Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 55 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Průzkum finanční gramotnosti žáků na základních školách a víceletých gymnáziích
Hermannová, Barbora ; Blahová, Naďa (vedoucí práce) ; Marková, Jana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá finanční gramotností žáků 9. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Finanční gramotnost (dále jen FG) je jednou ze složek ochrany spotřebitele na finančním trhu a v dnešní době se stalo hodně diskutovaným tématem. Cílem mé práce je zjistit, jaký dopad má implementace finančního vzdělávání do Rámcového vzdělávacího plánu, a zjistit, zda má typ vzdělávací instituce či vzdělávacího projektu vliv na úroveň finanční gramotnosti žáků. Práce by měla poskytnout komplexní pohled na danou problematiku společně s vymezením základních pojmů souvisejícími s FG. Závěr přináší hodnocení úrovně finanční gramotnosti žáků z 26 základních škol a víceletých gymnázií v celkovém počtu 839 žáků.
Současná úroveň finančního vzdělávání na středních školách v České republice
Blažková, Diana ; Krpálková Krelová, Katarína (vedoucí práce) ; Krpálek, Pavel (oponent)
Cílem této práce je analyzovat současnou úroveň finančního vzdělávání na středních školách v České republice. Teoretická část této práce je zaměřena na poznatky z oblasti finančního vzdělávání, finanční gramotnosti a Standardů finanční gramotnosti. Zároveň jsou zde popsány výsledky mezinárodního šetření PISA 2012 pro oblast finanční gramotnosti. Podstatou empirické části je výzkumný projekt. Hlavním cílem tohoto výzkumu je zjistit, zda a do jaké míry, střední školy zapracovávají Standard finanční gramotnosti do svých Školních vzdělávacích programů. Na základě zjištěných výsledků šetření jsou v závěru práce uvedeny návrhy a doporučení pro pedagogickou praxi.
Analýza finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol
Vavrušková, Lucie ; Radová, Jarmila (vedoucí práce) ; Rajl, Jiří (oponent)
Diplomová práce si klade za cíl definovat základní pojmy související s tématem finanční gramotnost - objastnit, jak finanční vzdělávání hraje významnou a neoddělitelnou součást finanční gramotnosti a v neposlední řadě změřit aktuální úroveň finanční gramotnosti u studentů veřejných středních a vysokých škol. Teoretická část diplomové práce se zaměřuje na různá pojetí definic finanční gramotnosti, na význam finančního vzdělávání v České republice a s tím i související Národní strategii finančního vzdělávání. Dále na současný stav finanční gramotnosti a také na roli subjektů zainteresovaných ve zvyšování úrovně finanční gramotnosti. Praktická část obsahuje výzkumné šetření formou dotazníkového průzkumu prováděného na veřejných středních a vysokých školách. Poté zahrnuje vyhodnocení a srovnání dotazníkového průzkumu s průzkumem Ministerstva financí z minulých let. Průzkumná část poukazuje na relativně nižší úroveň finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol a potřebu vzdělávat se v oboru financí.
Faktory ovlivňující finanční gramotnost středoškolských studentů v ČR
Widholmová, Adéla ; Špička, Jindřich (vedoucí práce) ; Smrčka, Luboš (oponent)
Diplomová práce se zabývá faktory ovlivňujícími finanční gramotnost středoškolských studentů v České republice. Hlavním cílem práce bylo zjistit, zda konkrétní faktory mají vliv na finanční gramotnost těchto žáků. Mezi zkoumanými faktory bylo pohlaví, nejvyšší dosažené vzdělání rodičů a celkový příjem domácností. V této diplomové práci bylo použito kvantitativního výzkumu prostřednictvím dotazníkového šetření, jehož cílem bylo prozkoumat a zhodnotit úroveň finanční gramotnosti žáků středních škol. Byly stanoveny hypotézy, jež byly testovány statistickými metodami pomocí dvouvýběrového F-testu a t-testu. Na základě výsledků byly hypotézy buď přijaty, nebo zamítnuty.
