Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Metody prvopočátečního čtení a psaní v brněnských základních školách
FUKAČOVÁ, Marcela
Diplomová práce se zabývá problematikou vyučování čtení a psaní v 1. ročníku ZŠ na školách v brněnském regionu. Hlavním cílem je zjistit, jaké metody pro výuku počátečního čtení a psaní jsou nejvíce využívány učiteli na základních školách v Brně a dále zmapovat, jaké učebnice učitelé v tomto regionu využívají pro výuku. V teoretické části práce je nastíněna historie a současnost výukových metod elementárního čtení a psaní a také přehled současných učebnic elementárního čtení a psaní od vybraných nakladatelství. Výzkumná část zjišťuje formou dotazníkového šetření využívání jednotlivých metod na základních školách a dále mapuje četnost používaných učebnic.
Vybrané útvary administrativního stylu ve výuce češtiny na střední škole u žáků s ruským mateřským jazykem.
Kovářová, Jana ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Höflerová, Eva (oponent) ; Šindelářová, Jaromíra (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou výuky tzv. pokročilého psaní u ruskojazyčných žáků středních škol. V rámci tohoto tématu jsme se zaměřili na konkrétního učivo, slohové útvary administrativního stylu. Cílem práce je zmapovat, jak k výuce přistupují učitelé a jak žáci s ruským mateřským jazykem, a dále posoudit, jaké jsou rozdíly v písemných pracích u žáků s českým mateřským jazykem a ruským mateřským jazykem, a nakonec navrhnout didaktické řešení výuky zvolených slohových útvarů u žáků s ruským mateřským jazykem. Ke zpracování tématu jsme přistupovali metodami kvalitativního výzkumu. Praktická část práce se skládá ze čtyř částí. První na podkladě shromážděných rozhovorů s učiteli analyzuje jejich přístup k výuce daného učiva a shromažďuje poznatky o kritických místech i příklady dobré praxe. Druhá část se zaměřuje na pohled žáků s ruským mateřským jazykem; prostřednictvím rozhovorů jsme zjistili, že žáci mnohdy nedokáží objektivně posoudit své jazykové kompetence a obecně trpí nedostatkem metakognice. Třetí část komparativně z hlediska funkční stylistiky zpracovává v jednotlivých jazykových plánech vzorek 180 písemných prací žáků s českým mateřským jazykem a ruským mateřským jazykem. Zjistili jsme, že žáci s ruským mateřským jazykem při výuce vybraných útvarů administrativního stylu...
Hodnocení grafomotoriky u pacientů po cévní mozkové příhodě.
Holinková, Radka ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
diplomové práce: Diplomová práce se zabývá grafomotorikou u dospělých pacientů po cévní mozkové příhodě. Cílem práce je zmapovat potřebnost a způsob hodnocení grafomotoriky u dospělých osob nelékařskými profesemi pomocí dotazníkového šetření. Dalším cílem je zjistit úroveň grafomotoriky pacientů po cévní mozkové příhodě pomocí testu Hodnocení grafomotoriky pro dospělé. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na stručný popis onemocnění cévní mozkové příhody a jeho vlivu na funkci ruky a psaní. Podává souhrn grafomotorických obtíží po cévní mozkové příhodě, možných vyšetření grafomotoriky a způsobu rehabilitační intervence. Praktická část se pak zabývá mapováním situace ohledně hodnocení grafomotoriky různými nelékařskými a nezdravotnickými profesemi v České republice a poukazuje na chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky využívaném v praxi. Dotazníkové šetření probíhalo od listopadu 2021 do února 2022 a celkem na něj reagovalo 368 respondentů. Bylo zjištěno, že nejčastěji hodnocení grafomotoriky provádí kliničtí logopedi a speciální pedagogové. Za chybějící oblasti ve stávajícím hodnocení grafomotoriky je většinou dotazovaných považováno hodnocení úchopové funkce, hodnocení manipulace s psací potřebou a hodnocení přítlaku psací potřeby na podložku. Diplomová práce dále zkoumá...
