Národohospodářský ústav

Nejnovější přírůstky:
2018-07-30
11:02

Úplný záznam
2018-07-09
13:44

Úplný záznam
2018-06-19
19:26
Vyšší platy učitelů: sliby, sliby, sliby
Münich, Daniel ; Smolka, V.
Mezinárodní srovnání ukazují, že platy českých učitelů, v relaci k ostatním vysokoškolsky vzdělaným pracovníkům, patří dlouhodobě k nejnižším mezi ekonomicky nejvyspělejšími zeměmi. Podle posledních publikovaných mezinárodních srovnání z roku 2015 tento podíl v České republice dosahoval 56 %, zatímco průměr zemí OECD byl 83 %.

Úplný záznam
2018-06-19
19:26
The low-skilled in the Czech Republic
Bičáková, Alena ; Kalíšková, Klára
This study provides evidence on the characteristics, labor market conditions, and labor market\noutcomes of the low-skilled in the Czech Republic. It considers the most relevant policies to\nensure the long-term inclusion of the low-skilled in the labor market. We use the standard\ndefinition of the low-skilled as those individuals with primary or lower-secondary education.

Úplný záznam
2018-06-19
19:26
Názvy firem a jejich vliv na firemní výkonnost
Hanousek, Jan ; Jurajda, Štěpán
Our analysis reveals that a company’s name may be related to its economic productivity. The name’s alphabetical position, the use of “national”4 words, and the inclusion of English phrases within the name all play a role. This study looks at the association between certain characteristics of a company’s name and growth in the company’s turnover, growth in value added and profit from shares using company data from 17 EU countries over a period of more than 15 years. We distinguish between companies in countries where Romance languages, Slavic languages and Germanic languages are spoken. The effects of company names vary across these language-country groups.

Úplný záznam
2018-06-19
19:26
Co skrývají známky na vysvědčení?
Münich, Daniel ; Protivínský, T.
Our analysis shows that the differences between boys' and girls' grades is not a result\nof differences in the way stress affects test results, nor a difference in pupils' liking for or\naversion to the subject in question. The likely cause of the difference in grades between girls\nand boys is that the grades are influenced by the pupils' socio-emotional skills.

Úplný záznam
2018-06-19
19:26

Úplný záznam
2018-06-19
19:26
Does minimum wage affect workplace safety?
Hradil, Vít
Empirical evidence on the employment effects of minimum wage legislation suggests the possibility that firms react to increases in low-skilled labor costs driven by minimum wages\nby reducing investments in non-wage job aspects, which can mitigate the need for layoffs. Such adjustments may involve the worsening of workplace safety. To evaluate the hypothesis that increases in minimum wages result in a higher incidence of occupational injuries and illnesses, I use employer-level data from the United States and variation in state minimum wages during 1996-2013. The results suggest that states which increase their minimum wage experience an increase in the incidence of occupational injuries and illnesses. The effect appears stronger in industries that employ large numbers of low-wage workers, and those where the workforce is intensively exposed to health risks.

Úplný záznam
2018-06-19
19:26

Úplný záznam
2018-04-18
16:23
Metodika hodnocení společenské efektivnosti institucí vykonávajících veřejné politiky
Bohatá, Marie ; Putnová, A. ; Rašticová, M. ; Bédiová, M. ; Cebáková, A.
Metodika certifikovaná TAČR je založena na původním konceptu společenské efektivnosti veřejné správy, který reflektuje moderní trendy v oblasti vládnutí podporující důvěryhodnost veřejné služby a zdůrazňuje především veřejný zájem, otevřenost, participaci a integritu. Metodika má sebehodnotící charakter a je navržena pro vnitřní účely s cílem vytvářet učící se organizace. Má modulární charakter a jednotlivé moduly pokrývají oblasti strategického řízení a koordinace, operativního řízení a výkonnosti, vnější komunikace, etiky a integrity a zaměstnanecké a sociální politiky. Je využitelná pro různé organizační úrovně státní správy i samosprávy. Je uživatelsky přívětivá a uživatel získává jednak okamžitou zpětnou vazbu, jednak návod pro generování návrhů opatření ke zlepšování. Metodika je inspirativní, protože kromě vlastního hodnocení představuje zároveň i dobré praktiky.\n

Úplný záznam