Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1,377 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.30 vteřin. 


Krizová intervence jako forma pomoci žákům SPŠ Tachov
Klimeš, Milan ; Sivek, Vojtěch (vedoucí práce) ; Černá Lammelová, Alexandra (oponent)
Práce popisuje a vyhodnocuje možnost použití krizové intervence ve školním prostředí. Učitel je zároveň pracovník pomáhající profese. Pomocí krizové intervence se řeší psychosociální problematika studentů, která se týká školních, rodinných a osobních záležitostí studentů. V teoretické části je vymezen pojem krize, jsou popsány příčiny krize, jednotlivé typy krize a podána stručná charakteristika zvládání strategie krize. Je popsán postup řešení krize a zmiňují se základní formy odborné krizové pomoci. V části nazvané krizová intervence je vymezen pojem krizové intervence a popsány její důležité principy. Dále se práce zaměřuje na průběh krizové intervence, popisuje pracovníka krizové intervence a specifika práce ve školním prostředí. V praktické části je popsáno hodnocení chování žáků a uveden jeden příklad řešení krizové intervence. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

Osobnostní typologie při volbě povolání
Buriánková, Veronika ; Franková, Emilie (vedoucí práce) ; Maňák, Radim (oponent)
Cílem diplomové práce je analyzovat význam osobnostní typologie při volbě povolání. Teoretická část je zaměřena na vysvětlení souvisejících pojmů, shrnutí poznatků týkajících se osobnostní typologie a seznámení s vybranými teoriemi zabývajícími se osobnostní typologií. Zvláštní pozornost je věnována typovému indikátoru MBTI, který je následně využit v praktické části práce. Na teoretickou část navazuje část metodická, která vymezuje jednotlivé etapy výzkumného šetření a spolu s teoretickou části slouží jako podklad pro praktickou část. V rámci praktické části je analyzována problematika typologie osobnosti při volbě povolání prostřednictvím výzkumného šetření a následně je uvedena interpretace zjištěných výsledků.

Osobnosti z historie českého a světového knihovnictví: zpracování podkladů pro multimediální e-learningový projekt
Podzimková, Martina ; Buřilová, Marcela (vedoucí práce) ; Šípek, Richard (oponent)
Bakalářská práce zpracovává podklady pro e-learningový projekt na téma Osobnosti českého a světového knihovnictví. Klade důraz na důležitost povolání knihovníka a snaží se přiblížit tuto práci v oblasti méně probádané - seznámení s osobnostmi proslavenými v jiných oblastech lidského vědění. V úvodu jsou stručně nastíněny dějiny knihovnictví ve světě i na území dnešní České republiky. Jádrem práce je představení jednotlivých dramatiků, spisovatelů a jiných umělců, seznámení s jejich životem, působením v jednotlivých institucích, s významem jejich práce a vlivem jednotlivých osobností na vývoj světového knihovnictví. Práce přiblíží činnost historiků, básníků a spisovatelů, kteří alespoň část života působili jako knihovníci, a ukáže na příkladech důležitost této profese, jež existuje již od počátků knihoven, od časů starověkého Egypta. V další části je představen a stručně charakterizován připravovaný e-learningový projekt a je stručně nastíněna problematika samotné oblasti e-learningu, jeho specifik, využití v České republice a ve světě.

Vybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravě
Štětovská, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent)
Práce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...

Kategorie rodu v češtině českých neslyšících
Wagnerová, Jana ; Macurová, Alena (vedoucí práce) ; Okrouhlíková, Lenka (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce je problematika jmenného rodu v psané češtině českých neslyšících. Autorka se nejdříve kontrastivně zaměřuje na výskyt kategorie jmenného rodu v češtině a v českém znakovém jazyce. V českém znakovém jazyce gramatická kategorie jmenného rodu neexistuje. Zabývá se také srovnáváním zpracování problematiky kategorie jmenného rodu ve třech typech učebnicích: v učebnicích českého jazyka pro základní školy (pro slyšící populaci), pro neslyšící a pro cizince učící se český jazyk. Pro neslyšící jsou nejvhodnější učebnice zpracované na podobném principu jako učebnice pro cizince a výukové CD-ROMy s českým znakovým jazykem. Další část práce je věnována rozboru dotazníku zaměřeném na znalost jmenného rodu u podstatných jmen a na tvoření správných rodových koncovek přídavných jmen, zájmen, číslovek a sloves ve spojení s podstatnými jmény; některé úkoly byly pro informaci zaměřeny také na skloňování. Dotazník vyplňovali slyšící respondenti ve věku 11 až 12 let a dospělí neslyšící respondenti. Slyšící respondenti (1,4 % chyb) byli ve vyplňování dotazníků úspěšnější než neslyšící (28,9 % chyb). Uvádí se zde také přehled chyb nesouvisejících s kategorií jmenného rodu, které se objevily ve výsledcích neslyšících respondentů. Poslední část práce je zaměřena na hledání příčin chyb v textech...

