Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Porovnání stravy gymnastek z různých gymnastických sportů
Kudláčková, Tereza ; Vilikus, Zdeněk (vedoucí práce) ; Petráková Doležalová, Radka (oponent)
Gymnastika je sportem estetickým, ve kterém je kladen důraz na optimální tělesný vzhled. Ten je však mnohdy spojován s udržováním neadekvátně nízké tělesné hmotnosti, což může mít negativní dopad jak pro zdraví, tak pro samotný sportovní výkon. Gymnastika tak může být považována za jeden z možných rizikových faktorů pro poruchy příjmu potravy. V případě dospívajících sportovkyň nabývá zmíněná problematika ještě většího významu. Výzkumu prováděného v rámci této diplomové práce se účastnily dospívající gymnastky ve věku od 15 do 18 let ze dvou gymnastických sportů, moderní gymnastiky a gymnastického aerobiku. Cílem bylo zjistit, zdali se strava gymnastek v závislosti na rozdílných sportech liší a zdali tyto gymnastky konzumují stravu adekvátní jak z hlediska její kvantity, tak také kvality. Za tímto účelem gymnastky zaznamenávaly příjem své stravy, přičemž následně byly vyhodnoceny 4denní jídelníčky poskytnuté od 8 zástupkyň moderní gymnastiky a 8 zástupkyň gymnastického aerobiku. Na základě vytvoření průměru dat ze 4 jednotlivých dnů a porovnání výsledků s doporučeními se zjistilo, že strava gymnastek byla z energetického hlediska nedostatečná. Kromě toho nedosahovaly gymnastky v průměru doporučeného denního příjmu téměř u všech z hodnocených mikronutrientů. Porovnávané skupiny gymnastek se v těchto...
Životní plány dospívajících dívek, které opouští ústavní výchovu
Vágnerová, Anna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent)
Cílem mé bakalářské práce je zmapovat postoje a životní očekávání dívek po odchodu z výchovného ústavu. V teoretické části jsou vysvětlené základní pojmy vztahující se k tématu ústavní výchovy, popsané časté důvody umístění do ústavu, princip fungování komplexního systému této formy náhradní péče, tato část se také zaměřuje na specifický vliv ústavní výchovy na vývoj jedince, strukturu výchovného ústavu a jeho řád. Dále zmiňuje poruchy chování, období dospívání a s ním spojené sebepojetí v této vývojové fázi a také vysvětluje pojem postoje. Praktická část práce se podrobněji zaměřuje na plány a ambice respondentek metodou polostrukturovaného rozhovoru. Následně byla provedena analýza dat pomocí metody otevřeného kódování a interpretace dat. Výzkumný vzorek tvoří 7 dívek, které se v dohledné době chystají opustit výchovnou instituci. Z analýzy dat vyplývají specifické kategorie plánů a postojů dívek, které jsou ve shodě s teoretickými poznatky uvedenými v první části práce. KLÍČOVÁ SLOVA výchovný ústav, dospívající dívky, životní plány, ústavní výchova
Příjem vápníku ve stravě u dospívajících dívek v gymnastickém aerobiku
Kudláčková, Tereza ; Raška, Ivan (vedoucí práce) ; Michalská, Dana (oponent)
Strava s dostatečným množstvím vápníku je důležitá pro optimální růst a vývoj skeletu. Nedostatečný příjem tohoto minerálu v období dospívání může mít negativní důsledky na kost v podobě nedosažení maxima kostní hmoty, jejíž množství vytvořené v této době má následně vliv na zdraví kostí v průběhu dalšího života. U dívek věnujících se gymnastickému aerobiku může být zdraví kostí ohroženo také dalšími faktory souvisejícími s riziky tohoto estetického sportu. Hlavními cíli práce bylo zjistit denní příjem kalcia ve stravě a informovanost ohledně důležitosti vápníku ve výživě u dívek věnujících se gymnastickému aerobiku. K průzkumu jejich znalostí bylo využito elektronického dotazníku, který vyplnilo celkem 92 respondentek ve věkovém rozmezí 12-18 let napříč výkonnostními kategoriemi gymnastického aerobiku. Na základě zodpovězených otázek bylo zjištěno, že znalosti dotazovaných v této problematice jsou neuspokojivé. Ke zjištění množství přijímaného vápníku stravou byly sepsány 4-6denní jídelníčky od 11 členek reprezentace gymnastického aerobiku. Po propočtu těchto jídelníčků byl zjištěn nedostatečný denní příjem vápníku ve stravě, který se pohyboval v průměru okolo polovičních hodnot oproti hodnotám doporučovaným. Z rozboru jídelníčků dále také vyplynulo, že dívky nekonzumují v dostatečné míře na...
