Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 21 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Artificial Intelligence in Science Fiction
Zatloukal, Petr ; Sučková, Magda (oponent) ; Kotásek, Miroslav (vedoucí práce)
This Bachelor thesis should serve as a vessel in which the reader travels through evolution of science fiction (SF) literature, focusing on a subject matter concerned with artificial intelligence (AI) and its interactions and relationships with humans. AI technologies and robotics are quickly advancing and are slowly becoming a common phenomenon, it is rather fitting to analyse and comment on numerous instances of human- AI relations in SF literature, as they may as well resemble real world situations potentially coming in the near future. The thesis firstly discusses a play R.U.R. by Czech writer Karel Čapek, this part describing the origin of the word robot, first utilized in this play, had, and still has a huge cultural and social significance. R.U.R. carries even more significance as it was one of the first literary works featuring artificial beings. Further, thesis continues with a basic description of three literary movements connected to SF literature, namely: the Golden Age, New Wave, and Cyberpunk. Each literary movement is accompanied by a literary work featuring AI. Every book features a delicate a description of its plot synopsis, accompanied with a description of moments featuring human-AI interactions and relationships, with their subsequent analysis, commentary, and view focusing on these interactions and relationships. Books featured chronologically: I, Robot, Do Androids Dream of Electric Sheep?, and Neuromancer. Last chapter features a comparison of the aforementioned literary works with instances of real world applications in robotics and AI. Hopefully, this thesis may provide inspiration to its readers, especially to experts in various scientific fields, who can use this thesis, which is discussing vast number of human-AI interactions with no limitations on a particular field of expertise, as a starting ground for their own work concerning human-AI relationships and interactions either in SF or in the real world, with focus on a one specific field of analysis.
Ironický obraz společnosti v díle Geoffreyho Chaucera a Grahama Greena
LINDUŠKA, František
V této práci se zabýváme ironickým pojetím společnosti v textech Geoffreyho Chaucera a Grahama Greena, dvou významných, byť historicky velice diferenciovaných autorů anglické literatury. Přestože je jejich dílo oddělené markantní časovou propastí, klademe si zde za úkol najít prostřednictvím analýzy několika vybraných děl podobnosti ve vyjádření osobních postojů ke společnosti dané doby. V případě Chaucera se jedná o pozdně středověké obyvatelstvo Anglie, které stojí na prahu dvou historických epoch a zcela zásadním způsobem se mu mění pohled na svět, zejména s ohledem na společenské uspořádání. U Greena budeme sledovat jedince v konfliktu s okolním moderním světem dvacátého století, který opět zažívá existenciální krizi, zejména díky dvěma světovým válkám a následným změnám ve společnosti i globální politice. Jako hlavní rys se budeme snažit sledovat vztah obou autorů k ironii a jejímu užití v rámci textu a promluv postav. Cílem této práce je najít pomocí těchto ironických promluv společné téma, které by se objevovalo u obou autorů a které by se z hlediska ironie vztahovalo ke kritickému přístupu určitých témat ve společnosti, či společnosti jako takové.
Literary awards in France
Marková, Žaneta ; Kalfiřtová, Eva (vedoucí práce) ; Müllerová, Eva (oponent)
Název bakalářské práce: Francouzské literární ceny Klíčová slova: Literární cena, laureát, literární dílo, porota literární ceny, udělování literární ceny, próza, poezie. Abstrakt: Tato práce se zabývá nejvýznamnějšími francouzskými literárními cenami. Pojednání o jednotlivých literárních cenách je rozděleno do dvou hlavních kapitol dle příslušnosti k próze či poezii, v nichž jsou jednotlivé literární ceny řazeny za sebou na základě doby jejich vzniku. Práce se dále soustředí na laureáty, jejichž díla byla přeložena do českého jazyka a vydána díky finanční dotaci Programu na podporu vydavatelské činnosti "František Xaver Šalda" při Francouzském velvyslanectví v Praze. Cílem práce je provést rešerši na dané téma a vytvořit koherentní text pojednávající o francouzských literárních cenách, které bezesporu patří k jedné z velmi významných oblastí francouzské a obecně frankofonní kultury.
Opakování a paradox žánrové fikce
Sommerová, Zuzana ; Zuska, Vlastimil (vedoucí práce) ; Dadejík, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá paradoxem žánrové fikce, který nastínila Deborah Knight. Tento paradox spočívá v otázce, proč čtenáři nebo diváci tráví svůj čas čtením či sledováním příběhů, které již zhruba znají, a dopředu tak vědí, co se v nich bude odehrávat a jak dopadnou. Autorka vychází z obdobného paradoxu braku Noëla Carrolla. První část práce je věnována charakteristice estetického prožitku, principu opakování v umělecké tvorbě a definicí pojmu žánr. V druhé části jsou následně prověřovány jednotlivé podmínky paradoxu.
