Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 67 záznamů.  začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Vznik a vývoj Scioškol
Trzaskaliková, Aneta ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá vznikem a vývojem ScioŠkol. Teoretická část vysvětluje klíčové pojmy. Poukazuje na problematiku spojenou s proměnami školství ve světě i u nás. Uvádí pojmy alternativní, inovativní a svobodná škola. Stručně charakterizuje nejznámější představitele těchto typů škol - školy reformní pedagogiky, církevní školy, moderní alternativní školy, svobodné školy Summerhill a Sudbury Valley. Popisuje vznik ScioŠkol a jejich postupné rozšiřování a představuje zřizovatele. Soustředí se na charakteristické prvky ScioŠkol, zejména na pedagogické zásady a hodnoty. Vysvětluje roli průvodců včetně popisu výběrového řízení na tuto pozici. V neposlední řadě se věnuje spolupráci a sdílení ve školním prostředí, kdy představuje některé z využívaných metod. Za využití kvantitativních i kvalitativních výzkumných metod empirická část práce zkoumá spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami s ohledem na jejich postupný vývoj. Z pohledu zřizovatele mapuje vývoj využívaných forem v tomto systému škol v průběhu jejich existence. Prostřednictvím dotazníkového šetření vyhodnocuje spokojenost zaměstnanců s právě využívanými formami spolupráce a sdílení. Interpretuje a analyzuje výsledky realizovaného výzkumu, podle kterých formuluje návrhy, jak zefektivnit spolupráci a sdílení mezi ScioŠkolami. Spolupráci a...
Srovnání environmentálního uvědomění žáků z tradičních a alternativních základních škol
Sokolíková, Eliška ; Dvořáková, Radka (vedoucí práce) ; Kroufek, Roman (oponent)
Práce se zabývá porovnáním environmentálního uvědomění žáků 2. stupně z tradičních a alternativních základních škol. Kvalitativní výzkum byl prove- den pomocí skupinových rozhovorů, ve kterých se žáci vyjadřovali k jednotli- vým předem určeným environmentálním tématům a uváděli příklady vlastního chování a zkušeností v daných oblastech, které poukazují na míru jejich skuteč- ného uvědomění v přístupu k ochraně životního prostředí. Koncepce rozhovoru je zvolena tak, aby bylo možné odhalit jednotlivé faktory, které mohou mít na environmentální uvědomění vliv (škola, rodina, zájmové kroužky atd.). Jed- notlivé školy, ze kterých byli žáci vybíráni, byly kromě rozřazení na tradiční a alternativní školy porovnávány také na základě jejich přístupu k ochraně životního prostředí pomocí předem stanovených kritérií. Mezi tato kritéria patří například zjištění, zda má škola aktivního environmentálního koordiná- tora, zda se škola proaktivně staví k ochraně životního prostředí a snaží se v tomto ohledu motivovat své žáky, zda a do jaké míry se ve škole třídí odpad apod. V práci jsou popsány hlavní faktory, které se podle výsledků našeho vý- zkumu na ovlivnění environmentálního uvědomění žáků mohou podílet (ro- dina, škola, internet a další média, zájmové kroužky, vztah k přírodě a další). Porovnání přístupu...
Poskytování logopedické intervence v domáci škole
Kouřilová, Anna ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Durdilová, Lucie (oponent)
Bakalářská práce je speciálně-pedagogického charakteru. Jejím cílem je zjistit, jakým způsobem je poskytována logopedická intervence dětem v domácí škole. Mezi hlavní cíle náleží zjistit, jestli domácí škola, jakožto druh alternativního vzdělávání, zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o žáky s narušenou komunikační schopností, a zároveň jaký druh logopedické prevence běžně zajišťuje žákům během vyučovacích hodin. Tento cíl je naplňován prostřednictvím analýzy dokumentů a následným vytvořením čtyř kazuistických studií žáků s narušenou komunikační schopností. Dalším doplňujícím cílem praktické části je zjistit důvody, které vedou rodiče k volbě domácí školy pro jejich děti, jaká je motivace ze strany rodičů, znalost její koncepce a povědomí i o jiných alternativních základních školách. Bylo zjištěno, že domácí škola zajišťuje dostatečnou logopedickou péči o děti s jakýmkoli typem narušené komunikační schopnosti, a že dochází u těchto dětí za poměrně krátké časové období k výraznému zlepšení všech jazykových stránek řeči. Z výzkumu dále vyplynulo, že hlavním důvodem volby domácí školy byly předešlé negativní zkušenosti s běžnou základní školou.
