Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Design of DH bike fork with magnetorheological damper
Salva, Matúš ; Robenek, Dětřich (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
When mountain biking over rough terrain, comfort and sufficient wheel pressure are often the limiting factors. That's why there is an effort to innovate suspension and develop dampers that provide better damping characteristics. The usage of semi-active suspension is one way to achieve the desired improvement over the currently used passive systems. In this work, the aim was to develop a magnetorheological damper that is suitable for implementation in commonly available mountain bike forks and whose damping characteristics allow the use of the Skyhook algorithm. A functional model of an MR damper with a stroke of 240 mm and an outer diameter of 29.5 mm, whose dynamic range is 9.5 at a piston velocity of 0.25 ms-1 and a time response of 17 ms, was developed. The magnetic circuit of the manufactured functional pattern is of 11SMn30. The damper served to verify the functionality of the concept and at the same time its damping characteristics were experimentally verified and compared with the predicted values. Due to the combination of numerical and analytical model, a very good agreement between prediction and experiment was achieved. Hence, an MR damper with a magnetic circuit made of Hiperco/Vacoflux 50 material was subsequently designed with a predicted dynamic range of 9.5 and a time response of less than 10 ms. The resulting total weight of the design is 0.68 kg. This design fully satisfies all requirements. When used in combination with semi-active control using the Skyhook algorithm, it is predicted to improve ride comfort by 28 %. The potential to use the proposed MR damper is with the increasingly widespread electric bicycles mainly due to the higher weight in conjunction. At the same time, however, the possibility of using it on a regular bicycle is not excluded. Semi-active suspension is a new and not yet widely used technology in cycling and has the potential to reach a new range of consumers. Considering all the advantages and disadvantages, it can be concluded that the proposed MR shock absorber allows to improve the rideability of mountain bikes both in terms of ride comfort, wheel traction or in the form of reduced energy expenditure during pedalling due to energy absorption by the suspension.
Návrh semiaktivního odpružení horského kola
Mráz, Kryštof ; Kubík, Michal (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá návrhem semiaktivního odpružení horského kola využívajícího MR tlumič. V rešeršní části práce jsou shrnuty současné poznatky z problematiky pasivního a semiaktivního odpružení horských kol a problematiky MR tlumičů. Pomocí virtuálního dynamického modelu vytvořeného v grafickém prostředí MATLAB Simulink bylo simulováno chování odpružené přední vidlice. Byly simulovány semiaktivní algoritmy Skyhook a modifikovaný Groundhook a pro porovnání také pasivní nastavení. Podle výsledků těchto simulací je navrženo takové semiaktivní odpružení s MR tlumičem, které stabilizuje přítlačnou sílu předního kola, čímž zlepšuje bezpečnost jezdce.
Návrh konstrukce MR tlumiče do odpružené vidlice kola
Salva, Matúš ; Macháček, Ondřej (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
V horskej cyklistike je predné odpruženie dôležitý komponent, ktorý zaisťuje komfort a bezpečnosť jazdy. Táto bakalárska práca sa zaoberá návrhom semiaktívneho odpruženia, ktoré zvláda tieto úlohy lepšie ako v cyklistike bežne používané adaptívne odpruženie. Za týmto účelom boli vytvorené simulačné modely odpruženia s adaptívnym odpružením a so semiaktívnym odpružením obsahujúcim MR tlmič s riadiacim algoritmom Skyhook. Na základe simulácie bol vytvorený optimálny silový rozsah MR tlmiča pre použitie v horskej cyklistike. Výsledky simulácie MR tlmiča boli ďalej porovnané s výsledkami simulácie odpruženia obsahujúceho experimentálne zistené F-v charakteristiky adaptívneho tlmiča, použitého v zjazdovom bicykli. MR tlmič v kombinácii s algoritmom Skyhook dosiahol lepšie výsledky v oblasti jazdného komfortu a zachoval adhéziu predného kolesa rovnakú ako v prípade použitia adaptívneho tlmiča. Výsledný silový rozsah je možné použiť k ďalšiemu testovaniu, prípadne ku konštrukcii MR tlmiča vhodného do vidlice horského bicykla.
