Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 31 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pojetí primární výuky anglického jazyka ve vybraných alternativních školách
HELMOVÁ, Simona
Tato diplomová práce se zabývá výukou anglického jazyka na 1. stupni alternativních škol. Teoretická část se věnuje vývoji alternativních škol a následně rozboru vybraných, tedy montessoriovské, waldorfské a jenské. U každé školy je přiblížena jejich hlavní filozofie a přístup ke vzdělávání cizích jazyků. Praktická část je pojata jako kvalitativní výzkum, který probíhal na třech vybraných alternativních školách za použití metody pozorování a rozhovoru. Cílem bylo zjistit a popsat přístup k vyučování anglického jazyka na vybraných školách se zaměřením na čtyři oblasti, a to role učitele, využití cizího jazyka při vedení hodiny, využívané materiály a pomůcky a přístup k rozvoji čtení a psaní.
Dialog ve výuce
Holzerová, Jana ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce s názvem "Dialog ve výuce" se zabývá dialogickým vyučováním na prvním stupni základní školy. Cílem práce je zmapovat implementaci aspektů metody filozofie pro děti jako dialogické metody do školní praxe a popsat specifika role učitele v tomto procesu. V teoretické části je popsána struktura výukové komunikace, definován dialog a dialogické vyučování a popsány didaktické přístupy a metody využívající dialog ve výuce. Cílem praktické části je zjistit, do jaké míry se učitelům základních škol daří naplňovat zásady dialogického vyučování a identifikovat překážky, které dosažení těchto zásad brání. Pro tyto účely je vytvořen záznamový arch. Dále je cílem zjistit, jaká je role učitele v dialogickém vyučování. Výzkum je vícenásobnou případovou studií a kombinuje metodu přímého pozorování a rozhovorů s učiteli. Zjištění ukazují, že učitelé úspěšně zvládají klást během výuky otevřené otázky vyšší kognitivní náročností, pomocí otázek podporují žáky v delších projevech a vede se jim rozvíjet kritické a tvůrčí myšlení žáků. Avšak méně se jim daří rozvíjet u žáků kooperativní či angažované myšlení a předávat žákům kontrolu nad procesem. Učitelé vnímají svoji roli při dialogickém vyučování jako roli facilitátora, který pouze monitoruje diskusi, ale nezasahuje do jejího obsahu. Tuto roli...
Komparace přístupu ke vzdělávání na waldorfské a běžné základní škole
FORMÁNKOVÁ, Veronika
Práce se zabývá vymezením hlavních rozdílů mezi vzděláváním na běžné/tradiční základní škole a škole Waldorfské. V úvodu jsou vysvětlovány základní pojmy, jako pedagogika, edukace, výchova apod. Následně práce pojednává o zásadních rozdílech na tradiční a Waldorfské základní škole, jsou zde představeny základní Waldorfské školy v České republice a v závěru teoretické části dochází k porovnání ŠVP obou přístupů. Praktická část vznikla pozorováním, kdy byly vybrány předměty na základní škole a během nich došlo k pozorování a hledání zásadních rozdílů.
Mediální gramotnost a užívání médií mladistvými pohledem učitelů
Bůžková, Kristýna ; Reifová, Irena (vedoucí práce) ; Supa, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá pohledem učitelů na komplexní problematiku související s mediální gramotností mladistvých, s konceptem mediální výchovy a způsobem, jakým mladiství užívají média. První polovina práce poskytuje potřebný teoretický podklad, na kterém staví empirická část a jsou v ní vymezeny stěžejní pojmy pojící se k tématu. První kapitola nastiňuje přístupy, pomocí kterých je možné chápat osobnost a identitu samotných učitelů. Je zde mimo jiné zdůrazněna důležitost úlohy a rolí, které pedagogové jakožto činitelé výchovně-vzdělávacího procesu hrají. V rámci dalšího tematického okruhu se práce věnuje terminologickému vymezení a teoretickým východiskům dvou ústředních pojmů, kterými jsou mediální gramotnost a mediální výchova. Třetí kapitola diplomové práce se zabývá způsoby, kterými mladiství užívají média a věnuje se vybraným souvisejícím rizikům, se kterými se mohou setkat. V rámci závěrečné práce bylo rovněž realizovaného empirické šetření, které proběhlo mezi učiteli působícími na druhém stupni základních škol. Cílem šetření bylo především zjistit a popsat, jak pedagogové vnímají užívání médií a jak hodnotí úroveň mediální gramotnosti svých žáků. Diskuze a závěr práce potom představují a shrnují zjištěné poznatky.