Program finančního vzdělávání na 2. stupni základních škol v ČR
Stárková, Pavla ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce představuje koncept vzdělávání rozvíjejícího finanční gramotnost u žáků na 2. stupni ZŠ a v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií zakotvený v platných kurikulárních dokumentech. Práce hledá odpovědi na otázku, zda má výuka finanční gramotnosti ve stanoveném rozsahu dostatečnou oporu v učebnicích občanské výchovy a ve specializovaných učebnicích finanční gramotnosti, zároveň zkoumá i možnosti vzdělávání učitelů, kteří se ve valné většině s tímto tématem při svém studiu nesetkali. Hloubkové rozhovory se žáky 2. stupně v období před začátkem systematického finančního vzdělávání, jejichž analýza tvoří náplň další části práce, by měly diagnostikovat úroveň porozumění a strukturu vlastních představ k vybraným ekonomickým pojmům. Porovnání zjištění o struktuře žákovských porozumění s obsahem a metodami práce dostupných didaktických materiálů by mělo pomoci identifikovat možná problematická místa, případně navrhnout odpovídající postupy, jak program finančního vzdělávání žákům lépe přizpůsobit. Klíčová slova: Finanční gramotnost, finanční vzdělávání, základní škola, učebnice, dětská porozumění.
Zadlužování českých domácností a jeho vliv na kvalitu života
Rolincová, Martina ; Mašková, Pavla (vedoucí práce) ; Háva, Petr (oponent)
Martina Rolincová Zadlužování českých domácností a jeho vliv na kvalitu života Diplomová práce Abstrakt Diplomová práce "Zadlužování českých domácností a jeho vliv na kvalitu života" se zabývá fenoménem předlužení a tím, jaké má tento problém dopady na životní spokojenost dlužníků a jejich blízkých. Základním cílem práce je popsat tyto vlivy a nástroje, kterými česká legislativa reaguje na tento negativní fenomén. Součástí práce je kvalitativní výzkum mezi dlužníky, jejich rodinami a pracovníky nebankovních úvěrových společností a oddlužovacích agentur. Na základě analýzy tohoto výzkumu a legislativního pozadí problematiky nachází autorka vedle nedostatečné finanční gramotnosti rovněž mezery v právních předpisech ochraňující příbuzné před následky chybných rozhodnutí svých rodinných příslušníků.
Výuka finanční gramotnosti na základní škole
Šrumová, Lenka ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Stracený, Josef (oponent)
Diplomová práce byla zaměřena na výuku finanční gramotnosti na druhém stupni základních škol a víceletých gymnáziích. Cílem práce bylo charakterizovat a zhodnotit vybrané internetové portály zabývající se výukou finanční gramotnosti a za účelem získání náhledu respondentů na dané vzdělávací projekty, ale i obecně na výuku finanční gramotnosti, provést kvalitativní šetření. První část práce byla věnována teoretickému úvodu do problematiky financí, významu, definici, vymezení a složkám finanční gramotnosti. Důraz byl kladen také na vývoj finančního vzdělávání v České republice a strategické dokumenty, o které se výuka finanční gramotnosti opírá. Na potřebu zařazení finanční problematiky do Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání a víceletá gymnázia poukázaly výzkumy související s úrovní finanční gramotnosti žáků a veřejnosti. Praktická část diplomové práce se skládala ze dvou na sebe navazujících segmentů. Nejprve byly představeny a zhodnoceny tři online dostupné projekty, jejichž cílem je podpořit pedagogy při plánování výuky finanční gramotnosti. Poté byla předložena metodologie kvalitativního výzkumu provedeného za pomoci strukturovaného rozhovoru s otevřenými otázkami a následně byly prezentovány výsledky plynoucí ze šetření. KLÍČOVÁ SLOVA Finanční vzdělávání, školní vzdělávání,...
