Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza procesu inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením v třídách běžných základních škol
Bartová, Erika ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent)
NÁZEV: Analýza procesu inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením v třídách běžných základních škol AUTOR: Mgr. Erika Bartová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra speciální pedagogiky ABSTRAKT: Rigorózní práce se věnuje problematice edukace žáků s mentálním postižením na základních školách běžného typu. Cílem rigorózní práce je analyzovat problematiku integrace žáků s mentálním postižením do hlavního vzdělávacího proudu, zhodnotit její přednosti a upozornit na možné nedostatky. Ve své teoretické části se zabývá vymezením základních pojmů spojených s mentálním postižením, školskou integrací, edukací žáků s mentálním postižením na základní škole běžného typu a charakterizuje úlohu poradenského systému při integraci. Praktická část práce přibližuje konkrétní proces integrace v praxi na dvou základních školách. Popisuji zde prostředí škol, aktivity s inkluzivní tematikou, které jsou uskutečňovány na Základní škole Na Líše a Základní škole Dukelská. Analýza průzkumu obsahuje případové studie individuálně integrovaných žáků, výsledky dotazníkového šetření a šetření sociometrickou metodou se spolužáky integrovaných žáků, výsledky dotazníků s rodiči žáků a rozhovory s učiteli žáků. Na základě vyhodnocení získaných informací v průběhu vypracovávání rigorózní práce shrnuji doporučení pro zlepšení integračního klimatu na...
Postoje žáků základní školy ke společnému vzdělávání se žáky se zdravotním postižením
Šulová, Jana ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Diplomová práce pojednává o problematice a možnostech vzdělávání žáků se zdravotním postižením na základních školách. První dvě kapitoly vymezují základní pojmy, které s problematikou souvisejí, zaměřují se na legislativu, současné trendy ve vzdělávání žáků se zdravotním postižením, nastiňují možnosti integrativního a inkluzivního vzdělávání a seznamují s poradenskými službami ve školství. Třetí kapitola přináší pohled na současnou situaci ve vzdělávání těchto jedinců v Pardubickém kraji. Poslední kapitola se věnuje analýze postojů žáků základních škol ke společnému vzdělávání se žáky se zdravotním postižením.
Příprava třídy na integraci žáka se zdravotním postižením
CHADTOVÁ, Eva
Tato bakalářská práce se věnuje možnostem zvýšení úspěšnosti integrace žáků se zdravotním postižením do běžných základních škol a to především prostřednictvím přípravy třídního kolektivu na integraci takového žáka. Cílem bakalářské práce bylo navržení metodického materiálu. K vypracování metodického materiálu byla použita data shromážděná pomocí strukturovaného rozhovoru na školách, které byly vytipovány pracovníky speciálně pedagogických center, a kde integrace probíhá velmi úspěšně. Pomocí strukturovaného rozhovoru byla data získána také od samotných pracovníků speciálně pedagogických center. Metodický materiál může sloužit jako pomůcka pro základní školy, které integrují žáky se zdravotním postižením na první stupeň základní školy, jak by při integraci mohly postupovat.
Význam a možnosti pedagogické asistence při školní integraci dětí se zdravotním postižením.
