Název:
Životní plány dospívajících dívek, které opouští ústavní výchovu
Překlad názvu:
Life plans of teenage girls leaving institutional care
Autoři:
Vágnerová, Anna ; Presslerová, Pavla (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem mé bakalářské práce je zmapovat postoje a životní očekávání dívek po odchodu z výchovného ústavu. V teoretické části jsou vysvětlené základní pojmy vztahující se k tématu ústavní výchovy, popsané časté důvody umístění do ústavu, princip fungování komplexního systému této formy náhradní péče, tato část se také zaměřuje na specifický vliv ústavní výchovy na vývoj jedince, strukturu výchovného ústavu a jeho řád. Dále zmiňuje poruchy chování, období dospívání a s ním spojené sebepojetí v této vývojové fázi a také vysvětluje pojem postoje. Praktická část práce se podrobněji zaměřuje na plány a ambice respondentek metodou polostrukturovaného rozhovoru. Následně byla provedena analýza dat pomocí metody otevřeného kódování a interpretace dat. Výzkumný vzorek tvoří 7 dívek, které se v dohledné době chystají opustit výchovnou instituci. Z analýzy dat vyplývají specifické kategorie plánů a postojů dívek, které jsou ve shodě s teoretickými poznatky uvedenými v první části práce. KLÍČOVÁ SLOVA výchovný ústav, dospívající dívky, životní plány, ústavní výchovaThe aim of my bachelor's thesis is to map the attitudes and life expectations of girls after leaving the juvenile deliquency center (institutional care center). In the theoretical part are explained the basic concepts related to the topic of institutional education, described the common reasons for placement in the institution, the principle of operation of a comprehensive system of this form of alternative care, this part also focuses on specific impact of institutioal care on development of the child, the structure of the institucional care center and its internal rules. The thesis also mentions behavioral disorders, the adolescence associated with self-concept in adolescence and also describes the concept of attitudes. The practical part of the work focuses in more detail on the plans and ambitions of the respondents using the method of semi-structured interview. Next step was data analysis using the method of open coding and data interpretation. The research sample consists of 7 girls aged 17-18 who will be leaving the educational institution in the foreseeable future. The data analysis reveals specific categories of plans and attitudes which are identical to the theoretical facts presented in the first part of the work. KEYWORDS institucional care, adolescent girls, juvenile deliquency center,...
Klíčová slova:
dospívající dívky; výchovný ústav; ústavní výchova; životní plány; adolescent girls; institucional care; juvenile deliquency center; life plans