Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31,661 záznamů.  začátekpředchozí31652 - 31661  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.86 vteřin. 

Hranice psychiky sestry mezi profesní rolí a rolí matky a manželky
Zajíčková, Martina ; Štefančíková, Mariana (vedoucí práce) ; Vachková, Eva (oponent) ; Pečenková, Jaroslava (oponent)
Autor: Martina Zajíčková Instituce: Ústav sociálního lékařství LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Hranice psychiky mezi profesní rolí a rolí manželky a matky Vedoucí práce: PhDr. Mariana Bažantová Počet stran: 68 Počet příloh: 3 Rok obhajoby: 2009 Klíčová slova: hranice v psychice, osobnost, zdravotní sestra, profesní role, stres, syndrom vyhoření, manželství, rodičovství. Bakalářská práce "Hranice v psychice sestry mezi profesní rolí a rolí matky a manželky" má za cíl zmapování hranic v psychice sestry jako ženy uplatňující se v pomáhající profesi a zároveň ženy, která v nepřetržitém provozu musí a chce zvládat roli matky a manželky. Cílem bylo také zjistit, nakolik je vzájemně obojí ovlivňováno, jak to sestry pociťují. Zda považují za dostačující možnost plánovat si volno a program s rodinou, či považují práci ve směnném provozu za handicap. V teoretické části práce jsou uvedeny informace o hranicích v psychice a v pomáhajících profesích. Je zde popisováno, co toto povolání obnáší, jaká je profesní role sestry. Při přetížení a únavě zdravotních sester vznikají problémy, jako jsou stres a syndrom vyhoření. Teoretická část práce se dále zabývá manželstvím, rodičovskou rolí, dělbou práce v domácnosti. Empirická část poukazuje na souvislosti mezi profesí a rodinou. Výzkum byl...

Být otcem dítěte s mentálním postižením
Vašků, Anežka ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá problematikou role otců v rodinách dospělých osob s mentálním postižením. Teoretická část vychází z přiblížení situace zmíněných rodin, následuje vymezení základních pojmů týkajících se mentální retardace, období dospělosti, rodin dětí s mentálním postižením, popsány jsou i proměny otcovství v historickém kontextu. Zachyceny jsou i vztahy otce k dítěti a matce dítěte, resp. partnerce. V praktické části jsou uvedeny výsledky kvalitativního šetření, jež bylo provedeno na základě semistrukturovaných rozhovorů s otci dětí s mentálním postižením. Tato část práce tak zachycuje především subjektivní prožitky otců, jež jsou základem pro následné návrhy možností intervence. Cílem této práce je především zmapovat, jakým nesnázím čelí otcové dětí s mentálním postižením a na základě těchto zjištění pak navrhnout možnosti intervence.

Komunitní terapie poruch osobnosti
Ernest, Radoslav ; Junková, Vendula (oponent) ; Šípek, Jiří (oponent)
Předkládaná práce si klade za cíl představit terapeutické komunity pro poruchy osobnosti. Ačkoli se u nás jedná o nový model terapie závažné osobnostní psychopatologie, jeho hlavní principy byly formulovány již před 60 lety britským psychiatrem M. Jonesem a od té doby jsou rozvíjeny v desítkách terapeutických komunit po celém světě. V první části jsou shrnuty současné poznatky o poruchách osobnosti jako takových. Důraz je přitom kladen na nastínění různých psychologických teorií poruch osobnosti, jejichž poznatky se nejčastěji uplatňují v terapeutické praxi. Je konstatováno, že tyto přístupy si vzájemně neodporují a nepopírají se a je proto užitečné chápat jejich přínos komplementárně. Dále jsou vyzdvihnuty některé specifické problémy spojené s psychoterapií poruch osobnosti a jejím empirickým výzkumem. Konceptu demokratické terapeutické komunity je věnována pozornost v další části práce. Jsou prezentovány jeho základní charakteristiky, které jej v mnohém odlišují od tradičního medicínského modelu: klienti se spolupodílejí na vedení komunity, je kladen důraz na aktivní roli klientů v terapii vlastní i druhých a na přijetí zodpovědnosti za svá rozhodnutí. V dalším textu jsou představeny důležité psychické procesy a změny, které jsou tímto strukturním rámcem podporovány. Jsou také uvedeny nejčastější kritické...