Návrh rámu celoodpruženého horského kola
Zvozil, Ondrej ; Lošák, Petr (oponent) ; Březina, Lukáš (vedoucí práce)
Bakalárska práca sa zaoberá návrhom rámu celoodpruženého horského bicykla. Na počiatku rozdeľuje horské bicykle do kategórii, popisuje funkciu tlmiča a objasňuje problematiku návrhu kinematiky rámu a jeho charakteristík s ňou spojených. Taktiež popisuje vlastnosti najpoužívanejších materiálov pre výrobu rámov. Následne sú analyzované najrozšírenejšie systémy zavesenia zadného kolesa a ich vlastnosti. Ďalej sú vymedzené požiadavky na vlastný návrh z hľadiska geometrie, konštrukčného riešenia, kinematiky a tvorba jeho 3D modelu v programe SolidWorks. Charakteristiky navrhnutého rámu sú analyzované špecifickým softvérom Linkage X3. Ďalej je zhotovená analýza zaťaženia vo väzbách v programe Ansys, za účelom navrhnutia ložísk jednotlivých pivotov. Záverečná časť práce je venovaná vizualizácii navrhnutého rámu.
Návrh rámu horského kola a jeho deformačně napěťová analýza pomocí MKP
Jelínek, Martin ; Maňas, Pavel (oponent) ; Vrbka, Martin (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá částí vývoje rámu horského kola kategorie enduro. Nejdříve se zabývá tvorbou rozměrově modifikovatelného modelu rámu v CAD systému SolidWorks. Další část práce se zabývá deformačně-napěťovou analýzou užitím metody konečných prvků v systému ANSYS Workbench a určením okrajových podmínek pro tuto analýzu. Závěrečná část práce je věnována vizualizaci rámu.
Fyziologická odezva organizmu cyklisty při použití různých komponentů horského kola
Bížová, Michaela ; Brtník, Tomáš (vedoucí práce) ; Turčová, Ivana (oponent)
Název: Fyziologická odezva organizmu cyklisty při použití různých komponentů horského kola. Cíle: Cílem této závěrečné práce bylo pomocí systematické rešerše posoudit rozdílný vliv komponentů kola na fyziologické odezvě organismu cyklistů. Metody: Hlavní zdroje byly vyhledány ve vědeckých databázích Taylor and Francis, Researchgate, ScienceDirect. V zařazených studiích byly vyhledány jednotlivé výzkumy, které byly zaměřené na fyziologii organismu testovaných cyklistů. Jednalo se o experimenty. Tyto výzkumy zkoumaly celkový výkon při použití různých cyklistických komponentů. Z porovnaných výsledků všech výzkumů byly vymezeny možné moderující faktory vlivu těchto komponentů na energetickou náročnost při jízdě. Výsledky: V této práci bylo použito celkem 18 studií, které se zaměřují na fyziologickou odezva organizmu cyklisty při použití různých komponentů horského kola a také porovnání somatického charakteru mimo jiné i u silničního kola. Odpružená horská kola poskytují větší pohodlí a tlumení nárazů v terénu, což přispívá ke snížení fyzické námahy jezdce a energetické náročnosti při jízdě. Jízda na kole s pouze předním odpružením je efektivnější a rychlejší než na kole s předním a zadním odpružením. Větší kola o velikosti 29" se ukázala jako výhodná, přinášející zlepšení výkonu, nižší tepová...
Analýza předsezónní přípravy závodníků na horském kole v disciplínách cross-country a maraton
DOLEŽAL, Vladislav
Cílem této bakalářské práce byla kompletní analýza všech tréninkových procesů během předsezónní přípravy v celém přípravném období cyklistů a následně analýza závodních výsledků v cyklistické sezóně 2019/2020 u závodníků v kategorii junioři, juniorky a muži do 23 let. Hlavním cílem bylo zjištění, který trénink je nejefektivnější pro danou disciplínu cross country a maraton v těchto závodních kategoriích. Zkoumaný soubor tvořilo 6 lidí z Bike klubu Vimperk (závodního týmu Rouvy Specialized Racing). Součástí práce je také historické i novodobé pojetí těchto disciplín, ale i horského kola samotného a také studium odborné literatury a dalších odborných materiálů. Dále následovala syntéza, kdy po vyhodnocení zpracovaného materiálu a dat je výsledkem prohloubení poznatků o tréninku na horských kolech v těchto obou disciplínách a zároveň vytvoření a doporučení ideálního tréninku pro závodníky těchto věkových kategorií.
