Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4,170 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.31 vteřin. 

Variantní řešení IV. Železničního koridoru v oblasti České Budějovice {--} Ševětín.
LEPIČOVÁ, Jana
Práce je zaměřena na posouzení variantního řešení IV. železničního koridoru České Budějovice {--} Ševětín v problémové oblasti obce Hrdějovice. Shrnuji a hodnotím dostupné informace a jejich zpracování a posouzení v procesu EIA, která nebyla dosud dokončena. Problém jsem posuzovala z několika hledisek - ekologického, estetického, ekonomického a především dle vlivu na obyvatele dotčené oblasti.

Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze waldorfskou pedagogiku využít ve skautském oddíle?
Vondrušková, Josefína ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent)
Téma mé práce zní: Využití waldorfské pedagogiky ve volnočasových aktivitách, aneb lze využít waldorfskou pedagogiku ve skautském oddíle? Proto se snažím ve své práci porovnat přístup Steinerovi pedagogiky a skautingu k výchově dětí. Cílem mé práce je nalézt shodné prvky a rozpory obou přístupů a tím zjistit, jestli je možné aplikovat waldorfský přístup do skautských oddílů. Ve své práci čerpám především z dlouholetých zkušeností s vedením skautského oddílu a v oblasti waldorfské pedagogiky především z teoretických znalostí nalezených v dostupné literatuře. Zabývám se lehce současnými požadavky na volný čas dětí, protože mou prací se zároveň snažím nalézt možnost modernizace skautské výchovy tak, aby byla zajímavá i pro současné děti. Jednu z možnosí vidím právě ve využití této pedagogiky. Po určení požadavků na volnočasové aktivity se snažím komplexně charakterizovat skautskou metodiku, jednotlivé důležité oblasti pro praxi. Stejným způsobem popisuji waldorfskou pedagogiku a antroposofický přístup k výchově. V poslední kapitole pak porovnávám oba přístupy, shodné momenty a rozdíly. Docházím k závěru, že oba přístupy si v základním pojetí neodporují, obě výchovy se snaží vychovat jedince ke svobodě a osobitosti ve všech čtyřech dimenzích člověka (psychologická, biologická, sociální a spirituální). Přestože...

