Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 457 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Příprava učitelů pro práci s nadanými žáky
Balková, Veronika ; Kadrnožková, Monika (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na přípravu učitelů pro práci s nadanými žáky na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Cílem práce je popsat možné výchovné a vzdělávací postupy a analyzovat metody práce, které mohou učitelé uplatnit v procesu vzdělávání nadaných žáků na běžné základní škole. Teoretická část práce definuje pojem nadání, jeho modely a klasifikaci. Dále se teoretická část zaměřuje na identifikaci nadaných jedinců, a to zejména pedagogy, na základní přístupy ve vzdělávání nadaných žáků a rovněž se orientuje na vzdělávání učitelů pro práci s nadanými žáky. Ve výzkumné části práce je popsáno samotné výzkumné šetření, které je řešené smíšeným designem kvantitativního a kvalitativního přístupu. Kvantitativní výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a v rámci kvalitativního výzkumu jsme ke sběru dat použili polostrukturované rozhovory. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 81 respondentů a následně byly osloveny čtyři respondentky, se kterými jsme realizovali polostrukturované rozhovory. Jednalo se o tři pedagožky a jednu školní speciální pedagožku působící na běžné základní škole. Z výsledků výzkumného šetření vyplývá, že učitelé k práci s nadanými žáky přistupují zodpovědně, usilují o jejich identifikaci a následně hledají vhodné metody, formy i postupy práce,...
Poradenská činnost školních speciálních pedagogů na základních školách hlavního vzdělávacího proudu u žáků s lehkým mentálním postižením
Kalinová, Anna ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na metody a formy podpory a poradenství, které jsou poskytovány školním speciálním pedagogem na běžné základní škole žákovi s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je zmapování a představení metod, které jsou voleny při práci s vybraným žákem a důvody jejich využívání. Teoretická část vymezuje pojmy mentální postižení, hlavně pak lehké mentální postižení, profesi školního speciálního pedagoga a metody, které se všeobecně využívají při vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. V empirické části je představeno samotné výzkumné šetření. Nejprve jsou popsány hlavní cíle, metody a výsledky analýzy šetření, jsou zde také představeny respondentky, které se výzkumného šetření účastnily. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, které bylo realizováno metodou polostrukturovaného rozhovoru, který mapuje poskytované metody podpory a poradenství, ale také profesní dráhu školních speciálních pedagogů a v neposlední řadě také jejich pohled na inkluzivní vzdělávání. Rozhovory byly kódováním rozděleny na šest oblastí, které jsou pak porovnávány mezi jednotlivými respondentkami. Výzkumné šetření umožnilo nahlédnout do praxe v oblasti vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením a představilo nejčastěji používané metody a...
Prevence šikany na vybrané základní škole
Růžičková, Tereza ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Blažková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou a prevencí šikany na základní škole. Teoretická část diplomové práce charakterizuje pojmy ve vztahu k tématu. Zabývá se prevencí rizikového chování, především šikany v České republice. Zkoumá nejen jednotlivé složky prevence, ale také jednotlivé rozdíly a její historii. Zabývá se rozdílem mezi prevencí specifickou a nespecifickou a popisuje její účel. Teoretická část se rovněž orientuje na preventivní program školy a jeho charakteristiku. Součástí diplomové práce je také praktická část, která je zaměřena na prevenci šikany na konkrétní základní škole. Zaměřuje se především na to, jak se k prevenci šikanování přistupuje. Práce je zpracována jako případová studie a k získání potřebných dat je použit kvalitativní výzkum, konkrétně rozhovor, kterého se zúčastnili participanti z řad pedagogů, vychovatel školní družiny, metodik prevence a ředitel školy. Cílem bylo zjistit, zda je na škole vykonávána spíše prevence specifická či nespecifická a zda si participanti, zaměstnanci školy, uvědomují její účel. Pokud je realizována spíše prevence nespecifická, zda je postavena na jinakosti - zda ukazuje, že tzv. být jiný je v pořádku. Tedy, že si učitelé přímo neuvědomují a nepracují s potenciálem dané prevence. V praktické části je také analyzován školní vzdělávací program...
