Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3,240 záznamů.  začátekpředchozí3221 - 3230další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.16 vteřin. 

Léčba Alzheimerovy choroby
Houdková, Andrea ; Tilšer, Ivan (vedoucí práce) ; Melicharová, Ludmila (oponent)
3 ABSTRAKT Téma: Léčba Alzheimerovy choroby Autor: Andrea Houdková Alzheimerova choroba je progresivní neurodegenerativní onemocnění. Vyznačuje se poruchou paměti, řeči, exekutivních funkcí a dezorientací. V konečném stadiu jsou nemocní zcela odkázáni na pomoc druhých lidí. Alzheimerova choroba je nevyléčitelná, ale včasnou diagnostikou a zahájenou terapií lze oddálit těžká stádia nemoci a prodloužit soběstačnost nemocných. V současné době se v terapii kognitivních poruch používají dva postupy založené na důkazech (evidence-based) - inhibitory cholinesteráz pro mírnou až středně těžkou formu choroby (rivastigmin, donepezil, galantamin) a parciální inhibitory N - methyl - D - aspartátových receptorů pro středně těžká stádia choroby (memantin). V terapii se používají také skupiny látek ovlivňující behaviorální a psychologické příznaky (antipsychotika, antidepresiva, anxiolytika). K dispozici jsou i doplňkové látky, jejichž použití není založeno na důkazech. Důležitou součástí terapie jsou přístupy nefarmakologické. Další nadějné postupy v léčbě jsou ve fázi klinického zkoušení.

Práva a povinnosti vlastníka lesa
Křižánková, Jana ; Drobník, Jaroslav (vedoucí práce) ; Žákovská, Karolina (oponent)
66 7. Závěr Ve své práci jsem se snažila vystihnout veškeré povinnosti a omezení, které jsou vlastníku lesa, a to především soukromému vlastníku lesa, uloženy, ale zároveň i jeho práva. Omezení vlastnického práva k lesu jsou značná, což je ale nutné, aby byl les chráněn, neboť les je svým způsobem nenahraditelný, člověku poskytuje velmi mnoho, a proto je na místě poskytnout mu zvláštní právní ochranu, aby jeho vlastníci nezneužívali své postavení a dbali i na jiné, než jen své ekonomické zájmy. Vždyť i jim les přináší řadu výhod prostřednictvím svých funkcí, a to nejen funkci produkčních. Vlastníky lesů je tedy nutné korigovat při jejich hospodaření v lese, aby tuto činnost prováděli šetrně a řádně, a to s ohledem na zachování lesa. Souhlasím tedy s omezeními, které pro ně ze zákona vyplývají. Stát by ovšem mohl vlastníky lesa finančně více podporovat, aby byli přeci jen více motivováni ke správnému zacházení s lesy. Pokud jde o obecné užívání lesů, je poněkud na pováženou, aby to byl právě vlastník lesa, který je oprávněn udělovat výjimky ze zákazů týkajících se obecného užívání lesů. Pokud je jen na vůli vlastníka, komu a jakou výjimku udělí, a to jakoukoli formou, je poněkud nevyhovující. Může tohoto oprávnění využívat výlučně pro svůj finanční prospěch, což pro ochranu lesa jistě není dobré. Určitě by...

Rozvoj pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou
Kůsová, Jarmila ; Čichoň, Rostislav (oponent) ; Lejčarová, Alena (vedoucí práce)
2 ABSTRAKT Název: Rozvoj pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou. Cíl práce: Cílem práce bylo zjistit úroveň pohybových dovedností v boccie a v kuželkách u žáků s dětskou mozkovou obrnou a možnosti jejich rozvoje po 20hodinové intervenci pohybovým programem aplikovaným v rámci povinné tělesné výchovy na škole pro žáky s tělesným postižením. Metoda: Pro splnění cíle jsme použili testování pohybových dovedností v boccie a v kuželkách a provedli vyhodnocení získaných dat pomocí kvalitativních a kvantitativních metod. Ke stanovení věcné významnosti rozdílů výkonů mezi experimentální (6 žáků) a kontrolní skupinou (6 žáků) jsme využili Cohenova koeficientu d. Výzkum jsme zpracovali formou kvaziexperimentu. Výsledky: V první etapě testování jsme u experimentální a kontrolní skupiny zjistili nedostatky v provedení pohybových dovedností a boccie a v kuželkách. Po aplikaci pohybového programu u experimentální skupiny došlo oproti skupině kontrolní k rozvoji pohybových dovedností v boccie a v kuželkách, ovšem významné rozdíly jsme zaznamenali pouze v některých dovednostech. U kontrolní skupiny jsme po druhé etapě testování významné rozdíly nezjistili. Mezi experimentální a kontrolní skupinou jsme po druhé etapě testování ve všech dovednostech objevily rozdíly velké, z čehož jsme...