Preventivní prohlídky z pohledu sestry
KVÁŠOVÁ, Iveta
Teoretická východiska: Pojem zdraví a nemoc jsou ve společnosti chápány jako dvě ostře oddělené hodnoty. Zdraví ovlivňuje kvalitu života člověka. Preventivní prohlídky slouží k včasnému zjištění ohrožení či poruchy zdraví. U praktického lékaře by měl každý klient jednou za dva roky absolvovat preventivní prohlídku. Novorozenci, kojenci a batolata by do jednoho roku měli lékaře navštívit devětkrát, poté v 18 měsících, ve 3 letech a dále jednou za dva roky. Do osmnácti let života má každý občan právo každý půl rok na stomatologickou preventivní prohlídku, těhotná žena má právo dvakrát v graviditě navštívit zubního lékaře a dospělý člověk jednou ročně. Gynekologickou preventivní prohlídku by měly absolvovat dívky od 15 let každým rokem. Role zodpovědného a aktivního přístupu v prevenci sehrávají praktický lékař a všeobecná sestra, kteří provázejí pacienta v systému zdravotní péče po celý život. Závodní preventivní péče se provádí za účelem posudku zdravotní způsobilosti k práci. Cíl: Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit úlohu sester při preventivních prohlídkách u praktického lékaře pro dospělé. Výzkum byl proveden kvalitativním šetřením formou nestandardizovaných rozhovorů. Nejprve jsme si stanovili tři výzkumné otázky: 1. Jaké informace sestry podávají klientům o preventivních prohlídkách? 2. Jak sestry oslovují klienty k pozvání na preventivní prohlídky? 3.Jakou úlohu zaujímají sestry při provádění preventivních prohlídek? Výzkumným souborem byly sestry u praktických lékařů pro dospělé. Proběhlo celkem 8 rozhovorů v oblasti Humpolec a České Budějovice. Rozhovor samotný obsahoval 13 otázek ( viz příloha 1). Šetření probíhalo v období únor-březen roku 2013. Výsledky výzkumného šetření jsou uvedeny v kapitole 4. Výsledky: V rámci výsledků jsme zjistili, že všechny respondentky jsou středoškolského vzdělání, pouze jedna respondentka má specializaci ARIP. Respondentky se dozvídají nové změny preventivních prohlídek od lékaře, popřípadě absolvují školení a semináře. Většina respondentek odpověděla, že si spousta klientů neuvědomuje rizika nedocházení na preventivní prohlídky, vyjímku tvoří vysokoškolsky vzdělaní, kteří si rizika uvědomují. Dále jsem se dozvěděla, že se klienti informace v souvislosti s nároky na preventivní prohlídky dozvídají ústně od respondentek, lékařů, pomocí letáků, televize, internetu a plakátů na dveřích ordinace. Klientům respondentky podávají základní informace o preventivních prohlídkách, týkající se harmonogramu, domácí přípravy na prohlídku a průběhu vyšetření. Ukázalo se, že v některých oblastech dochází velmi malá procentualita klientů na preventivní prohlídky. Respondentky se snaží přesvědčovat rizikové skupiny lidí, dále klienty nějak zvláště nepřesvědčují. Respondentky zvou klienty na prevence ústní formou, pozvánky už nezasílají, klienti si prevence musí hlídat sami. Na klienty se snaží působit pozitivně a jít vlastním příkladem. Dále vyšlo, že se v ordinaci starají o dostatečný spotřební materiál, a také o hygienicko-epidemiologický režim v rámci prevence. V čekárně mají respondentky na starost osvětu pacientů, kterou jim zařizují dealeři. Závěr: Závěrem lze říci, že všechny výzkumné otázky byly zodpovězeny. Bakalářská práce splnila svůj účel a nyní bude pouze v rukou klientů a sester, jak se budou k preventivním prohlídkám stavět, neboť jak uslyšíte několikrát v mé práci: "Prevence je lepší než léčba."

Postavení USA ve světě a jeho budoucnost
Fiala, Jan ; Jeníček, Vladimír (vedoucí práce) ; Jelínek, Jiří (oponent)
Práce se soustředí na současný vývoj USA se zaměřením na jeho postavení spíše z hlediska toho, co toto postavení určuje, co stojí v pozadí za dosaženým úspěchem a co pomáhá získáné postavení udržet, popřípadě co ho ohrožuje. V první části jsou nastíněny základní charakteristiky USA pomocí vybraných ukazatelů. Následně práce rozebírá aktuální vývoj v USA, především dopady hypotéční a úvěrové krize a možný nástup recese. Druhá část je těžištěm této práce, popisuje a hodnotí faktory, které dle mého názoru, nejvíce přispěly k získání dominatní pozice USA, a zároveň ovlivňují a určují současné postavení. Prvním faktorem je dolar. S tématem dolaru jsou spjaty další dvě problémové oblasti USA ? mohutné zadlužení a deficit obchodní bilance, které budou krátce rozebrány. Třetím faktorem je vojenská dominance a politické postavení USA. Posledním analyzovaným tématem je technologická vyspělost, zdroj hospodářského růstu a vztrůstající životní úrovně.