Transgender žák v prostředí české základní školy
Menšíková, Denisa ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Problematika genderové identity rychle prostupuje do školního prostředí. Je důležité, aby učitelé pokračovali ve svých snahách o zajištění bezpečného a respektujícího prostředí pro všechny žáky, a tedy i pro ty, kteří řeší svou genderovou identitu, případně se identifikují jako transgender. K tomu, aby učitelé a jiní pracovníci škol, plnili zásadu bezpečného a respektujícího prostředí, potřebují dostatečné informace a podporu. Otevírá se tak mnoho otázek o právech a potřebách nejen samotných transgender jedinců, ale i ostatních žáků a žákyň, jejich rodičů a učitelů, jelikož je důležité uznat, že situace spojená s problematikou transgenderu je velmi náročná i pro okolí žáka, který se tak identifikuje. Diplomová práce představuje na prvním místě teoretický rámec, ve kterém definuje základní pojmy související s transgender problematikou, popisuje vývoj genderové identity u dětí a dospívajících, vysvětluje proces změny pohlaví v České republice a ukazuje výsledky aktuálních výzkumů, ze kterých vyplývá, že situace pro transgender žactvo a studující není zatím ve školním prostředí příznivá. Na druhém místě pak diplomová práce analyzuje vybrané dokumenty po obsahové stránce s cílem zjistit a případně prozkoumat, jestli aktuálně existuje nějaká obecná metodická podpora pro školy řešící situaci tranzice...
Atraktivita jednotlivých atletických disciplín na základních školách
Kratochvíl, Jakub ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Teplý, Lukáš (oponent)
The aim of this bachelor's thesis was to determine the level of attractiveness of athletic disciplines within physical education classes at primary schools and to identify factors that influence the attractiveness of these disciplines. The thesis is divided into theoretical and research sections. In the theoretical part, information is summarized regarding the significance of athletics in the curriculum of physical education at primary schools, including the history of athletics, motivation of students in physical activities, and general sports preferences. The research section focused on interpreting the results from a questionnaire survey completed by 256 respondents from selected primary schools in the Pelhřimov district, specifically ZŠ Humpolec, ZŠ Pacov, and ZŠ Pelhřimov. This part of the thesis places further emphasis on students' relationships with individual athletic disciplines and their impact on student performance, featuring a detailed analysis of the attractiveness of athletic disciplines, especially focusing on selected disciplines such as sprinting, ball throwing, and high jumping. The research was conducted across three schools in the Pelhřimov district. Additionally, the research explores the appeal of athletics and sports disciplines among primary school students, examining how their...
Ochrana osobních údajů ve vybraných základních školách
Ježilová, Kristýna ; Urbanová, Eva (vedoucí práce) ; Maginec, Jan (oponent)
Kristýna Ježilová Školský management Ochrana osobních údajů ve vybraných základních školách ABSTRAKT Bakalářská práce se zaměřuje na to, jak funguje ochrana osobních údajů ve školství, a jak na tuto problematiku nahlížejí vybraní ředitelé základních škol v České republice. Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vysvětluje a popisuje pomocí odborných zdrojů důležité pojmy tzv. GDPR - General Data Protection Regulation, jako je osobní údaj, ochrana osobních údajů, pověřenec, zásady ochrany osobních údajům, subjekt, správce a zpracovatel v kontextu právní úpravy GDPR, seznamuje nás s historií GDPR, s právní úpravou a se zásadami ochrany osobních údajů Dále je zde popsáno GDPR v samotném školství, jaké mají školy a školská zařízení povinnosti a co je to souhlas se zpracováním osobních údajů. V praktické části bylo zjišťováno pomocí kvalitativního šetření formou rozhovorů s řediteli škol, jakým způsobem základní školy v České republice dodržují legislativu v oblasti ochrany osobních údajů. Cílem práce bylo analyzovat a komparovat pozitiva a negativa implementace GDPR do oblasti školství. Za pomoci kvalitativního výzkumu byly zkušenosti respondentů analyzovány a zjištěny pozitivní a negativní dopady GDPR na vybrané základní školy. Na realizaci výzkumu navazuje vyhodnocení dat a závěr...
Začínající učitel a řízení třídy
Kratochvílová, Kateřina ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Starý, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá řízením třídy pohledem začínajících učitelů, absolventů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ při Pedagogické fakultě UK. První kapitola se věnuje vymezení pojmu řízení třídy. Druhá kapitola pojednává o roli učitele, o autoritě učitele, její typologii, vztahu autority a výchovy a o důležitosti péče o duševní zdraví učitele. Další kapitola popisuje žákovskou kázeň, její možné příčiny, prevenci a způsoby řešení problémového chování. Kapitola o třídním klimatu zahrnuje vztahy, které se ve školním prostředí utvářejí. Konkrétně interakce mezi učitelem a žákem a také komunikaci žáků mezi sebou. Krátce také pojedná o nenásilné komunikaci. Předposlední kapitola se věnuje motivaci žáků. Zaměřuje se na motivaci vnitřní a vnější. Šestá a zároveň poslední kapitola popisuje hodnocení ve vyučování. Věnuje se formativnímu hodnocení, jeho metodám a výhodám. Empirická část diplomové práce je založena na kvalitativně orientovaném výzkumu. Hlavním cílem výzkumné části této diplomové práce je zjistit, jak začínající učitelé, absolventi PedF UK, hodnotí své první roky v praxi z hlediska řízení třídy. Výzkumnou metodou jsou hloubkové rozhovory se začínajícími učiteli, absolventy PedF UK, a jejich následná analýza. Výstupem jsou případové studie, které potvrzují zjištění v části teoretické. Výzkum...
