Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 10 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv čtení na slovní zásobu, porozumění textu a oblibu literárních postav u dětí předškolního věku
Marklová, Tereza ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá vlivem čtení na slovní zásobu, porozumění textu a oblibu literárního hrdiny u dětí předškolního věku v rozmezí 3 až 6 let. Cílem mé výzkumné části práce je zjistit, jak velký vliv má čtení v mateřských školách na slovní zásobu, porozumění textu a oblibu literárního hrdiny u dětí ve věku 3 až 6 let. První hypotéza předpokládá, že děti, které v rámci měsíčního projektu budou nejvíce vystavovány předčítání a práci s knihou, se nejvíce zlepší v porozumění textu a slovní zásobě. Další dvě hypotézy chtějí ve stejných oblastech ověřit, že starší děti budou mít na začátku i na konci projektu lepší výsledky než ti nejmladší účastníci výzkumu. Třetí hypotéza potom předpokládá, že nejmladší, tříletí, se zlepší pouze v otázkách opakujících se, kontrolních, a to vlivem paměti, nikoliv porozumění. Poslední hypotéza chce ověřit, že děti, které budou nejvíce vystaveny čtení, si oblíbí nové literární hrdiny. Teoretická část se zabývá vývojem dítěte od narození do 6 let věku s důrazem na období od 3 do 6 let a rozborem pohádky jako literárního žánru i prostředku ke stimulaci vývoje dítěte. Praktická část je korelační studie, která vychází z kvantitativně-kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumné práce bylo zjistit vliv čtení na slovní zásobu, porozumění textu a oblibu literárního hrdiny u...
Kniha v rodině předškoláka
Pitelková, Hana ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
1 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá úlohou knihy v rodině předškoláka. Cílem teoretické části je vyzdvihnout důležitost práce s knihou s předškolním dítětem v rodině. Poukázat na význam knih, pozici dětské literatury v multimediálním světě, popis jednotlivých typů knížek, se kterými může dítě v tomto období přijít do styku a také požadavky na dětskou literaturu. Praktická část se věnuje interpretaci dat získaných výzkumem pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodičem dítěte předškolního věku. Šetření sleduje knihy v rodině ve třech oblastech: Kniha a vlastní dětství rodiče, Současná situace v dospělosti, Situace dnes s vlastním dítětem. Důraz je kladen zejména situaci s vlastním dítětem se zaměřením na práci s knihou jako výchovným a vzdělávacím prostředkem, zájem dítěte o knihy a čtení, výběr knihy dítětem i rodičem, návštěvu knihovny atd. Klíčová slova: předškolní věk, kniha, četba, čtenářství, předčítání
Prózy současných českých autorů pro děti předškolního věku
Malá, Ivana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem diplomové práce je vyhledat a doporučit hodnotné knihy z hlediska estetické, literárnědidaktické a výchovné kvality učitelkám mateřské školy, rodičům a ostatním vychovatelům. Jedná se o tituly současných českých autorů pro děti předškolního věku (vydané po roce 2000). V teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku ve vztahu k četbě. Je popsán jeho psychický vývoj v souvislosti se zkoumanou problematikou. Je definováno předčtenářské období a jsou vymezeny termíny nečtenář a předčtenář. Teoretická část se zabývá také prozaickými žánry určenými pro tuto věkovou skupinu dětí. Pomocí metody dotazníku jsou zjišt'ována kritéria pro výběr dětských knih dospělými a mapována znalost pěti knižních titulů. V praktické části jsou na základě předem stanovených kritérií analyzovány vybrané knihy - "Medvídek Kuma" (Martina Skala), "Už se nebojím tmy" (Vhrsti), "Kozí knížka" (Tereza Říčanová), "Jak Cílek Lídu našel" (František Skála) a "Dobrodružství pavouka Čendy" (Pavel Čech). Na konci práce jsou porovnány jednotlivé knižní tituly. V závěru jsou popsány trendy, které převládají v současné české próze pro děti předškolního věku.