Vliv individuální reakce účastníků základních kurzů v paraglidingu na průběh výcviku základních dovedností.
Řeřicha, Tomáš ; Hátlová, Běla (oponent) ; Dvorský, Jaroslav (vedoucí práce)
3 Abstrakt Název práce Efektivita nácviku základních dovedností v paraglidingu Cíle práce Cílem této práce je získat obrázek o průběhu základního kursu paraglidingu ve vztahu k osvojování si potřebných dovedností souvisejících s ovládáním padáku, manipulací s padákem, plněním předem stanovených úkonů během samotného letu. Ze získaných poznatků o měřené osobě zjistit průběh učení předem zvolených činností a následně se pokusit o nalezení faktorů, které tento průběh učení ovlivňují. Metoda Diplomová práce je zpracována ve formě kvalitativního výzkumu. Ke sběru dat jsme použili pozorování a standardizovaných dotazníků NEO pětifaktorový osobnostní inventář a POMS (Profile of Mood States). Výsledky Z naměřených dat jsme zjistili odlišný průběh učení u jednotlivých skupin, vzniklých na základě rozdílné míry zvládnutí požadovaných činností. V oblasti vývoje emočních stavů je možné u jednotlivých skupin pozorovat měnící se zastoupení měřených faktorů a jejich odlišný vývoj v průběhu kursu. Struktura osobnosti je také pro každou skupinu odlišná. Klíčová slova Osobnost, motorické učení, úzkostnost, úzkost, strach, osobnostní profil, vývoj emočních stavů, křivka učení.

Psychické a speciálně pedagogické strategie akceptace progresivního zrakového postižení
Helebrantová, Petra ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Květoňová, Lea (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na psychické a speciálně pedagogické strategie akceptace progresivního zrakového postižení. První kapitola se zabývá psychikou jedince s progresivním zrakovým postižením. Snaží se zmapovat, jaké jsou možnosti zvládání této náročné životní situace. Pozornost je také věnována osobnosti dítěte s progresivním zrakovým postižením. Druhá kapitola se zaměřuje na problematiku progresivního zrakového postižení z lékařského hlediska. Popisuje progresivní zraková onemocnění dětského i dospělého věku. Dále sleduje, jak vybrané diagnózy ovlivňují psychiku člověka. Třetí kapitola pojednává o možnostech výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů s progresivním zrakovým postižením. Tato kapitola se také věnuje rehabilitaci dospělých osob s progresivním zrakovým postižením. Poslední kapitola, praktická část diplomové práce, se zabývá analýzou případových studií. Jejím hlavním cílem bylo analyzovat život člověka s progresivním postižením zraku v několika oblastech. Důraz byl kladen na to, jak se takto postižení lidé vyrovnávají se svým progresivním zrakovým postižením a jak využívají speciální pomůcky v průběhu postupného zhoršování zraku. V neposlední řadě byla věnována pozornost tomu, jak progresivní zrakové postižení ovlivňuje každodenní život jedince se zrakovým postižením.

Prevence iatrogenního poškození pacienta se závažným onemocněním způsobeného nesprávnou komunikací
Vicenová, Šárka ; Stokes Fialová, Lýdie (vedoucí práce)
Po zjištění závažného onemocnění se život člověka zcela změní. Nemocný člověk musí opustit velkou část svého dosavadního života. Kvůli průběhu nemoci a léčbě musí opustit nebo omezit svůj pracovní život, způsob trávení volného času, mění se výrazně i vztahy k rodině a přátelům. Ze dne na den se mění obvyklý způsob života na nejistotu. Nemocný člověk, který má strach o svůj život, se náhle ocitá v neznámém prostředí nemocnice, kde se musí podřídit zaběhnutým pravidlům, podstupovat leckdy nepříjemné léčebné zákroky a omezit své nároky na soukromí a intimitu. Pacient ve své nejistotě je závislý na personálu, který se o něj stará. Pokud není dostatečně informován o svém zdravotním stavu nebo se k němu personál chová necitlivě, což pacienti v českých nemocnicích stále vnímají, může docházet k jakémusi iatrogennímu poškození pacienta s nepříznivými důsledky na jeho psychický stav, které mohou přetrvávat i po skončení léčby.

