Národohospodářský ústav

Nejnovější přírůstky:
2018-04-18
16:23
Metodika hodnocení společenské efektivnosti institucí vykonávajících veřejné politiky
Bohatá, Marie ; Putnová, A. ; Rašticová, M. ; Bédiová, M. ; Cebáková, A.
Metodika certifikovaná TAČR je založena na původním konceptu společenské efektivnosti veřejné správy, který reflektuje moderní trendy v oblasti vládnutí podporující důvěryhodnost veřejné služby a zdůrazňuje především veřejný zájem, otevřenost, participaci a integritu. Metodika má sebehodnotící charakter a je navržena pro vnitřní účely s cílem vytvářet učící se organizace. Má modulární charakter a jednotlivé moduly pokrývají oblasti strategického řízení a koordinace, operativního řízení a výkonnosti, vnější komunikace, etiky a integrity a zaměstnanecké a sociální politiky. Je využitelná pro různé organizační úrovně státní správy i samosprávy. Je uživatelsky přívětivá a uživatel získává jednak okamžitou zpětnou vazbu, jednak návod pro generování návrhů opatření ke zlepšování. Metodika je inspirativní, protože kromě vlastního hodnocení představuje zároveň i dobré praktiky.\n

Úplný záznam
2017-12-20
13:37
Růst disponibilních příjmů osob v letech 2005 až 2015: kdo si polepšil?
Janský, Petr ; Šatava, Jiří
Disponibilní příjmy osob v období let 2005 až 2015 vzrostly v průměru o 22 %, tedy více než průměrné reálné mzdy (18 %). V roce 2015 tak měla polovina obyvatel ČR měsíční disponibilní příjem vyšší než 15 300 Kč a průměrný měsíční disponibilní příjem byl na úrovni 17 100 Kč. V období let 2005 až 2015 se relativní rozdíly v disponibilních příjmech osob mírně snížily, navzdory široce rozšířenému přesvědčení o opaku. ČR tak z mezinárodního pohledu i nadále zůstává zemí s nejnižšími nerovnostmi v disponibilních příjmech.

Úplný záznam
2017-12-20
13:37

Úplný záznam
2017-12-20
13:37
Místní časopisy ve Scopusu
Macháček, Vít ; Srholec, Martin
Studie poskytuje odpovědi zejména na tyto otázky: Jaké české a slovenské časopisy jsou indexovány ve Scopusu? Které časopisy mají pouze místní význam, a kterým se naopak podařilo prorazit mezinárodně? Kolik ryze místních časopisů je vydáváno ve srovnatelných zemích? Najdou se i časopisy, které vydávají články převážně od autorů z domovské instituce jejich vydavatele? Jak se toto liší podle typu vydavatele a oboru výzkumu? Kdo a proč v nich publikuje výzkumné články? Proč tomuto publikování někteří akademici věnují tolik času? Co z toho plyne pro hodnocení badatelského výzkumu? Jak s tím naložit do budoucna?

Úplný záznam
2017-12-07
15:36

Úplný záznam
2017-12-07
15:36

Úplný záznam
2017-12-07
15:36

Úplný záznam
2017-10-30
13:46
IDEA pro volby 2017: rodinná politika ve volebních programech: přehled a rozbor
Kalíšková, Klára
Tato studie poskytuje přehled návrhů týkajících se rodinné politiky tak, jak je uvádí volební programy politických subjektů ucházejících se o křesla v Poslanecké sněmovně ve volbách 20.–21. října 2017. Studie tyto návrhy komentuje a poskytuje analýzu jejich možných dopadů.

Úplný záznam
2017-10-30
13:46
Kdo je váš starosta: volební soutěž a charakteristiky zastupitelů v ČR
Palguta, Ján
V této studii ukazujeme, že s klesající velikosti obce výrazně klesá intenzita volební soutěže. Zatímco v obcích s 10-20 tisíci obyvatel soutěží o jedno místo zastupitele v průměru 8,8 kandidátů, v obcích do 1 000 obyvatel je to v průměru pouze 2,2 kandidátů. Velmi malému počtu kandidátů (do dvou kandidátů) na jedno místo zastupitele je „vystaveno” přibližně 450 000 obyvatel ČR. V souhrnu tato studie ukazuje, že sídelní struktura v ČR může představovat limitaci pro výběr kvalifikovaných veřejných zastupitelů v malých obcích, což se může následně odrazit na kvalitě a efektivitě veřejné správy. Společně s vysokými náklady na administrativu malých obcí se jedná se o další z nežádoucích aspektů atomizované sídelní struktury v ČR.

Úplný záznam
2017-10-30
13:46
IDEA pro volby 2017: důchody a důchodci ve volebních programech
Pertold, Filip ; Šatava, Jiří
Výdaje systému důchodového zabezpečení převýšily jeho příjmy 16 z posledních 20 let. Od roku 2010 se naakumuloval deficit důchodového účtu 260 mld. korun. To je více jak dvojnásobek výdajů na platy ze státního rozpočtu v roce 2016. Strany ve svých volebních programech však nepřichází s odhady nákladů navrhovaných opatření, ani s návrhy na zdroje jejich financování. Státní rozpočet tak bude muset i nadále financovat vznikající deficity důchodového účtu z jiných zdrojů na úkor alternativních veřejných výdajů.

Úplný záznam