Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 418 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.12 vteřin. 

Specifika postavení žen v řídících pozicích: mobilita při budování kariéry
Čermáková, Veronika
Bakalářská práce je zaměřena na specifika postavení žen v řídících pozicích. Jejím cílem je prostřednictvím vlastního kvalitativní šetření zjistit současné postoje, názory a zkušenosti žen s mobilitou při budování kariéry, s prosazením se v řídících pozicích a také, zda rodina negativně ovlivňuje jejich kariéru. V první, teoretické části, je charakterizována žena manažerka, schopnosti manažerky, budování kariéry a žena a rodina. Druhá, empirická část, obsahuje vlastní kvalitativní šetření, zpracování dat a následnou diskusi zjištěných poznatků. Použitou metodou sběru dat je polostrukturovaný rozhovor.

Postavení žen a "ženská otázka" v pozdně viktoriánské a edwardiánské společnosti
Tumis, Stanislav ; Kovář, Martin (vedoucí práce) ; Skřivan, Aleš (oponent) ; Halada, Jan (oponent)
Postavení žen v britské společnosti na přelomu 19. a 20. století ovlivňovaly na jedné straně tradiční konzervativní názory, vymezující jim místo v "soukromé (domácí) sféře", jež měly na Ostrovech stále značný vliv a navíc byly nově zdůvodňovány teoriemi a ideologiemi sociálního darwinismu, sociálního maternalismu či eugenikou; na druhé straně se začali ke slovu hlásit představitelé a představitelky liberálních, demokratických myšlenkových směrů, tzv. new people, kteří (které) prosazovali (prosazovaly) ženskou emancipaci ve všech sférách života. Období sklonku viktoriánské a edwardiánské éry nelze vnímat jako dobu, kdy se nové názory na postavení žen ve společnosti podařilo plně prosadit; naopak, staré konzervativní koncepty, byť často v novém kontextu a v jiné, "mírnější" verzi, měly podporu většiny britské společnosti, včetně žen samotných. Hlavním důvodem toho, proč se na přelomu 19. a 20. století nedařilo radikální požadavky feministek prosadit ve většinové společnosti, byla skutečnost, že se toto hnutí omezovalo převážně na liberální elity středních vrstev a nezískalo masovou podporu.

"Pravá maskulinita" z ženské perspektivy
Čižinská, Anna ; Vinopal, Jiří (oponent) ; Buriánek, Jiří (vedoucí práce)
K námětu této diplomové práce mě přivedla moje kamarádka, když mi v rozhovoru na téma muži řekla: "Chlap nesmí být moc hodný, to je s ním potom nuda. Prostě musí být trochu zlý." To mě zaujalo natolik, že jsem si začala více všímat, jak ženy v mém okolí hodnotí muže a jestli zastávají stejný názor. Překvapivě jsem zjistila, že žen a dívek, které se na muže dívají podobným způsobem, není málo. Co však přesně takové pojetí pro tyto ženy znamená a co se za ním skrývá? Výroky tohoto typu vypovídají něco o způsobu, jakým je společnost nastavena v pojetí "spráyné" a žádané maskulinity. V současné době se diskutuje stále víc o "krizi maskulinity", o tom, že muži ztrácí své jednoznačné postavení ve společnosti i v rodině a musí si budovat novou identitu. Tento proces je však postupný a společenské změny probíhají pomalu. Ve společenském klimatu, ovlivňovaným médii jako jsou nejrůznější ženské časopisy životního stylu, by se mohlo zdát samozřejmostí, že současná žena chce dnes už úplně jiný typ muže než její předchůdkyně z dřívějších generací. S tím se pojí předpoklad, že si důvěřuje, prosazuje se ve společnosti a vybírá si partnera, který bude jejím rovnocenným protějškem. Je však skutečnost opravdu taková? Mají ženy v České republice už nyní dostatek sebevědomí na to, aby vytvářely rovnocenné partnerské vztahy?...

Špitál svatého Pavla v Praze
Katovská, Jitka ; Ebelová, Ivana (oponent) ; Hojda, Zdeněk (vedoucí práce)
Fenomén nemoci, stáří a chudoby - z těchto často plynoucí - provází chtě nechtě lidskou společnost jako její přirozená součást. Postavení člověka, který do nemoci, chudoby nebo stařecké nemohoucnosti upadne, je pak ve společnosti o to složitější, protože takový člověk ztrácí síly a prostředky k tomu, aby se o sebe mohl postarat. Stane se závislým na svém okolí, na milosrdenství druhých, které však ne vždycky přichází v pravou chvíli a v dostatečné míře. Už Bible to ví a dává návod, jak se s takovou situací s křesťanskou ctí vypořádat. Pomoc bližnímu svému má tedy být automatickou reakcí na to, když se někdo druhý z jakýchkoliv důvodů ocitne v bídě a na dně svých fyzických či psychických možností. Systém sociální péče o potřebné lidi v dnešní době do určité míry funguje, ačkoliv procházka po rušných pražských uličkách, kde nejeden bezdomovec či starý zoufalec prosí s nataženou rukou a ošuntělým kloboukem o nějaké ty korunky, nebo pohled do zamřížovaných oken domova důchodců přesvědčují o tom, že skoro nedostatečně. Jak vypadalo řešení lidské nemohoucnosti a chudoby v raném novověku? Sonda do historie jednoho pražského špitálu se pokouší dát odpověď. 1