Edukační specifika u žáků s autismem
Jiříková, Adéla ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce se zabývá edukačními specifiky u žáků s autismem. V úvodu práce přibližuje autorka základní oblasti postižení u poruch autistického spektra (PAS) a základní metody, které se při práci s jedinci s těmito poruchami používají. Práce přináší i stručný vhled do systému vzdělávání žáků a studentů s PAS v České republice. Jádro práce tvoří popis TEACCH programu, který je v současnosti považován za nejúčinnější metodu práce s jedinci s autismem. Součástí bakalářské práce je průzkum, který byl proveden mezi pedagogy a rodiči žáků Mateřské školy speciální, Základní školy speciální a Praktické školy ELPIS, ve které jsou při práci s žáky s PAS uplatňovány principy TEACCH programu. Při průzkumu byla využita metoda strukturovaného rozhovoru. Cílem šetření bylo zjistit, do jaké míry se u šesti konkrétních žáků liší způsob zacházení ve škole a doma a jaký vliv na ně případné odlišnosti mají. Zjištěné výsledky mají ukázat výhody a slabiny aplikace TEACCH programu v České republice, dále mají ilustrovat míru spolupráce rodiny a školy a mohou se tak stát inspirací pro rodiče i pedagogy.

Srovnání využívání veřejného prostoru dětmi na sídlištích a v suburbiích
Korytářová, Jana ; Špaček, Ondřej (vedoucí práce) ; Dvořák, Tomáš (oponent)
Práce se zabývá empirickým zkoumáním rozdílů ve využívání veřejných prostor dětmi ve věku 10-12 let žijících na sídlišti a v suburbiu. Děti ze sídlišť a suburbií tráví svůj volný čas rozdílně, ať už se jedná o rozložení volnočasových aktivit, využívání veřejného prostoru nebo činnosti, jimiž zde čas tráví. Také omezení volné mobility se v těchto dvou oblastech odlišuje. Pro děti, jež mají jiný životní rytmus než dospělí, je pobyt ve veřejném prostranství okolí velmi důležitý. Vliv na využívání veřejného prostoru má mnoho faktorů, mimo jiné typ městské zástavby a restrikce jejich mobility. Veřejný prostor je důležitý pro život ve městě. Je to místo, kde každý může svobodně pobývat. Lidé se zde setkávají, jsou ve společnosti, ale zároveň se neznají. V obytných částech města má veřejný prostor význam především pro děti, matky s dětmi a starší lidi, jež jsou vázáni na okolí svého bydliště. V poslední době funkci veřejného prostoru přebírá prostor privatizovaný. Panelová sídliště, jež jsou první zkoumanou lokalitou, byla zpočátku určena hlavně k bydlení. Postrádala městskou pestrost a veřejné prostory postrádaly tradiční podobu a urbanitu. První zkoumaným územím je Jižní město, které je zároveň největším sídlištním souborem v Praze. Suburbánní oblasti začaly vznikat v Čechách pod vlivem suburbanizace....

Lidé s mentálním postižením v roli rodičů
Huclová, Miroslava ; Mašát, Vladimír (vedoucí práce) ; Klípová, Eva (oponent)
Má závěrečná práce je nazvána " Lidé s mentálním postižením v roli rodičů ". Tato práce je rozdělena na dvě části. V první, teoretické části popisuji definici mentální retardace, její historii a její dělení. Tato problematika zasahuje do mnoha oblastí, například se jedná o oblast práva lidí s mentální retardací, která zahrnuje také právo na manželství a rodičovství. Píši také o možnostech sociální podpory lidí s mentálním postižením před i po porodu, které jsou popsány v sedmé kapitole. Dále také popisuji sexuální dovednosti z hlediska stupně mentálního postižení, problémy v partnerských vztazích a možnosti přípravy na období těhotenství a dobu porodní a následné pečování o dítě. Jsou zde nabídnuty i možnosti řešení bydlení v chráněním bydlení, či v podporovaném bydlení... Cílem závěrečné práce, kterým se zabývám v praktické části, bylo zjistit postoj lidí, jež pracují s dospělými lidmi s mentální retardací na možnost mít děti. Poznatky k dosažení cíle jsem zjišťovala pomocí dotazníků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Utváření kompetencí k etickému jednání sester v pregraduální přípravě
Babická, Marcela ; Lorenzová, Jitka (vedoucí práce) ; Strouhal, Martin (oponent)
Ústředním tématem práce je etika v ošetřovatelství. Její teoretická část směřuje k výzkumu v oblasti přípravy sester k eticky profesionálnímu jednání prostřednictvím odborného vzdělávání. Hlavním přístupem ke zpracování tématu na obecné úrovni je vytvoření souvislostí mezi normativní etikou s jejími morálními principy a etikou aplikovanou, která podává doporučení pro realizaci principů v praxi. Pro zdůraznění významu vlivu na etiku v ošetřovatelství je uveden vývoj lékařské etiky, vývoj profesní přípravy k etickému jednání lékařů a vztah etiky k právu. Specifičnost oboru je vysvětlena prostřednictvím některých významných témat, jakými jsou utrpení, bolest, umírání, eutanazie a paliativní péče. Ošetřovatelství jako zdravotnické povolání je uvedeno do historických souvislostí prostřednictvím zakladatelky oboru a interpretace myšlenek jejího díla. Historický vývoj je dále sledován v oblastech ošetřovatelství a etiky v ošetřovatelství. . Empirická část práce se pohybuje v problémové oblasti účinnosti metod etické přípravy sester. Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou nároky vzdělávacího systému na eticky profesionální přípravu sester relevantní z hlediska účinnosti procesu vytváření jejich profesionálních postojů a způsobů jednání. Základní metodou výzkumu se stalo dotazníkové šetření. Dotazníky...