Domácí vzdělávání jako soudobý alternativní proud
NEUBAUEROVÁ, Zuzana
Diplomová práce se zabývá domácím vzděláváním žáků na prvním stupni základní školy, jeho pravidly i historií v České republice. Zaměřuje se na důvody, které vedou rodiče k tomuto typu vzdělávání a popisuje jeho pozitivní i negativní vlivy. Dále nabízí pohledy učitelů, kteří přezkušují dítě v režimu domácího vzdělávání a pohledy rodin, jež se rozhodly pro tento typ vzdělávání.
Absolventi alternativních škol, jejich úspěšnost při přijímacích zkouškách a v dalším studiu na středních školách
NOVOTNÁ, Petra
Bakalářská práce se zabývá úspěšností žáků z alternativních škol při přijímacím řízení na střední školy a také v jejich dalším studiu na středních školách. V teoretické části je rozebráno alternativní vzdělávání (vznik, vymezení pojmu, charakteristika atd.). Dále se teoretická část podrobněji věnuje třem vybraným zástupcům alternativních škol (Waldorfská pedagogika, Montessori pedagogika a Církevní školství). Předmětem praktické části (průzkumného šetření) bylo zjišťování informací o úspěšnosti žáků alternativních škol při přijímacím řízení na střední školy a při jejich dalším studiu pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů.
Inkluzivní vzdělávání na alternativních základních školách typu Montessori a Waldorf
Petřík, Hynek ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Hejzlarová, Eva (oponent)
Diplomová práce se věnuje inkluzivnímu vzdělávání na alternativních základních školách Montessori a Waldorf typu. Alternativní školství zažívá značný rozvoj, postupně vzrůstá počet škol a žáků vzdělávaných v netradičních směrech a formách. Zároveň bylo v roce 2016 nově institucionalizováno inkluzivní vzdělávání, které si klade za cíl zahrnout děti se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) do běžného vzdělávacího procesu. Cílem této práce je zjistit, zda montessoriovská a waldorfská pedagogika nepředstavují vhodné učební prostředí pro děti se SVP. Dále práce identifikuje, jaké jsou vztahy mezi alternativními základními školami a státním sektorem, respektive jak jsou reflektovány v očích tvůrců vzdělávacích politik. Dalším cílem práce je popsat a vysvětlit vztahy mezi školskými vzdělávacími zařízeními, které mají důležitou roli v inkluzivním vzdělávání a základními školami. Metodologickým přístupem je kvantitativní výzkum a výzkumný design práce je případová studie. Sběr dat je postaven na třech expertních polostrukturovaných rozhovorech s řediteli škol a sekundárních datech získaných skrze různé dokumenty, studie či zprávy. Zjištěná data byla analyzována technikou tematického kódování. Alternativní, a především Montessori školy se ukázaly jako velmi vhodné prostředí pro inkluzi většiny dětí se SVP....
Alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice
PRCHLÍKOVÁ, Markéta
Tématem bakalářské práce je alternativní vzdělávání v podmínkách české vesnice. Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část pojednává o alternativním vzdělávání, shrnuje aktuální možnosti a stav alternativního vzdělávání v Táboře a jeho okolí a popisuje vybrané prvky, metody a přístupy alternativního vzdělávání, které se uplatňují v zmiňovaných alternativách a které lze aplikovat i v rámci pedagogiky volného času při volnočasové práci s dětmi předškolního a mladšího školního věku. V druhé části bakalářské práce je realizován výzkum. Pomocí dotazníkového šetření bylo zjištěno jaké povědomí a postoje mají rodiče na jihočeské vesnici k alternativnímu vzdělávání a jaké metody a prvky ve výchově a vzdělávání tito rodiče u svých dětí upřednostňují. Poznatky získané výzkumem jsou informacemi pro definování podmínek, za kterých je možné v místě výzkumu realizovat v rámci rodičovské iniciativy volnočasové aktivity s prvky alternativního vzdělávání pro děti předškolního a mladšího školního věku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 67 záznamů.   začátekpředchozí34 - 43dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.