Analýza materiálního vybavení elitních závodníků MTBO
Chaloupská, Barbora ; Brtník, Tomáš (vedoucí práce) ; Šafránek, Jiří (oponent)
Název: Analýza materiálního vybavení elitních závodníků MTBO Cíle: Hlavním cílem této práce je analyzovat materiální vybavení elitních závodníků MTBO, především typy jejich horských kol a jednotlivé komponenty. Práce zjišťuje, jakou materiální výbavu závodníci používají, které vybavení mají shodné a které se naopak liší. Metody: K získání dat byla využita metoda dotazníku. Analýza byla aplikována při rozboru jednotlivých typů kol a jejich součástí, které elitní závodníci MTBO využívají. Výsledky: Analýzou byly zjištěny klíčové komponenty kol, které elitní závodníci MTBO používají. Jedná se karbonový rám, hydraulické brzdy a 29'' velikost kol, které používají téměř všichni elitní závodníci MTBO. Polovina závodníků využívá kola celoodpružená a polovina hard-tail kola s odpruženou přední vidlicí. K větším rozdílům dochází v méně významných komponentech kola, které se přizpůsobují osobním preferencím. Závěr: Analýza výsledků ukázala využívání stejných zásadních komponentů kola, ale zvýraznila osobní preference v méně významných částech. Přesto lze i u většiny rozdílných výsledků pozorovat preference střední varianty, která zastupuje výhody, ale i nevýhody obou extrémů. Klíčová slova: MTBO, horské kolo, výbava, závod
Design of DH bike fork with magnetorheological damper
Salva, Matúš ; Robenek, Dětřich (oponent) ; Strecker, Zbyněk (vedoucí práce)
When mountain biking over rough terrain, comfort and sufficient wheel pressure are often the limiting factors. That's why there is an effort to innovate suspension and develop dampers that provide better damping characteristics. The usage of semi-active suspension is one way to achieve the desired improvement over the currently used passive systems. In this work, the aim was to develop a magnetorheological damper that is suitable for implementation in commonly available mountain bike forks and whose damping characteristics allow the use of the Skyhook algorithm. A functional model of an MR damper with a stroke of 240 mm and an outer diameter of 29.5 mm, whose dynamic range is 9.5 at a piston velocity of 0.25 ms-1 and a time response of 17 ms, was developed. The magnetic circuit of the manufactured functional pattern is of 11SMn30. The damper served to verify the functionality of the concept and at the same time its damping characteristics were experimentally verified and compared with the predicted values. Due to the combination of numerical and analytical model, a very good agreement between prediction and experiment was achieved. Hence, an MR damper with a magnetic circuit made of Hiperco/Vacoflux 50 material was subsequently designed with a predicted dynamic range of 9.5 and a time response of less than 10 ms. The resulting total weight of the design is 0.68 kg. This design fully satisfies all requirements. When used in combination with semi-active control using the Skyhook algorithm, it is predicted to improve ride comfort by 28 %. The potential to use the proposed MR damper is with the increasingly widespread electric bicycles mainly due to the higher weight in conjunction. At the same time, however, the possibility of using it on a regular bicycle is not excluded. Semi-active suspension is a new and not yet widely used technology in cycling and has the potential to reach a new range of consumers. Considering all the advantages and disadvantages, it can be concluded that the proposed MR shock absorber allows to improve the rideability of mountain bikes both in terms of ride comfort, wheel traction or in the form of reduced energy expenditure during pedalling due to energy absorption by the suspension.
Historie cyklistiky na horských kolech na Vimpersku - od roku 1989 do současnosti
Pomezný, Lukáš ; Kašpar, Ladislav (vedoucí práce) ; Kainová, Lucie (oponent)
V ČESKÉM JAZYCE Práce se zabývá historií horského kola na Vimpersku od roku 1989 až po současnost. V práci by se měly objevit hlavní události spjaté s cyklistikou, významní závodníci, pořadatelé a zakladatelé oddílu věnujícímu se závodění na horském kole na Vimpersku. Hlavním cílem práce je prozkoumání a zaznamenání příchodu horského kola na Vimpersko od roku 1989 až po současnost. Mezi dílčí cíle patří zaznamenání hlavních postav, které souvisí se vznikem závodů na horském kole a oddílu na Vimpersku a propojení tématu s historií cyklistiky v České republice. Hlavní metoda práce je metoda historická, obohacená o rozhovory s hlavními aktéry horské cyklistiky na Vimpersku.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.