Zákaz a omezení některých druhů konvenčních zbraní v ozbrojených konfliktech
Šmíd, Radek ; Hýbnerová, Stanislava (oponent) ; Ondřej, Jan (vedoucí práce)
56 Shrnutí Téma mé diplomové práce zní "Zákaz a omezení některých druhů konvenčních zbraní v ozbrojených konfliktech". Na úvod bylo tedy třeba vymezit, že konvenčními zbraněmi se rozumí veškeré zbraně, jež nejsou zbraněmi hromadného ničení, vysvětlit, že zákazy a omezení těchto prostředků mohou nabývat různých forem, a konečně vymezit, na které druhy ozbrojených konfliktů se bude aplikovat mezinárodní humanitární právo. Byl podán stručný přehled vývoje v oblasti zákazů a omezení určitých typů zbraní, včetně historického kontextu. Od dob středověkých, kdy jedinou mezinárodní autoritou, schopnou se alespoň pokusit o zmírnění válečných hrůz, byl papež, přes první dohody "civilizovaných velmocí" v dobách před první světovou válkou, až po moderní úmluvy přijaté po druhé světové válce. Velká pozornost je věnována Petrohradské deklaraci a tzv. haagskému právu (tvořenému mnoha úmluvami, dnes již jako součást obyčejového práva), které jako první dokumenty stanoví, že pokrok civilizace by měl mít vliv na zmírňování utrpení způsobeného válkou, a obsahují zákaz používání zbraní působící zbytečné utrpení a haagské právo i zákaz nerozlišujícího použití zbraní. Nejvýznamnější úmluvou, jíž je věnována v této práci pozornost v další kapitole, je pak obecná Úmluva o konvenčních zbraních. Třebaže neobsahuje žádná ustanovení,...

Lexikální inovace v současném ruském jazyce na konci XX. a počátku XXI:století
Kousková, Markéta ; Nazarenko, Liliya (vedoucí práce) ; Žofková, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tendencemi vývoje slovní zásoby ruského jazyka na konci 20. století a na počátku 21. století. Zahrnuje klasifikaci neologizmů, uvádí současné způsoby obohacování slovní zásoby s aktuálními příklady slovotvorby, rozpracovává tendenci hojného přejímání slov z anglického jazyka a dotýká se také změn funkční a stylistické charakteristiky slov.

Virtualizace technologií pro zabezečení objektů
Koňas, Jakub ; Žemlička, Michal (oponent) ; Kopecký, Michal (vedoucí práce)
Název práce: Virtualizace technologií pro zabezpečení objektů Autor: Jakub Koňas Katedra (ústav): Katedra softwarového inženýrství Vedoucí diplomové práce: RNDr. Michal Kopecký, Ph. D. E-mail vedoucího: Michal.Kopecky@mff.cuni.cz Abstrakt: Práce se zabývá studiem postupů v oblasti zabezpečení a ochrany objektů s důrazem na vznikající potřebu ochrany objektů v územně rozsáhlých oblastech. Úvodní část práce nejprve vysvětluje principy ochrany objektů a monitoruje současný stav v oboru zabezpečení z pohledu HW i SW. Vytváří tak ucelený soubor informací, navíc podložený zkušenostmi odborníku z oboru, který v českém jazyce neexistuje. Následuje definice nových pojmů oboru zabezpečení - rozsáhlá oblast (RO), ochrana RO (ORO) - včetně vymezení nezbytných vlastností systému pro ORO. Další část práce je věnována analýze možných způsobů realizace systému pro ORO a návrhu obecného frameworku zajišťujícího požadované kvality. Navrhované řešení staví na architektuře sítě služeb, specializovaných pro přenos a zpracování informací bezpečnostního HW. Klíčovým prvkem realizujícím službu je tzv. virtuální zařízení, jehož částečná implementace je součástí práce. Závěr práce uvádí modelový příklad aplikace frameworku s demonstrací nových rysů specifických pro ORO. Klíčová slova: ochrana objektů, zabezpečení, rozsáhlá...

History and current state of recreational mathematics and its relation to serious mathematics
Bártlová, Tereza ; Pick, Luboš (vedoucí práce)
disertační práce v českém jazyce Tato disertační práce je věnována studiu rekreační matematiky se zvláštním zřetelem na její historii, vztah k odborné matematice a didaktickému významu. Práce sestává z pěti článků a stručného úvodu. V prvním článku zkoumáme historii rekreační matematiky. Zaměřujeme se na vývoj matematických úloh v průběhu dějin a snažíme se jmenovat významné osobnosti, které měly vliv na vývoj rekreační matematiky. Druhý článek je věnován Edwinu Abbottovi Abbottovi a jeho knize Flatland. Jedná se o jednu z prvních popularizačních knih o geometrii. Ve třetím článku se věnujeme jedné z významných o- sobností rekreační matematiky, Martinu Gardnerovi. Na jeho práci volně navazuje čtvrtý článek, který se zabývá zrádností matematické a fyzikální intuice a ilustruje ji na mate- matických aprílových žertech. Poslední článek je věnovaný implementaci rekreační mate- matiky do vzdělávání studentů. 1