Effectiveness of teaching synthetic phonics to EFL students
Urbanová, Lucie ; Červinková Poesová, Kristýna (vedoucí práce) ; Uličná, Klára (oponent)
Efektivita výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů Abstrakt Diplomová práce se zabývá efektivitou systematické explicitní výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů. Teoretická část zkoumá shodnosti a rozdíly mezi analytickou a syntetickou metodou výuky a tyto dva přístupy porovnává. Práce projednává, zda je přístup syntetické metody přínosný nejen pro rodilé mluvčí anglického jazyka, ale také pro EFL žáky. Práce dále představuje změny a vývoj ve výuce této metody v kontextu historie. Praktická část, která následuje, popisuje přípravu testu a prezentuje provádění výzkumu. Zkoumá také data, která byla získána testováním čtyř skupin dětí pražských základních škol, které mají se syntetickou metodou výuky rozdílné zkušenosti. V neposlední řadě empirická část práce prezentuje výsledky testování čtení u 60 dětí a analyzuje jejich výkony s tím, zda explicitní syntetická metoda výuky čtení a psaní pomáhá vyslovovat slova také EFL studentům nebo ne. Klíčová slova: syntetická metoda výuky čtení a psaní, analytická metoda výuky čtení a psaní, fonémy, grafémy, výslovnost a artikulace, hláskování, čtení, psaní
Effectiveness of teaching synthetic phonics to EFL students
Urbanová, Lucie ; Uličná, Klára (vedoucí práce) ; Müller Dočkalová, Barbora (oponent)
Efektivita výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů Abstrakt Diplomová práce se zabývá efektivitou systematické explicitní výuky syntetické metody čtení a psaní v anglickém jazyce u EFL studentů. Teoretická část zkoumá metodologii cizích jazyků - osvojování si čtenářských dovedností dětí, zvláště pak výslovnost angličtiny. Práce se zaměřuje na to, jak systematická explicitní metoda výuky Phonics pomáhá při učení se čtení a správného vyslovování. Dále zkoumá shodnosti a rozdíly mezi analytickou a syntetickou metodou výuky a tyto dva přístupy porovnává. Práce projednává, zda je přístup syntetické metody přínosný nejen pro rodilé mluvčí anglického jazyka, ale také pro EFL žáky. Praktická část se zaměřuje na testování dvou skupin dětí, které mají se syntetickou metodou výuky rozdílné zkušenosti. Data byla sebrána v regionech Praha a Hradec Králové. Testováno bylo 62 studentů, z nichž 33 tvořilo kontrolní skupinu žáků, zbylých 29 pak bylo vyučováno metodou Phonics. Test, který prověřoval čtení existujících slov, výslovnost smyšlených výrazů a slova, která pravidlům Phonics nepodléhají, byl specielně vytvořen pro testování EFL studentů a tvořily jej dvě různé aktivity. Cílem výzkumu bylo zjistit, zda explicitní výuka Phonics pomáhá při čtení a výslovnosti nejen rodilým mluvčím...
Funkcionalita a problémy v psaní u žáků třetích tříd
Kubín, Daniel ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Písmo a písemný projev je nedílnou součástí naší kultury a civilizace. Jedná se o významnou a nepostradatelnou dovednost, která z nás dělá plnohodnotného člena společnosti. Při osvojování této dovednosti mohou vznikat dílčí problémy, které je třeba zachytit co nejdříve, aby bylo možné zajistit co nejrychlejší a nejefektivnější nápravu. Předkládaná práce se zabývá hlubším popisem písemného projevu žáků třetích ročníků základních škol. Pro tento výzkum využívá přepracovanou hodnotící stupnici A. Kucharské a J. Veverkové z roku 2011. Pomocí takto přepracované škály byla zachycena a popsána míra upevnění a zvládání dovedností v psaní u žáků třetích ročníků. Dále byly sledovány oblasti chybovosti a reflexe práce s chybou. Poslední oblastí škály byla sledována míra upevnění gramatických a písařských dovedností žáků. Analyzováno bylo 90 diktátů žáků z Prahy, středočeského a východočeského kraje vyučovaných genetickou a analyticko-syntetickou metodou. Při zpracování a vyhodnocení dat byly využity jednak kvantitativní metody, tedy parametrické testy a vícerozměrné metody. Dále pro doložení konkrétní problematiky kvalitativní analýza Data nám umožnila zjistit míru upevnění písma a poskytla nám pohled na kvalitu písemného projevu mezi chlapci a dívkami. Díky tomu jsme mohli zjistit, zda je přítomen vliv...