Provinciální spony starší doby římské v Čechách
Pecinovská, Monika ; Droberjar, Eduard (oponent) ; Košnar, Lubomír (vedoucí práce)
Spony, (jakož i ostatní předměty) produkované řemeslníky na území římské říše, představují v barbarském světě velice zajímavý úkaz. Ten umožňuje alespoň lehce nahlédnout do složitého světa nepříliš průhledných či kategorizovatelných vztahů římského impéria a jeho nepoddajného protipólu Svobodné Germánie. V rámci barbarika mají Čechy v tomto ohledu významné postavení, co se množství i typologické skladby provinciálních výrobků týče. Problematika těchto tzv. importů na území Svobodné Germánie, se poslední dobou dostává čím dál více do popředí zájmu současné evropské archeologie doby římské. Výsledky tohoto studia v rámci evropských zemí či jednotlivých krajů jsou shrnovány v řadě Corpus der römischen Funde im europäischen Barbaricum. U nás pak jsou římské importy předmětem studia E. Droberjara (např. 1997; 2006a). Není bohužel zcela jasné, jakým způsobem se římské spony, jakožto římské výrobky obecně, dostávaly do rukou, respektive do hrobů a sídlišť germánských obyvatel. Dle výše uvedeného badatele se většina předmětů římské provenience dostala do Čech obchodem (2006a, 62). Jejich největší koncentrace spadá do prvých desetiletí našeho letopočtu, tedy do doby, kdy Čechy byly centrem tzv. Marobudovy říše (např. E. Droberjar 2000). Provinciální spony se nicméně vyskytují v průběhu celé doby římské....

Nový věk starého já - spiritualita New Age ve světle učení Advaity
Masojídek, Milan ; Matějů, Martin (oponent) ; Czumalo, Vladimír (vedoucí práce)
Práce se zabývá fenoménem hnutí Nového věku a shrnuje jeho stěžejní vize. Tyto vize jsou poté interpretovány v kontextu duchovního učení a praxe advaita védanty. Takto zvolený přístup umožňuje nahlédnout spiritualitu New Age z mezního existenciálního úhlu pohledu a získat představu o jejím postavení nejen v rámci věčně soudobého sebehledačství, ale díky kulturologické perspektivě komplexněji také v rámci specifické situace moderního člověka a jeho kultury. New Age se v rámci takto zvoleného přístupu jeví jako prostředí v němž se dá duchovněji žít a jenž může být - díky důrazu na individuální sebehledačství, svobodu, vnitřní odpovědnost a myšlenku Jednoty - dobrým základem na cestě k realizaci hlubokého duchovní poznání. K tomu je však zdá se nutné vykročit z omezené a pohodlné New Age kategorie - je-li pohodlná hlavně egu a jeho potřebám, hodnotám a kategoriím na něj navázaného omezeného individuálního myšlení. Je to stupeň na cestě poznání, který bude - má-li být poznání plně realizováno - jednou nutné opustit stejně jako "hledání" samotné. Takovýto závěr vybízí k hlubší kulturologické reflexi kategorií, či spíše projevů či stavů jednoho jediného základu vědomého bytí a jejich vztahu ke kultuře.

Stará hindština v poezii Mírá Báí
Melnikovová, Nora ; Marková, Dagmar (oponent) ; Kostič, Svetislav (vedoucí práce)
Cílem naší práce nazvané "Stará hindština v poezii Mírá Báí" bylo zjistit, jaké povahy je jazyk (či jazyky) poezie středověké rádžasthánské básnířky-sannjásiní Mírá Báí, tedy alespoň zčásti vyřešit otázku, ohledně níž panuje mezi odborníky mnoho neshod. Nejdříve jsme se museli rozhodnout, ze které části díla připisovaného Míře budeme při svém bádání vycházet, neboť děl jí připisovaných je nespočetné množství, a naše volba padla na šest nejstarších padů s Mířinou pečetí pocházejících ze 16. a 17. století. Šlo o jediné pady, které se z tohoto raného období dochovaly; byly nalezeny v několika rukopisných pramenech. V dalších kapitolách jsme se zabývali otázkou autorství "Mířiny" poezie. Vylíčili jsme si záznamy Mířiny biografie (či hagiografie), jež začaly podle našich vědomostí začaly vznikat na počátku 17. století a konstatovali jsme, že neexistuje žádný spolehlivý doklad o Mířině existenci. Kromě toho ani oněch šest nejstarších padů z 16. a 17. století neobsahuje sebemenší zmínku o biografických rysech uváděných pozdější tradicí. Z toho vyplývá, že autorství jakýchkoliv padů označených Mířinou značkou je nejisté. Dále jsme se snažili přiblížit kontext, ve kterém díla připisovaná Míře vznikala. Popsali jsme postavení sannjásiní v indické společnosti i kulturní a historické pozadí období bhaktických...