Novější vývoj českého lexikonu, zvl. v oblasti ekonomické terminologie
Nowak, Filip ; Čermák, František (vedoucí práce) ; Holub, Jan (oponent)
Ekonomie patří k nejpopulárnějším vědním oborům dneška. Už dlouho se jí nezabývají pouze experti, ale i ekonomové-amatéři. Ekonomika ovlivňuje náš každodenní život a my máme vliv na její vývoj, ale i jazyk, kterým je popisována. Tato situace způsobuje výskyt různých anomálií mezi termíny, snahu používat neobvyklých jazykových prostředků, ať už z důvodu zaujetí čtenáře nebo přirozené motivace známými mimooborovými skutečnostmi. Tato práce se snaží poukázat na některé z těchto jevů. Výzkum bazíruje na odborných ekonomických textech získaných z elektronické databáze Českého národního korpusu, který dále umožňuje i kvantitativní klasifikaci výsledků. Pozornost je zde věnována především pro češtinu nejfrekventovanějšímu modelu dvouslovných termínů adjektivum - substantivum, substantivum - adjektivum, kde kromě sémantické, funkční a kvantitativní charakteristiky jsou vymezeny i metaforické a metonymické motivace termínů či jejich pragmatické rysy. Je zde i snaha sémanticky roztřídit i samotné metafory a metonymie v kolokacích, které se v náhodně zvolených vzorcích textu vyskytly. Pochopitelně je zde nastíněna i samotná problematika termínů a metafor. Jednotlivé kvantitativní výsledky jsou umístěny v tabulkách každé z kapitol, v zadní části je pak k nalezení příloha obsahující samotné termíny i všechny nalezené...

Morfologická problematika ve vybraných příručkách o češtině
Prohorenco, Dmitrii ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Holub, Jan (oponent)
Čeština je jazyk flektivního typu s bohatou tvaroslovnou soustavou. Má sedm pádů, čtrnáct vzorů pro skloňování substantiv, pět slovesných tříd, deset slovních druhů, z nichž čtyři jsou slovní druhy základní, tři nástavbové a tři zbylé jsou slovní druhy nesamostatné. Má čtyři gramatické kategorie jmenné (kategorie pádu, čísla, jmenného rodu a životnosti) a šest slovesných gramatických kategorií (kategorie osoby, čísla, způsobu, času, slovesného rodu a vidu). Navíc má spoustu nepravidelností, kolísání různého druhů, přechodů od jednoho vzoru k jinému, dubletních tvarů, zvláštností ve skloňování atd. Český pravopis je plný záludností ve srovnání s chorvatským, finským nebo španělským. Je ale poměrně jednoduchý v porovnání s pravopisem francouzkým nebo anglickým. Uplatňuje se v něm princip fonologický, ale přihlíží se i k principu morfologickému a etymologickému. Souhrně lze tedy říct, že ceský pravopis je založen na kompromisu několika zásad. Česky se mluví v Čechách a na Moravě, ale najdou se české menšiny žijící i jinde ve světě. Tak se můžeme s češtinou setkat třeba v Austrálii, Argentině, Rumunsku anebo v texaské poušti v USA. Pro cizince je studium češtiny usnadněno tím, že jsou k dispozici spolehlivé mluvnice a slovníky, které zachycují jak stav současný, tak historický vývoj. V češtině se ve velké míře...

Střípky z mozaiky protektorátní společnosti
Doležal, Jakub ; Kuklík, Jan (oponent) ; Šouša, Jiří (vedoucí práce)
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou období Protektorátu Čechy a Morava v tehdejším politickém okrese Sedlčany a na příkladu tohoto regionu se snaží podat co možná nejvíce široký a plastický obraz tehdejší (protektorátní) společnosti. Tento obraz je nastíněn prostřednictvím mnoho-případové studie respektive pomocí jednotlivých případových studií, jejichž předmětem zájmu jsou konkrétní sociální jedinci žijící ve sledovaném období. Tyto případy přitom nejsou popsány jen samostatně, ale v každém z nich jsou sledovány předem stanovené společné otázky a témata umožňující následnou komparaci a zhodnocení. K těmto v závěru shrnutým otázkám patří otázka svobody každého jedince, predestinace jeho sociální pozice a dalšího směřování jeho životního příběhu v sledovaném období na základě jeho příslušnosti k určité profesní, zájmové, etnické a jiné typické a specifické skupině, dále problematika změn, kterými prošli daní sociální jedinci (respektive sociální typy) v rámci zkoumaného období, a zároveň otázka podmíněnosti těchto změn samotnou realitou německé okupace. V té souvislosti si práce všímá také otázky kontinuity a diskontinuity období Protektorátu Čechy a Morava s obdobím předchozím. S tématem všeobecných změn úzce souvisí také otázka specifických životních podmínek období německé okupace. V rámci...

Kulturní diversita a taoismus
Bártík, Robert ; Matějů, Martin (oponent) ; Ortová, Jitka (vedoucí práce)
Předkládaná práce se snaží poukázat na okruh témat, která souvisejí s problematikou kulturní diversity a plurality. Skutečnost, že každá historicky vzniklá kultura žije v horizontu zcela specifického světa (jako horizontu a souvislosti jevení) implikuje otázku po možném vzájemném rozumění kultur (možnosti vzájemné přeložitelnosti a jejích struktur), stejně jako otázku týkající se universality určitého porozumění skutečnosti a jeho dominantního postavení jako světonázoru, které je zcela spontánně nárokováno vědotechnickým paradigmatem euroatlantického civilizačního okruhu. Tato problematika je dnes reflektována z různých pozic. Z hlediska ekologické krize ji nacházíme v koncepcích trvalé udržitelnosti, z hlediska filosofické reflexe v projektu interkulturní filosofie. Pro konkrétní "demonstraci" kulturní diversity a plurality jsme zvolili filosoficko náboženský systém taoismus, neboť se nám mírou své "jinakosti" zdá pro tento účel dostatečně representativní.