v závislosti na vznik specifických poruch učení.
Postoje pedagogů základních škol k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením
Michálková, Barbora ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením. Cílem práce je zjistit, jaké postoje zaujímají pedagogové základních škol a pedagogové základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s mentálním postižením. Práce se člení na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na uvedení základních informací týkajících se osob s mentálním postižením, možnosti jejich vzdělávání a výkladu pojmů integrace a inkluze. Dále je zde uvedena legislativa týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a systém poradenských služeb poskytovaných ve školách a školských poradenských zařízeních. Praktická část obsahuje informace získané metodou rozhovoru, jejímž cílem je zjistit názory a postoje pedagogů základních škol a pedagogů základních škol praktických k inkluzivnímu vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 281 záznamů.   začátekpředchozí168 - 177dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.