Finanční vzdělávání pro SŠ
Kazda, Martin ; Petrášková, Vladimíra (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Hlavním cílem diplomové práce je vytvoření konceptu jednoročního dvouhodinového semináře výuky finanční gramotnosti na střední škole. Jeho obsah je v souladu se standardy finanční gramotnosti, které byly vymezeny v dokumentu "Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách", a které byly v roce 2009 implementovány do RVP pro gymnázia a střední odborné vzdělávání. Ve výuce se uplatňuje zejména konstruktivistický přístup, k jehož realizaci dopomáhají vhodně zvolené výukové metody, které jsou jmenovány v metodickém doporučení Výzkumného ústavu pedagogického. K jednotlivým tematickým celkům semináře (Hospodaření domácnosti, Ceny a peníze, Finanční trh, Úroky a úročení, Finanční produkty, Finanční plánování a ochrana spotřebitele) jsou vypracovány tyto učební materiály: doporučený výukový sled dílčích téma, výukový materiál, výuková prezentace, žákovy výstupy, vstupní a výstupní test. Vedlejším cílem diplomové práce je menší výzkum prostřednictvím dotazníku s uzavřenými otázkami, jehož hlavním záměrem bylo zmapovat výuku finanční gramotnosti na středních školách v České republice. Klíčová slova Finanční gramotnost, Finanční vzdělávání, Aktivizující výukové metody
Finanční vzdělávání a jeho místo ve školním vzdělávání
Říhová, Barbora ; Tichá, Milena (vedoucí práce) ; Jirásková, Věra (oponent)
Diplomová práce se zabývá finančním vzděláváním a jeho místem ve školním vzdělávání. Je rozdělena do čtyř hlavních částí. V první kapitole je vymezen pojem finanční gramotnosti, vývoj finančního vzdělávání v pedagogické reflexi a faktory ovlivňující jedince v procesu finanční vzdělávání. Druhá kapitola se věnuje místu finančního vzdělávání ve školním vzdělávání, přičemž je provedena analýza vybraných dokumentů vzdělávací politiky České republiky a činnosti aktérů podílejících se na rozvoji finanční gramotnosti obyvatel České republiky. Tématem třetí je kapitoly vymezení místa finančního vzdělávání v rámci mimoškolního vzdělávání v soukromém sektoru. Čtvrtá kapitola pojednává o roli pedagoga v procesu finančního vzdělávání a předkládá jistá doporučení.
Finanční gramotnost jako nástroj pro snížení zadluženosti českých domácností
Zítková, Michaela ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
V současné době dochází k stále většímu zadlužování českých domácností a jejich úpadku do platební neschopnosti na jedné straně, na straně druhé byla v posledních letech u českého obyvatelstva identifikována velmi nízká míra finanční gramotnosti. V důsledku těchto dvou zjištění se v České republice objevují tvrzení, že za vysokou zadlužeností stojí nízká finanční gramotnost obyvatelstva a že je možné bránit se předlužení pomocí zvyšování finanční gramotnosti. Práce si klade za hlavní cíl analyzovat přístup ČR k finanční gramotnosti, zejména jako k nástroji prevence zadluženosti domácností. Zároveň si klade za cíl, přispět k objasnění vztahu mezi finanční gramotností a zadlužeností. Z těchto důvodů práce vychází z několika teoretických východisek - z teorie prevence rizikového chování, které úzce souvisí s teorií vzdělávání jako ochrany před hazardem a z teorie implementace jako součásti veřejněpolitického cyklu. Zkoumaný problém studie definuje prostřednictvím analýzy zadluženosti českých domácností, stanovuje příčiny a důsledky tohoto rizikového chování; a prostřednictvím delimitace problematiky finanční gramotnosti. Práce provádí syntézu poznatků v podobě možností a mezí finanční gramotnosti v boji s rostoucí zadlužeností. Empirická část práce je věnována zjišťování přístupu OECD k finančnímu...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 55 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.