|
Osobnost vychovatele a možnosti jejího rozvoje
Bartoška, Štěpán ; Braun, Richard (vedoucí práce) ; Kostelecká, Yvona (oponent)
NÁZEV: Osobnost vychovatele a možnosti jejího rozvoje AUTOR: Štěpán Bartoška ÚSTAV: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Richard Braun, Ph.D. ABSTRAKT: Cílem této práce je pokusit se nalézt odpovědi na otázky, proč se jako vychovatel zabývat rozvojem své osobnosti, v čem tento rozvoj osobnosti spočívá a co v tomto rozvoji může pomoci. Na základě stanovených cílů a teoretických východisek můžeme dospět k závěru, že vychovatel by se měl zabývat rozvojem své osobnosti z celé řady navzájem se ovlivňujících důvodů. Ideální vývoj osobnosti vychovatele můžeme spatřovat v komplexním a rovnoměrném rozvoji dílčích složek jeho osobnosti a v nalézání harmonie mezi jednotlivými vrstvami osobnosti. Díky takovému rozvoji se vychovatel stává harmoničtější a celistvější osobností, je i subjektivně šťastnější a spokojenější, což pozitivně ovlivňuje mimo jiné jeho intersociální vztahy, nastává rovněž kvalitativní posun v jeho výkonu vychovatelské profese. Vychovatel díky tomu může přirozeněji pozitivně působit na své okolí a svěřence, což vede i k postupnému vývoji celé společnosti. V neposlední řadě to má kladný vliv i na duševní a fyzické zdraví vychovatele samotného a preventivně působí proti případnému syndromu vyhoření. Vychovatel může při rozvoji svých profesních kompetencí používat...
|
| |
|
Výchova v díle J. J. Rousseaua
Srncová, Kateřina ; Pelcová, Naděžda (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Bakalářská práce s názvem Výchova v díle J. J. Rousseaua se bude zabývat vystihnutím novátorských zásad výchovy v období 18. století, a to hlavně v díle Emil čili o vychování a v autobiografii Vyznání. Základní principy Rousseauovy filosofie a přístupu k výchově budou podrobněji rozpracovány v rámci kapitol. Po vystižení hlavních principů výchovy u Jean-Jacques Rousseaua se budu v poslední kapitole věnovat porovnání s přístupem k výchově M. Montessoriové. Klíčová slova: výchova, příroda, přirozenost, svoboda, dítě, vychovatel, společnost, společenská smlouva, stát, ideál
|
|
Pedagog v českém filmu
Majerová, Markéta ; Koťová, Magdalena (vedoucí práce) ; Valenta, Josef (oponent)
Bakalářská práce má analyticko-interpretační charakter. Převažující analytická část obsahuje rozbor čtrnáct děl české kinematografie, v nichž se objevuje postava pedagoga a které byly natočeny v letech 1937-2010. Vybrané filmy jsem rozdělila podle data natočení a zároveň je roztřídila do tří klíčových skupin - filmová produkce do roku 1945, filmová produkce 1945- 1989 a filmová produkce po roce 1989. Interpretační část postihuje problematiku reprezentace pedagoga v českém filmu, zejména se zaměřuji na nápadné shody ve vyobrazení postavy učitele, atributy patřící k učitelské profesi a interakci učitele s žáky, popřípadě širším sociálním okolím. Klíčová slova pedagog, naratologie, film, reprezentace
|
|
Kultivace lidství jako úkol výchovy
VOVSÍKOVÁ, Edita
Práce, která je teoretického charakteru, se zabývá kultivací lidství jako úkolem výchovy. Práce shrnuje oblasti, které se tématu lidství a výchovy dotýkají. Nejprve je v práci popsán význam lidství, který je podchycen v moderní filosofické disciplíně, která se nazývá filosofie výchovy. Dále uvádí výchovně-vzdělávací proces, který tvoří celistvý systém o přesných pravidlech. V rámci tohoto procesu jsou popsáni činitelé, kteří tento proces tvoří. Jsou jimi: vychovatel; který je průvodcem ve výchovně-vzdělávacím procesu; vychovávaný, který je objektem, ale také subjektem procesu; prostředí, které hraje ve výchově významnou roli a zahrnuje různé aktéry. Poslední část práce se zabývá výchovou jako procesem humanizace a popisuje různé aspekty, které proces humanizace ovlivňují.