Portugalská vlastní jména v češtině
Robovská, Lenka ; Hricsina, Jan (oponent) ; Jindrová, Jaroslava (vedoucí práce)
Tématem této teoreticko-empirické diplomové práce jsou portugalská vlastní jména, konkrétně jména osob, v češtině. Práce si klade za cíl zmapovat zacházení s touto okrajovou částí slovní zásoby v češtině, stanovit, jaké obtíže tato jména působí, a konečně doporučit ucelený přístup, jak s nimi zacházet. Zároveň zasazuje portugalská jména do širšího rámce tvořeného cizími antroponymy obecně. Práce pojednává o třech dílčích tématech: zaprvé se jedná o počeštěnou výslovnost, zadruhé o zařazování jednotlivých jmen do skloňovacích paradigmat a skloňování celých jmen, zatřetí o pravopisné změny, ke kterým v češtině dochází. Východiskem práce je literatura zabývající se cizími vlastními jmény v češtině. Tato literatura obsahuje kodifikační příručky a další seriózní práce o českém jazyce, několik publikací zabývajících se jmény z jednotlivých jazyků a dále různé slovníky, encyklopedie, učebnice dějepisu a další publikace, které se tématu dotýkají pouze okrajově. Takto získaná východiska jsou konfrontována s rozsáhlým výzkumem. První část výzkumu tvoří excerpce z odborných textů napsaných a přeložených třinácti odborníky na historii lusofonních zemí a portugalské a brazilské literatury. Druhá část výzkumu analyzuje skloňování portugalských jmen u pěti známých portugalských a brazilských osobností z historie a...

Souvislosti syndromu ADHD a neurotických projevů u dětí v mladším školním věku
Macnerová, Jana ; Mertin, Václav (oponent) ; Šírová, Eva (vedoucí práce)
Cílem této diplomové práce je zmapovat možné souvislosti mezi projevy neurotických poruch a syndromu ADHD u detí v mladším školním veku (tedy v období zhruba mezi šestým a dvanáctým rokem veku). Pro vytvorení potrebného rámce jsou v teoretické cásti nejprve priblížena specifika vývojové etapy mladšího školního veku, následuje pojednání o neurotických poruchách a jejich projevech se zamerením zejména na detský vek, dále pak uvedení charakteristik syndromu ADHD (ve smyslu Hyperkinetické poruchy dle MKN - 10). Poslední kapitola teoretické cásti práce je zacílena na propojení zmínených problematik - na hledání podobností a rozkrývání odlišností zkoumaných poruch v detském veku, pasáž se snaží jemneji diferencovat projevy techto poruch. Zabývá se také okolnostmi a metodami prevence rozvoje dalších obtíží u detí se syndromem ADHD ci zpusoby terapie vhodnými pro deti trpící jak syndromem ADHD, tak neurotickými projevy. Tato kapitola završuje teoretickou cást a tvorí prechod k cásti empirické. Empirická cást této práce vychází predevším z pedagogicko - psychologické praxe. Jejím cílem je prostrednictvím vybraných kazuistik konkrétne nastínit projevy detí s obema zkoumanými poruchami, na základe toho pak poukázat na podobnosti techto dvou poruch v detském veku a na nezbytnost citlivé psychologické diagnostiky. Tyto...

Specifické znaky
Vysuček, Petr ; Vaňková, Irena (oponent) ; Macurová, Alena (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá zvláštní skupinou znak v českém znakovém jazyce: specifickými znaky. V práci je jich představeno a rozebráno celkem 90. Větší část z nich je rozdělena do 17 skupin. Do každé skupiny jsou zařazeny takové specifické znaky, které jsou si obsahově blízké a u kterých z tohoto dvodu dochází častokrát k záměnám v kontextu při použití nerodilými mluvčími. Poslední 18. skupinu tvoří znaky, které mají stejnou manuální část, avšak liší se orálními komponenty. Dalších 39 specifických znak je rozebíráno jednotlivě, nejsou již zařazovány do skupin. Každý specifický znak je opatřen pořadovým číslem, ke znaku je připravena fotodokumentace, která má předat informaci o podobě znaku (pohyb, prběh znaku a podobu orálního komponentu). Dále je u každého specifického znaku uveden slovní popis manuální složky znaku, nemanuální složky znaku, přiblížen obecný význam, uvedena nejčastější formulace překladu a použití znaku doloženo na příkladech z přirozených promluv. Tyto příklady jsou uvedeny v překladu do psané češtiny s psaným přepisem znak použitých v textu v českém znakovém jazyce.