ŠVEHLOVÁ, Petra
Diplomová práce se týká významu a možností asistenta pedagoga při školní integraci dětí se zdravotním postižením. Výzkum probíhal v okrese Český Krumlov. Zde je v současné době 20 základních škol (ZŠ) a 26 mateřských škol (MŠ). Z toho v osmi ZŠ a dvou MŠ jsou integrováni žáci se zdravotním postižením. Mé dvě hypotézy se zakládaly na tom, že právě asistenti pedagoga jsou ti, kteří jsou, podle mého názoru, nepostradatelnou součástí kolektivu pedagogických pracovníků zajišťujících úspěšnou a přínosnou integraci dítěte s postižením do běžného typu škol a školských zařízení a že ovlivňují proces integrace (hypotéza 1). Navíc se domnívám, že jsou zaměňovány dvě odlišné profesní skupiny, jakými jsou asistent pedagoga a osobní asistent, a odborníkům ani laické veřejnosti není vždy zcela jasný rozdíl mezi posláním těchto dvou asistentů (hypotéza 2). K získání informací k stanovené problematice byla využita metoda dotazování, forma dotazníku. Dotazník byl určený ředitelům a učitelům ZŠ a MŠ, ve kterých je integrován žák se zdravotním postižením, a dále rodičům dětí se zdravotním postižením, které jsou integrovány v běžné škole. Zpracovaná data byla znázorněna v grafech a tabulkách. Obě stanovené hypotézy byly potvrzeny. Ukázalo se, že dotazovaní vidí v asistentovi pedagoga nepostradatelný prvek, bez něhož by školní integrace nebyla úspěšná. Někteří to dokládají i minulými zkušenostmi, kdy při integraci nebyl k dispozici. Hypotéza, která přepokládala zaměňování kompetencí asistenta pedagoga a osobního asistenta byla taktéž jednoznačně potvrzena. Z výzkumu vyplynula zajímavá myšlenka na sjednocení obou asistencí do jedné, pod jeden rezort, kterou navrhovali sami někteří respondenti. Diplomovou prací bych chtěla přispět k řešení nejasností v kompetencích asistenta pedagoga a osobního asistenta a k podpoře významu asistenta pedagoga při školní integraci dětí se zdravotním postižením.
Příčiny neúspěšné integrace dětí mladšího školního věku se zdravotním postižením do základních škol
JANDOVÁ, Petra
Cílem bakalářské práce je zjistit, jaké jsou příčiny neúspěšné integrace dětí mladšího školního věku se zdravotním postižením do základních škol. Teoretická část práce obsahuje stručný nástin historie integrace v ČR a vymezení základních pojmů. Dále je zde rozpracována problematika školské integrace, a to včetně faktorů, které ovlivňují její úspěšnost, respektive neúspěšnost. Praktická část je zaměřena na zjištění příčin neúspěšné integrace ve dvou konkrétních případech žáků s diagnostikovaným Aspergerovým syndromem, který se navenek projevuje zhoršenou adaptabilitou na sociální prostředí vyúsťující v některých případech do projevů agrese. Ty následně vedou k nutnosti vyčlenění žáků mimo prostor třídy, kde nadále probíhá výuka individuální formou. Tito žáci byli vytipování na základě informací z odboru školství, mládeže a tělovýchovy Krajského úřadu Jihočeského kraje a speciálně pedagogického centra v Českých Budějovicích. Vzhledem k velikosti cílové skupiny, specifičnosti problematiky a snaze o dosažení co nejplastičtějšího obrazu konkrétních případů byl k dosažení cíle práce využit kvalitativní výzkum, konkrétně design případových studií. Sběr dat byl realizován prostřednictvím obsahové analýzy dokumentů a polostrukturovaných rozhovorů s jednotlivými účastníky integračního procesu ? integrovanými žáky a jejich rodiči, řediteli škol, učiteli, asistenty pedagoga a spolužáky. Výsledkem výzkumu bylo zjištění, že hlavní příčinou neúspěšné integrace byla v obou případech neochota ke spolupráci jedné zúčastněné strany integračního procesu, tedy ředitele, respektive rodičů integrovaného dítěte.
Speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením z pohledu učitelů ZŠ
MALÁ, Zuzana
Práce pojednává o školské integraci dětí s postižením do běžných základních škol a o stupních integrace. Podává legislativní východiska, definuje speciální pedagogiku a teoreticky vymezuje speciální vzdělávací potřeby žáků s postižením zraku, sluchu, narušenou komunikační schopností, tělesným postižením a kombinovanými vadami. Definuje cíl práce, charakterizuje šetřený vzorek a popisuje metody a metodiku šetření. Výsledky šetření znázorňuje pomocí tabulek a koláčových grafů. V závěru se vyjadřuje ke stanoveným hypotézám.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.