|
|
Atmosférotvorné prvky v pedagogickém procesu
ŠKOPKOVÁ, Zdeňka
Práce se zabývá atmosférotvornými prvky v pedagogickém procesu. Teoretická část charakterizuje pojmy spojené s atmosférou a edukačním procesem. Pro celou práci je podstatné seznámení s faktory, které tento proces a atmosféru ovlivňují. Praktická část se zaměřuje na typy atmosfér, které jsou využívány v edukačním procesu. Výzkumným šetřením zjišťujeme, jakými technikami dosahují pedagogové potřebných atmosfér. Následně ověřujeme vliv těchto technik na vyvolání potřebné atmosféry u edukantů.
|
| |
|
Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka
Volfová, Kamila ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) ; Vítečková, Michaela (oponent)
Teoreticko empirická diplomová práce "Role učitele v procesu utváření sebepojetí žáka" má za cíl prozkoumat téma sebepojetí z perspektivy osob podílejících se na výchovně vzdělávacím procesu. Především z hlediska osobnostně sociálního rozvoje, jehož podstatnou složkou je vývoj sebepojetí žáka. Zkoumá možnosti a meze pedagogické praxe a snaží se nalézt určitá východiska a doporučení, která mohou učitelům pomoci lépe zvládnout nároky, které současná společnost na výchovu dětí klade. Zároveň se snaží dát učitelům k dispozici nástroj, kterým by jednoduše a efektivně zjistili úroveň své práce na rozvoji sebepojetí svých žáků.
|
|
Profesní morálka pedagoga v mateřské škole
Richtrová, Monika ; Havlová, Jana (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent)
BIBLIOGRAFICKÁ IDENTIFIKACE Název diplomové práce: Profesní morálka pedagoga MŠ Pracoviště: Katedra primární pedagogiky Pedagogické fakulty Karlovy univerzity Jméno a příjmení autora: Monika Richtrová Studijní obor: Předškolní pedagogika Vedoucí práce: PaeDr. Jana Havlová Rok obhajoby: 2012 ANOTACE Diplomová práce "Profesní morálka pedagoga v MŠ" se zabývá profesionalitou a morální stránkou osobnosti pedagoga. V teoretické části se snažím, co nejkomplexněji popsat podstatu morálky, charakterizuji a definuji pojmy spjaté s morálkou. Výzkumná část analyzuje profesní morálku učitelů a komplexní pohled na možnost legalizace etického morálního kodexu pedagoga. Součástí práce je dotazník a rozhovor, který se vztahuje k dané problematice, určený pedagogům chomutovského regionu. Klíčová slova: etika, morálka, osobnost pedagoga, profesní morálka, étos povolání, etický kodex.
|
|
Analýza vývoje úrovně financování přímých nákladů základního vzdělávání v jednotlivých krajích
Koudelková, Miluše ; Marková, Jana (vedoucí práce) ; Kitzberger, Jindřich (oponent)
Záv re ná bakalá ská práce se zabývá analýzou úrovn financování p ímých neinvesti ních výdaj na základní vzd lávání v jednotlivých krajících R. Finan ní prost edky na financování p ímých neinvesti ních výdaj základního školství, které je nedílnou sou ástí tzv. regionálního školství, jsou alokovány ze státního rozpo tu do rozpo tu jednotlivých škol normativn prost ednictvím soustavy republikových a krajských normativ na jednotku výkonu. Teoretická ást popisuje právní rámec financování regionálního školství a podrobn se zabývá systémem rozpisu rozpo tu na p ímé neinvesti ní výdaje základního školství z úrovn státního rozpo tu - kapitoly 333 MŠMT prost ednictvím kraj na jednotlivé základní školy. Ve výzkumné ásti je provedena analýza krajských normativ a úrovn financování p ímých neinvesti ních výdaj u výb rového souboru t í základních škol v jednotlivých krajích R.
|