Příspěvek k problematice vzdělávání seniorů
Sváčková, Jana ; Neusarová, Jana (oponent) ; Šerák, Michal (vedoucí práce)
Cílem práce Příspěvek k problematice vzdělávání seniorů je poskytnout možný rámec nahlížení na tuto oblast vzdělávání dospělých. Práce charakterizuje kategorie stárnutí a věku, sleduje změnu postavení a roli seniora v historickém kontextu. Definuje stárnutí a seniora z různých přístupů, stárnutí a pohled na něj (Světová zdravotnická organizace, sociologické teorie stárnutí, genderové problematika stáří. Dále uvádí změny v oblasti psychiky spojené se stářím a jejich dopady na vzdělávání seniorů. V rámci mainstreamingu stárnutí jsou vytvořeny požadavky a doporučení pro vzdělávání seniorů. V práci jsou uvedeny příklady edukačních aktivit pro seniory, tak jak jsou institucemi běžně poskytovány v ČR Příspěvek práce má být v rozšíření možného pohledu na vzdělávání seniorů a překonání stereotypního pojímání stáří jako ztráty životního programu. Vzdělávání seniorů se jeví jako významná oblast, která se současnými demografickými změnami bude nabírat na důležitosti, a proto je vhodné znát možnosti a meze vzdělávání seniorů a nabídnout tak přiměřenou edukační aktivitu.

Interpretační problematika oratorií Sylvie Bodorové
Štilec, Marek ; Svárovský, Leoš (vedoucí práce) ; Mátl, Lubomír (oponent)
Předkládaná práce podrobně analyzuje dvě celovečerní oratoria soudobé české skladatelky Sylvie Bodorové. Vedle základního rozboru zvoleného textu starozákonní předlohy je analyzována i oblast hudebně vyjadřovacích prostředků. Nejde však jen o obvyklý muzikologický rozbor, ale práce se snaží upozornit i na úskalí a zvláštnosti, s kterými musí při provozování obou oratorií počítat případný dirigent. Sledována je zejména oblast celkového tektonického rozvrhu,metrorytmická struktura, vztah hudby ( textu) a slova a vzájemné vazby obou oratorií, stejně jako vazby některých úseků těchto skladeb na další kompozice Sylvie Bodorové. V závěru je charakterizován přínos těchto kompozic a specifické postavení autorky na počátku XXI. století.

Postavení ženy ve společnosti ve starozákonní a novozákonní perspektivě
Provazníková, Zdeňka ; Ryšková, Mireia (vedoucí práce) ; Koronthályová, Markéta (oponent)
Resumé v českém jazyce Postavení ženy ve společnosti ve starozákonní a novozákonní perspektivě Diplomová práce se zabývala postavením ženy ve starozákonní a novozákonní perspektivě. Cílem bylo alespoň trochu přiblížit život některých biblických ženských postav a zjistit, zda tyto ženy mohou svým životem a jednáním něco říci i dnešní společnosti. Bible nese stopy patriarchální společnosti, kultura té doby také. Přesto se jak ve Starém zákoně, tak i v Novém setkáváme s řadou ženských postav, jak kladných, tak i záporných, které se svými životními příběhy podílely na Božím záměru, na dějinné spáse. I když by bylo jistě velmi zajímavé vyzdvihnout všechny ženy a zmínit se tedy o kladných i záporných postojích, nebylo to prakticky možné. Práce by obsahovala mnohem více stránek. Vybrala jsem tedy pouze několik žen a to zejména z knihy Genesis, pak z knihy Rút a nakonec jako představitelku novozákonní doby - matku Ježíše, Pannu Marii. V mé práci jsem se chtěla dozvědět, zda žena zůstala stranou dějinné spásy nebo zda byla po celou dobu dějin partnerkou pro muže, ale i pro Boha. Jistě to ve starozákonní době nebylo lehké, když žena musela opustit svou rodinu, své domácí bohy a následovat svého muže do nové země a přijmout i nového Boha. Velmi zajímavý byl její běžný život. Někde bylo možné zjistit více informací, na...