Motivace žáků k učení v průběhu distanční výuky
Topinková, Jana ; High, Radka (vedoucí práce) ; Duschinská, Karolina (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou motivace žáků během distanční výuky. forma vzdělávání se kvůli cyklicky se opakující pandemii nemoci Covid 19 stává běžnou formou vyučování. V teoretické části se věnuji vymezení motivace jako klíčového nástroje k učení žáků, jejímu rozdělení a vybraným teoriím. Pozornost jsem zaměřila především na psychoanalytika Sigmunda Freuda a Murrayho teorii potřeb. Kromě obecného vymezení motivace se věnuji přímo motivaci žáků ve výuce. V další kapitole pak zmiňuji distančního vzdělávání a zaměřuji se na její pozitiva a negativa zejména z samotných žáků. Kromě forem distančního vzdělávání také čtenáře seznamuji s nejznámějšími platformami, které umožňují distanční způsob vyučování. Praktická část je věnována průzkumu, který jsem provedla v loňském školním roce mezi mými žáky ze 7. ročníku. Získaná data na základě skupinové diskuze se žák která proběhla květnu loňského roku. této diskuzi posloužily slohové práce žáků, v nichž měli ze svého pohledu hodnotit klady a zápory distančního vzdělávání. Získaná data již uskutečněnými výzkumy a stanovuji doporučení pro kantory, kteří budou učit distančním způsobem. Cílem práce je zhodnocení motivace žáků při distanční výuce a komparace vlastního šetření s výsledky již provedených průzkumů.
Motivace rodičů při výběru alternativních mateřských škol - Maria Montessori
Růžičková, Tereza ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Mojžíšová, Jarmila (oponent)
Cílem této bakalářské práce s názvem: "Motivace rodičů při výběru alternativních mateřských škol - Maria Montessori " je detailněji popsat a zanalyzovat reformní pedagogiku Marie Montessori, vývoj předškolních Montessori zařízení v České republice a porovnání s tradičními mateřskými školami. Dále má za cíl představit konkrétní využití principů Montessori pedagogiky ve zvoleném zařízení a nastínění ostatních alternativních pedagogických směrů. V empirické části je využito výzkumné metody rozhovoru s rodiči v Montessori školce. Rozhovor je čistě anonymní a cílem je zjistit, za jakým účelem dávají své děti do dané školky, co od toho očekávají a zda Montessori pedagogiku uplatňují i mimo ni. KLÍČOVÁ SLOVA Maria Montessori, alternativní vzdělávání, mateřská škola, elipsa, svoboda dítěte
Vliv zprostředkovaného učení na rozvoj kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
Janoušková, Lenka ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent)
Resumé Tato práce se zabývá využitím Feuersteinovy teorie zprostředkovaného učení ve školní výuce první třídy základní školy. Shrnuje základní informace o Feuersteinově díle a teoriích zkušenosti zprostředkovaného učení a strukturální kognitivní modifikovatelnosti. Dále se věnuje uplatnění teorie zkušenosti zprostředkovaného učení ve výuce první třídy základní školy. V této souvislosti charakterizuje období mladšího školního věku a roli učitele. Ústřední téma práce, teorie zkušenosti zprostředkovaného učení, představuje přístup zaměřený na proces a strukturu myšlení. Aplikace této teorie je zacílená na celkový kognitivní rozvoj jedince, především na rozvoj myšlení. Hlavním cílem této práce je představit možnosti využití teorie zprostředkovaného učení ve školní výuce a přispět tak k šíření této u nás nově vznikající metodiky, kterou pokládám z hlediska pedagogické psychologie za obohacující a smysluplné rozšíření způsobu výuky významně podporující kognitivní vývoj dětí.