Mateřství ženy se sluchovým postižením-těhotenství, porod a péče o dítě
Horváthová, Kateřina ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce) ; Frývaldská-Betinská, Markéta (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice mateřství ženy se sluchovým postižením. Cílem diplomové práce bylo pojmenovat problémy matek se sluchovým postižením v oblasti mateřství (v opodstatněných případech pracuji s pojmem rodičovství, aby nebyla opomenuta role otců) a popsat způsoby řešení těchto problémů. Diplomová práce se také snaží o zmapování projektů, které jsou matkám se sluchovým postižením nabízeny. První kapitoly se zabývají obecnou problematikou osob se sluchovým postižením, další kapitoly jsou věnovány ústřední tématice diplomové práce - mateřství žen se sluchovým postižením - tedy konkrétním problémům matek se sluchovým postižením a projektům, které se této problematice věnují. Poslední část obsahuje vybrané případové studie matek se sluchovým postižením a také rozhovory s tlumočnicí do znakového jazyka a s dcerou neslyšících rodičů. V přílohách jsou uvedeny kontakty na organizace a sdružení, které se zabývají danou problematikou a jsou v práci zmíněny.

Modelová podpora řízení systému městské hromadné dopravy v Praze
Farmačková, Taťána ; Pernica, Petr (vedoucí práce) ; Prudký, Lukáš (oponent)
Modelování městských dopravních systémů je v současné době nemyslitelné bez adekvátní automatizované podpory. Cílem textu je objasnit význam modelování a simulace v dopravě, resp. při plánování, řízení a optimalizaci dopravních procesů v těchto systémech probíhajících, dále pak představit některé organizace, které se v Praze v současné době modelováním dopravy zabývají a především pak některé konkrétní podpůrné softwarové modelovací nástroje (PTV Vision, Emme3, OmniTRANS aj.), které se zde za tímto účelem využívají. Dále jsou v textu uvedeny některé další prostředky možného zkvalitnění v součastnosti neoptimálně fungujícího systému pražské dopravy.

Projekt jednotné vzdělávací soustavy pro znaleckou činnost
Pivoňková, Kateřina ; Visinger,, Radek (oponent) ; Frýdek,, Miroslav (oponent) ; Alexandr, Pavel (vedoucí práce)
V disertační práci jsou uvedeny a popsány jednotlivé části projektu jednotné vzdělávací soustavy pro znaleckou činnost. Na základě rešerší byly zmapovány právní přístupy k řešení znalecké činnosti ve vybraných státech Evropy. Problémovou situací je skutečnost, že v současné době právní úprava znalecké činnosti v ČR nezahrnuje povinnost celoživotního vzdělávání znalců, nekonkretizuje způsoby a formy ověřování kvalifikačních předpokladů před jmenováním znalce, ani nijak neupravuje jeho další vzdělávání po zápisu do seznamu znalců. Navržená soustava je rozdělena do dvou základních částí: před jmenováním znalce, zabývající se kvalifikačními předpoklady a způsobem jejich ověření správními orgány, a po jmenování znalce a jeho zápisu do ústředního seznamu znalců, zabývající se celoživotním vzděláváním po celou dobu výkonu znalecké činnosti, jeho formami a obsahem. Jako zdroje informací byly využity některé základní metody sociologického výzkumu (zejm. pilotní semináře a dotazníková šetření), které jsou v práci vyhodnoceny. Z výsledků jsou zpracovány relevantní závěry zapracované do jednotlivých blíže popsaných částí navržené vzdělávací soustavy, v nichž byly zohledněny i již existující semináře a školení. Za účelem pravidelného ověřování odborné způsobilosti znalce je rozpracován kreditní systém, periodicita ověřování statutu odborné způsobilosti znalce i způsob evidence v Indexu odbornosti znalce.

Obliba restauračních zařízení a nápojů v roce 2016
Vinopal, Jiří
V září 2016 CVVM SOÚ AV ČR, v.v.i., zopakovalo některé otázky s tematikou restauračních zařízení, které jsou součástí výzkumného projektu Pivo a hospody v české společnosti probíhajícího od roku 2004. V této tiskové zprávě jsou uvedeny základní výsledky otázek na oblíbený typ podniku a popsány rozdíly v jejich charakteru z hlediska frekvence návštěv a hlavního důvodu návštěv. Součástí je také analýza oblíbených nápojů, jaké si lidé objednávají při setkávání s přáteli.