Adaptace dětí na roli školáka
Vísnerová, Tereza ; Hříbková, Lenka (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Obsahem mé diplomové práce je analýza dat z pozorování v první třídě základní školy. Žák je na počátku školní docházky konfrontován s mnoha požadavky. V práci se pokouším poodhalit proces školní adaptace z hlediska novopečeného školáka. Nejprve se snažím definovat základní oblasti, na něž se dítě vstupem do školy musí adaptovat. V nich se poté zaměřuji na dílčí prvky školní adaptace a z nich plynoucí požadavky na psychiku žáka. Na základě pozorování jsem určila tři hlavní oblasti, "kontexty": 1. fyzický kontext, 2. sociální kontext a 3. školně-úkolový kontext. Fyzický kontext se vztahuje ke všemu neživému v rámci adaptace na školu - prostory a předměty. Žák se musí naučit orientovat v novém prostředí a organizovat své školní pomůcky a potřeby. Sociální kontext souvisí s adaptací na sociální prostředí ve škole (ostatní žáci, učitelé apod.). Školně-úkolový kontext je zaměřen specificky na požadavky vyplývající z učení, školní práce. Důležitým regulátorem školní adaptace žáků v první třídě je třídní učitelka, jež tento proces řídí. Vzhledem k náročnosti procesu plného osvojení role školáka, je mojí další významnou snahou identifikace takových projevů chování učitelky, které usnadňují žákům adaptaci na školní prostředí. Klíčová slova: první třída, školní adaptace, role školáka, žákovství

Etika ve vztahu k sociálně právní ochraně dětí
Doležalová, Radka ; Mitwallyová, Helena (vedoucí práce) ; Matula, Miloš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá výkonem orgánů sociálně právní ochrany dětí (OSPOD) s důrazem na etiku a poskytovanou podporu pracovníkům OSPOD v této oblasti ze strany zaměstnavatele. Práce řeší, zda je poskytovaná podpora dostačující, jak ovlivňuje výkon pracovníků OSPOD a kdo ji financuje. Teoretické část je zaměřena na rozbor etických kodexů, kterým sociální pracovníci OSPOD podléhají a na činnost samotného OSPOD. V praktické části jsou podrobně analyzovány dva vybrané OSPODy zejména z hlediska podpory v oblasti etiky ze strany zaměstnavatele a jsou zde rozebrány stížnosti řešené ombudsmanem s přihlédnutím na etickou stránku stížností. Na základě analýz vybraných OSPOD lze konstatovat, že podpora v oblasti etiky ze strany zaměstnavatele je dostačující, má pozitivní vliv na výkon OSPOD a je hrazena z dotace na výkon sociálně právní ochrany dětí.