Menstruace pohledem dospívajících dívek
Kluková, Anna ; Matulová, Jana (vedoucí práce) ; Vachková, Eva (oponent)
Autor: Anna Kluková Instituce: Ústav Nelékařských studií LF UK v Hradci Králové Oddělení ošetřovatelství Název práce: Menstruace pohledem dospívajících dívek Vedoucí práce: Mgr. Jana Matulová Počet stran: 111 Počet příloh: 2 Rok obhajoby: 2021 Klíčová slova: menstruace, dospívající dívky, poruchy menstruačního cyklu, pohled na menstruaci Bakalářská práce pojednává o menstruaci dospívajících dívek. Poukazuje především na to, jak dívky menstruaci vnímají, zdali mají dívky ohledně menstruace nějaké znalosti a jaké bio-psycho-sociální dopady na dívky menstruace má. První část práce je teoretická, popisuje anatomii ženského pohlavního orgánu, pohlavní vývoj ženy, fáze menstruačního cyklu, hormony ovlivňující menstruační cyklus, poruchy menstruačního cyklu, historii menstruace, mýty menstruace a náboženské pojetí menstruace. Druhá část práce je empirická, obsahuje cíle práce, její předpoklady a vyhodnocení výsledků dotazníkového šetření. Cílem výzkumu bylo dozvědět se, co pro dívky menstruace znamená, jak ji prožívají, zmapovat jejich znalosti o menstruaci a zjistit, jaký má menstruace na dívky bio-psycho- sociální dopad.
Návrh metodiky na zlepšení emočního well-beingu u dospívajících dívek s výchovnými problémy
Rambousková, Adéla ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Hanková, Zdeňka (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra psychologie Příloha k diplomové práci Návrh metodiky na zlepšení emočního well-beingu u dospívajících dívek s výchovnými problémy Bc. Adéla Rambousková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. Studijní program: Učitelství pro střední školy (N7504) Studijní obor: N PG-VV (7504T223, 7504T228) ABSTRAKT Diplomová práce se věnuje tématu práce s emočním well-beingem dívek s výchovnými problémy, které jsou klientkami diagnostického ústavu. Cílem bylo vytvoření tří ucelených metodických lekcí, které jsou zaměřené na zlepšení emoční stability dospívajících dívek v ústavní péči. Aspirací bylo sestavení takových lekcí, které obsahově reagují na aktuální potřeby současné klientely diagnostického ústavu a zároveň svou strukturou a povahou aktivit přináší efektivní výsledky. V průběhu dvou let bylo mezi dívkami prováděno dotazníkové šetření, které přineslo data, ze kterých lekce tematicky vychází. V kombinaci s teoretickými poznatky ze studia oborů vývojové psychologie, sociální a speciální pedagogiky tak vznikly tři prototypy metodických lekcí, které byly v praxi vyzkoušeny, kombinací několika zpětnovazebních metod zreflektovány, přepracovány, znovu ozkoušeny, stejným procesem zreflektovány a výsledkem je soubor tří lekcí, které jsou připraveny k okamžitému použití...
Youtubeři a vnímání krásy u dospívajících dívek
Bártová, Kristýna ; Šťastná, Lucie (vedoucí práce) ; Vochocová, Lenka (oponent)
Předmětem této diplomové práce je problematika vnímání krásy u dospívajících dívek a vliv youtuberů na tuto oblast. Cílem práce je zjistit, jak si dospívající dívky konstruují představu o vlastní kráse i kráse obecně a jaká je z jejich pohledu v tomto ohledu role youtuberů. První část diplomové práce je zaměřena na teoretické znalosti o tématu, tedy o procesu dospívání, sociální a mediální konstrukci krásy, možnostech nových médií, youtuberech a jejich publiku i influencer marketingu. Druhá část se věnuje kapitolám s vlastním výzkumem. Jako metoda výzkumu byly zvoleny hloubkové polostrukturované rozhovory. Dále jsou zde formulovány výzkumné otázky, přiblížena je etika výzkumu, výzkumný vzorek i metoda analýzy. Výsledky analýzy jsou detailně interpretovány a následně diskutovány.
