Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 90 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Transformer Neural Networks for Handwritten Text Recognition
Vešelíny, Peter ; Beneš, Karel (oponent) ; Kohút, Jan (vedoucí práce)
This Master's thesis aims to design a system using the transformer neural network and perform experiments with this proposed model in the task of handwriting text recognition. In this thesis, a multilingual dataset with predominate Czech texts is used. The experiments examine the influence of basic hyperparameters, such as network size, convolutional encoder type, and the use of different text tokenizers. In this work, I also use text corpora of the Czech language which is used to train the network decoder. Furthermore, I experiment with the usage of additional textual information during the decoding process. This information comes from the previous line of the transcribed image. The transformer achieves a character recognition error rate of 3.41 % on the test data set which is 0.16 % worse performance than the recurrent neural network achieves. To compare this model with other transformer-based models from available articles, the network was trained on the IAM dataset, where it achieved an error of 2.48 % and therefore outperformed other models in handwriting text recognition task.
Lukostřelba jako prostředek ke zlepšení pozornosti u dětí mladšího školního věku
Chrzová, Kateřina ; Pokorný, Ladislav (vedoucí práce) ; Chvostek, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se snaží přispět k řešení nápravy poruch pozornosti u dětí mladšího školního věku. Cílem je zhodnotit dopady lukostřelby na pozornost dětí i v běžném životě. Zabývá se historií lukostřelby, lukostřelbou v dnešní době a propojením problematiky pozornosti u dětí mladšího školního věku. Jakými poruchami děti v tomto věku trpí a zda může lukostřelba pomoci dětem s problémy pozornosti. Pomocí dotazníkového šetření o povědomí široké veřejnosti o lukostřelbě a experimentu založeném na pozorování dětských lukostřelců jsem došla k závěrům této práce.
Jóga a její vliv na pozornost v předškolním a mladším školním věku
Škarvadová, Katka ; Dlouhý, Martin (vedoucí práce) ; Kainová, Lucie (oponent)
The diploma thesis deals with yoga and it's effect on attention in preschool and early school age. The theoretical part talks about the issue of attention in childhood, the components of attention and the circumstances that affect child's development. There is also a description of the history and directions of yoga, the specifics of chlidren's yoga and the principles of the exercise itself. The theoretical part also describes the development of kids in preschool and early school age. The research part is devoted to research that took place in kindergarden and two primary schools in Prague. It lasted three months. There are hypotheses for this work based on the studied literature. The research set and it's creation are described here, as well as the research methods used. It describes the framework of the yoga lesson, attention test for both age groups and in the research part we can find tables of results of each class and their percentage improvement between input and output tests. KEYWORDS Yoga, attention, preschool age, early school age
Význam pozornosti u žáka jako předpoklad osobnostního rozvoje
Hozáková, Kateřina ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Bakalářská práce "Význam pozornosti u žáka jako předpoklad osobnostního rozvoje" se nejprve zabývá obecnými otázkami vývoje pozornosti žáka a hledá souvislosti v kontextu dnešní společnosti. Vysvětluje klíčový pojem pozornost, vymezuje základní pojmy související s problematikou a podmínky, které pozornost ovlivňují. V následujících kapitolách se zaměřuje na poruchu pozornosti a neschopnost soustředění ve školním prostředí. Následující části jsou více využitelné v praxi, protože se v nich uvádí metody výuky ke zlepšení pozornosti, aktivity a hry, které pozornost udrží, nebo zkvalitní. Klíčová slova Pozornost, koncentrace, deficit pozornosti, porucha pozornosti, ADD, rozvoj pozornosti, rodina, škola, pedagogická práce