Implementace technik pro rozvoj naslouchání do třídního kolektivu na 1. stupni ZŠ
Jeřábková, Anna ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Vallin, Petra (oponent)
Diplomová práce se zabývá komunikační dovedností naslouchání jakožto součástí komunikativní klíčové kompetence. Autorka necílí na situace, kdy žák poslouchá výklad učitele, nýbrž na naslouchání žáků prvního stupně sobě navzájem. Vychází z dlouhodobého vědeckého diskurzu na toto téma. Cílem této práce je nejprve teoreticky představit komunikační činnost naslouchání jako poměrně náročný proces, který, třebaže vyžaduje stejné množství pozornosti a tréninku jako ostatní komunikační činnosti, je v globálním měřítku ve školním kurikulu spíše opomíjen. Teoretická část zároveň předkládá konkrétní návrhy, jak lze rozvoj naslouchání ve třídním kolektivu prvního stupně základní školy podpořit. Výzkumná část, konkrétně pedagogický akční výzkum, vychází z teoretických poznatků. Klade si za cíl pozorovat změny ve vzájemné komunikaci žáků třetího ročníku, kde autorka působí jako asistentka pedagoga, se zaměřením na jejich dovednost naslouchání. Celkem tři etapy akčního výzkumu zachovávají cyklické schéma popis situace, akční návrh, akce a analýza. Akční výzkum je opřený o didaktické hry navržené tak, aby byla během nich tato dovednost žáky samotnými zkoumána a rozvíjena. Zároveň autorka prostřednictvím reflektivních pasáží vyhodnocuje průběh výzkumu a progres žáků v oblasti naslouchání. Realizovaný akční výzkum...
Monitoring hmotnosti starších školáků na vybraných základních školách
MURČO VIRŠÍKOVÁ, Klára
Diplomová práce je zaměřena na monitoring hmotnosti starších školáků na vybraných školách. Jejím cílem je vyhodnotit hmotnosti starších školáků na Základní škole v Lišově a na Biskupském gymnáziu J. N. Neumanna v Českých Budějovicích pomocí percentilových grafů. Jedním z dílčích cílů je poté toto zjištění doplnit průzkumem znalostí o zásadách racionální výživy. Teoretická část přibližuje téma nadváhy a obezity všeobecně i konkrétně u dětí a dále zásady racionální výživy. Praktická část se poté zaměřuje na vyhodnocení hmotností u žáků sedmé a deváté třídy ZŠ Lišov a sekundy a kvarty na BiGy. Samotné šetření probíhalo ve vybraných třídách v únoru roku 2024. V každé z tříd bylo shodně 27 žáků. Dále jsou v praktické části vyhodnoceny odpovědi z vědomostní části dotazníků. Dotazníkové otázky byly uzavřené s jednou správnou odpovědí. Otázek bylo celkem deset a týkaly se znalostí o racionální výživě. Desátá otázka se dotazovala na obsah cukrů v nápojích, a odpovědi pak byly ukázkou toho, zda a jak pozorně čtou respondenti etikety na potravinách a nápojích. U jednotlivých respondentů byly stanoveny hodnoty BMI, které byly následně vyhodnoceny za pomoci percentilových grafů. Na základní škole byly výsledky horší, kde v 7. třídě bylo pouhých 37 % respondentů v kategorii se zdravou fyziologickou hmotností a v 9. třídě dokonce jen 30 %. U žáků gymnázia to bylo 59 % v sekundě a 45 % v kvartě a zároveň se v žádné z tříd neobjevil ani jeden respondent trpící obezitou. Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že starší školáci na gymnáziu nemají s nadváhou a obezitou takové problémy jako starší školáci na základní škole. Největší rozdíl byl zaznamenán mezi žáky 7. třídy a žáky sekundy, kdy se mezi gymnazisty neobjevil jediný žák s obezitou a pouze jeden s nadměrnou hmotností, zatímco na základní škole bylo žáků v těchto dvou kategoriích celkem 8. Statisticky byl prokázán pouze vliv navštěvované školy na hmotnosti a výsledné hodnoty BMI žáků, zatímco vliv věku žáků prokázán nebyl. Rozdíl byl vidět i ve vědomostní části dotazníku, týkající se znalostí o racionální výživě. Znalosti gymnazistů byly o 20 % lepší. Na gymnáziu měli žáci v průměru 72 % správných odpovědí a na základní škole to bylo pouhých 52 %.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 457 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.