Dogme - The Role of the Teacher in Dogme Approach
Kulíková, Daniela ; Žďárek, Karel (vedoucí práce) ; Červinková Poesová, Kristýna (oponent)
NÁZEV PRÁCE: Dogme - Role učitele ve výuce s prvky Dogme AUTOR: Bc. Daniela Kulíková, DiS KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta VEDOUCÍ: Mgr. Karel Ždárek ABSTRAKT: Tato práce je primárně určena pro zkušené či začínající učitele, kteří by se rádi dozvěděli více o Dogme, jako alternativě k tradiční (na učebnici založené) výuce. Tato práce zkoumá a shrnuje principy Dogme, které jsou dále rozebrány z pohledu učitele a jeho rolí v učebním procesu. Praktická část obsahuje rozbory vlastních hodin ve stylu dogme a poskytuje praktické návody pro pedagogy v oboru. KLÍČOVÁ SLOVA: Dogme, Scott Thornbury, Luke Meddings, role učitele
Role učitele v nízkoprahových kurzech češtiny pro cizince
Kunová, Kateřina ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Diplomová práce se zabývá rolí učitele/lektora v nízkoprahových kurzech češtiny pro cizince (NPK), jež pořádá Centrum pro integraci cizinců (CIC). Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část sestává za tří hlavních kapitol. V první kapitole je vysvětlen pojem nízkoprahový, který je následně zasazen do kontextu (jazykového) vzdělávání cizinců, jež je zajišťováno státem či neziskovými organizacemi. Největší pozornost je věnována právě NPK CIC. Je zde popsáno, na jakých principech kurzy stojí, co je jejich obsahem a jaká jsou specifika (velkých) heterogenních skupin. Druhá kapitola se zaměřuje na vzdělávání dospělých obecně. Jsou zde uvedeny zásady vzdělávání dospělých a představeny klíčové kompetence, jež jsou v NPK rozvíjeny. Třetí kapitola se věnuje učiteli dospělých, resp. lektorovi. Definuje, kdo je lektor, a jaké jsou jeho kompetence. Jsou zde také srovnávány požadavky na učitele ve školách a na lektora NPK. Kapitola se zabývá rolemi učitele/lektora, je zde posuzována vhodnost použití těchto modelů na prostředí NPK. Prostor je zde věnován také týmovému vyučování. Empirická část se zabývá popisem východisek a provedení kvalitativního výzkumu. Cílem tohoto výzkumu bylo zjistit, jak lektoři nahlížejí na svou roli v NPK, které se v mnoha aspektech zásadně liší od kurzů...
Language teaching on French Institute of Prague
Maršálová, Kristýna ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Biegel, Madeleine (oponent)
Tato bakalářská práce je zaměřena na analytický popis výuky francouzského jazyka na Francouzském institutu v Praze. Nejprve se zabývá vývojem, fungováním a organizací Francouzského Institutu v Praze a jeho ovlivněním významnými historickými událostmi 20. století. Dále podrobně popisuje jednotlivé kurzy francouzského jazyka, které jsou v současnosti na Francouzském institutu v Praze vyučovány a jejich vývoj. Další část se věnuje zaškolování a výuce učitelů francouzského jazyka, a zároveň v této souvislosti odkazuje na užitečné zdroje pedagogických materiálů. Významnou částí této práce je popis způsobů a metodiky výuky na Francouzském institutu v Praze, představení role učitele a také průběh vyučovacích hodin. V této souvislosti je věnována pozornost také požadavkům a nárokům Francouzského institutu v Praze na jeho lektory a problematice začleňování nových členů do kolektivu lektorů Francouzského institutu. V neposlední řadě práce předkládá přehled certifikátů vydávaných Francouzským institutem. KLÍČOVÁ SLOVA Francouzský institut v Praze, výuka francouzštiny, kurzy, metodika, francouzský jazyk, historický vývoj, role učitele, lektor, IFP, certifikáty

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 31 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.