Pozornost u předškolních dětí
Černá, Veronika ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
česky Hlavním úkolem bakalářské práce je zjišťovat a měřit pozornost dětí v předškolním věku. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou část, která je věnována vymezení pozornosti, podává ucelený přehled počínající historií problematiky, popisuje jednotlivé druhy, charakteristiky, poruchy pozornosti a podmínky ovlivňující pozornost. Nedílnou součástí je také popis období předškolního dětství a práce s dětmi v předškolním věku. Druhá, výzkumná část, se poté zabývá empirickým výzkumem s předškolními dětmi. Dětem v mateřské škole byly zadávány testy na různé charakteristiky pozornosti. Tyto testy byly poté vyhodnocovány a zpracovány. Byly zjišťovány rozdíly v plnění úkolů mezi jednotlivými dětmi a mezi třemi stanovenými skupinami dětí. Bakalářská práce hledá odpověď na otázku, jaké jsou rozdíly mezi čtyřletými, pětiletými a šestiletými dětmi a porovnává výkon a úroveň pozornosti mezi jednotlivými skupinami dětí. Klíčová slova: pozornost, charakteristiky pozornosti, předškolní děti
Pozornost u předškolních dětí
Černá, Veronika ; Trpišovská, Dobromila (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
česky Bakalářská práce má za úkol zjišťovat a měřit pozornost dětí v předškolním věku a možnosti jejího rozvoje vlivem procvičování. Je rozdělena na dvě části. Teoretickou část, která je věnována vymezení pozornosti, podává ucelený přehled počínající historií problematiky, popisuje jednotlivé druhy, charakteristiky, poruchy pozornosti a podmínky ovlivňující pozornost. Nedílnou součástí je také popsání období předškolního dětství a práce s dětmi v předškolním věku. Druhá, výzkumná část se poté zabývá empirickým výzkumem s dětmi v mateřské škole, trvajícím po dobu jednoho školního roku. Dětem byly zadávány testy na různé charakteristiky pozornosti a byl zjišťován jejich vývoj. Cílem bakalářské práce je zjištění aktuální úrovně výkonu v oblasti pozornosti, porovnání výkonu skupiny čtyřletých a pětiletých dětí a zjištění potencionálního vlivu procvičování na rozvoj pozornosti. Klíčová slova: pozornost, charakteristiky pozornosti, předškolní děti
Rehabilitace kognitivních funkcí u pacientů s roztroušenou sklerózou
Chmelařová, Dana ; Beran, Jiří (vedoucí práce) ; Fiedler, Jiří (oponent) ; Miňhová, Jana (oponent)
Cíl: Cílem studie bylo vyhodnotit, zda má dvanácti týdenní neuropsychologická rehabilitace pozitivní vliv na zlepšení kognitivních funkcí a jakými metodami je tento efekt měřitelný. Dále bylo záměrem ověřit vliv zvoleného tréninkového plánu, to znamená zejména jeho frekvence a délky trvání, na výsledný stav kognitivních funkcí. Metodika: bylo randomizováno 43 osob ve věku 33 - 62 let, u kterých byla diagnostikována roztroušená skleróza (RS). Experimentální soubor zahrnoval 26 osob (22 žen a 4 muži) a kontrolní soubor 17 osob (12 žen a 5 mužů). U všech těchto pacientů byl v úvodu studie podrobným psychologickým vyšetřením zjištěn defekt v oblasti kognitivních funkcí. Neuropsychologickými testy byl zjišťován i stav na počátku a při ukončení studie. Experimentální skupina se podrobila rehabilitaci kognitivních funkcí formou tréninku, který probíhal pomocí PC programu v domácím prostředí a to 4x týdně/ 30 minut po dobu osmi po sobě jdoucích týdnů. Celkově tedy proběhlo 32 tréninkových sezení v předem stanovené dny a s přesně zadaným tréninkovým plánem. Stav tréninku byl sledován prostřednictvím webových stránek, na kterých klienti zaznamenávali aktuální stav tréninku. Kontrolní skupina byla bez tréninku. Neuropsychologickými testy v úvodu a na závěr studie byl zjištěn pozitivní efekt tréninku, k...