Vztah rodičů současných předškoláků k dětské knize
Zelinská, Barbora ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou předčtenářské gramotnosti a je zaměřena na faktory a činitele, kteří ji rozvíjí. První kapitola řeší teoretické vymezení a význam výchovy ke čtenářství. V druhé kapitole práce nastiňuje podoby předškolní literární výchovy a to, jak je literární výchova zahrnuta v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Kapitola třetí je věnována primárnímu a nejdůležitějšímu činiteli, který na rozvoj čtenářství dítěte působí, a tím je rodina. Ukazuje možnosti, jakým způsobem lze vztah ke knihám v rodině podporovat, jakou roli hraje vztah samotných rodičů ke čtení a zdůrazňuje význam předčítání a vyprávění v rodinném kruhu. Následující kapitola se zabývá součinností mateřské školy s rodinou při rozvoji čtenářství dítěte, blíže se věnuje vlivu osobnosti učitele a nabízí možnosti práce s knihou v celodenním režimu mateřské školy. Poslední dvě kapitoly teoretické části charakterizují specifika dětské literatury a poskytují přehled typologie literatury pro předškolní děti. Výzkumná část práce popisuje průběh šetření, který je zaměřen na zjišťování důležitých kritérií při výběru dětské knihy. Součástí šetření je přiložený dotazník, který byl cílený na rodiče současných předškoláků. Smyslem dotazníku bylo zjistit, čím a kým jsou rodiče ovlivněni při pořizování knih,...
Role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti
Bysterská, Kateřina ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent)
Cílem diplomové práce je poukázat, jak důležitá je role rodičů v rozvoji čtenářské pregramotnosti. V teoretické části práce jsem se zaměřila na vymezení pojmu čtenářská gramotnost a pregramotnost a objasnění rozdílu mezi nimi. Dále jsem popsala složky a fáze čtenářské pregramotnosti a možnosti jejího rozvoje. Pokusila jsem se zdůraznit, jakou roli v rozvoji hrají nejen učitelé, ale i rodiče, a popsat metody, kterými lze posílit čtenářství. Nadále uvádím typy čtenářských strategií. V závěru teoretické části uvádím, vliv, který má předčítání na rozvoj dětské osobnosti a co o roli rodičů říkají výzkumy. V empirické části jsem vyhodnotila dotazníky, které mi vyplnili rodiče mateřské školy se snahou vytvořit typologii rodičů, kteří dětem čtou a kteří jim nečtou. Doplňující rozhovory mi pomohly ujasnit si, co má vliv na předčítání rodičů - ukázalo se, že se jedná o vlastní vztah k četbě, rodiče, kterým bylo v dětství předčítáno, čtou svým dětem. Vzdělanější rodiče mnohem častěji doprovází četbu dalšími aktivitami a rituály. V závěru práce jsem se zamyslela nad tím, jakými způsoby je možné dovést nečtenáře ke čtení. KLÍČOVÁ SLOVA čtenářská pregramotnost, předčítání, čtení v rodině, práce s knihou, metody rozvoje čtenářské pregramotnosti
Vztah rodičů současných předškoláků k dětské knize
Zelinská, Barbora ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Zimová, Lucie (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou předčtenářské gramotnosti a je zaměřena na faktory a činitele, kteří ji rozvíjí. První kapitola řeší teoretické vymezení a význam výchovy ke čtenářství. V druhé kapitole práce nastiňuje podoby předškolní literární výchovy a to, jak je literární výchova zahrnuta v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Kapitola třetí je věnována primárnímu a nejdůležitějšímu činiteli, který na rozvoj čtenářství dítěte působí, a tím je rodina. Ukazuje možnosti, jakým způsobem lze vztah ke knihám v rodině podporovat, jakou roli hraje vztah samotných rodičů ke čtení a zdůrazňuje význam předčítání a vyprávění v rodinném kruhu. Následující kapitola se zabývá součinností mateřské školy s rodinou při rozvoji čtenářství dítěte, blíže se věnuje vlivu osobnosti učitele a nabízí možnosti práce s knihou v celodenním režimu mateřské školy. Poslední dvě kapitoly teoretické části charakterizují specifika dětské literatury a poskytují přehled typologie literatury pro předškolní děti. Výzkumná část práce popisuje průběh šetření, který je zaměřen na zjišťování důležitých kritérií při výběru dětské knihy. Součástí šetření je přiložený dotazník, který byl cílený na rodiče současných předškoláků. Smyslem dotazníku bylo zjistit, čím a kým jsou rodiče ovlivněni při pořizování knih,...
