Název:
Poselství kouzelných pohádek pro současné děti
Překlad názvu:
Message of magic fairy tales for contemporary children
Autoři:
KONVALINKOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce je zaměřena na seznámení dětských osobností s kouzelnými pohádkámi. Zkoumá, jaká poselství si z těchto pohádek děti přebírají a co všechno jim kouzelné pohádky přináší. Teoretická část se zabývá pohádkou jako jedinečným literárním žánrem a jejím hlubším dělením. V práci je vystižen vznik pohádky spojený s dřívějším negativním pojetím a dále pak způsoby, jakými můžeme dětem pohádku představit. Rozebrán je i hlubší smysl pohádky a psychologické působení pohádky na dítě. Praktická část se zabývá předáváním kouzelných pohádek dětem formou předčítání a následným zkoumáním, do jaké míry děti pohádce porozuměly. Výzkum je v podobě rozhovorů provázených několika otázkami. Otázky jsou dětem pokládány srozumitelným způsobem, aby mohlo dojít k jejich pochopení a zodpovězení dětmi. Dítě v rozhovorech sděluje své postřehy, dojmy a pocity z pohádky. Dále práce zobrazuje svět kouzel a čar očima dítěte a postoj, který dítě zaujímá ve vztahu k těmto pohádkám. Součástí praktické části je také promítnutí dítěte do některé z pohádkových postav formou kresby, což umožňuje srovnání se zodpovězením jedné z otázek: "V jakou postavu z pohádky by ses chtěl/a proměnit?"The work focuses on how children are introduced to magical fairy tales. It examines what message children take from such fairy tales and how useful the tales are to them. The theoretical part deals with a fable as a unique literary genre and analyses its deeper division. The work captures the emergence of fairy tales associated with previously negative concept and furthermore the ways in which we can introduce children to a fairy tale. The authors analyse whether a fairy tale has a deeper meaning and a psychological effect on a child. The practical part consists of a research, conducted in the form of interviews, the aim of which is to find out how children understand fairy tales if they are read to them and which considers several issues. Children are asked questions in a way they understand so that they can answer them accurately. During the interviews, children share their observations, impressions and feelings they experienced while listening to the fairy tale. In another part of the research, children are asked to imagine and draw themselves as one of the characters, making it possible to carry out a comparison and to answer one of the questions: "Which of the characters in the fairy tale would you like to be?" The work summarizes the world of magic as seen through the eyes of a child, as well as the attitude which the child has in respect to these tales.
Klíčová slova:
dítě; kouzelný prvek; pohádka; ponaučení; předčítání; child; fairy tale; lesson; magical element; reading Citace: KONVALINKOVÁ, Hana. Poselství kouzelných pohádek pro současné děti. České Budějovice, 2016. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/42433