Počítačová hra svébytným literárním dílem?
Kovaříková, Šárka ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
RESUMÉ Bakalářská práce na téma "Počítačová hra svébytným literárním dílem?" se skládá ze dvou částí. První část představuje počítačové hry obecně a vymezuje z nich RPG žánr, jež se literárním dílům nejvíc přibližuje, jelikož ho utváří velké množství textu. Ukazuje, že je k jeho hraní potřeba obdobných schopností a dovedností (především čtenářské a informační gramotnosti), které vyžaduje i čtení knih. Seznamuje také s tzv. flow-zážitkem při hraní počítačových her. Vymezuje různé vědecké přístupy, které se aplikují při zkoumání počítačových her. Dále se věnuje počítačovým hrám jako fikčním světům, ve kterých se odehrávají rozmanité příběhy, v nichž se uplatňují jednotlivé narativní kategorie - vypravěč a vyprávění, čas, prostor a postavy. Druhou část tvoří interpretace a analýza vybrané počítačové hry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Tato část dokazuje, že pro hraní her jsou nezbytné různé typy gramotnosti. Dále hra slouží jako ukázka jednoho typu fikčního světa, ve kterém spojení narativních kategorií vytváří specifický svět se svými pravidly fungování.
Život a dílo Antonie Hofmanové
Weisbauer, Martin ; Petráček, Tomáš (vedoucí práce) ; Šmíd, Marek (oponent)
česky Práce se zabývá pozoruhodnou osobností františkánské terciářky Antonie Hofmanové, která jak příkladem svého života, tak i svým literárním dílem má stále co říci i dnešní době. Její život je svědectvím osobní statečnosti, skromnosti, ale i křesťanské radostnosti a nezlomné lidské síly a vůle plynoucí z pevné víry v Boha v období totality v našich zemích. Obsahem práce je chronologické rozčlenění jednotlivých etap jejího života, což je klíčové pro pochopení nejen jejího životního poslání, ale i jejího literárního díla. Kromě toho práce podá výčet publikací, které napsala, se stručným zhodnocením. V práci je věnována rovněž pozornost katolickému hnutí jocismus, který u nás Antonie Hofmanová propagovala a všimne si rovněž její františkánské spirituality, která dotvářela její život i dílo a kterou dovedla mistrně uplatňovat v praxi všedního, často těžkého života. Stejně tak práce ukáže specifický způsob evangelizace, která byla obvyklá v době totality.
Zážitek z četby
Přibylová, Kateřina ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Peterka, Josef (oponent)
Diplomová práce byla zaměřena na zážitek z četby. Cílem práce bylo analyzovat a následně charakterizovat, v čem zážitek z četby spočívá, jaké faktory jej ovlivňují, jaké prvky díla se na něm podílí, u jednotlivých respondentů na základě kvalitativního šetření. První část práce byla věnována teoretickému pojednání o zážitku obecně i o zážitku z umění. Důraz byl kladen také na pojetí čtenáře a autora, na čtenářství a na literární dílo z hlediska literární teorie. V praktické části byla nejdříve představena a okomentována sada otázek, která byla nástrojem pro zkoumání zážitku, společně s metodologií kvalitativního výzkumu. Poté byly předloženy mé odpovědi na otázky zaměřené na bezprostřední zážitek a vnímání díla včetně předpokládaných odpovědí respondentů a následovaly vypracované čtenářské profily respondentů a jejich zážitky z četby. Analýzy odpovědí týkajících se zážitku z četby respondentů byly součástí příloh. Klíčová slova Zážitek, řetězení zážitku, čtenář, čtení, čtenářství, čtenářská biografie, sebereflexe, analýza, autor, literární dílo, literatura
Pojetí ženské hrdinky v díle Arnošta Lustiga.
RŮŽIČKOVÁ, Pavla
Diplomová práce se věnuje osobnosti Arnošta Lustiga a jeho dílu. Kromě biografické části se zaměřuje na specifické znaky jeho literární tvorby, včetně charakteristiky autorova stylu psaní a jazykových prostředků. Zejména se pak soustřeďuje na analýzu několika vybraných děl, jejichž ústředními postavami jsou ženy. Zaznamenává, jak se Lustigovy životní zkušenosti odrazily ve výběru těchto ženských postav. V centru zájmu stojí motiv ženské hrdinky, charakteristika jednotlivých typů, výklad jejich myšlení, chování a jednání na pozadí historického kontextu

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 21 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.