Kniha v rodině předškoláka
Pitelková, Hana ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent)
1 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá úlohou knihy v rodině předškoláka. Cílem teoretické části je vyzdvihnout důležitost práce s knihou s předškolním dítětem v rodině. Poukázat na význam knih, pozici dětské literatury v multimediálním světě, popis jednotlivých typů knížek, se kterými může dítě v tomto období přijít do styku a také požadavky na dětskou literaturu. Praktická část se věnuje interpretaci dat získaných výzkumem pomocí polostrukturovaných rozhovorů s rodičem dítěte předškolního věku. Šetření sleduje knihy v rodině ve třech oblastech: Kniha a vlastní dětství rodiče, Současná situace v dospělosti, Situace dnes s vlastním dítětem. Důraz je kladen zejména situaci s vlastním dítětem se zaměřením na práci s knihou jako výchovným a vzdělávacím prostředkem, zájem dítěte o knihy a čtení, výběr knihy dítětem i rodičem, návštěvu knihovny atd. Klíčová slova: předškolní věk, kniha, četba, čtenářství, předčítání
Prózy současných českých autorů pro děti předškolního věku
Malá, Ivana ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Hník, Ondřej (oponent)
Cílem diplomové práce je vyhledat a doporučit hodnotné knihy z hlediska estetické, literárnědidaktické a výchovné kvality učitelkám mateřské školy, rodičům a ostatním vychovatelům. Jedná se o tituly současných českých autorů pro děti předškolního věku (vydané po roce 2000). V teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku ve vztahu k četbě. Je popsán jeho psychický vývoj v souvislosti se zkoumanou problematikou. Je definováno předčtenářské období a jsou vymezeny termíny nečtenář a předčtenář. Teoretická část se zabývá také prozaickými žánry určenými pro tuto věkovou skupinu dětí. Pomocí metody dotazníku jsou zjišt'ována kritéria pro výběr dětských knih dospělými a mapována znalost pěti knižních titulů. V praktické části jsou na základě předem stanovených kritérií analyzovány vybrané knihy - "Medvídek Kuma" (Martina Skala), "Už se nebojím tmy" (Vhrsti), "Kozí knížka" (Tereza Říčanová), "Jak Cílek Lídu našel" (František Skála) a "Dobrodružství pavouka Čendy" (Pavel Čech). Na konci práce jsou porovnány jednotlivé knižní tituly. V závěru jsou popsány trendy, které převládají v současné české próze pro děti předškolního věku.
Poselství kouzelných pohádek pro současné děti
KONVALINKOVÁ, Hana
Práce je zaměřena na seznámení dětských osobností s kouzelnými pohádkámi. Zkoumá, jaká poselství si z těchto pohádek děti přebírají a co všechno jim kouzelné pohádky přináší. Teoretická část se zabývá pohádkou jako jedinečným literárním žánrem a jejím hlubším dělením. V práci je vystižen vznik pohádky spojený s dřívějším negativním pojetím a dále pak způsoby, jakými můžeme dětem pohádku představit. Rozebrán je i hlubší smysl pohádky a psychologické působení pohádky na dítě. Praktická část se zabývá předáváním kouzelných pohádek dětem formou předčítání a následným zkoumáním, do jaké míry děti pohádce porozuměly. Výzkum je v podobě rozhovorů provázených několika otázkami. Otázky jsou dětem pokládány srozumitelným způsobem, aby mohlo dojít k jejich pochopení a zodpovězení dětmi. Dítě v rozhovorech sděluje své postřehy, dojmy a pocity z pohádky. Dále práce zobrazuje svět kouzel a čar očima dítěte a postoj, který dítě zaujímá ve vztahu k těmto pohádkám. Součástí praktické části je také promítnutí dítěte do některé z pohádkových postav formou kresby, což umožňuje srovnání se zodpovězením jedné z otázek: "V jakou postavu z pohádky by ses chtěl/a proměnit?"

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.