Výzkum ekologické validity testu pozornosti
Bláhová, Lucie ; Preiss, Marek (vedoucí práce) ; Rendl, Miroslav (oponent)
Bakalá!ská práce je zam'!ena na problematiku v+zkumu pozornosti, kterou se zab+vá p!edev(ím z pohledu neuropsychologie. Práce je empirická a je rozd'lena na dv' následující %ásti: V první teoretické %ásti je neprve p!edstavena problematika pozornosti - její vymezení, krátké shrnutí dosavadního v+zkumu a nejpou)ívan'j(í teorie pozornosti: Broadbent*v model, model Anny Treismanové, LaBergeova teorie a koncept pozornosti Michaela Posnera. Na poslední p!edstavenou teorii Michaela Posnera v teoretické %ásti navazuje i empirická %ást práce, která zkoumá ekologickou validitu jeho testu pozornosti Attention network test (ANT). Cílem v+zkumné %ásti práce je odpov'd't, zda existuje souvislost mezi v+sledkem v testu ANT a ka)dodenní pozorností. Metodou zji(,ující ka)dodenní pozornost u proband* byly dotazníky CFQ (Dotazník kognitivních selhání), EMQ (Dotazník ka)dodenní pam'ti) a DEX (Dysexekutivní dotazník). V+sledky v+zkumné %ásti nepotvrdily v+znamnou statistickou korelaci mezi v+sledky v testu ANT a skórem v jednotliv+ch dotaznících, ale práce p!isp'la k opomíjené problematice ekologické validity a jejího zkoumání. KLÍ#OVÁ SLOVA: Pozornost, v+zkum pozornosti, ekologická validita, ANT, kognitivní selhání
Teorie PASS - od výzkumů k intervenci
Khánská, Lenka ; Morávková Krejčová, Lenka (vedoucí práce) ; Kaplan, Cyril (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na vznik a obsah teorie PASS (plánování, pozornost, současné a postupné zpracovávání informací). Také je uvedena teorie Zpracovávání informací R. A. Luriji, ze které teorie PASS vychází. Práce se zabývá metodami CAS a CAS2 (Cognitive Assessment System), které umožňují procesy PASS diagnostikovat a jsou popsány možné intervence, které jsou na teorii PASS založeny. Je uvedeno množství výzkumů, které zkoumaly, jak je CAS schopen rozpoznávat specifické skupiny dětí (např. děti s ADHD, Downovým syndromem), a které ověřovaly, zda jsou intervence účinné. Návrh výzkumu zkoumá, jak se procesy PASS projevují ve školní činnosti, přičemž se zaměřuje na žáky prvního stupně základní školy. Výzkum by mohl být podkladem pro využití intervencí i v rámci běžné výuky, které by tak mohly napomáhat efektivnímu rozvoji PASS procesů. Klíčová slova: teorie PASS, plánování, pozornost, současné zpracovávání informací, postupné zpracovávání informací, Cognitive Assessment System, intervence
Efekt terapie kognitivních funkcí u pacientů s demencí
Nová, Jarmila ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Piťhová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá efektivitou kognitivního tréninku se zaměřením na paměť a pozornost u osob s diagnostikovanou demencí, a to především u osob s vaskulární demencí, smíšenou demencí a Alzheimerovou nemocí. Teoretická část se zabývá problematikou demence a aktuálními poznatky na poli kognitivní terapie a ergoterapie. Hlavním cílem empirické části této diplomové práce je zjištění efektivity kognitivního tréninku u osob s diagnostikovanou demencí. Dalším cílem je zjištění, do jaké míry jsou subjektivně klienti spokojeni s terapií kognitivních funkcí. Trénink kognitivních funkcí je proveden v časovém horizontu osmi týdnů v sociálních institucích v Jirkově a Chomutově. Výzkumný vzorek se skládá z 24 klientů (>65 let) s diagnostikovanou Alzheimerovou nemocí, vaskulární demencí a smíšenou demencí, kteří jsou rozděleni do experimentální a srovnávací skupiny. Klienti jsou hodnoceni před zahájením intervence a po dokončení intervence pomocí testu Mini-Mental State Examination (MMSE), Trail Making testem, část A (TMT:A) a Schwartzovou škálou hodnocení terapie (SOS-10). Statisticky významné výsledky dle stanovené hladiny významnosti (p < 0,05) měl test MMSE (0,01 < 0,05) a škála SOS-10 (0,02 < 0,05), zatímco test TMT:A (0,09 > 0,05) nepotvrdil efektivitu terapie z důvodu malého výzkumného vzorku....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 90 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.