Funkcionalita a problémy v psaní u žáků Comenia Script (v etapě upevněného čtení)
Kučerová, Olga ; Kucharská, Anna (vedoucí práce) ; Sotáková, Hana (oponent)
Předkládaná diplomová práce se věnuje problematice písma Comenia Script u žáků třetích tříd základních škol. Práce je tradičně rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována škoní výuce psaní, rozdílům ve výuce v analyticko- -syntetické a genetické metodě, formování individuálního rukopisu. Značný prostor je věnován ústřednímu tématu písmu Comenia Script (okolnostem vzniku, jeho tvarovým charakteristikám, průběhu pokusného ověřování, aktuálním výzkumům). Další kapitola představuje škály určené k hodnocení písma (Matějček, Zelinková, Veverková). V praktické části představujeme námi přizpůsobenou hodnotící škálu Jany Veverkové (2011), jejímž prostřednictvím jsme hodnotili písemné projevy devadesáti žáků, kteří píší písmem Comenia Script. Zároveň byli vyučováni analyticko- -syntetickou nebo genetickou metodou výuky čtení a psaní, tudíž jsme mohli výsledky porovnat také z hlediska obou metod. Cíl této práce tkví v popisu typického písemného projevu žáka píšícího v Comenia Scriptu, přizpůsobení hodnotící škály Veverkové (2011), aby vyhovovala hodnocení písma ve třetí třídě. V neposlední řadě bychom chtěli porovnáním analýz dat popsat případné rozdíly mezi skupinami žáků vyučovaných analyticko-syntetickou a genetickou metodou. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy
Dousková, Eliška ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Rychlíková, Marie (oponent)
V současné době jsou stále více diskutované otázky nástupu do školy, především z pohledu úrovně připravenosti dítěte na vstup do první třídy a požadavků školy na prvňáčky. Důvodem je řada velkých a často náročných změn, které nástup do první třídy pro děti a jejich rodiny znamená. Aby bylo v silách prvňáčka všechny tyto změny zvládnout bez zbytečných frustrací, je nezbytné, aby jeho fyzický, psychický i nervový vývoj a připravenost byly na dostatečné úrovni. Protože je toto téma velmi široké, byla pro tuto diplomovou práci vybrána pouze jeho část, jak říká i její název: Připravenost dětí v oblasti grafomotoriky na vstup do základní školy. Oblast grafomotoriky je v celé práci uváděna v kontextu s dovedností psaní. Teoretická část se zabývá legislativním vymezením povinné školní docházky a problematikou psaní jako nezbytnou součástí gramotnosti obyvatelstva. Osvětleno je téma nástupu do první třídy a školní připravenost dětí. Podrobně je rozpracována oblast grafomotoriky z hlediska vývojového, z hlediska vztahu k hrubé a jemné motorice, lateralitě a vnějším podmínkám, které grafomotoriku ovlivňují. Vysvětlen je význam grafomotoriky jako nezbytného základu dovednosti psaní, které je jednou ze základních schopností, jež dítě získává v průběhu povinné školní docházky. Objasněna je nezbytnost...
Vybrané poruchy učení z hlediska lingvistického
Šafratová, Kamila ; Stehlíková, Olga (vedoucí práce) ; Saicová Římalová, Lucie (oponent)
V úvodu práce bude vyložena definice poruch učení v kontextu kognitivněpsycho- lingvistických výzkumů, pozornost bude soustředěna zejména na dyslexii a dysgrafii u dětí. Na základě odborné literatury budou charakterizovány příčiny vzniku těchto poruch, klasifikovány jejich typy, shrnuty stávající diagnosticko-terapeutické přístupy k těmto diagnózám; opomenuty nebudou ani možné metody nápravy a textová kritika dostupných materiálů a pomůcek. Budou popsány základní otázky nejen jazykovědného přístupu k poruchám učení, jejichž řešení již bylo vypracováno, ale i ty, které zůstávají stále otevřené. Závěrem budou shrnuty a propojeny hlavní poznatky z teoretické časti práce a souvisejícího šetření.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.