Porovnání edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování
Šimonová, Kristýna ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Čáp, David (oponent)
Předkládaná rigorózní práce se zabývá porovnáním edukačního prostředí dospívajících dívek s poruchami a bez poruch chování. Zaměřuje se především na edukační prostředí rodiny a školy vzhledem k jejich významu pro socializaci jedince. Teoretická část nejprve stručně charakterizuje období adolescence v jeho bio-psycho- sociálních hlediscích. Posléze se věnuje poruchám chování, jejich klasifikaci, projevům, ale také etiologii či specifikům této problematiky u dívek. V závěru pak nabízí vhled do souvislostí mezi různými charakteristikami edukačních prostředí a jejich vztahu s poruchami chování se zaměřením na specifika u dívek. Empirická část si pak klade za cíl porovnat edukační prostředí dívek, u kterých se projevuje poruchové chování a dívek, u kterých se takovéto chování neprojevuje. O to se pokouší prostřednictvím dvaceti podrobných případových studií dívek ve věku čtrnáct až osmnáct let. Polovina z těchto kazuistik se věnuje dívkám umístěným, kvůli svému problémovému chování, do ústavních zařízení, druhá polovina pak pracuje s děvčaty bez výchovných potíží. Práce se pokouší nalézt možné společné znaky pro obě skupiny zvlášť a posléze také skupiny navzájem porovnává. K výzkumnému šetření bylo využito jak kvalitativních, tak kvantitativních výzkumných metod. Projekt rigorózní práce přispívá k...
Rizikové faktory osteoporózy - znalosti a chování dospívajících dívek
KVASNÍKOVÁ, Martina
Bakalářská práce se věnuje tématu rizikových faktorů osteoporózy, znalostem a chování dospívajících dívek. Teoretická část bakalářské práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá anatomií a fyziologií kosti. Druhá kapitola pojednává obecně o osteoporóze. Třetí kapitola shrnuje prevenci osteoporózy a ve čtvrté kapitole je popsána léčba osteoporózy. V praktické části bakalářské práce byla využita metoda kvantitativního výzkumu. Cílovou skupinu tvořilo 100 dospívajících dívek ve věkovém rozmezí 15-17 let z gymnázia a odborného učiliště v Českých Budějovicích. Dívky byly dotazovány pomocí dotazníku, který se skládal z otázek souvisejících s osteoporózou. V práci byly stanoveny dva hlavní cíle. Prvním cílem bylo zmapovat znalosti dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. Druhý cíl se zabýval mapováním chování dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. První výzkumná otázka se zabývala tím, jaké jsou znalosti dospívajících dívek o prevenci osteoporózy. Druhá výzkumná otázka se věnovala chování dospívajících dívek v rámci prevence osteoporózy. Dle vyplněných dotazníků lze usuzovat, že většina respondentek není o osteoporóze dostatečně informována, najdou se ale i dívky, které základní informace o této nemoci mají. Dotazníky vyplňovaly dospívající dívky z prvních a druhých ročníků z gymnázia a z odborného učiliště, proto jsou výsledky mezi sebou porovnávány. Z dotazníkového šetření vyplývá, že respondentky z odborného učiliště povědomí o osteoporóze nemají. Dívky z gymnázia sice o této nemoci slyšely, ovšem neumí ji přesně definovat. Důvodem neznalosti je, že dívky (z gymnázia i z odborného učiliště) nebyly nikde o osteoporóze informovány. Tuto skutečnost uvedla většina dotázaných dívek. Ve většině případů se u respondentek v rodině osteoporóza nevyskytuje, nebo o tom dívky neví. Z následujících otázek v dotazníku dívky (z obou škol) nejvíce označovaly možnost "nevím." Jednalo se o otázky, zda pohlavní hormony chrání do jisté míry před osteoporózou. Dále u kterých osob se osteoporóza nejčastěji vyskytuje, zda souvisí vápník a vitamin D s osteoporózou či nikoliv. Žákyně z gymnázia a žákyně z odborného učiliště nejčastěji uvedly konzumaci mléka a mléčných výrobků několikrát denně nebo jednou denně. Z celkového počtu 100 respondentů uvedlo pouze 18 dívek, že alkohol nepijí. Celkem 55 žákyň nekouří a 23 žákyň kouří. Nekouří většina dívek z gymnázia, naopak dívky z odborného učiliště kouří více. Žákyně z gymnázia si správně myslí, že pohybovou aktivitou lze osteoporózu ovlivnit, respondentky z odborného učiliště zastávají jiný názor. Všechny dívky pravidelně sportují, výjimku tvoří 2 dívky, které se cíleně nepohybují. Na základě zjištěných informací z dotazníku by bylo vhodné dospívající dívky více seznámit s problematikou osteoporózy. Existuje několik variant, například edukační materiál připravený pro dospívající dívky, výuka ve škole, samostudium. Velmi důležitá je prevence osteoporózy. Svou roli hraje také adekvátní výživa a pohybová aktivita. Proto je nutné zvyšovat znalosti dospívajících dívek o této nemoci, aby jí mohly předejít.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.